PyörännävanMomentti?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti 04.04.2006 18:51
- Paikkakunta: Pori
PyörännävanMomentti?
Kertokaa minulle mihin momenttiin pyörän-napa mutteri tulee?
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 26
- Liittynyt: Ti 04.04.2006 18:51
- Paikkakunta: Pori
Niin tuo momentti on kiristysmutterin pultille l. sille kuusiokololukituspultille ei sille kiristysmutterille, jota ei saa vetää momentiin. Itse mutteri käsitiukkuuteen siten, että kolmioprikka pyörii juuri mutterin alla sormin. Tai sitten niin että laakerissa tuntuu hyvin pieni välys.sundiz kirjoitti:Alfamerin korjausoppaassa annetaan arvo 12Nm etupyörän navan kiristysmutterin pultille. Onkos tuo nyt edes oikea pultti?
eli se pyörän laakeri kiristetään kiinni, muttei tiukkaan, sitten se avataan ja jätetään siihen oikee välys. oikeeta välystä en tiädä.
ite tein sillain, että kasasin ne uudet laakerit paikoilleen, kiristin navan mutteria, eli sitä, mikä kiristää laakeria ja sitten löysäsin ja lopuks pyöritin mutterista liiat välykset pois, eli noin. 1Nm tiukkuuteen.
sitten ajelee vähän matkaa ja kurvailee kovaa mutkiin. autosta rengas ilmaan, nii voi todeta onko klappia, jos on ni kiristää lisää.
ite tein sillain, että kasasin ne uudet laakerit paikoilleen, kiristin navan mutteria, eli sitä, mikä kiristää laakeria ja sitten löysäsin ja lopuks pyöritin mutterista liiat välykset pois, eli noin. 1Nm tiukkuuteen.
sitten ajelee vähän matkaa ja kurvailee kovaa mutkiin. autosta rengas ilmaan, nii voi todeta onko klappia, jos on ni kiristää lisää.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Laakereissa ei kuulu olla minkään laista välystä ei edessä eikä takana eikä missään muuallakaan.Zinovjev kirjoitti:Käsittääkseni näin just ei saa tehdä, siihen pitää jättää pieni välys.aomh kirjoitti:älkää nyt ihmeessä jättäkö mitään välyyksiä etupyöränlaakeriin tai kohta teillä on entinen etupyöränlaakeri. Sitä laakerin kiristysruuvia saa kiristää niin kauan kunnes rengas pyörii tahmeasti.
Ehdottomasti kartiorullalaakereissa tulee olla pieni käyntivälys. Saa vähän tuntua rengasta heilutettaessakin. Jos on asiasta eri mieltä niin, saa vapaasti kokeilla mitä tapahtuu...
Urakuulalaakerit ja vastaavat vierintälaakerit (mb takanapa) kiristetään valmistajan antamaan momenttiin (joka on melko suuri).
Näillä eväillä on pärjätty ihan ammatillisestikin.
Urakuulalaakerit ja vastaavat vierintälaakerit (mb takanapa) kiristetään valmistajan antamaan momenttiin (joka on melko suuri).
Näillä eväillä on pärjätty ihan ammatillisestikin.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Itse olen kiristänyt mersun etupyöränlaakerit aina niin kuin mersun korjaus oppaassa sanotaan eli: Laakeria kiristetään kunnes pyörä vielä juuri juuri pyörii ja sitten noin 1/3 kierrosta auki. Näin pyörä pyörii tahmeasti.janimat kirjoitti:Ehdottomasti kartiorullalaakereissa tulee olla pieni käyntivälys. Saa vähän tuntua rengasta heilutettaessakin. Jos on asiasta eri mieltä niin, saa vapaasti kokeilla mitä tapahtuu...
Urakuulalaakerit ja vastaavat vierintälaakerit (mb takanapa) kiristetään valmistajan antamaan momenttiin (joka on melko suuri).
Näillä eväillä on pärjätty ihan ammatillisestikin.
Näin olen aina menetellyt niin W115, W123, W124, W201, W202 ja W210 kohdalla. Aina on toiminut eikä ikinä ole hajonnut laakeri tai ollut välyksiä.
Joo, jokainen saa parhaaksi katsomallaan tyylillä tehdä. Isot pojat on kertoneet laittaneensa laakerit tiukalle ja vaihtaneensa sitten vähän myöhemmin uusiin. Itsellä on laakerirempat onnistuneet aina kerralla kun on aavistuksen verran jättänyt välystä. Aika vähän on nykyään kartiorullalaakereita vaihdeltu. Rummullisista navoista on tullut enempi säädeltyä jarruhommien yhteydessä.
M: Sprinter 311 Cdi Sprintshift -01 osina
Re: PyörännävanMomentti?
Tämä uuden mersun eli W202 C180 kanssa pääsee kokeilemaan uusia asioita kuten esimerkiksi etupyöränlaakerien vaihto. Olen muista takavetomerkeistä niitä vaihdellut mutta ennen hihojen käärimistä varuiksi kurkkasin tällaisen videon:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=V6EN6z0c0dE[/youtube]
Eihän tuossa mitään merkillistä. Pienen sisäkoolin uloslyöntiin piti käydä lainaamassa 29 mm Stahwillen hylsy, se sopi sinne mainiosti ja jatkovarren kanssa vasaralla lähti napauttamalla ulos. Ison koolin löin tuurnalla irti.
Uusien asennus ei mennyt ihan kuin oppikirjasta kun tuota prässiä ei ole. Koolit (eli race englanniksi hox) nuljusi aina vinoon. Laitoin sitten etunavan keittiön uuniin 50 asteeseen ja koolit pakastimeen. Sitten meni nätisti naputtamalla molemmat paikoilleen, silti aika nahkeita.
Huomiselle jäis toinen puoli, eikähän sekin ole kohta loppu kun kuskin puoli oli nyt valmis; sisempi laakeri sökö ja ruostevelliä siellä nääs.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=V6EN6z0c0dE[/youtube]
Eihän tuossa mitään merkillistä. Pienen sisäkoolin uloslyöntiin piti käydä lainaamassa 29 mm Stahwillen hylsy, se sopi sinne mainiosti ja jatkovarren kanssa vasaralla lähti napauttamalla ulos. Ison koolin löin tuurnalla irti.
Uusien asennus ei mennyt ihan kuin oppikirjasta kun tuota prässiä ei ole. Koolit (eli race englanniksi hox) nuljusi aina vinoon. Laitoin sitten etunavan keittiön uuniin 50 asteeseen ja koolit pakastimeen. Sitten meni nätisti naputtamalla molemmat paikoilleen, silti aika nahkeita.
Huomiselle jäis toinen puoli, eikähän sekin ole kohta loppu kun kuskin puoli oli nyt valmis; sisempi laakeri sökö ja ruostevelliä siellä nääs.
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Re: PyörännävanMomentti?
oikea kiritys tiukkuus on kun mutterin aluslevy liikkuu nahkeasti.
itse olen myös kirinyt niin että jakari pitkittäin ja käännän ensin välykset pois ja sitten takaisin ja sitten kääntä kun jakari on pitkittäin pienellä voimalla saa ..eli välykset pois.
Takanakinhan ajetaan välys nollaan..ei siihen klappia jää eikä saa jäädä etuseenkaan.
Tahmeasti pyörivään pyörään mielestäni vedetään jo liikaa kiristystä mutta jos laakeri kestää eikä hajoa niin mikäs siinä.
itse olen myös kirinyt niin että jakari pitkittäin ja käännän ensin välykset pois ja sitten takaisin ja sitten kääntä kun jakari on pitkittäin pienellä voimalla saa ..eli välykset pois.
Takanakinhan ajetaan välys nollaan..ei siihen klappia jää eikä saa jäädä etuseenkaan.
Tahmeasti pyörivään pyörään mielestäni vedetään jo liikaa kiristystä mutta jos laakeri kestää eikä hajoa niin mikäs siinä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor
-Rämät mutta maksetut-
Re: PyörännävanMomentti?
Kahlasin eilen aiheen topikkeja foorumilta ja löysin aika tulikivenkatkuisia vääntöjä melkein 10 v takaa, niitä oli hauska lukea...atlas kirjoitti:oikea kiritys tiukkuus on kun mutterin aluslevy liikkuu nahkeasti.
Siis mutterin aluslevyähän ei (kaikissa? ) mersuissa ole?
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224