722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?
722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?
Tästä on foorumillakin puhuttu jo aiemmin, mutta otan tämän nyt vielä esiin josko uusia näkökantoja saisi.
Siis, paljon on puhuttu MB:n sähköohjattujen 722.6 (W5A 330 / W5A 580) automaattilootien kestävyydestä ja varsinkin siis siitä että ne eivät kestä. On mainittu pahimmillaan täystuhon aiheuttavista neulalaakerin hajoamisista jne.
Toisaalta joissain yhteyksissä 722.6 laatikoita on myös kehuttu varmoiksi ja loistavasti toimiviksi vaihteistoiksi.
Koskeekohan tuo negatiivinen asia vain alkupään malleja ja heikot laakerit yms. olisi jo jostain ajankohdasta eteenpäin korjattu? Aiemmista asiaa koskevista ketjuista ei tähän asiaan oikein selvyyttä löytynyt...
Asia kiinnostaa lähinnä siksi, että olisi kiinnostusta vm.97-00 C-sarjaiseen S202 farkkuun ja automaatilla nimenomaan - ja niissähän on tuo 722.6 laatikko.
Muutenkin saapi kertoa jos on kokemuksia S202 ja automaatilla.
Siis, paljon on puhuttu MB:n sähköohjattujen 722.6 (W5A 330 / W5A 580) automaattilootien kestävyydestä ja varsinkin siis siitä että ne eivät kestä. On mainittu pahimmillaan täystuhon aiheuttavista neulalaakerin hajoamisista jne.
Toisaalta joissain yhteyksissä 722.6 laatikoita on myös kehuttu varmoiksi ja loistavasti toimiviksi vaihteistoiksi.
Koskeekohan tuo negatiivinen asia vain alkupään malleja ja heikot laakerit yms. olisi jo jostain ajankohdasta eteenpäin korjattu? Aiemmista asiaa koskevista ketjuista ei tähän asiaan oikein selvyyttä löytynyt...
Asia kiinnostaa lähinnä siksi, että olisi kiinnostusta vm.97-00 C-sarjaiseen S202 farkkuun ja automaatilla nimenomaan - ja niissähän on tuo 722.6 laatikko.
Muutenkin saapi kertoa jos on kokemuksia S202 ja automaatilla.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Ainakin pirun mukava loota ajaa, vaihtaa todella nätisti ja reagoi nopeesti jos lähtee kickdown pohjassa vetämään. Ite en omista autoa jossa olisi mutta tuttava piirissä on useita kyseisellä lootalla olevia autoja ja mitä niillä on ajanut niin olen tykännyt todella paljon. 

M-B S124 E300 TDT Sportline(talviunilla keräämässä voimia), w201 rally edition, Audi Typ81TQ, VW T3 DOKA Syncro, VW T3 Bluestar multivan, kasa muita tölkkejä ja muutama ratalelu.
Samoja kokemuksia itselläkin, todella mukavasti ja pehmeästi toimivia laatikkoja, mutta mutta... nuo kauhutarinat joita välissä on aina kuullut liittyen kestävyyteen ja remonttien hintoihin - täystuhon sattuessa yleensä on sitten hommattava vaihtolaatikko.Eicca_ kirjoitti:Ainakin pirun mukava loota ajaa, vaihtaa todella nätisti...
Yhtenä syynä noihin ongelmiin voinee olla myös se, että 722.6 mallien tullessa markkinoille MB ilmoitti että öljyjä ei tarvitse vaihdella (sealed-for-life). Sittemmin tuo politiikka on ilmeisesti vaihtunut ja uudempiinkin laatikoihin kai nykyään suositellaan öljynvaihtoja?
Käsinhämmennettävä kun ei oikein enää ole vaihtoehto... sen verran on automaatteihin jo tottunut. Ja uudempiin mersuihin siirryttäessä on laatikko useimmiten sitten juuri tämä 722.6.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Minä taas olen ollut siinä käsityksessä, että 722.5 olisi se kammoksuttava laatikko?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
722.5:hän on käytännössä 722.3 johon on lisätty sähköinen 5-vaihde, eli samaa pomminvarmaa tekniikkaa kuin 722.3/722.4. Tuon sähköisen viitosen kanssa on kuulemma ollut joillakin ongelmia, mutta laatikon mekaaniseen kestoon tuo ei kai liity. 722.5:lle ei kuitenkaan luvata samaa vääntömomentin kestoa kuin 722.3:lle, se johtuu nimenomaan tuosta lisätystä viitosvaihteesta.Timo L. kirjoitti:Minä taas olen ollut siinä käsityksessä, että 722.5 olisi se kammoksuttava laatikko?
Oman 722.5:ssä ei ole ollut mitään ongelmia, muuten kuin että tyypillisesti vaihtaa hieman nykäisten, mutta ei liian häiritsevästi kuitenkaan.
722.6 taas on ihan uuden sukupolven vaihteisto, ja kyllä nimenomaan näissä on ollut aiemmin kuvailemiani ongelmia, mm. heikko neulalaakeri. Ongelmien oireena on yleensä olleet että vaihde menee yhtäkkiä itsestään vapaalle tai sitten alkaa kuulumaan ylimääräisiä ääntelyjä. Suosituksena on yleensä että ajo lopetetaan mahdollisimman pian ja laatikko pajalle, ennenkuin suurempia vaurioita tulee.
Kiinnostaisi vaan tietää, mistä alkaen myös nämä sähköohjatut 5-v. laatikot ovat jälleen olleet ns. "pomminvarman" maineessa, vai ovatko ollenkaan? Luulisi kuitenkin MB:n kaltaisen valmistajan ottavan ongelmista opikseen ja korjaavan asiat kuntoon...
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
722.6 tuli vasta -96 joten ei ole käytetty missään 124:ssä.Hemingway kirjoitti:Onko tuota 722.6 missään 124-mallissa? Ovat ilmeisesti 722.5 noissa viimeisissä kutos/kasibensoissa?
722.5 laatikkoa oli tarjolla optiona ainakin 300-24, 280 ja 320 kuutoskoneisiin 124-malleihin. 722.5 tuli tarjolle muistaakseni -89 ensimmäisenä 300CE-24:n yhteyteen.
124 kasikoneiden yhteydessä on aina 722.3 koska 722.5 ei (ilmeisesti) kestä niiden vääntöä.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Ahaa, 722.5 noissa viimeisissä kutosbensa 124:ssa erittäin mallikkaasti ja sivistyneesti. Mukava tietää, ettei loota ole se "löyhä" 722.6.
Päivä päivältä aina tarttuu uutta tietoa mukaan, kun täällä pyörähtää. Jotain tietoa noista automaateista ollut ennestään, mutta ei ole tullut noita malleja kummemmin ajateltua.
Kysytään samaan rahaan, että mikä välimalli on tuo 722.4, mistä autoista se löytyy?
Päivä päivältä aina tarttuu uutta tietoa mukaan, kun täällä pyörähtää. Jotain tietoa noista automaateista ollut ennestään, mutta ei ole tullut noita malleja kummemmin ajateltua.
Kysytään samaan rahaan, että mikä välimalli on tuo 722.4, mistä autoista se löytyy?
124.023
Terve,
Varmaan aika yleinen myös W201:ssä.
t.
Risto
Sitä on sitten ollut vaikka ja missä – näissä "pikkulohkoissa", kuten 200 D, 250 D, nelosbensat jne. Lisäksi sitä on ollut turbottomissa 300 dieseleissä, 260 E:ssä, 280 E (liekö ollut ennenkuin tuli se 722.5). Pienempi kuin 722.3 ja kestää vähemmän vääntöä.Hemingway kirjoitti:Kysytään samaan rahaan, että mikä välimalli on tuo 722.4, mistä autoista se löytyy?
Varmaan aika yleinen myös W201:ssä.
t.
Risto
E500 – 211.070
Niin vaan toi "pomminvarma" 722.3 hajosi 300CE:stä alle 300tkm.
Pakin panta poikki ja öljypumppu leikkasi kiinni
Pakin panta poikki ja öljypumppu leikkasi kiinni

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
Kyllä se 722.6:kin kestää usein aika pitkään. Ei tosin yhtä hyvin kuin esi-isänsä kun on enemmän hi-techiä joka voi rikkoontua. Mikään ei kestä jos sitä ei huolla oikein. Jos on öljynvaihdot tehty niin kyllä 722.6 on
useimmiten ihan toimiva peli, varsinkin 2000 luvun malleihin siirryttäessä.
useimmiten ihan toimiva peli, varsinkin 2000 luvun malleihin siirryttäessä.
MB W201 2.5 TURBO
Ei sellaista kuin "pomminvarma" oikeasti tietysti olekaan, kaikki voi hajota... mutta jotkut hajoaa helpommin kuin toiset.Tomi S. kirjoitti:Niin vaan toi "pomminvarma" 722.3 hajosi 300CE:stä alle 300tkm.
Pakin panta poikki ja öljypumppu leikkasi kiinni
Nimenomaan kun öljyt vaihtaa - mutta kuten aiemmin mainitsin, MB tarkoitti aikanaan 722.6:n huoltovapaaksi laatikoksi. Jotenkin tuo tuntuu käsittämättömältä, ei kai mikään monimutkainen liikkuva mekaaninen kokonaisuus toimi ikuisesti samoilla öljyillä.Kyllä se 722.6:kin kestää usein aika pitkään. Ei tosin yhtä hyvin kuin esi-isänsä kun on enemmän hi-techiä joka voi rikkoontua. Mikään ei kestä jos sitä ei huolla oikein. Jos on öljynvaihdot tehty niin kyllä 722.6 on
useimmiten ihan toimiva peli, varsinkin 2000 luvun malleihin siirryttäessä.
Todennäköisesti 722.6 laatikot on vahvistettu heikkouksien paljastuttua, mutta ajankohta mistä lähtien, siitä ei tunnu olevan tarkkaa tietoa. Tuo n. 2000-luvun alusta voisi kuulostaa oikealle.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Automaattiloota
Morjens !
minulla on 210 E280 -96 ja siinä tuo laatikko 722.5; ajettu 260 tkm ja pakki rupesi reistailemaan; tiivisteet sekä pakin 'jotkut lamellit' uusiksi. Tiivistesarja Saksasta 184 € (Veholla yli 300) mutta töitähän se teettkin sitten useamman satasen edestä. Joten tämä sitä johtotähden laatua!
minulla on 210 E280 -96 ja siinä tuo laatikko 722.5; ajettu 260 tkm ja pakki rupesi reistailemaan; tiivisteet sekä pakin 'jotkut lamellit' uusiksi. Tiivistesarja Saksasta 184 € (Veholla yli 300) mutta töitähän se teettkin sitten useamman satasen edestä. Joten tämä sitä johtotähden laatua!
- Simo M. A.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 264
- Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
- Paikkakunta: Kouvola
Niin, siis eikö ne laatikot kaikki 5-vaiht. sähköohjatut ole 722.6xxx -sarjaa? Sitten uudemmat 7-vaiht. eli uusimmat (myös toki sähköohjatut) laatikot ovat jotain muuta sarjaa, korjatkaa joku jos olen väärässä. Alkupään 722.6 -laatikoissa on todella ollut ongelmana neulalaakeri joka saattaa hajota jos huonosti sattuu. Kysyin asiasta joskus viime talvena puhelimitse foorumin automaatti-expertiltä eli Siekkiseltä kannattaako mihinkään ennaltaehkäiseviin toimiin lähteä ja mikä on kokemus noista laatikoista. Hän vastasi mukavasti ja todella ystävällisesti ja sanoi, että onhan niissä sitä ongelmaa ollut. Kuitenkin noita laatikoita on pilvin pimein mersuissa joita kulkee tuolla ja satojatuhansia kilometrejä ilman ongelmia, vaikka siis todella huolto-ohjelmaan ei kuulu edes öljynvaihto tuossa laatikossa. Sanoi, että jos laatikon käytöksessä on mitään outoa, rutinaa tai rohinaa tai muutakaan, niin sitten vain sinne samantien, pieni kotipaikkaetukin vielä itselläni tässä asiassa
kuulemma ei ole varsinaisesti syytä lähteä etukäteen avaamaan ja vaihtaman tuota laakeria. Sitten toki jos autolla vaan ajaa vaikka laakeri on menossa ja yrittää pidemmän matkan ajella huoltoon itse, niin voi olla edessä vaihteiston täystuho ja vaihtolaatikon ostaminen ja laittaminen kiinni. Mutta siis kuulemma voisi vaikka Kuopiosta tuonne Siekkisen korjaamollekin jopa ajaa, toki itse jos mitään alkaisi kuulua, niin tilaisin auton jolla SLK lavalle ja Siekkiselle ja lasku kuljetuksesta vakuutusyhtiölle, eihän noissa kaskon autopalveluturvissa ole edes omavastuuta.
Vaihteiston huollosta vielä: kysyin asiaa valtuutetusta merkkiliikkeestä eli Hartikaiselta Kuopiossa, täällä mielestäni erittäin hyvä ja asiantunteva palvelu ollut ja on, ja sanottiin, että alunperin todella 722.6:n ajateltiin olevan huoltovapaa, öljy oli tarkoitettu "for life". Sitten myöhemmin Mercedeksen virallinen ohje on ollut, että öljy olisi syytä kuitenkin vaihtaa n. 50.000-80.000km:n välein riippuen ajotavasta ja ajo-olosuhteista. Kuitenkin sen voisi jättää vaihtamattakin, mutta uusi suositus olisi vaihtaa, vaikkei vaihtaisi niin vaihteiston toiminnan ei pitäisi häiriintyä käytännössä koko auton olemassaolon aikana silti. Itse asiaa en kauan miettinyt, kun kerran suositeltavaksi se vaihto on tullut ja ei oltu koskaan vaihdettu. Kilometrejä oli melko tarkkaan tasan 140.000 kun öljy vaihdettiin ja samalla suodatin toki, 160eur maksoi öljyineen ja töineen ja lisäksi kun on ajellut esim. 1000-2000km saa käydä tarkastuttamassa öljymäärän vielä että se on varmasti oikealla tasolla jonkin aikaa ajettuakin, vaikka tarkastustikussa onkin kuumalle ja kylmälle erikseen viiva, niin tarkastavat sen kuumana vielä ilman ajanvarausta jos viitsin siellä käydä. Taidanpa käydäkin. Ulos tuleva öljy oli mielestäni ihan ok näköistä kuitenkin, mitä siitä nyt osaisin arvioida: tämä erikoisöljyhän ei ole punaista, väri oli tuossa vanhassa öljyssä jotakuinkin kellertävän vihertävän ruskea, jossa toki tummaa sävyä jo mukana. Mitenkään kovin tummaa se ei kyllä ollut, vaikka oli 140.000 ollutkin jo käytössä. Kuulemma perän öljyjäkään ei tarvitse vaihtaa periaatteessa, mutta voi ne vaihtaa esim. muun huollon yhteydessä, pieni ja halpa juttu tehdä, ehkä sen voisi mielenrauhaksi teettää myös

Vaihteiston huollosta vielä: kysyin asiaa valtuutetusta merkkiliikkeestä eli Hartikaiselta Kuopiossa, täällä mielestäni erittäin hyvä ja asiantunteva palvelu ollut ja on, ja sanottiin, että alunperin todella 722.6:n ajateltiin olevan huoltovapaa, öljy oli tarkoitettu "for life". Sitten myöhemmin Mercedeksen virallinen ohje on ollut, että öljy olisi syytä kuitenkin vaihtaa n. 50.000-80.000km:n välein riippuen ajotavasta ja ajo-olosuhteista. Kuitenkin sen voisi jättää vaihtamattakin, mutta uusi suositus olisi vaihtaa, vaikkei vaihtaisi niin vaihteiston toiminnan ei pitäisi häiriintyä käytännössä koko auton olemassaolon aikana silti. Itse asiaa en kauan miettinyt, kun kerran suositeltavaksi se vaihto on tullut ja ei oltu koskaan vaihdettu. Kilometrejä oli melko tarkkaan tasan 140.000 kun öljy vaihdettiin ja samalla suodatin toki, 160eur maksoi öljyineen ja töineen ja lisäksi kun on ajellut esim. 1000-2000km saa käydä tarkastuttamassa öljymäärän vielä että se on varmasti oikealla tasolla jonkin aikaa ajettuakin, vaikka tarkastustikussa onkin kuumalle ja kylmälle erikseen viiva, niin tarkastavat sen kuumana vielä ilman ajanvarausta jos viitsin siellä käydä. Taidanpa käydäkin. Ulos tuleva öljy oli mielestäni ihan ok näköistä kuitenkin, mitä siitä nyt osaisin arvioida: tämä erikoisöljyhän ei ole punaista, väri oli tuossa vanhassa öljyssä jotakuinkin kellertävän vihertävän ruskea, jossa toki tummaa sävyä jo mukana. Mitenkään kovin tummaa se ei kyllä ollut, vaikka oli 140.000 ollutkin jo käytössä. Kuulemma perän öljyjäkään ei tarvitse vaihtaa periaatteessa, mutta voi ne vaihtaa esim. muun huollon yhteydessä, pieni ja halpa juttu tehdä, ehkä sen voisi mielenrauhaksi teettää myös

Talvella ja sadepäivinä:
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
5-vaihteiset sähköohjatut ovat tosiaan 722.6xx ja 7-vaihteiset sitten 722.9xx sarjaa (7G-tronic). 7G-tronic on vääntökestävyydeltään toistaiseksi rajoitettu, siksi kaikkein vahvimpien moottoreiden yhteydessä MB käyttää edelleen 5-v. laatikoita, muutenhan tuo 7-vaihteinen on alkanut yleistyä aika lailla (6-syl. mallit ja siitä ylöspäin).Simo M. A. kirjoitti:Niin, siis eikö ne laatikot kaikki 5-vaiht. sähköohjatut ole 722.6xxx -sarjaa? Sitten uudemmat 7-vaiht. eli uusimmat (myös toki sähköohjatut) laatikot ovat jotain muuta sarjaa, korjatkaa joku jos olen väärässä.
Mitenkähän tehdas sitten mahtaa suhtautua asiaan, jos öljyjä ei vaihda ja laatikko hajoaa. hmmm....Simo M. A. kirjoitti:...alunperin todella 722.6:n ajateltiin olevan huoltovapaa, öljy oli tarkoitettu "for life". Sitten myöhemmin Mercedeksen virallinen ohje on ollut, että öljy olisi syytä kuitenkin vaihtaa n. 50.000-80.000km:n välein riippuen ajotavasta ja ajo-olosuhteista. Kuitenkin sen voisi jättää vaihtamattakin, mutta uusi suositus olisi vaihtaa, vaikkei vaihtaisi niin vaihteiston toiminnan ei pitäisi häiriintyä käytännössä koko auton olemassaolon aikana silti.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
- Simo M. A.
- Vakiokalustoa
- Viestit: 264
- Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
- Paikkakunta: Kouvola
Niin, mielenkiintoinen kysymys onkin, että onko sen jälkeen, kun Mercedes veti takaisin vähän tuota 722.6 vaihteiston öljyjen vaihtamattomuutta ja täyttä huoltovapautta, tullut öljynvaihto ihan huolto-ohjelmaan siis? Olisi mielenkiintoista saada tietää tästä, jos joku jolla on ihan pari vuotta vanha tai ihan uusikin 722.6 -sarjan vaihteisto, kuuluuko automaatin huolto laisinkaan huolto-ohjelmaan vieläkään? Jos kuuluu ja huoltokirjassa/käyttöohjekirjassa on maininta öljynvaihdosta ja huollattaa huolto-ohjelman mukaan niin sittenhän ne öljyt vaihtuvat ja ei täydy ainakaan sen takia riidellä takuuasioiden puolesta.Eldorado kirjoitti: Mitenkähän tehdas sitten mahtaa suhtautua asiaan, jos öljyjä ei vaihda ja laatikko hajoaa. hmmm....
Sen sijaan jos auto on siltä ajalta kun 722.6 oli määritelty huoltovapaaksi, ja huollattaa auton huolto-ohjelman mukaan, niin sittenhän takuun ollessa voimassa vaikka vaihteistolla olisi ajettu 300.000km ilman öljynvaihtoja, ja se hajoaa, niin takuuhan sen korvaa sitten. (Ellei sitten voida katsoa, että kyseessä on ollut luonnollisesta kulumisesta aiheutuva vika, takuuhan ei kai kata tässä tapauksessa korjausta


Mutta koska öljyn vaihto ei kuulu huoltoihin ja koska sen määrää ei pääse itse tarkastamaan noin vain eikä itse pääse siten ainakaan ihan helpolla niitä öljyjä vaihtamaan (mittatikun tilalla on musta muovitulppa ja lisäksi jonkinlainen punainen sinetti), niin uskoakseni noissa Mersuissa 90-luvun lopulta, joissa on 5-vaihteinen automaatti ja vaikka 500.000km mittarissa, on siis edelleen alkuperäiset vaihteistoöljyt, ellei vaihteistolle ole käynyt jotain öljyvuotoa tai muuta minkä takia sitä olisi rassattu, mutta voisi epäillä että osassa ainakin noista vaikkapa nettiauton 300.000-600.000 ajetuista vm.96-00 E- ja C-sarjalaisista 5-v. automaateista on tuo tulppa avaamatta ja sinetti rikkomatta. Kyllähän tämä oletus taas toisaalta puhuisi 722.6 kestävyyden puolesta, jos huoltamatta 500.000-600.000km on ajeltu ja edelleen pelaa ettei mitään

Talvella ja sadepäivinä:
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020
Kesällä:
R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray
Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
- Ari66
- Valvoja
- Viestit: 4696
- Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
- Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
- Viesti:
Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?
Oli muuten tämä viesti ensimmäinen kerta, kun kuulen ettei 722.6 kestä.....aiemmin en vielä ikinä moista ole kuullut.....Eldorado kirjoitti:.... ja varsinkin siis siitä että ne eivät kestä.
Seurataanpa tilannetta.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Re: 722.6 automaatin pelko - aiheellista vai ei?
Kyllä tästä on ollut juttua aikanaan paljonkin, tälläkin foorumilla. Kyse on ilmeisesti muutamista yksittäistapauksista joita on sitten paisuteltu - harmittaahan se varmasti niiden autojen omistajia joilla se paljon puhuttu neulalaakeri on hajonnut ja koko laatikko on täytynyt vaihtaa.Ari66 kirjoitti:Oli muuten tämä viesti ensimmäinen kerta, kun kuulen ettei 722.6 kestä.....aiemmin en vielä ikinä moista ole kuullut.....Eldorado kirjoitti:.... ja varsinkin siis siitä että ne eivät kestä.
Seurataanpa tilannetta.
Lähinnä kai täytyy ihmetellä missä menee valmistajan vastuu jos joku osa on alunperin suunniteltu liian heikoksi ja aiheuttaa sitten kalliin remontin? Kai tällaisissa tapauksissa voisi vaatia korvausta varsinaisen takuuajan jälkeenkin? Mutta pari tapausta joista itse olen lukenut, korjaus on tarinan mukaan mennyt 100% omistajan piikkiin.
Mutta 722.6 vaihteistojen kokonaismäärään verrattuna nuo vakavammat tapaukset ovat siis todella vähäisiä eli pääsääntöisesti kai ihan luotettava laatikko - ja varsinkin uudemmat (2000-luvun mallit) joissa lienee nuo vakavia vaurioita aiheuttavat heikkoudet on korjattu.
Eniten tuossa 722.6:ssa ihastuttaa vaihtojen pehmeys ja huomaamattomuus, verrattuna omaan alipaineohjattuun vanhemman sarjan malliin jossa on tuo (asiaankuuluva) nykäys vaihdoissa.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Jos on putki avoinna kannattaa pikimmiten laittaa uusi tilalle.ettei mene hiekkan pölyä laatikkoon ym,,ja menee paskaksi sisuskalut.jokeri kirjoitti:saakohan sitä mustaa muovitulppaa veholta varaosana,kun en tienny että se on pelkkä tulppa ja sinetti hajoaa jos sen vetää poisja mun piti vaan kattoo öljyt mut eipä näkyny tikkuu,laitoin sen tulpan takas mut eihän se siinä pysyny ja nyt siinä ei oo mitään
Tulpan saa veholta ja samoin punaisia sinettejä joka katkaistaan ja jäljelle jäänyt tumppi työnnetään ,esim,meisselillä pois.
Tumpin voi käyttää uudelleen ei vaan ole yläosaa, muka sinettinä.
Muuten korkki ei pysy paikallaan.
- pystyvalo
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
- Paikkakunta: vaasa/espoo
- Viesti:
722.5
Onko noita 722.5 laatikoita ollut diesel-koneiden jatkona? tai saako sellaisen sovitettua dieselkoneen perään?
Mikä on 722.5:n viidennen vaihteen välityssuhde?
Onko nämä oikeat välityssuhteet:
S320:
1st gear is 3.87/1
2nd gear is 2.24/1
3rd gear is 1.44/1
4th gear is 1/1
5th gear is 0.75/1
Reverse is 5.58/1
The rear axle ratio is 3.46/1 after 8/93
Mietin vaan että voisiko 250td:n 722.4 laatikon tilalle swapata tuollaisen ?
Mikä on 722.5:n viidennen vaihteen välityssuhde?
Onko nämä oikeat välityssuhteet:
S320:
1st gear is 3.87/1
2nd gear is 2.24/1
3rd gear is 1.44/1
4th gear is 1/1
5th gear is 0.75/1
Reverse is 5.58/1
The rear axle ratio is 3.46/1 after 8/93
Mietin vaan että voisiko 250td:n 722.4 laatikon tilalle swapata tuollaisen ?
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
- pystyvalo
- Vakiokalustoa
- Viestit: 348
- Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
- Paikkakunta: vaasa/espoo
- Viesti:
Toihan olisi sopiva jos näin on, nykynen 722.4 joka on farmissa vähän ujeltaa eli laatikkoremppaa tiedossa jossain vaiheessa, ja jos viisivaihteisen saisi tökättyä tilalle niin saisi tiputettua kierroksia isommilla nopeuksilla...
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Re: 722.5
722.5 oli saatavissa vain M104 bensamoottoreiden yhteyteen (300-24 ja 320).pystyvalo kirjoitti:Onko noita 722.5 laatikoita ollut diesel-koneiden jatkona? tai saako sellaisen sovitettua dieselkoneen perään?
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Re: 722.5
722.5 oli W124:ssä alunpitäen saatavana vain malliin 300 E-24. Myöhemmin sen sai molempiin neliventtiilikuutosiin (280 & 320), mutta ei muihin malleihin. En osaa sanoa muutostyöstä - tuskin on kovin montaa tehtykään, kun nuo varhaiset 5-v. automaatit taitavat olla aika harvinaisia.pystyvalo kirjoitti:Onko noita 722.5 laatikoita ollut diesel-koneiden jatkona? tai saako sellaisen sovitettua dieselkoneen perään?
Edit. Eldo kerkesikin ensin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tulppia ja sinettejä saa Veholta. Sinetistä näkee onko vaihteistoöljyihin joskus "kajottu" jos sinetti on musta on se tehtaan jäljiltä ja jos se on punainen on siellä joskus käyty. Varaosana toimitetaan vain punaisia sinettejä.jokeri kirjoitti:saakohan sitä mustaa muovitulppaa veholta varaosana,kun en tienny että se on pelkkä tulppa ja sinetti hajoaa jos sen vetää poisja mun piti vaan kattoo öljyt mut eipä näkyny tikkuu,laitoin sen tulpan takas mut eihän se siinä pysyny ja nyt siinä ei oo mitään
Mitäs öljyä ollaan käytetty 722.6** vaihteistojen öljynvaihdossa? Onko öljyt yleensä vaihdettu öljypohjan ja muuntimen (jos on tyhjennysproppu) kautta vai myös niiden lisäksi lauhduttimen kautta kierrättämällä?
Moro kaikille
Mulla on ML 270 cdi -00 automaatti, ja tänään tuli tällänen vika kun vedin traileria jossa oli painoa noin 2200kg, kun laatikko vaihtaa 3:lta 4:lle niin kierrokset nousee noin 300 rpm:ää ja tuntuis siltä että haluis mennä vapaalle mut ottaa nelosen päälle noin sekunnin kuluttua että onko hälyttävää? Ja auton sisälle tuli sellanen paha haju (ehkä palanut atf öljy)
Pitäiskö ekana koittaa vaihtaa noi lootan öljyt vai mitä pitäis tehä?
Joskus sinne on kai öljyt vaihdettu kun toi sinetti näytti olevan punanen.
Saako tota loota öljyy muualta kuin vehosta ja mitä maksaa?
Mulla on ML 270 cdi -00 automaatti, ja tänään tuli tällänen vika kun vedin traileria jossa oli painoa noin 2200kg, kun laatikko vaihtaa 3:lta 4:lle niin kierrokset nousee noin 300 rpm:ää ja tuntuis siltä että haluis mennä vapaalle mut ottaa nelosen päälle noin sekunnin kuluttua että onko hälyttävää? Ja auton sisälle tuli sellanen paha haju (ehkä palanut atf öljy)
Pitäiskö ekana koittaa vaihtaa noi lootan öljyt vai mitä pitäis tehä?
Joskus sinne on kai öljyt vaihdettu kun toi sinetti näytti olevan punanen.
Saako tota loota öljyy muualta kuin vehosta ja mitä maksaa?