Miksi 250km/h rajoitus?
-
- Mersumies
- Viestit: 923
- Liittynyt: Su 06.04.2003 23:44
Miksi 250km/h rajoitus?
Kaikkilla Mersun huippumalleilla on maksiminopeus rajoitettu 250km/h. Kuten myös Audilla, Bemarilla ja useimmilla muilla autoilla. Kun taas esimerkiksi Ferrarilla ja Porschella ei kyseistä rajoitusta ole. Tähänkin olen kuullut selityksiä, mutta miksi tuo rajoitus on olemassa? Onko kyse turvallisuudesta? Luulempa, että oli nopeus sitten 200, 250 tai 300 niin onnettomuustilanteessa jälki on yhtä tuhoisaa. Useimmilla, kuten minulla ei edes rohkeus riitä noihin nopeuksiin edes rajoituksettomilla Saksan autobahnoilla. Mutta kertokaapas vastaus, niin ei jää vaivaamaan.
Herrasmiessopimus
No se oli sellainen Herrasmiessopimus suurten sakutehtaiden kesken, sillä pyrittiin hillitsemään huippunopeuskamppailua. Tosin jotkut tehtaat hieman kiertävät tätä, mm. VW Phaeton kulkeen reilusti yli 260 km/h...
Esim. Opel ei sopimusta noudata ja Lotus Omegan tullessa markkinoille mm. Brittit halveksuivat auton saavuttamaa huippunopeutta ja haukkuivat tehdasta vastuuttomaksi, niinpä autolle ei ikinä virallisesti ilmoitettu huippunopeutta.
Esim. Opel ei sopimusta noudata ja Lotus Omegan tullessa markkinoille mm. Brittit halveksuivat auton saavuttamaa huippunopeutta ja haukkuivat tehdasta vastuuttomaksi, niinpä autolle ei ikinä virallisesti ilmoitettu huippunopeutta.
Markkinointia...
Ja kyllähän tuota huippunopeutta voidaan myös markkinointikeinona käyttää... On se vaan paljon kovempi peli semmonen, joka kulkee rajoitetun 250km/h kuin 245km/h...
Volvolta kun aikoinaan tuli markkinoille 850R, sen huippunopeus oli rajoitettu 250km/h. TM:n kokeili autoa ilman rajoitinta ja huiput oli muistaakseni 253km/h
Rajoittimesta puheenollen uusissa mersuissakin on säädettävä nopeusrajoitin esim. talvirenkaita varten, ettei sitten tule ajeltua niin kovaa. Tosin ainakin W203:ssa pienin asetettava kiinteä rajoitus on 160km/h
ööööööööööö, hyöty???????

Volvolta kun aikoinaan tuli markkinoille 850R, sen huippunopeus oli rajoitettu 250km/h. TM:n kokeili autoa ilman rajoitinta ja huiput oli muistaakseni 253km/h

Rajoittimesta puheenollen uusissa mersuissakin on säädettävä nopeusrajoitin esim. talvirenkaita varten, ettei sitten tule ajeltua niin kovaa. Tosin ainakin W203:ssa pienin asetettava kiinteä rajoitus on 160km/h

Re: Markkinointia...
W203:ssahan on vakionopeudensäätimessä sellainen toiminto josta saa säädettyä kattonopeuden, tätäkin on kahta sorttia, toinen ohittuu Kickdownilla, toinen ei silläkään. Ymmärtääkseni nopeudessa ei ole mitään alarajaa.Janne M kirjoitti:Rajoittimesta puheenollen uusissa mersuissakin on säädettävä nopeusrajoitin esim. talvirenkaita varten, ettei sitten tule ajeltua niin kovaa. Tosin ainakin W203:ssa pienin asetettava kiinteä rajoitus on 160km/hööööööööööö, hyöty???????
onon
On kyllä semmonen tempomaatista kytkettävä rajoitin, viikseä painamalla kytkeytyy päälle ja nopeuden voi asettaa 1km/h tarkuudella aina 250km/h asti
(mitäs toi 200CDI kulkeekaan)
Mutta lisäksi on kiinteästi kytkettävä rajoitin, mikä vaatii hieman enemmän räpläilyä päälle/poiskytkemiseen juuri talvirenkaita varten ja siinä tuo pienin asetettava nopeus on 160km/h...

Mutta lisäksi on kiinteästi kytkettävä rajoitin, mikä vaatii hieman enemmän räpläilyä päälle/poiskytkemiseen juuri talvirenkaita varten ja siinä tuo pienin asetettava nopeus on 160km/h...
- Henri Junkkala
- Perustaja
- Viestit: 1290
- Liittynyt: Ma 10.03.2003 22:07
- Paikkakunta: Pitkäjärvi
- Viesti:
BMW:llä
Joo ainakin tuossa e32 750i:ssä meni rajoitin päälle heti inan päälle 250km/h jolloin kiihtyminen loppui kuin "seinään" ja auto laski vauhdin 250:een eikä enää siitä noussut. Ovat testanneet saksanmaalla ilman rajoitinta niin huiput ovat jotain 260-265 eli eipä se paljoa enää nouse. Toki jos kerran huiput rajoitetaan 250 niin miksi ihmeessä suunnitella autoa menemään kovempaa?
Baijerinraudassa oli säädettävissä "maksiminopeus" joka kuitenkin tarkoitti vain että auto antaa äänimerkin kun säädetty nopeus ylitetään, ns. ajokortinsäilytin
vaan ei se vauhtia hidastanut. Cruise toimi missä nopeudessa tahansa ja kuulemma skulaa siellä huippunopeudessakin.
Saksalaisia autotehtaita syyteltiin tappaja-autojen tekemisestä ja ylettömästä polttoaineen kulutuksesta - voitte uskoa että auton saaminen kulkemaan 280km/h vie aika helkutisti enemmän polttoainetta kuin 250 tai 200 tasan - jolloin isommat tehtaat tosiaan tekivät "herrasmiessopimuksen" niin ei tarvinnut tärvätä rahaa ja vaivaa tuolle huippunopeusosastolle.
Vaan tosiaan, paljon VÄLIÄ suomessa asuessa mitä auto kulkee jos se nyt 80-140 ottaa mukavan ripeästi.
Henkka
Baijerinraudassa oli säädettävissä "maksiminopeus" joka kuitenkin tarkoitti vain että auto antaa äänimerkin kun säädetty nopeus ylitetään, ns. ajokortinsäilytin

Saksalaisia autotehtaita syyteltiin tappaja-autojen tekemisestä ja ylettömästä polttoaineen kulutuksesta - voitte uskoa että auton saaminen kulkemaan 280km/h vie aika helkutisti enemmän polttoainetta kuin 250 tai 200 tasan - jolloin isommat tehtaat tosiaan tekivät "herrasmiessopimuksen" niin ei tarvinnut tärvätä rahaa ja vaivaa tuolle huippunopeusosastolle.
Vaan tosiaan, paljon VÄLIÄ suomessa asuessa mitä auto kulkee jos se nyt 80-140 ottaa mukavan ripeästi.
Henkka
2009 Mercedes-Benz Atego 816 robottivaihteistolla ja ilmajousilla
2003 Mercedes-Benz 209.316 C209 CLK 270 CDI, 2D HT Coupé, 722.640 automaatti, lähes "Vollausstattung"
1993 Mercedes-Benz 124.106 VF124 E250D Lang , Italiassa rakennetusta 5-ovisesta ruumisautosta tehty 5,7 metrinen camokuvioinen paku, superturboprojekti työn alla
1994 Cadillac Fleetwood Eureka 6-door Limousine, 5,7L LT-1 V8, 4L60E automatic, 14-bolt GM diff
1995 Harley-Davidson XLHF 1210 "Fatster" custom build
EX-W123,2xC123,W124,S124,2xW201,W140 jne jne
"Ihmisen elämä on just niin hauskaa kuin mitä siitä itte tekee"