vaihteiston mittatikku

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
rekke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ke 22.06.2005 18:36

vaihteiston mittatikku

Viesti Kirjoittaja rekke »

Tuli hommattua vaihteistoöjyn tarkastukseen kl:stä se kallis mittatikku, nii mihinkäs kohtaan mittatikkua se öljyn pinnan tulisi ylettyä lämpimällä vaihteistolla auton käydessä? Nyt näyttäs olevan siinä missä on se 25 asteen merkki. Pitäskö se olla siellä 80 asteen merkissä vaiko sitte 25 ja 80 asteen merkkien puolessa välissä? 5v sähkö lootassa.
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Re: vaihteiston mittatikku

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

rekke kirjoitti:Tuli hommattua vaihteistoöjyn tarkastukseen kl:stä se kallis mittatikku, nii mihinkäs kohtaan mittatikkua se öljyn pinnan tulisi ylettyä lämpimällä vaihteistolla auton käydessä? Nyt näyttäs olevan siinä missä on se 25 asteen merkki. Pitäskö se olla siellä 80 asteen merkissä vaiko sitte 25 ja 80 asteen merkkien puolessa välissä? 5v sähkö lootassa.
5v sähkölootassa mallia 722.6xx tulisi olla "täysin" kuumilla öljyillä = 80 asteisilla öljyillä öljyn määrä mittatikussa 80 asteen kohdalla eli ylärajassa.

Itse vaihdatin nuo öljyt Hartikaisella Kuopiossa ja käskivät tarkistuttamaan öljyn määrän siellä huollossa (ilman ajanvarausta nopsasti vain) vielä täysin kuumana jonkin ajan kuluttua vaihdosta, koska vaihdon yhteydessä ilmeisesti aika vähän loppui ja eivät tarkastaneet määrää täysin kuumilla öljyillä, halusivat varmistaa että öljymäärä on just eikä melkeen (tästä on Mercedeksen ohjeistus, että öljymäärän pitäisi olla aivan ylärajassa, mikä takaa parhaan vaihtotuloksen, pienemmällä öljymäärällä saattaa muodostua jossain määrin kuplia öljyn sekaan mikä huonontaa vaihdon laatua)

Ajelin sinne sitten joutessani eräänä iltapäivänä töiden jälkeen ja käskivät ajaa auton sisään huoltohalliin, laittoivat OBD-portin kautta päätteen kiinni autoon ja sieltä valkkasivat automaattivaihteiston valikon ja sieltä katsoivat öljyn lämpötilan päätteen näytöltä: oli 61 asteista ja tikku kastui vähän yli puoleen väliin. Sitten käyttivät öljyn tasan 80 asteiseksi ja katsoivat tikkua, puuttui n. 2dl öljyä. Kaatoivat tuon 2dl lisää sitä Mersun omaa erikoisöljyä sinne ja katsoivat että 80 asteisella öljyllä määrä oli juuri ylärajassa. Sitten tulppa kiinni sinetillä naksauttaen putken päähän ja kiitokset tarkastuskäynnistä, hyvää matkaa. Ehkä kuvittelin, mutta mahdollisesti aivan hitusen olisi vielä vaihdot pehmentyneet siten että esim. kakkoselta kolmoselle vaihtoa ei huomaa oikein laisinkaan (taajamanopeudessa) kuin kierroslukumittarin neulasta... :wink:
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
rekke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ke 22.06.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja rekke »

Joo no täytynee lisätä itelle öljyä ku ei oo ku siellä alarajassa lämpimänä.

Auto sulla oli varmaan öljyn mittauksen ajan käynnissä ja vaihteen valitsin p asennossa?

Kiitti tiedoista!!!!!!!!
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

rekke kirjoitti: Auto sulla oli varmaan öljyn mittauksen ajan käynnissä ja vaihteen valitsin p asennossa?
Käynnissä oli ja muistaakseni itse asiassa N-asennossa keppi. N-asento varmaan vastannee tuossa öljyn tasonmittaustilanteessa P-asentoa, koska eihän N ja P asennoilla kai ole eroa vaihteiston toiminnalle voiman/vedon välityksessä, paitsi että vaihde ei ole "lukittuna" N:llä eli että pääsisi liukumaan auto vapaana halutessa. Muistaakseni ensin katsoivatkin P-asennossa määrää, kun jätin auton P-asentoon siihen, sammutinkin, mutta käski laittaa käyntiin takaisin ja sitten lämmittivät öljyä luistattamalla D-asennossa jarru pohjassa ja sitten siitä laittoi N:lle ja mittasivat tikulla taas määrän.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
rekke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 169
Liittynyt: Ke 22.06.2005 18:36

Viesti Kirjoittaja rekke »

Nyt on öljypinta nostettu oikeaan korkeuteen, tuntuu että nyt vaihtaa pehmeämmin!!
Vastaa Viestiin