Auto on 280 SEL -83 ja moottori lienee siis M110. Moottorissa on myös kierrosrajoitin (ilmeisesti rajoitaa kiekkoja 6650) jota pitkään erehdyin luulemaan K-Jetronicin lisäilmaluistiksi (tämä siis heti ilmanputsarin alla). Valaiskaa tyhmää ja kertokaa, että missä se lisäilmaluisti on ? Ja vielä että miten sitä oikein ohjataan (alipaine, sähkö, kosminen säteily, lohkon kiertovesi ) ? Tyhjäkäynnin ruuvi on löytynyt virranjakajan vierestä heti moottorin kyljestä ja kuvittelin, että luisti olisi jossakin lähellä, mutta ei.
-mau
W126 280 M110 lisäilmaluisti missä ?
Lisäilmaluistin
Jos nyt oiken muistelen niin lisäilmaluistin sijaitsee imusarjan alla moottorin lohkoon kiinnitettynä.
Näyttäisi olevan kahdenlaisia lisäilmaluisteja moottorin tyypistä
ja vuosimallista riippuen.
On bi-metallijouseen perustuvia sähköisesti lämmitettäviä lisäilmaluisteja sekä täysin sähköisiä ECU:n ojjaamia kiertoilmaluisteja. (tyhjäkäyntimoottori)
Haynesin manuaaleihin perustuen näyttäisi, että nelisylinterisissä
olisi pääosin tuo yksinkertaisempi ja kuutosissa ECU:n ohjaama.
Tosin poikkeuksiakin on.
Lisäilmaluisti ohjaa kylmää moottoria käynnistettäessä ilmaa kaasuläpän
ohitse aikaansaaden korkeamman kierrosluvun bimetallijousen lämpiämisen
ajaksi.
Sähköinen kiertoilmaluisti pitää saman toiminnan lisäksi tyhjäkäynnin vakiona myös moottorin ollessa käyntilämpöinen (jatkuva säätö)
ja vuosimallista riippuen.
On bi-metallijouseen perustuvia sähköisesti lämmitettäviä lisäilmaluisteja sekä täysin sähköisiä ECU:n ojjaamia kiertoilmaluisteja. (tyhjäkäyntimoottori)
Haynesin manuaaleihin perustuen näyttäisi, että nelisylinterisissä
olisi pääosin tuo yksinkertaisempi ja kuutosissa ECU:n ohjaama.
Tosin poikkeuksiakin on.
Lisäilmaluisti ohjaa kylmää moottoria käynnistettäessä ilmaa kaasuläpän
ohitse aikaansaaden korkeamman kierrosluvun bimetallijousen lämpiämisen
ajaksi.
Sähköinen kiertoilmaluisti pitää saman toiminnan lisäksi tyhjäkäynnin vakiona myös moottorin ollessa käyntilämpöinen (jatkuva säätö)
Mulla oli tuo lisäilmaluisti rikki, kone ei käynnistyny kylmänä kun vasta toisella tai kolmannella startilla ja kävi heti alhaisilla kierroksilla. Uus luisti maksaa muuten m102:een hulppeat 184€ Kl-varaosassa. Kävin rompparilta ensiks hakemassa käytetyn, mutta sekin näytti sit olevan jumissa... Nyt käynnistyy hyvin.
E 220 Aut. -94
Ex. 190E 2.0 Aut. -85
Ex. 190E 2.0 Aut. -85