w203cdi kiihdytyksen jälkeen vikatila?Korjattu

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Sen auton "käyttöjärjestelmä" hyväksyy pienemmillä vaihteilla suuremmat poikkeamat paineessa.
Nelosesta ylöspäin se toimintahaarukka kapenee ja ennakkoon ohjelmoidusta vaihteluvälistä hyväksytään poikkeamaa suunnilleen nuo mainitsemasi ~10s.

Edelleen on hyvä merkki se, ettei keltainen merkkivalo syty.
Autonkin mielestä vaivan syy on vaan tilapäinen häiriö.
Jos nämä vikatilat paukkuisi kovin tihejään, niin "moottorihäiriön" merkkivalokin syttyisi.

Halpa teollisuusmittari ja kolmitie- liitin mappianturin letkuun kustantaa alle kaksikymppiä.
Tai läppäri ja diaknoosiohjelma.

Et taida asustella täällä pohjoisessa päin.



Aikaisemmista postauksista ei käynyt ilmi, onko katit poistettu, tai pakoputkea avarettu.

Edelleenkin tuntuu siltä, etä vika on joko ahtimen säätösiivissä, tai egr,ssä.
Tosin jos ne imusarjan läpät olisi jumiutuneet kiinni, niin silloinkinhan ahdot voisi rasituksessa nousta liikaa, kun moottori ei saa syötyä kaikkea ahtimen tuottamaa tavaraa, mutta mapin/säätösiipien pitäisi kyllä tämä tilanne huomata ja korjata.
Tämä oire voisi näkyä tuprutuksena.

Lastutettaessa ei niihin varojärjestelmiin tehdä muutoksia, niiden toiminta kun vaan korostuu sitten, niinikuin moottorin kunnossapidon suojelijana.

Nyt Marko olisi hyvä tilanne vaihtaa se ahdin 270cdi,n ahtimeen.
Ei tee enää ahtopiikkiä.
Toimii lastutetussa erinomaisesti.
Menee "heittämällä" paikoilleen.
Kaikki kiinnitykset käy, ainut "muutos" on ylimmäisen katin vauhtipyöränkotelon kiinnityksen alle kaksi mutteria, jotta putki tulee ulommas moottorista.
Lastutettuna saat hiukka enemmän voimaakin, sataysikymppiin asti, jos haluat.
Niille tehoille ahdin riittää vielä mainiosti.
Pakopaineet pysyy kokoajan reilusti alle kahden kilon.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2768
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Tietääkseni auto on täysin vakio, mukaanlukien pakoputki ja katit.

Asustelen joo tässä keskeisellä paikalla Mäntsälässä mutta kulkeehan tuo auto pohjoisemmaskin... Mitähän olisi osakulut tuohon ahdin hommaan noin ?
En tiedä sitten auttaisiko se tuohon vikaan? Nimeenomaan se jos ahtopiikit vähenee. Ei mulla nyt varsinaista tarvetta ole lisävoimalle mutta ei kai se koskaan haitaksi ole.

Tuossa vakio ahtimessa oli kyllä siivissä joku pieni jälki Kahvimaan asentajan mukaan, silloin kun sitä siellä tutkittiin. Ja lievä päittäis välyskin oli havaittavissa. Autolla tosiaan on minua ennen ajellut pari käyttäjää ensimmäiset 45tkm ja vetokoukusta päätellen sillä oli jotain vedettykin ja jälkikäyttöhistoria on siis tuntematon tuolta ajalta.
W213 220d +W242 electric drive
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No, siihen se nimenomaan auttaa.
Sellainen käytetty ahdin, jolla on takuukin, niin kuvittelisin ~700€.
Mutta ei veholla, vaan näillä muilla pajoilla.
Käy tosiaan samalla Mikalta ohjelma hakemassa.
Tulee pikkuvaivalla tosi kivat tehot.
Käytännön suorituskyky varmaan tosi lähellä kuusipyttyisiä eemeleitä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2768
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

No niin. Autossa 3. suutin antaa ylivuoto(olikohan se niin) testissä ruosteisen näköistä tavaraa.
Korjaamon mukaan (Kaupunginportinauto) se aiheuttaisi tuon vikatilan kuormitustilanteessa. Ja ei ole ensimmäinen auto missä on tämä vika. Työnjohtaja löysi koneelta huoltotiedotteen aiheesta missä kehoitettiin tämmöisessä tapauksessa vaihtamaan injektori ja suutinputki. Suutin on ilmeisesti ruostunut sisältä päin. Mistäköhän johtuu? Toivotaan että vika olisi tässä niin saisi auton kuntoon vihdoin.

Ja tänään soittivat että jonkun tiedotteen mukaan ei vaihdetakaan injektoria eli suomeksi kai suutinta. Mistähän tuo ruskea tavara sitten lähtee yhteen suuttimeen? Lupasi palata asiaan...
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2768
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ja nyt palasi asiaan ja oli sitä mieltä että tehdään nyt sitten sen huoltotiedotteen mukaan jossa sanottiin että ei vaihdeta suutinta. Maahantuojan kanssa neuvottelun tuloksena tulivat siihen tulokseen että syynä olisi tukkoinen katalysaattori... No aika varattu että huuhtelevat sen lämpimällä vedellä vastavirtaan. Tehkööt jos vaikka auttaisi. On kuitenkin halpaa hupia suuttimen vaihtoon verrattuna. Itse kyllä olen hieman pessimistinen asian suhteen.
W213 220d +W242 electric drive
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Vähän pessimistinen valitettavasti olen minäkin.
Elä nyt hyvä mies osta enää mitään, ennenkuin vika selviää, eikö tuo nyt riitä, että täällä yksi mies jo ostelee käymättömiä osia autoonsa ja on vielpä "asiantuntija". :lol:

Eikös jossain vaiheessa tullut selväksi, että vikatila johtuu liian korkeasta, eikä matalasta ahtopaineesta ?

Siihen ei varmasti katin huljuttelu auta, päinvastoin.

Jos ahdot ei halua oikein nousta, niin siihen se ehken auttaisi.

Suutintestistä käy ilmi, tarviikos suutinta vaihdella.
Jos startatessa "vuotaa läpi", niin tarvii, muuten tulee ihan kohta käynnistymisen kanssa ongelmia.

Kun Marko sulla on vakioauto, niin liian korkean ahtopiikin muodostumiseen ei oikeastaan ole muuta vaihtoehtoa, kun että se ahtopaineen säätö ei nyt toimi tarkoitetulla tavalla.
Vian löytymistä pitäisi vieläpä helpottaa se, että säätö toimii sähköisesti.
Sähkövika näkyy testerissä, ainakin pitäisi näkyä.

En kyllä millään keksi muuta vikakohtaa, kun se ahdin.
Johdot ?
Joko siivet jumittaa, tai ovat rikki.
Vipu/vivut vääntyneet, tai takertelee, jolloin säätö ei ole kohdillaan.
Se "säätömoottori" viallinen, siellä on sisällä ihan mekaaninen juttu, mikä vipua liikuttelee.
Moottori liikuttaa sitä säätövipua ennalta ohjelmoidun kierrosluvun verran ja ohjelma jää sitten tarkkailemaan tilannetta, mitään korjaavia toimenpiteitä se ei osaa tehdä, eli jos ahdot ei asetu kohdillen ennalta ohjelmoitujen liikkeiden avulla -> vikatila.

Ehken vika EGR- venttiilissäkin voisi aiheuttaa liika-ahtamista.
Siis, jos se ei sulkeudu kaasu pohjassa.

Laitahan oma painemittari siihen autoosi ja katso itse, miten ne paineet käyttäytyy.
Se on helppo juttu.
Tai hommaudu sellaisen harrastajan/korjaamon luo, jolla on mahdollisuus läppärin kanssa ajeluttaa sitä autoa, niin näkee auton omista antureista, miltä näyttää.

Jos taas vikatila johtuu liian pienestä ahtopaineesta, niin silloin lääkkeet vianetsintään on aivan erinlaiset.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Vilitsu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ke 16.11.2005 15:06
Paikkakunta: lpr

Viesti Kirjoittaja Vilitsu »

Moro!
Mulla on saman tyylinen ongelma. Heittää vikatilan päälle millon sattuu.
Yleensä kiihdytyksen jälkeen. Kummallisinta on että vikatila tulee ja menee kesken ajon. Asiaan ei vaikuta moottorin sammuttaminen.Tietokone ei herjaa autossa mitään.
Auto pitäis saada testeriin mutta aika on niin kortilla :?
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2768
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Eipä ollut paljon nokea katissa kuulemma. Eli tod. näk vika ei ole siinä. Tuikku oli siis oikeassa...Katsotaan mitä tapahtuu kun vetää vaunua. Siis mulla tekee tilan käytännössä vain iso kärry perässä ylämäessä ja mieluiten vähän isommassa. Normaali käytössä motari ajossa vikaa ei edes tiedä olevan, vaikka polkee kaikki irti rampilta sinne kesärajoituksen liikenteen rytmiin eli 130-140kmh. Kohta voisi alkaa toinen ahdin kiinnostaa. Tai se sähkömokkula vaikka ensin. Oliskohan kellään sellaista joutilaana? Käyköhän muista 646 moottoreista? 211 korin koneessa kun on 110kw ja tässä 105kw vaikka väännöt sama 340nm, ja samoin faceliftin 203:ssa.
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2768
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Nyt ahtopaine mittari kiinni. Tyhjä tavarakärry (450kg) perässä antoi pari kertaa ahtopiikkinä 1,8-1,9 kun normaali piikki ilman kärryä 1,6. Eikä mennyt vikatilaan. Kuorma päällä perässä n. 1400kg ahdot vedätettäessä n.1,2-1,3 ei sellaista piikkiä kuin ilman kuormaa. Sitten yksi kiihdytys kolmosella aika pieniltä kierroksilta ja vikatilaan. Mielestäni ahdot ei pompanneet siinä, en ole aivan varma kun joutui ihmettelemään eteen sivutieltä hyökännyttä w123:sta
sekalainen tavarakuorma kärryssä.
Edit: oli ahtopaine anturin liitäntä letkussa pieni reikä...Yeah. On tämä vaikeaa.

Tuliko ideoita mistä johtuu.
W213 220d +W242 electric drive
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2768
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ja nyt se tapahtui :D Autossa on uusi ahdin ja Tuikun suosittelema pykälää suurempi eli 270cdi mallista. Säätö tankoa piti hieman väännellä lyhyemmäksi jotta alkoi ahtamaan. Ei aivan heittämällä siis mennyt. Ahtopaine mittari oli aika välttämätön tässä touhussa. Nyt pelaa ainakin toistaiseksi oikein mukavasti. Ahtopiikki ilmiö hävisi lähes kokonaan ja ahdot on nyt maksimissaan 1,3. Hieman enemmän viivettä alhaalta mutta muuten tuntuu hieman tehokkaammalta ja näyttäisi toimivan ilman savutusta. Näin vakio ohjelmalla siis. Näin voisi todeta että veskola ja tuikku oli kohtalaisen oikeassa.
W213 220d +W242 electric drive
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4779
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No
Toivottavasti nyt sitten toimisi.
Oletkin jo varmaan kokeillutkin kaikki "temput", millä sen voisi vikatilaan saada.

Siihen pikkuiseen ahtoviiveeseen suuremmilla vaihteilla tepsii nyt hyvin sellainen lääke, että laitattaa vaan kovimman lastun, mitä löytyy.
Tai sitten, mielummin käy Karalan Mikan luona laitattamassa rullilla ihan räätälöidyn jutun.
Nyt suuremman ahtimen kanssa voi jo esittää oikeasti jotain toiveitakin tehojen ja vääntöjen suhteen, eikä tarvi niin voimansiirronkaan kestävyydestä sitten murehtia.

Jos vielä vähän kirjoittaisi teoriaa, kun kala on nyt niellyt syötin koukkua myöten.

Sillä ahtopaineella on siis tietty haarukka, jossa sen pitäisi pysyä.
Se on määritelty sinne ohjelmaan valmistajan kokeitten ja kokemuksien perusteella.

Siis.
Liian korkea ahtopaine ohjelman pyyntiin nähden aiheuttaa vikatilan, kuten oletettavasti Markon auotossakin tapahtui.
Mutta myöskin liian matala ahtopaine tekee saman.

Sitä tangon mittaa säätämällä se ahtopainekäyttäytyminen pitäisi saada seuraamaan sitä ohjelman "haarukkaa".
Ahtopaine täytyisi saada nousemaan väh.1,2bar kohdalle, jotta täysi ruiskutusmäärä ruiskutettaisiin, mutta toisaalta jotain yli 1,3bar ahtopiikit on turhia, silloin ahtoja alkaa olla liikaa.
Pienilläkin kaasujalan asennoilla pitäisi ahtopainemittarin neula saada liikahtelemaan, ettei taas mentäisi sen haarukan alalaidasta ohi.

Lyhentämällä tankoa ahdot nousee herkemmin ja piikittää enemmän, kun ahtimen säätösiivet menevät supumpaan.
Pidentämällä tankoa siipien asento muutuu avarammaksi, jolloin ahdot nousee hiukan verkkaisemmin.
Mitä enemmän siivet ovat auki, sen paremmin ahtimen pakopuoli virtaa.

Oikein säädettynä, sopivankokoinen VNT-ahdin herää jo alhaalta, mutta kestää kuitenkin hyvin tehojakin.
Sopii hyvin diiseliin.

Alipaineohjatuissa ahtimissa on säätöruuvi, jolla voidaan lisäksi säätää sitä asentoa, mitenkä kiinni siivet pääsevät.
Sähkösäätöisissä sitä säätöä ei ole, tangon mitan muuttaminen on ainoa säätömahdollisuus.

Ohjelmaa muuttamalla sitä ahtopainepyyntiä tietty saadaan muutettua halutuun kohtaan.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2768
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Jatkan tähän episodiin että auto toimii paremmin kuin koskaan kun Karala sääti hieman. Sillä tavalla erittäin kohtuullisesti. Vetää todella tasaisesti läpi kierrosalueen ilman suurempia savuja, ilman ahtopiikkiä. Toistaiseksi olen todella tyytyväinen :D
W213 220d +W242 electric drive
Vastaa Viestiin