Ostin talvella C180 2.0L 2000 koppasen farkun. Talvirenkailla auto käyttäytyi kohtalaisen hyvin. Nyt keväällä laitoin mukana tulleet 225/45R17 kesäkumit alle ja ajo oli aivan mahdotonta. Veteli aivan järjettömästi. Myin leveät kumit pois ja ostin tilalle uudet 205/60R15 ja ajo rauhoittui kohtalaisesti. Ajo ei ollut vieläkään niin nautittavaa kuin edellisessä autossani (Opel).
Tein aurauksen mittavälineen rimasta jonka toiseen päähän löin naulan joka meni hyvin renkaan uraan. Mittailtuani havaitsin että mesessä on HARITUSTA noin 2mm. Voi kettu, takavetoisessa autossa eturenkaissa pitää olla AURAUSTA.
Alfamerin kirja kertoo etupään auraukseksi 0.25° +-0.1° mikä on renkaan kulutuspinnalla noin 1.35mm +- 0.50mm
Kun kyseessä on vanha auto jossa välyksiä ja kun tiedossa oli että suurempi auraus rauhoittaa ajamista niin säädin aurauksen aika lähelle 1.8-2.0mm.
Nyt mesen ajonautinnot pääsivät oikeuksiin ja nyt on todella mukava. Ei vetele yhtään ja menee moottoritiellä luotisuoraan.
Tilasin varmuuden vuoksi uuden ohjausvaimentimen mutta en tiedä onko siitä enää hyötyä ajomukavuuteen.
Niin että tämmöinen tapaus tällä kertaa.
Vetely loppui
Siitä on 23 vuotta, kun säädin tuon Opelin eikä sen koommin ole ollut tarvetta.
Homma menee varmaan kaikissa autoissa samalla tyylillä.
Autokohtaisia eroja on säätöarvossa ja säädön toteutuksessa.
Mersuun en ole koskaan säätänyt aurausta, mutta homma on
arvatenkin helppo ja sen voi tehdä itse, jos saa auton tukevasti ylös.
Itse mittaus tehdään auton ollessa pyörillään. Jos rimaa ei mahdu
virittämään paikalleen, voi olla tarpeen harkita muita virityksiä, esim.
aurauksen mittaamista vanteen ulkoreunasta, laserosoittimia kiinni
vanteeseen, säätöä arviokaupalla tai korjaamon palveluja.
Rimanpätkällä mitataan vasemman ja oikean puolen
vanteiden reunojen etäisyys toisistaan etu- ja takapuolella etuakselia
pyörännavan tasalla. Etupuolella pitäisi olla se kapeampi
etäisyys, pari milliä on sopiva takavetoiseen. Jos raidetangossa tms. on
väljää, se on poistettava.
Auraus säädetään raidetankoa lyhentämällä tai pidentämällä.
Säätö tapahtuu kierteiden avulla vain toisesta päästä. Lukkomutterilla
lukitaan säätö paikalleen.
Ohjauspyörä voi jäädä vinoon, kun säätöä muutetaan ja se on sitten
oikaistava. Jos säätö on mahdollinen raidetangon molemmista päistä,
ratti pysyy suorassa.
Korjaamo-CD:ssä on varmaankin tarkka merkkikohtainen ohje.
Homma menee varmaan kaikissa autoissa samalla tyylillä.
Autokohtaisia eroja on säätöarvossa ja säädön toteutuksessa.
Mersuun en ole koskaan säätänyt aurausta, mutta homma on
arvatenkin helppo ja sen voi tehdä itse, jos saa auton tukevasti ylös.
Itse mittaus tehdään auton ollessa pyörillään. Jos rimaa ei mahdu
virittämään paikalleen, voi olla tarpeen harkita muita virityksiä, esim.
aurauksen mittaamista vanteen ulkoreunasta, laserosoittimia kiinni
vanteeseen, säätöä arviokaupalla tai korjaamon palveluja.
Rimanpätkällä mitataan vasemman ja oikean puolen
vanteiden reunojen etäisyys toisistaan etu- ja takapuolella etuakselia
pyörännavan tasalla. Etupuolella pitäisi olla se kapeampi
etäisyys, pari milliä on sopiva takavetoiseen. Jos raidetangossa tms. on
väljää, se on poistettava.
Auraus säädetään raidetankoa lyhentämällä tai pidentämällä.
Säätö tapahtuu kierteiden avulla vain toisesta päästä. Lukkomutterilla
lukitaan säätö paikalleen.
Ohjauspyörä voi jäädä vinoon, kun säätöä muutetaan ja se on sitten
oikaistava. Jos säätö on mahdollinen raidetangon molemmista päistä,
ratti pysyy suorassa.
Korjaamo-CD:ssä on varmaankin tarkka merkkikohtainen ohje.
Uusi vaimennin
Mittauksessa voi käyttää vaikka nuppineuloja. Auto tasaiselle alustalle. Laittaa nuppineulat renkaan takareunaan ja mittaa leveyden ja tämän jälkeen työntää autoa eteen päin sen verran että nuppineulat siirtyy renkaan etupuolelle. Takareunan leveys - etureunan leveys = auraus.
Itse säätäminen oli tosi helppo. Käänsin renkaan linkkuun ja raidetangon pää tuli hyvin esille josta aurauksen saikin hyvin säädettyä. Voi olla että joutuu säätämään kummaltakin puolelta jotta ratti pysyy suorassa. Pitää muistaa että tälläisessä ohjausvaihteessa mitä tässä mallissa käytetään, niin välyksetön kohta siinä on keskellä ja ratti pitäisi olla tällöin suorassa.
Vanha ohjausvaimennin oli täysin hengetön. Pitää uusia ilmeisesti parinvuoden välein. Uusi vaimennin ei tuonut selvästi havaittavaa muutosta ajoon mutta säästää varmasti ohjausvaihdetta ja apusimpukkaa.
PS. Vaimo väitti että Opeli on mukavampi ajaa edelleen. Hmm ... Olihan se Opeli herkempi ja ketterämpi.
Itse säätäminen oli tosi helppo. Käänsin renkaan linkkuun ja raidetangon pää tuli hyvin esille josta aurauksen saikin hyvin säädettyä. Voi olla että joutuu säätämään kummaltakin puolelta jotta ratti pysyy suorassa. Pitää muistaa että tälläisessä ohjausvaihteessa mitä tässä mallissa käytetään, niin välyksetön kohta siinä on keskellä ja ratti pitäisi olla tällöin suorassa.
Vanha ohjausvaimennin oli täysin hengetön. Pitää uusia ilmeisesti parinvuoden välein. Uusi vaimennin ei tuonut selvästi havaittavaa muutosta ajoon mutta säästää varmasti ohjausvaihdetta ja apusimpukkaa.
PS. Vaimo väitti että Opeli on mukavampi ajaa edelleen. Hmm ... Olihan se Opeli herkempi ja ketterämpi.