Olis tarkoitus vaihtaa tomaattiin öljyt itse...työn helpottamiseksi aattelin etten vaihtaisi lainkaan suodattimia teenkö siinä kardinaali virheen ?
Veholla maksaa pelkkä vaihto öljyineen 160 € eli eivät myöskään vaihda suodatinta
Kuinka tarkkana pitäisi olla tuon öljylaadun kanssa, vai voiko laittaa mitä tahansa kunhan on automatic oilia.
rahaa ei paljoa säästä eikä kyllä aikaakaan jos ei vaihda suodatinta ja tiivistettä uuteen..mersu suosittelee aina omaa öljyään,mutta kl:ltä saa vastavaa halvemmalla.
Aikanaan mulle yks "mersuguru" sano, ettei 124sen tomaattiin kannata laittaa muuta kuin mersun omaa öljyä. Eikä tuo nyt niin kallista ollut, että oisin laatikon toimivuuden uhalla lähtenyt säästämään.
Veho:n automaattiöljy maksaa Veho:lla noin 22,- euroa litra. Oma MB 300D W124 toimii sillä hyvin kesät talvet. Veho tarjoaa näissä huollossaan myös halvempaa Mobil ATF 220 öljyä.
Itse olen kuitenkin kalliimman Veho:n MB öljyn kannalla. Moottorin, vaihteiston ja perän paikka ei ole säästämiskohde. Säästöä saa varmemmin kun ajaa halvemmalla autolla ja ajaa vähemmän.
Olen sitä mieltä, että öljyt tulee aina vaihtaa niin vaihteistoon kuin moottoriinkin valuttamalla. Vain siten mukana tulee mujutkin pohjalta pois sekä voi samalla tarkastella mitä kivaa mujun seasta löytyy. Jos joukossa on kovasti metallia tai kytkinmujua niin tietää remonttia kohta.
Öljynmerkillä en ole huomannut mitään eroa käytössä tai kestävyydessä. Kaikki on toiminut kunhan vaan käyttää oikean laatuista tavaraa. Tosi kovat kaverit ajaa synteettisillä, mikä säästää tiivisteitä etenkin kovilla pakkasilla.
Jos niin paljon näkee vaivaa että pohjan ottaa auki niin ei se suodattimen hinta siinä enää paljoa paina.
Toinen hyvä kysymys on ns. ikuiset öljyt. Nekin pitäisi ihan oikeasti vaihtaa säännöllisesti jos haluaa lootan kestävän ikuisesti
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Nuo öljynvaihtovälisuositukset on humpuukia. Vaihdoin 250 D -vm 93 malliin ensimmäisen kerran öljyt ja suotimen laatikkoon 160 tkm.n kohdalla ja seuraavan kerran vastikään 410 tkm:n kohdalla. Suositus on 60 tkm:n välein ? Ostin öljyt maxi makasiinista 6 litraa a 5 €. Suodinta ei kannata ostaa Motonet:sta , koska myyvät sopimatonta mallia. ostin KL.:sta ja oli sopiva. Maksoi ehkä 10 €. Öljynvaihdon hinnaksi tuli noin 40 €. Samalla kannattaa säätää paineet. jos luistaa tai jos vaihtaa nykäisemällä. Jos luistaa niin kannattaa säätää myötäpäivään pari pykälää kerrallaan ja tehdä testiajo. Jos taas nykaisee vaihdossa niin taaksepäin pari pykälää kerrallaan. Muuten onko kellään W124 mallin omistajalla alustan suojalevyjen pehmusteet enää alkuperäiset ? Ne alkuperäiset on ohueen muoviin käärittyjä ja oavat varmaan öljyvuodoista vettyneet. itse olen vaihtanut solumuovista tehdyt ääneneristyslevyt.
Alunperin pehmusteet peittivät laatikon öljynjäähdytys letkun kokonaan ja
äänieritysmateriaali pyrki ruostuttamaan ko putken, kun se oli kokonaan pehmusteen sisällä. Tein sitten pehmusteeseen uran putkea varten.
Ajopelit:
Yamaha XJ900, -90
Suzuki T500 Titan, Japanin Jawa, -73 museorekisterissä
Honda CB 350, -72, cafe racer
MB, ML. -05, 320 CDI, automaatti, emännän auto
MB, ML, -09, 320 CDI, automaatti, omassa käytössä
MB, ML, -05, 320 CDI automaatti, vara-auto
MB 124 -88 300 CE Coupe Automatic, pukeilla ja otan käyttöön kun pääsen eläkkeelle 2024.
Yamaha RD400 vm-78, historic race kilpapyörä, museorekisterissä.
Mehtuuauto Chevrolet Fleetside Silverado -89 Pick Up, 4*4 Aut., 6,2 L V8 Detroit Diesel
Vene,Bella 7501 , Volvo Penta DuoProp 130 hv meridiesel sisäperämoottori
FORD 3600 traktori, vm 75
Vanhemmat ei- sähköohjatut laatikot (722.3, 722.4)ei ole öljyistään kovin "kranttuja", tuntuvat kunnossa ollessaan toimivan kohtuullisesti millä vaan Dexron-luokituksen öljyillä. Pieniä eroja toiminnassa voi olla.
Uudempiin sähkötoosiin(722.6) en laittaisi muuta kuin MB:n omaa öljyä, ei maksa Veholla enää kuin 12.50€/litra.
Niissä kun tuntuu tulevan murheita jo jos aurinko menee pilveen saati alkaa satamaan....
Laatikon öljynvaihto ilman ettei vaihda suodatinta on melko päätön toimenpide, laatikon pohjalle kun jää kaikki mömmö ja kosteus.
Ja jos pohjan ottaa pois niin suodattimen vaihto on todella pieni työ lisäksi.Eikä paljoa maksa.
Myös turbiini pitäisi ehdottomasti tyhjentää kun siihen on about vm.-2000 asti mahdollisuus, eli siitä löytyy myös tyhjennysproppu kun kiertelee kohdalle.