Eli tuli tänään juttua noista Mersuista mitä täältä löytyy, väittivätten että esim. lämppäreitä ei ole mitoitettu pohjolan olosuhteisiin. Olen kuullut tämän aikaisemminkin mutta pitänyt sitä mutuna. Onko näin? Saman olen kuullut latureista ja akuista, omassani akku on 62ah joka näyttää ja tuntuu aika pieneltä, kuitenkin kaupan listassa sitä suositeltiin.
Uusissa cdi-moottorisissahan on kai webasto vakiona, Suomessa ainakin? Sillähän ei kai kuitenkaan ole tekemistä lämppärin koon kanssa vaan sen että kone kuluttaa niin vähän että energiaa ei oikein riitä lämmittämiseen asti.
Olis mielenkiintoista saada vähän lisätietoja kun tuntuu siltä että välillä joutuu mitä oudompiin keskusteluihin muiden merkkien kuskien kanssa. Välillä on sellainen fiilis että he hakemalla hakevat jotain huomautettavaa Mersuista.
"Das Beste oder Nichts."-Gottlieb Daimler 1834-1900
S211 280CDI Avantgarde Sport -09
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
W211: E220 CDI -01 Avantgarde
W124: E200 -95
W123: 230, 250
W114/115: 3x200, 230.6
Mun mielestä asia on ihan just päinvastoin..eli esim Suomeen myyntiin tulevat Mersut on varusteltu erilailla (paremmin pohjolaan sopivammaksi) kuin esim Saksaan myyntiin jäävät Mersut.
Jotkut täällä Suomessa myynnissä olevien Mersujen vakiovarusteet kun ovat useissa, esim Saksassaa/ muualle eurooppaan myytävissä Mersuissa lisävarusteita..esimerkiksi vaikkapa penkinlämmittimet,"tekokkaampi" akku jne jne jne..
Mielestäni jo tuokin kertoo siitä että pohjolaan,kuten myös muualle, myyntiin tulevat Mersut on varusteltu nimenomaan sitä silmällä pitäen mihin ne myyntiin tulevat.
Sitä tarkotinkin sillä että mitä täältä löytyy, asuinpaikkani on Belgia. Mullakaan ei ole penkinlämmittimiä tai lampunpyyhkimiä. Ajattelinkin lähinnä tota lämppäriä, onkohan mulla erilainen (pienempi) kuin esim. Suomi-autoissa?
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
Enpä usko että on erilaiset lämppärinkennot, mulla on ollut nyt 2 belgiasta tuotua mersua (300 TE ja tämä 300 TDT) ja molemmat ovat olleet vähintäänkin lämpimiä kovillakin pakkasilla.
Uskoisin, että tuota varustevaihtelua kohdemaan mukaan esiintyi enemmänkin W123-W124 -aikoina kuin nykyään. Mutta olihan esim. ensimmäisissä W210:ssa lampunpesurit lisävaruste Saksassa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Niin..ja se unohtui sanoa että sellainenkin eroavaisuus samassa mallissa eri maissa on olemassa kuin moottorin teho.
Joskus aiemminkin jo tästä postasin mutta esim Portugalissa ja Italiassa myytävässä SLK 200K:ssa tehoja on 141Kw..kun taas esim Suomessa ja Saksassa myytävässä 200K:ssa tehoja on 120Kw.
Ero johtuu eri maiden verotus- ym käytäntöjen eroavaisuuksista..mutta oli syy mikä tahansa niin ero on aika selkeä..
Muistaakseni noita tehoverotettuja malleja meni 70-luvulla myös Ruåtsiin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
www.classicdata.fi
Ainakin joskus oli olemassa ns. Suomi-varustus, joka toi lampunpesurit sun muut Suomen kannalta oleelliset varusteet autoon. Ja tämä "paketti" oli vakiona kaikissa virallisen maahantuojan Suomeen tuomissa autoissa.
Mutta kyllä Keski-Euroopassa myytävissä autoissa samanlaiset lämmityslaitteen kennot on kuin Vehon maahantuomissakin.
Jostain oikein etelästä jos autonsa ostaa, voi saada puutteellisesti lämpövarustellun auton. Texasissa ei esim. ole 100% varmaa, että autossa on takalasin lämmitin. Mutta tästähän selviää kun on ostohetkellä skarppina
Kuten eerola sanoi... Kannattaa olla skarppina kun autoa ostaa.
Kaikissa maissa on ollut ja on edelleen lisävarustelista uutta autoa ostaessa, ja jos joku haluaa halvan ( tai ei tarvitse niita varusteita ) auton, ottaa hän usein vähemmän varusteita.
Kyllä esim. Saksasta saa ostettua käytetynkin auton "skandinaavisin" varustein, eli on penkinlämmittimet, lampunpesimet, isompi akku, webasto, lämmitetyt peilit etc. eikä hintakaan ole normaalisti juurikaan kalliimpi kuin karvalakkiversioissa.
Eli rahalla saa mitä haluaa .
Itse olisin kiinnostunut huohotinlämmitimestä, sillä jos huohotin jäätyy, niin moottorituho on enemmän kuin lähellä.
Varsinkin diesel-moottorissa huohotinlämmitin on elintärkeä lisävaruste.
BMW:n maahantuojakin huolestui tuontiautojen huohotinlämmitimistä niin paljon, että aikoo järjestää kampanjan, jossa kehoitetaan tuontiauton omistajia kääntymään lähimmän merkkiliikkeen puoleen, jossa tarkastetaan onko autossa huohotinlämmitin.
Mainehan siinä menee, jos niitä bemareita alkaa kovilla pakkasilla poksahtelemaan ja syynä on asiakkaiden tietämättömyys / nuukuus...
[quote="Sami J. E."] Saman olen kuullut latureista ja akuista, omassani akku on 62ah joka näyttää ja tuntuu aika pieneltä, kuitenkin kaupan listassa sitä suositeltiin.
quote]
Aikasen pikkunen akku on autossa?tai sitte omaani on laitettu kuorma-auton akku
On nimittäin 92 amppeerinen tuon coupen akku
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
breeze1 kirjoitti:Itse olisin kiinnostunut huohotinlämmitimestä, sillä jos huohotin jäätyy, niin moottorituho on enemmän kuin lähellä.
Varsinkin diesel-moottorissa huohotinlämmitin on elintärkeä lisävaruste.
BMW:n maahantuojakin huolestui tuontiautojen huohotinlämmitimistä niin paljon, että aikoo järjestää kampanjan, jossa kehoitetaan tuontiauton omistajia kääntymään lähimmän merkkiliikkeen puoleen, jossa tarkastetaan onko autossa huohotinlämmitin.
Mainehan siinä menee, jos niitä bemareita alkaa kovilla pakkasilla poksahtelemaan ja syynä on asiakkaiden tietämättömyys / nuukuus...
ei ole ainakaan om60x dieselkoneen huohotin herkkä jäätymään. Huohotusletku makaa tiiviisti venakopan päällä ja moottoritila on hyvin viimalta suojattu. Mun kärrystä mureni huohotusletkun eristeet 2v mutta ilman ongelmia meni koko viime talvi (ja 2vkon kova pakkaskausi).
Huohotin voi huonolla tuurilla jäätyä jos ajaa paljon nurkissa ja käyttää huonolaatuista öljyä mikä muodostaa vaahtokuonaa tjs.
juha kirjoitti:...ei ole ainakaan om60x dieselkoneen huohotin herkkä jäätymään...
Enpä ole kuullut että kenenkään henkilö-Mersun huohotin olisi jäätynyt...
Jos tällaisesta on kokemuksia, olisin kiinnostunut kuulemaan tarkemmin olosuhteista ja millaisella öljyllä se on saatu tapahtumaan! Itse olen suomalaisissa keleissä ehtinyt ajelemaan aika monta kilometriä diesel-Mersulla ja ihan tavallisilla delvaceilla. Eikä mitään murheita ole ollut. Enkä ole muillakaan kuullut olevan.
Yhden vanhan keikkabussi-Mersun (rauha muistolle ) tiedän, joka poksahti talvella. Mutta ääritapaukset sikseen. 206-Pösöt jäädyttävät huohottimensa, mutta ei Mersu - eihän..?
Sami J. E. kirjoitti: Saman olen kuullut latureista ja akuista, omassani akku on 62ah joka näyttää ja tuntuu aika pieneltä, kuitenkin kaupan listassa sitä suositeltiin.
quote]
Aikasen pikkunen akku on autossa?tai sitte omaani on laitettu kuorma-auton akku
On nimittäin 92 amppeerinen tuon coupen akku
En tiedä, listojen mukaan oli tohon oikea vaihtoehto, ainakin täällä. Siinä ei kai ole mitään erikoista että sulla on isompi akku isommassa myllyssä, noissa mun kahdessa vanhemmassa on myös traktorin akut.
280E -76 W114
280SE-79
Exät:
Minusta Suomeen on aina laitettu suuremmat akut, joko Tehtaan tai sitten Vehon toimesta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
www.classicdata.fi
Ja kun tää suomen talvi on nykyään mitä on...jos edes kaksi kuukautta voi sanoa että on talvi...niin tuskin kannattaa kauheasti itkee penkinlämmittimien, lampunpesimien ym. muiden perään.
Samanlainen vertaus tulee mieleen "autohifistä" laitetaan usean tuhannen palikat autoon ja kotoa saattaa sitten löytyä hobby hallin ministereot...kuka siellä autossa ylipäätänsä asuu?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
mulla on tuossa etelä- Saksasta tuomassani 74 Ah akku. sillä pärjäs hyvin siihen saakka kunnes laitoin Eberin. nyt on siinä ja siinä lähteekö käymään jos laittaa yli 15min kelloon. eli ostan lähipäivinä 100 Ah akun.
tosin myös akkutelinettä on modifioitava tai sitten ostettava pohjolan malli, saa Veholta jollain 30e. itse aion modifioida vanhaa...
Ahti: Taitaa olla tuo akkusi käyttöikä vaan tullut täyteen. Perheemme toisenmerkkisessä dieselkulkineessa 66Ah akku ja Webaston puolen tunnin käytön jälkeen vielä lähtee kivasti. Siinäkin pitäisi Suomi-malleissa olla 80Ah.
Jay:
niinniin mutta mulla onkin kuus hehkua jotka nappaa x amppeeria virtasta
anyway, huomenna saan 100Ah akun niin ei tarvi enää kikkailla enempää.
(totuuden nimessä myönnettäköön että on ton akun varmaan joku pizzanpaistaja jostain romukasasta kaivanu ja myyntiakuksi laittanut)
Tossa vaimon 300 da -89 oli saksasta joku 72ampperin akku ja muistaakseni 55 tai 60 Ampeerin laturi . Nyt on akku 100 ja laturi 90 amppeeria.
Sittentoi 500 E se on saksan malli ja siinä on lampun pesurit ,vebasto,lämmitettävät nahkapenkit,lämmitettävät pesurinletkut ja suuttimet ,peilit ja sitten se lumiketju nappula. Akku 100A laturikin taitaa olla riittävä.
Mitä näihin Sprinttereihin tulee Suomalaisissa malleissa on ihan kelvot varusteet moniin tuonti peleihin nähden.
jamppa kirjoitti:Tossa vaimon 300 da -89 oli saksasta joku 72ampperin akku ja muistaakseni 55 tai 60 Ampeerin laturi . Nyt on akku 100 ja laturi 90 amppeeria.
jamppa kirjoitti:Tossa vaimon 300 da -89 oli saksasta joku 72ampperin akku ja muistaakseni 55 tai 60 Ampeerin laturi . Nyt on akku 100 ja laturi 90 amppeeria.
Mistähän tuon laturin amppeerimäärän näkee??
Ainakin ohjekirjasta, tai siis mikä on ollut uutena.. 500E taisi olla laturiltaan 110A, kaikki on vähän suurempaa, vaikka on arvoton vanha auto.