W126 280 M110 lisäilmaluisti missä ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 04.07.2003 07:01
Paikkakunta: Oulu

W126 280 M110 lisäilmaluisti missä ?

Viesti Kirjoittaja mau »

Auto on 280 SEL -83 ja moottori lienee siis M110. Moottorissa on myös kierrosrajoitin (ilmeisesti rajoitaa kiekkoja 6650) jota pitkään erehdyin luulemaan K-Jetronicin lisäilmaluistiksi (tämä siis heti ilmanputsarin alla). Valaiskaa tyhmää ja kertokaa, että missä se lisäilmaluisti on ? Ja vielä että miten sitä oikein ohjataan (alipaine, sähkö, kosminen säteily, lohkon kiertovesi ) ? Tyhjäkäynnin ruuvi on löytynyt virranjakajan vierestä heti moottorin kyljestä ja kuvittelin, että luisti olisi jossakin lähellä, mutta ei.

-mau
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

Lisäilmaluistin

Viesti Kirjoittaja aomh »

Jos nyt oiken muistelen niin lisäilmaluistin sijaitsee imusarjan alla moottorin lohkoon kiinnitettynä.
mau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 04.07.2003 07:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mau »

OK tietäisikö joku ohjausmekanismin. Siis ojaako luistia sähkö, alipaine vai lohkon lämpö (meinaa pakkasella olla tyhjäkäynti turhan korkealla).
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Ainakin m102 -85 koneessa tuota luistia ohjaa lohkon lämpö, lisäksi luistissa on sisäinen lämmitys, joka nopeuttaa sulkeutumista.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
mau
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Pe 04.07.2003 07:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mau »

Tuossa näyttää olevan toinenkin thread samasta asiasta (JukkaN mikä piru tyhjäkäyntiä riivaa). Eli mitä porukka tekee jos ilmaluisti takeltelee ? Vaihdetaan uusi vai putsataan vanha ?

mitähän uusi luisti maksaa ?
Avatar
hape
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 44
Liittynyt: Pe 04.04.2003 10:22
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja hape »

Näyttäisi olevan kahdenlaisia lisäilmaluisteja moottorin tyypistä
ja vuosimallista riippuen.
On bi-metallijouseen perustuvia sähköisesti lämmitettäviä lisäilmaluisteja sekä täysin sähköisiä ECU:n ojjaamia kiertoilmaluisteja. (tyhjäkäyntimoottori)
Haynesin manuaaleihin perustuen näyttäisi, että nelisylinterisissä
olisi pääosin tuo yksinkertaisempi ja kuutosissa ECU:n ohjaama.
Tosin poikkeuksiakin on.
Lisäilmaluisti ohjaa kylmää moottoria käynnistettäessä ilmaa kaasuläpän
ohitse aikaansaaden korkeamman kierrosluvun bimetallijousen lämpiämisen
ajaksi.
Sähköinen kiertoilmaluisti pitää saman toiminnan lisäksi tyhjäkäynnin vakiona myös moottorin ollessa käyntilämpöinen (jatkuva säätö)
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

jaahas.. mulla taitaa olla tuo prkl lisäilma hässäkkä rikki ku ei pakkasilla laske tuo tyhjäkäynti millään alle1500 kierrroksen.... voiko sitä toimintaa kokeiolla esim tukkimalla jonkun putken... lähinnä sen tieten mikä lähtee siitä lisäilma jutusta imusarjaan...
Avatar
etl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 294
Liittynyt: Su 19.10.2003 12:31
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja etl »

Mulla oli tuo lisäilmaluisti rikki, kone ei käynnistyny kylmänä kun vasta toisella tai kolmannella startilla ja kävi heti alhaisilla kierroksilla. Uus luisti maksaa muuten m102:een hulppeat 184€ Kl-varaosassa. Kävin rompparilta ensiks hakemassa käytetyn, mutta sekin näytti sit olevan jumissa... Nyt käynnistyy hyvin.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Vastaa Viestiin