PyörännävanMomentti?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
"väyrynen"
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 04.04.2006 18:51
Paikkakunta: Pori

PyörännävanMomentti?

Viesti Kirjoittaja "väyrynen" »

Kertokaa minulle mihin momenttiin pyörän-napa mutteri tulee?
hentar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 356
Liittynyt: Ti 27.07.2004 22:23

Viesti Kirjoittaja hentar »

Itse olen jättänyt jopa aivan pienen välyksen laakereihin, siis sormikireyteen vaan. Viisaammat tarkentakoon.
Ari
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8797
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Etu vai takarengas?
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Alfamerin korjausoppaassa annetaan arvo 12Nm etupyörän navan kiristysmutterin pultille. Onkos tuo nyt edes oikea pultti?
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
peetee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: Ke 18.04.2007 23:17
Paikkakunta: suomussalmi

Viesti Kirjoittaja peetee »

vois ollakkii tuo 12Nm :roll:
ei se ainakaa paljo enempää oo..
"väyrynen"
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ti 04.04.2006 18:51
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja "väyrynen" »

Joo se on etupyörän napa.
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

sundiz kirjoitti:Alfamerin korjausoppaassa annetaan arvo 12Nm etupyörän navan kiristysmutterin pultille. Onkos tuo nyt edes oikea pultti?
Niin tuo momentti on kiristysmutterin pultille l. sille kuusiokololukituspultille ei sille kiristysmutterille, jota ei saa vetää momentiin. Itse mutteri käsitiukkuuteen siten, että kolmioprikka pyörii juuri mutterin alla sormin. Tai sitten niin että laakerissa tuntuu hyvin pieni välys.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eli se pyörän laakeri kiristetään kiinni, muttei tiukkaan, sitten se avataan ja jätetään siihen oikee välys. oikeeta välystä en tiädä.

ite tein sillain, että kasasin ne uudet laakerit paikoilleen, kiristin navan mutteria, eli sitä, mikä kiristää laakeria ja sitten löysäsin ja lopuks pyöritin mutterista liiat välykset pois, eli noin. 1Nm tiukkuuteen.

sitten ajelee vähän matkaa ja kurvailee kovaa mutkiin. autosta rengas ilmaan, nii voi todeta onko klappia, jos on ni kiristää lisää.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

älkää nyt ihmeessä jättäkö mitään välyyksiä etupyöränlaakeriin tai kohta teillä on entinen etupyöränlaakeri. Sitä laakerin kiristysruuvia saa kiristää niin kauan kunnes rengas pyörii tahmeasti.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

aomh kirjoitti:älkää nyt ihmeessä jättäkö mitään välyyksiä etupyöränlaakeriin tai kohta teillä on entinen etupyöränlaakeri. Sitä laakerin kiristysruuvia saa kiristää niin kauan kunnes rengas pyörii tahmeasti.
Käsittääkseni näin just ei saa tehdä, siihen pitää jättää pieni välys.
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

Zinovjev kirjoitti:
aomh kirjoitti:älkää nyt ihmeessä jättäkö mitään välyyksiä etupyöränlaakeriin tai kohta teillä on entinen etupyöränlaakeri. Sitä laakerin kiristysruuvia saa kiristää niin kauan kunnes rengas pyörii tahmeasti.
Käsittääkseni näin just ei saa tehdä, siihen pitää jättää pieni välys.
Laakereissa ei kuulu olla minkään laista välystä ei edessä eikä takana eikä missään muuallakaan.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

aomh kirjoitti:Laakereissa ei kuulu olla minkään laista välystä ei edessä eikä takana eikä missään muuallakaan.
Kyllä ne vaan palaa puhki, jos ne jättää ilman välystä.
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

ilman välystä jos/kun kasaa, niin saa laakerin nopeasti halki... kyllä siellä välys pitää olla, mutta se ei ole niin suuri, mikä tuntuis pyörää heilutellessa... jos pyörä heiluu kokeiltaessa, välys on liian suuri, jos taas tahmaa pyörittäessä, välys on liian pieni.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Ehdottomasti kartiorullalaakereissa tulee olla pieni käyntivälys. Saa vähän tuntua rengasta heilutettaessakin. Jos on asiasta eri mieltä niin, saa vapaasti kokeilla mitä tapahtuu...

Urakuulalaakerit ja vastaavat vierintälaakerit (mb takanapa) kiristetään valmistajan antamaan momenttiin (joka on melko suuri).

Näillä eväillä on pärjätty ihan ammatillisestikin.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Avatar
aomh
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Ma 15.09.2003 15:43
Paikkakunta: Rajamäki

Viesti Kirjoittaja aomh »

janimat kirjoitti:Ehdottomasti kartiorullalaakereissa tulee olla pieni käyntivälys. Saa vähän tuntua rengasta heilutettaessakin. Jos on asiasta eri mieltä niin, saa vapaasti kokeilla mitä tapahtuu...

Urakuulalaakerit ja vastaavat vierintälaakerit (mb takanapa) kiristetään valmistajan antamaan momenttiin (joka on melko suuri).

Näillä eväillä on pärjätty ihan ammatillisestikin.
Itse olen kiristänyt mersun etupyöränlaakerit aina niin kuin mersun korjaus oppaassa sanotaan eli: Laakeria kiristetään kunnes pyörä vielä juuri juuri pyörii ja sitten noin 1/3 kierrosta auki. Näin pyörä pyörii tahmeasti.

Näin olen aina menetellyt niin W115, W123, W124, W201, W202 ja W210 kohdalla. Aina on toiminut eikä ikinä ole hajonnut laakeri tai ollut välyksiä.
janimat
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: Su 04.06.2006 17:59
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja janimat »

Joo, jokainen saa parhaaksi katsomallaan tyylillä tehdä. Isot pojat on kertoneet laittaneensa laakerit tiukalle ja vaihtaneensa sitten vähän myöhemmin uusiin. Itsellä on laakerirempat onnistuneet aina kerralla kun on aavistuksen verran jättänyt välystä. Aika vähän on nykyään kartiorullalaakereita vaihdeltu. Rummullisista navoista on tullut enempi säädeltyä jarruhommien yhteydessä.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: PyörännävanMomentti?

Viesti Kirjoittaja karra »

Tämä uuden mersun eli W202 C180 kanssa pääsee kokeilemaan uusia asioita kuten esimerkiksi etupyöränlaakerien vaihto. Olen muista takavetomerkeistä niitä vaihdellut mutta ennen hihojen käärimistä varuiksi kurkkasin tällaisen videon:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=V6EN6z0c0dE[/youtube]

Eihän tuossa mitään merkillistä. Pienen sisäkoolin uloslyöntiin piti käydä lainaamassa 29 mm Stahwillen hylsy, se sopi sinne mainiosti ja jatkovarren kanssa vasaralla lähti napauttamalla ulos. Ison koolin löin tuurnalla irti.

Uusien asennus ei mennyt ihan kuin oppikirjasta kun tuota prässiä ei ole. Koolit (eli race englanniksi hox) nuljusi aina vinoon. Laitoin sitten etunavan keittiön uuniin 50 asteeseen ja koolit pakastimeen. Sitten meni nätisti naputtamalla molemmat paikoilleen, silti aika nahkeita.

Huomiselle jäis toinen puoli, eikähän sekin ole kohta loppu kun kuskin puoli oli nyt valmis; sisempi laakeri sökö ja ruostevelliä siellä nääs.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: PyörännävanMomentti?

Viesti Kirjoittaja atlas »

oikea kiritys tiukkuus on kun mutterin aluslevy liikkuu nahkeasti.
itse olen myös kirinyt niin että jakari pitkittäin ja käännän ensin välykset pois ja sitten takaisin ja sitten kääntä kun jakari on pitkittäin pienellä voimalla saa ..eli välykset pois.
Takanakinhan ajetaan välys nollaan..ei siihen klappia jää eikä saa jäädä etuseenkaan.
Tahmeasti pyörivään pyörään mielestäni vedetään jo liikaa kiristystä mutta jos laakeri kestää eikä hajoa niin mikäs siinä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13678
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: PyörännävanMomentti?

Viesti Kirjoittaja karra »

atlas kirjoitti:oikea kiritys tiukkuus on kun mutterin aluslevy liikkuu nahkeasti.
Kahlasin eilen aiheen topikkeja foorumilta ja löysin aika tulikivenkatkuisia vääntöjä melkein 10 v takaa, niitä oli hauska lukea...

Siis mutterin aluslevyähän ei (kaikissa? ) mersuissa ole?
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin