
Vielä ABS:stä
Vielä ABS:stä
Tulin tuossa kotiapäin ja yllättäen sytty ABS merkkivalo mittaristoon. Kotia tultuani sammutin auton ja käynnistin uudelleen. Merkki valo ei syttynyt ennenkuin ajoin noin 40kmh mittari nopeutta. ABS järjestelmä ei toimi autossani jos ko valo palaa,mutta jarrut toimii normaalisti. Mikäköhän aiheuttaisi kyseisen ilmiön? Pesin kotiin tultuani auton ja yritin suihkuttaa pesurilla tunnistin rattaat+osat kehällä, mutta eipä ollut apua. Luin haulla aiheita kyseisestä vaivasta, mutta en löytänyt ratkaisua ongelmaan. Olisiko mahdollista, että jossain anturissa olisi vikaa. Tulee niitä näköjään vikoja mersuunkin 

Ainakin V 70 volvossa syttyi kerran ABS-valo,jarrut toimivat,mutta ABS ei,niin se on tehtykkin,jos ABS viottuu,niin jarrut toimivat,mutta lukkiintuvat.
No,vika volvossa oli se,että käsijarru oli hiukan jäätynyt,pieni peruutus ja takajarrut aukesivat,ABS paloi edelleen.
Sitten auton sammutin ja käynnistin uudelleen,ABS-valo paloi edelleen,ei muuta kuin eteenpäin tasaista nopeutta 30-40 km/h noin 200m ja ABS-järjestelmä tutkii itse itsensä!totta!,ja havaitsi jarrujen olevan o.k,valo sammui ja ABS toimi jälleen,en tiedä oisko mersussa vähän samanlainen testaus
No,vika volvossa oli se,että käsijarru oli hiukan jäätynyt,pieni peruutus ja takajarrut aukesivat,ABS paloi edelleen.
Sitten auton sammutin ja käynnistin uudelleen,ABS-valo paloi edelleen,ei muuta kuin eteenpäin tasaista nopeutta 30-40 km/h noin 200m ja ABS-järjestelmä tutkii itse itsensä!totta!,ja havaitsi jarrujen olevan o.k,valo sammui ja ABS toimi jälleen,en tiedä oisko mersussa vähän samanlainen testaus

-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Re: Vielä ABS:stä
Auton itsediagoosi tutkii ABS järjestelmän kun virta kytketään, tai kun saavutetaan tietty nopeus (noin 30-40 kmh)Nelluh kirjoitti:Tulin tuossa kotiapäin ja yllättäen sytty ABS merkkivalo mittaristoon. Kotia tultuani sammutin auton ja käynnistin uudelleen. Merkki valo ei syttynyt ennenkuin ajoin noin 40kmh mittari nopeutta. ABS järjestelmä ei toimi autossani jos ko valo palaa,mutta jarrut toimii normaalisti. Mikäköhän aiheuttaisi kyseisen ilmiön? Pesin kotiin tultuani auton ja yritin suihkuttaa pesurilla tunnistin rattaat+osat kehällä, mutta eipä ollut apua. Luin haulla aiheita kyseisestä vaivasta, mutta en löytänyt ratkaisua ongelmaan. Olisiko mahdollista, että jossain anturissa olisi vikaa. Tulee niitä näköjään vikoja mersuunkin
harvemmin ÁBS valo syttyy lian takia(itse en ole ainakaan kertaakaan todennut tälläistä ) . todennäköisesti anturi vika.
BAS "pumppu" on moottoritilassa, siinä lukeekin "abs" ja kyseisetä pumpusta lähtee letkuja vähän joka suuntaan

mutta enpä ole kertaakaan joutunut mersuun vaihtamaan pumppua tai ohjainyksikköä, joten veikkaan edelleen anturi vikaa.
ps: jos anturissa vika, myös vakionopeudensäädin ei toimi. eikä myöskään luistonesto, eikä ajonhallinta.
itse ajelen polkupyörällä :D
abs
Vika on rikkinäisessä anturissa,hapettuneissa/rikkinäisissä johdoissa tai keskusyksikössä.
Anturit ja yksikkö laitettiin omaani purkuosina,toistaiseksi on kestänyt.Uudet osat ovat kalliita,esim.anturit n.130e kpl.Keskusyksikkö käytettynä 250e,uutena luojatietäämitä...
Jos ABS rikki niin merkkivalo syttyy vasta n.40 nopeudella ja luonnollisesti jarrut toimivat normaalisti vaikka abs(eli lukkiutumisenesto liukkaalla)ei toimisikaan.
Jos ei itse ole guru laittelemaan autoa niin suosiolla vain autosähkökorjaamoon missä mitataan vian aiheuttaja.Hankala tuollaista on itse korjata jos ei ole kokeiltavaksi varaosia ja viitseliäisyyttä laitella niitä.Käsittääkseni ammattimiehellä kesti anturin vaihto n.1,5 tuntia.
Anturit ja yksikkö laitettiin omaani purkuosina,toistaiseksi on kestänyt.Uudet osat ovat kalliita,esim.anturit n.130e kpl.Keskusyksikkö käytettynä 250e,uutena luojatietäämitä...
Jos ABS rikki niin merkkivalo syttyy vasta n.40 nopeudella ja luonnollisesti jarrut toimivat normaalisti vaikka abs(eli lukkiutumisenesto liukkaalla)ei toimisikaan.
Jos ei itse ole guru laittelemaan autoa niin suosiolla vain autosähkökorjaamoon missä mitataan vian aiheuttaja.Hankala tuollaista on itse korjata jos ei ole kokeiltavaksi varaosia ja viitseliäisyyttä laitella niitä.Käsittääkseni ammattimiehellä kesti anturin vaihto n.1,5 tuntia.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Re: Vielä ABS:stä
Itse diaknoosi on C-mallista eteenpäin, eli EI ennen. Kirjoittaja ei maininnut autonsa mallia.Jack kirjoitti: Auton itsediagoosi tutkii ABS järjestelmän kun virta kytketään, tai kun saavutetaan tietty nopeus (noin 30-40 kmh)
harvemmin ÁBS valo syttyy lian takia(itse en ole ainakaan kertaakaan todennut tälläistä ) . todennäköisesti anturi vika.
BAS "pumppu" on moottoritilassa, siinä lukeekin "abs" ja kyseisetä pumpusta lähtee letkuja vähän joka suuntaan.
mutta enpä ole kertaakaan joutunut mersuun vaihtamaan pumppua tai ohjainyksikköä, joten veikkaan edelleen anturi vikaa.
ps: jos anturissa vika, myös vakionopeudensäädin ei toimi. eikä myöskään luistonesto, eikä ajonhallinta.
Juu, ei niissä yleensä vikoja hydrauliyksiköissä tai ohjainlaitteissa ole ollut....
Lian takia valo sytyy noin 50% tapauksiata.
Jos anturrissa vikaa (alle -95 auto, eikä W202/140-malli) niin vakionopeus säädin toimii taatusti, jos ei siinä ole muuta vikaa (ottaa impulssin nopeusmittarilta

Re: abs
Voiko kahden pultin avaaminen ja takaisin kiristäminen viedä niin paljon aikaa? Mitäs veloittivat moisesta.Ari kirjoitti:Käsittääkseni ammattimiehellä kesti anturin vaihto n.1,5 tuntia.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Tuosta abs jutusta on tehty oikein kirja. Olen kerran lukenut kirjaa nimeltä abs II siinä oli kaikki autot vuodesta 94? eteenpäin. Tarkat ohjeet miten järjestelmä testataan ja korjataan. Jostain pitäisi löytää kirja abs I siinä on ohjeet niin w124 kuin w126:kin. Tuon uudenman kirjan perusteella voisin väitää että vika on antureissa tai niiden johdoissa. Moottoritilasta löytyy pistokkeet mistä voidaan mitata ihan yleismittarilla anturin vastus. Jos tämä auto on vanhenpaa mallia niin takarenkaille on oma, yhteinen anturi peräkotelossa. Se tuskin on viallinen. Vika on varmaan jommassa kummassa etupyörän anturissa. Mittaa vaikka ensin että kumpikin anturi ja tutki vielä sitten että ne ovat puhtaat ja tarkasti oikealla etäisyydella siitä hammastuksesta.
Tuo anturi on yllättävän tarkka tuosta etäisyydestä. Itse huomasin pyöränlaakerin kiristys tarpeen kun abs valo syttyi silloin tällöin palamaan. Ei muuta kuin kunnon ravistus etupyörästä niin huomaat onko vika siinä.mr..d kirjoitti:Mittaa vaikka ensin että kumpikin anturi ja tutki vielä sitten että ne ovat puhtaat ja tarkasti oikealla etäisyydella siitä hammastuksesta.
Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Re: abs
Muistaakseni itsellä meni 10 minuuttia anturin irroittamiseen, puhdistamiseen ja tpaikoilleen laittamiseen. Tiedä sitten olisko tullut 1 h 20 min lisää jos olis vaihtanut uudenAri kirjoitti:Käsittääkseni ammattimiehellä kesti anturin vaihto n.1,5 tuntia.

2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Re: abs
Menee OT:ksi mutta tuli väkisin mieleen uuno turhapuro rautakauppiaana. Asentaja on voinut olla samalla asenteella.Petri M. kirjoitti:Muistaakseni itsellä meni 10 minuuttia anturin irroittamiseen, puhdistamiseen ja tpaikoilleen laittamiseen. Tiedä sitten olisko tullut 1 h 20 min lisää jos olis vaihtanut uudenAri kirjoitti:Käsittääkseni ammattimiehellä kesti anturin vaihto n.1,5 tuntia.

Jos Ford Motor Company on Ford-ihmisille FoMoCo, niin onko Honda Motor Company sitten honda-ihmisille HoMoCo?
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
W201
ex-W123 240td (Parts for sale)
HD
Se pumppuyksikkö on se mihin ne rautaputket ulee. Aivot on e alumiinirasia välikaukalossa keskellä autoa(ainakin w126). Antureiden johdoissa on töpselit moottoritilassa varmaankin samoin kuin w126:ssa eli paisuntasäiliön luona ja samalla tavalla toisella siinä missä johto tulee moottoritilaan. Sitten kun päätät mitata anturin, niin töpseli irti ja siitä yleismittarilla arvoja ylös.
Ne johdot menee akun takana olevalle ABSn keskusyksikölle.Nelluh kirjoitti:Tota voiskohan joku vielä valaista minne ne anturin johdot menee? Päältäpäin katsottuna ABS yksikköön menee vain jäykkiä putkia. Jarrut muuten toimivat aina välillä kuten pitääkin, mutta yleensä se valo ilmaantuu tauluun viimeistään puolentunnin kuluessa. Täytyy vielä tarkistaa noi pyörän välykset.
Mulla on kanssa parii otteeseen noi absit temppuillu samalla tavalla, ekalla kerralla oli ylijännitesuojan sisältä juotokset sulanu ja toisella kerralla oli hydrauliikkayksiköllä joku ruuvi irti.
S204 200CDI - 14
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
W208 320 - 99
ex-S203 220CDI -05
ex-S202 C250TDT -97
ex- S124 E300TD -94
ex- W201 2.5d -87
jos löytyy sellainen piippaava yleismittari(piippaa kun on tarpeeks pieni vastus), laita se navalta tulevaan anturin liittimeen(seuraa sitä johtoo konetilan puolelle). ja nosta auto ilmaan. pyöritä rengasta....piippi pätkii pyörimisen tahtiin jos ok. voit myös kattoo näyttöö et vaihteleeko lukema sillon. 124:ssa ainakin saa anturia lähemmäks laittamalla jotain anturin jalan kulman alle ja jättämällä sen vähän vinoon. mulla auttanu jo parissa versiossa.Mauri H. kirjoitti:Nelluh kirjoitti:Onko se sellainen pelti boxi jossa on yksi iso liitin päällä? Lisäksi löytyy musta tupakka askia pienempi boxi jossa on jotain elektroniikkaa sisällä ja vaalean punainen jossa oli 10A sulake päällä muovikannen alla?

ABS -anturi
Menee vähän asiasta kuudenteen:oilhand kirjoitti:... takaahan se löytyy tasauspyörästöltä. liitin muistaakseni takapenkin alla!
minä ihmettelin omassa, mikä johto menee perän kupeeseen, kun (tietääkseni) ei ole ASD:tä tai vastaavaa. ABS kyllä on, ja perä ihan viksu paikka sen anturille.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Mulla on vilkutellu pari kertaa tässä talven pakkasilla ABS-merkkivaloa. Ensin olen jarruttanut, ja huomannut, että pyörät lukkiintuvat. Tämän jälkeen ABS valo on syttynyt. Onneksi valo on kuitenkin sammunut uudelleenkäynnistyksen yhteydessä ja jarrut ovat toimineet ABS:n kera. Täytyy tarkkailla tilannetta... 

300D -90 man.
ex 190D 2.5 Avantgarde
ex 190D 2.5 Avantgarde
Vilkkuileehan se muuten silloin tällöin mullakin taas, ABS-valo. Olen ollut havaitsevinani, että valon syttyminen on yhteydessä siihen, millaisella alustalla ajetaan. Tasaisella maantiellä saa ajaa vaikka Hangosta IValoon eikä valo syty -- möykkyisellä pikkutiellä taas voi syttyä vaikka 200 m ajon jälkeen. Mielestäni tämä viittaa kyllä siihen, että joku johto pääsee heilumaan turhan paljon tai joku liitos ei ole kunnolla kiinni tai on rispaumaa. Eli kannattaa tarkkailla hiukan, missä oloissa valo vilkahtaa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...
EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Mun 126:ssa on ABS ja ASR ja niiden antureiden kanssa on aina silloin tällöin ollut ongelmia. Kun etupään anturit on sököt, ne antaa vääriä impulsseja ASR-järjestelmälle, joka kuvittelee auton olevan sivuluisussa. Seurauksena tempomaatin servomoottori alkaa oikeen urakalla painaa kaasupedaalia vastaan ja kuristaa syöttöä.
Esim. koko viime kesä tuli ajettua tempomaatin töpseli irrotettuna, että sai järjestelmän pois toiminnasta. Minkä tahansa anturin töpselin irrottamalla saa kanssa systeemin pois päältä.
Vika on aina toennut kun anturit on putsannut tai vaihtanut.
Vanhassa 124:ssa mulla oli ASD ja aina talvella just siinä kaikkein pottumaisimmassa pitkässä mäessä anturit sekotti ABSit ja ASDn ja kytki ne pois päältä. Sen tietokoneboksit ei oikeen selvinnyt pitkän luistattamisen aiheuttamista laskutoimituksista. Niissä antureissa ei siis ollut mitään vikaa vaan se oli tyyppiominaisuus.
Esim. koko viime kesä tuli ajettua tempomaatin töpseli irrotettuna, että sai järjestelmän pois toiminnasta. Minkä tahansa anturin töpselin irrottamalla saa kanssa systeemin pois päältä.
Vika on aina toennut kun anturit on putsannut tai vaihtanut.
Vanhassa 124:ssa mulla oli ASD ja aina talvella just siinä kaikkein pottumaisimmassa pitkässä mäessä anturit sekotti ABSit ja ASDn ja kytki ne pois päältä. Sen tietokoneboksit ei oikeen selvinnyt pitkän luistattamisen aiheuttamista laskutoimituksista. Niissä antureissa ei siis ollut mitään vikaa vaan se oli tyyppiominaisuus.
S 300 Turbodiesel (W 140) 1998
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
560 SEC (C 126) 1988
E 270 CDI T (S 210) 2003
200 E (W124) 1992 ajettu 70 tkm
B6 600 9066 Hardtail mountain bike 2000
Ex E 220 CDI T (S 210) 2003
Ex 200 B (W 123) 1983
Ex E 220 CDI T (S 210) 2000
Ex E 250 D (W 124) 1994
Ex 200 D (W 124) 1991
Ex 300 CE-24 (C 124) 1990
Veikkaisin huonokuntoista akkua. Näin ainakin omassani oli. ABS on tarkka peli virtojen suhteen ja näinollen jännitteen käydessä alhaalla startatessa ABS
"tunnistaa " sen, eikä pelitä normaalisti. Vaihda akku!
"tunnistaa " sen, eikä pelitä normaalisti. Vaihda akku!
Mercedes Benz W220 2000 S500 oma
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Mercedes Benz W169 2005 A150 vaimon
EX W126 300 SEA 1988
EX W168 A140 2000
EX W140 1992
Meikällä 190 Dieselissä ongelmana että abs-valo syttyy. Möykkelikkö alustalla ajettaessa saattaa syttyä heti ja ku sammuttaa auton, niin valo sammuu. Ajoin viikonloppuna helsingista Ouluun ja valo ei syttynyt kertaakaan. Pitäis alkaa tutkimaan johtoja ja liittimiä, koska näyttäis vähän joltain kosketushäiriöltä?!?
Tuli vielä mieleeni tuosta ABS-valosta tuo omakohtainen kokemus...oli jossain muussa topicissa jo. Vilkkutteli myös minulla jä välillä palamaan ja sammui vasta kun koneen käynnisti uudelleen. Putsasin siis anturit ja vaihdoin uudet jarrupalat ja levyt eteen. Vika katosikin siihen saakka kun syksyllä alkoivat sateet.
Yhtenä päivänä katsoin sitten vanteen reunaa...ja siinä oli kuparirasvaa. Olin käyttänyt sitä kun ei ollut kitinänvaimennuslevyä käsillä. Rasva oli levinnyt jarrupalojen selkäpuolelta pitkin ja poikin jarrulevyihin ja vanteisiin. Ei ollut siis mikään ihme kun ABS-valo rupesi vilkuttamaan kun jarrut luistivat rasvan takia - järjestelmä voi olla siis todella herkkä. Vaikka se luistaminen ei varsinaisesti jarrutehossa tuntunutkaan. No puhdistin palat ja levyt ja laitoin vain kitinänvaimennuslevyt paloihin ja ongelmat loppuivat siihen...useampi kuukausi mennyt ja eipä ole enää ABS valitellut. Joten voi olla tosiaan aika monesta asiasta kiinni jännite, anturit, jarrupalojen ja -levyjen kunto.
Yhtenä päivänä katsoin sitten vanteen reunaa...ja siinä oli kuparirasvaa. Olin käyttänyt sitä kun ei ollut kitinänvaimennuslevyä käsillä. Rasva oli levinnyt jarrupalojen selkäpuolelta pitkin ja poikin jarrulevyihin ja vanteisiin. Ei ollut siis mikään ihme kun ABS-valo rupesi vilkuttamaan kun jarrut luistivat rasvan takia - järjestelmä voi olla siis todella herkkä. Vaikka se luistaminen ei varsinaisesti jarrutehossa tuntunutkaan. No puhdistin palat ja levyt ja laitoin vain kitinänvaimennuslevyt paloihin ja ongelmat loppuivat siihen...useampi kuukausi mennyt ja eipä ole enää ABS valitellut. Joten voi olla tosiaan aika monesta asiasta kiinni jännite, anturit, jarrupalojen ja -levyjen kunto.
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------