sähköantennista

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

sähköantennista

Viesti Kirjoittaja Make »

Eli,millä olette"hoitaneet" antennia talvisin.
Tuntuu,että vaikka lukkosulaakin laittaa,niin antenni jämähtelee kuitenkin talvisin.
Ihmeen vahva laite sen täytyy olla,kun ei ole sulake edes palannu kertaakaan,vaikka antenni ei nouse välillä kuin yhden pykälän,saati mene aina kokonaan alaskaan,muttei se myöskään jää surramaankaan. :shock:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Sähköantenni saa levätä talven yli, ei ole oikein suunniteltu näihin oloihin.
Se ei väkisin yritä nostaa jos on jumissa, eli katkaisee virrat ennen savua :)
Mutta jumittelut ei varmasti hyvääkään sille tee.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

Oiskohan missään mersun mallissa,jossa ois samanlaiset katkaisimet,niin antennikatkaisijaa?
Vois tehdä automaattiantennista manuaalisen :shock:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Ponton
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 320
Liittynyt: Ti 04.11.2003 15:25

Viesti Kirjoittaja Ponton »

Öljyä, samoin kuin lukkoihinkin.
Hyvin pelaa näilläkin leveyksillä.
Avatar
tovayryn
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2153
Liittynyt: La 04.10.2003 12:20
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tovayryn »

antenni pois ja sisä antenni tilalle, reiän paikalle vaan korin värinen koritulppa, jos ei viitti alkaa hitsaa. pelaa pakkasella parhaiten :wink:
X253 glc350e

ex:
190E LamboBling
s124 230TE
w210 E50 Lorinser "The Godfather"
W164 ML280 cdi
W108 280se 4.5
W166 350 cdi

www.alvastonauto.fi
Make
Mersumies
Mersumies
Viestit: 971
Liittynyt: To 15.05.2003 12:27
Paikkakunta: kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Make »

tovayryn kirjoitti:antenni pois ja sisä antenni tilalle, reiän paikalle vaan korin värinen koritulppa, jos ei viitti alkaa hitsaa. pelaa pakkasella parhaiten :wink:
:shock: on se ilmoja pidelly :wink:
-virallisesti aateloitu Söör-Markku-
C 280 4-Matic -08
ex.430 CLK AMG-Styling -98/99
Audi A4 2.0 Tfsi Quattro Avant -05
ex.230 K SLK -97
ex.MB 300-24 ce-90
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Meillä on ainakin nappula rivistössä myös "ANT" nappula, jolla antennia voi halutessa ohjata, myös radio sen hoitaa automaattisesti toki.
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Nelluh
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: To 11.12.2003 12:45
Paikkakunta: Vaajakoski

Viesti Kirjoittaja Nelluh »

Mulla ainakin on toiminut se antenni kun kuivattelin sitä lämpöpuhaltimella ja laitoin muutaman tipan synteettistä vaseliinia. Sekä moottoriin&teleskooppi osaan.
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Suihkutan kerranviikossa WD-40 ja puyyhin samalla kurat pois= ei ole ollut ongelmia. 8)
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Oiskohan aseöljy hyvä ratkaisu....
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Pesu

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Auttaa. Mulla ainakin on toiminut jo 5v hyvin kun vaan pesen antennin samalla kun auton.
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Viesti Kirjoittaja raul »

Aseöljy on kai yleensäkin paras tollasiin kohteisiin, kun ei sisällä vettä läheskään niin paljon kuin muut tärpätit.
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Aseöljyä myöskin käytän.
230 C 1978
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Aseöljy voi olla liiankin paksua tuollaiseen käyttöön ( ainakin Anti-corroll tms., on säilytykseen tehty ), jolloin se kerää helposti likaa ja takkuaa sen jälkeen.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Jack
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 271
Liittynyt: Ke 12.11.2003 16:39

Viesti Kirjoittaja Jack »

juhis2000 kirjoitti:Oiskohan aseöljy hyvä ratkaisu....

ATF käytetään lukkoihin, ainakin meillä veholla.

hyväksi havaittu.

synteettistä vaseliinia en suosittele laittamaa lukkoihin ainakaan.
se on kuitenkin "tahmeaa" eli haitat saattavat tahmoa vaikkei kunnolla jäässä olisikaan ?
itse ajelen polkupyörällä :D
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: sähköantennista

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

make kirjoitti: Tuntuu,että vaikka lukkosulaakin laittaa,niin antenni jämähtelee kuitenkin talvisin.
Lukkosula on aina vain väliaikainen tekohengitys, myös lukoissa!
Ongelma on, että lukkosula sisältää alkoholia, joka on A) hygroskooppinen (imee vettä itseensä), B) haihtuvaa.
Vuorokaudessa alkoholi on haihtunut ja vesi jäänyt edelleen lukkoon.

Kestävämpi ratkaisu syntyy aseöljyllä ja kuumalla vedellä tiiviissä muopussissa: Vesipussilla sulatetaan lukko ja ruutataan aseöljyä, joka tunkee kosteuden alle, eli syrjäyttää veden. Öljyä kannattaa työntää hölväämällä ja pyyhkiä ylimäärät pois.
Toiminee myös sähkö- ym. antenneissa.

Tuon alkoholin haihtumisen voi testata helposti: kaataa illalla (moneen) lasiin runsaasti alkoholia. Aamuun mennessä ne kaikki on tyhjiä!
Jos johonkin lasiin on jäänyt jotakin, niin on syytä epäillä aineen aitoutta; maistuukin niin hiipatin karvaalle...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Vaseliini ja pakkanen

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Nelluh kirjoitti:laitoin muutaman tipan synteettistä vaseliinia. Sekä moottoriin&teleskooppi osaan.
Vaseliini on ihan hyvä voiteluaine, ainakin pysyy paikoillaan. Tuppaa vaan jökkiintymään pakkasella, koska on öljyn ja saippuan (keitetty) seos. Saippua puolestaan imee kosteutta ja kohmettuu pakkasella...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Jori K
Mersumies
Mersumies
Viestit: 687
Liittynyt: Pe 04.04.2003 21:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jori K »

Itse tuossa kesällä avasin kyseenomaisen värkin ja purin atomeiksi - puhdistin ja vaseliinia laitoin tarvittaviin paikkoihin. Piuhat ja rele uusittiin ja kytkettiin uusiksi (hyvin on toiminu tässä projektipelissä - silloin kun tarvii)
Avatar
marcus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Pe 11.07.2003 15:05

Viesti Kirjoittaja marcus »

CRC:n aseöljy on ehdoton automaattiantenniin. Voitelu muutaman kerran talvessa, sitä ennen puhdistus vanhasta ja likaantuneesta öljykerroksesta.
Tänä aamuna oli -26 astetta ja jenkka soi...

Marcus
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

CRC:tä laitellut, 2kpl antenneja hajonnut joten täytyy rasvailla vähän innokkaammin ettei tarvii piiskoja vaihdella....
Lukkosula tosiaan on sama kun ruiskuttaisi vettä.
quizzkid
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 17.06.2005 15:17
Paikkakunta: Helsinki

W202 antennin sulake

Viesti Kirjoittaja quizzkid »

Aiheeseen liittyen; missä päin W202:ssa sijaitsee tuo antennin sulake? En sulakerasiasta sitä huomannut, onko vika minussa vai sulakerasiassa?! :shock:
Vai pitäisikö vaan irrottaa radion perästä se antennia ohjaava kaapeli?

Kaikista näistä hienoista huolto-ohjeistanne huolimatta ajattelin ottaa koko kapistuksen pois käytöstä talven ajaksi.. :lol:
-jukka
[size=84]W202 C180 automaatti -94[/size]
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: W202 antennin sulake

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

quizzkid kirjoitti:Kaikista näistä hienoista huolto-ohjeistanne huolimatta ajattelin ottaa koko kapistuksen pois käytöstä talven ajaksi.. :lol:
Hyvä ajatus. Käytin kerran yhden illan siihen että muutin koko kapistuksen toimimaan oman mieleni mukaan -> kytkimestä. Jos ei omista autotallia tai katosta niin noita saa olla alvariinsa rasvaamassa. Talvikäyttö on suotavaa tietysti siinä tapauksessa jos haluaa 1½ vuoden välein ostaa uuden moottorianteenin.

Itse olen käyttänyt kiinnileikkaantumisen esto ainetta (hopean väristä)voiteluun. Samaa tököttiä käytetään metalleiden sahaamisessa voiteluaineena (estää sahanterän jämähtämisen ja jäähdyttää sitä). Yksinkertaiset syyt: sain ½litran purkin (100€) ilmaiseksi, kiinnittyy metallipinnoille kuukausiksi mutta toimii silti voiteluaineena :shock:.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: W202 antennin sulake

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Aseöljyistä ainakin anticorrol on nimenomaan aseöljy (ja oikein käytettynä hyvä aseöljy), elikkä se liottaa karstaa ja estää ruostumisen. Siis ensin sillä liotetaan ruutikarsta irti ja sitten piippu puhdistetaan, jonka jälkeen uusi käsittely anticorrolilla joka suojaa ruosteelta (ilmankosteus). Kuivuessaan anticorrol muodostaa nahkean pikimäisen kalvon joka siis suojaa ruosteelta, mutta ei toimi liikkuvissa osissa vaan tekee ne tahmeiksi ja ei estä ruostumista (kalvo rikkoutuu mekanisesta hankauksesta eikä uudistu kerran muodostuttuaan). Tämn takia esim laukaisukoneistoon ei tule päästää anticorrolia vaan ase säilytetään piippu alaspäin.

Kiinnileikkautumisen estoaine taas ei liity sahaamiseen ollenkaan. Se toki auttaa varmaankin edes vähän antennissa, mutta on niin sotkuista kamaa etten laittaisi sitä antenniin..

Asiaan:

Taitaa antennin kanssa pelata parhaiten sen puhtaana pito ja erittäin kevyt öljyäminen talvella. Vesihän se pahis siellä antennissa on.

Sähköantennissa (hirschmann) on semmoinen tsydeemi että se virtaa saadessaan muutaman sekunnin ajan pyrkii kiinni tai ulospäin riippuen kumpaa käsketään. Muistaakseni virtaa menee 1A silloin kun antenni liikkuu vapaasti. Virtaa menee n. 3A kun antenni ei liiku vaikka ohjataan. Tämä tapahtuu ihan normaalistikin hetken aikaa (antennissa ei ole asentotunnistinta vaan sitä ohjataan sokeasti ajan mukaan). Jos antenni ei liiku ollenkaan (jumissa) niin virtaa annetaan aikansa ja sitten antenni jää siihen mihin jää. Mitään ei siis pala vaikka olisi ihan jumissa. Tosin jos yrittää väkisillä kiinni/auki/kiinni/jne niin saattaa palaakkin ohjausyksikkö tai moottori.

Edit: pitikin kysyä onko käytössä siis:

1 Antenni jota ohjataan vain itse konsolin nappulalla.
2 Antenni joka toimii vain radion ohjaamana.
3 Antenni joka toimii sekä radion että konsolin kytkimellä.

Veikkaisin että kaikkia kolmea löytyy. Mutta ohittaako kolmoskohdan versiossa kytkin radion ohjauksen, eli kun kytkimellä pakottaa auki tai kiinni niin radion tila ei vaikuta ollenkaan lopputulokseen?
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Re: W202 antennin sulake

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

AK47 kirjoitti:3 Antenni joka toimii sekä radion että konsolin kytkimellä.
Tuommoinen viritys löytyy täältä ja omavalmisteena. Anteenina toimii joku halpamalli, en tiedä millaiset suojaukset siinä on vikatilojen estämiseksi.

Kytkimellä säädellään jakuvaa virtaa, radiosta tulee herätevirta josta anteeni päättelee onko radio päällä ja kelaa tarvittaessa anteeni ylös tai alas. Käytönnössä toi toimii siten että nappia painettaessa anteeni kelautuu alas kun radio on kiinni ja ylös kun radio on auki. Jos napin päästää ylös niin anteeni jää siihen paikkaan.

Olis tuon voinnu jotenkin järkevämminkin tehdä, mutta toi oli kaikista helpoin tapa => vähiten piuhan vetoa ja yksinkertainen kytkin. Ei kyllä muutenkaan kiinnosta nyt juuri pikkunysvääminen.
AK47 kirjoitti:1 Antenni jota ohjataan vain itse konsolin nappulalla.
Konsolomallisssa jatkuva virta syötetään joko virtalukon kautta tai ohi tai kytkimen kautta. Kytkimestä määritellään suunnanvaihto. Jos jatkuva virta syötetään kytkimen kautta niin on sellainen että anteenin pystyy jättämään "väliasentoihin". Ensiasennuksissa on tälläisiä joskus ja jälkiasennettavat moottorianteenit voidaan kytkeä jälkeenpäin näin.
AK47 kirjoitti:2 Antenni joka toimii vain radion ohjaamana.
Tässä virityksessä anteenille syötetään jatkuva virta joko virtalukon kautta tai ohi. Radiosta syötetään ohjausvirta joka kertoo onko radio auki vai kiinni. Anteeni kelautuu aina ohjausvirran / oletetun tarpeen mukaan. Huono puoli on se että anteeni kuluu turhaan kun radiota auotaan ja suljetaan mielentilan mukaan. Kuluvat nopeasti loppuun tuommoisessa käytössä. Näitä on aika usein ensiasennuksissa.

Onhan se tietysti hyvän näköstä kun tappi nousee ja moottorit surisee :lol: Enkä mä nyt sellasista tapeista ja moottoreista kirjottannu.
Avatar
pasi124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 233
Liittynyt: Ma 12.12.2005 20:30
Paikkakunta: Ylämylly

sähköantenni

Viesti Kirjoittaja pasi124 »

Laitoin omaan antenniin pakkasnestettä voitelin sillä ei ole ollut ongelmia. :roll:
Avatar
Tabuli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 391
Liittynyt: To 16.10.2003 12:56
Paikkakunta: Vaasa

Re: W202 antennin sulake

Viesti Kirjoittaja Tabuli »

quizzkid kirjoitti:Aiheeseen liittyen; missä päin W202:ssa sijaitsee tuo antennin sulake? En sulakerasiasta sitä huomannut, onko vika minussa vai sulakerasiassa?! :shock:
Vai pitäisikö vaan irrottaa radion perästä se antennia ohjaava kaapeli?

Kaikista näistä hienoista huolto-ohjeistanne huolimatta ajattelin ottaa koko kapistuksen pois käytöstä talven ajaksi.. :lol:
Itse ainakin nyppäsin antennista virtaliitimen irti. Saa pysyä alhaalla kokotalven.
Ja tämä W124, mutta W202:staki varmasti löytyy kyseinen liitin.
Avatar
Reimpo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 349
Liittynyt: Ti 25.01.2005 00:33
Paikkakunta: Kiiminki

Viesti Kirjoittaja Reimpo »

Täälläkin on tuo ant. vähän jumissa.. syksyllä putsailin purkin.. mut eipä tokennu.. :( Vielä.
Mitä sähköihin niin.. Peräkontin ant.loodaan menevän piuhaan.. yhteen tulee koko ajan jatkuva 12v lienekkö joku heräte :roll:

Sitten kun kokeilee Radioo päälle ja "ant" nappia näpytellä niin ei missään muualla näy jännitettä..paitsi tuossa samassa edelleen.. liittimessä.. :roll:

antenni on alkup. Mankka sony.
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2657
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Reimpo kirjoitti:Täälläkin on tuo ant. vähän jumissa.. syksyllä putsailin purkin.. mut eipä tokennu.. :( Vielä.
Mitä sähköihin niin.. Peräkontin ant.loodaan menevän piuhaan.. yhteen tulee koko ajan jatkuva 12v lienekkö joku heräte :roll:

Sitten kun kokeilee Radioo päälle ja "ant" nappia näpytellä niin ei missään muualla näy jännitettä..paitsi tuossa samassa edelleen.. liittimessä.. :roll:

antenni on alkup. Mankka sony.
Hirscmanniko se antenni? Niissä on 4 tai 5 napaisia liittimiä ellen muista väärin. Se 12V tosiaan tulee sinne antennille kahteen napaan ja yhdessä on maa. Vuorotellen annetaan jännitettä eri napoihin ja sen mukaan antenni yrittää mennä kiinni tai aueta. Mulla on jossain napajärjestyksestä kuva, tarttetko? Jos haluat testata, niin mulla on toimiva antenni irrallaan petäisenniskassa, näkee onko sulla antennissa vikaa vai antennille tulevissa piuhoissa.
quizzkid
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 69
Liittynyt: Pe 17.06.2005 15:17
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja quizzkid »

Tabuli kirjoitti:Itse ainakin nyppäsin antennista virtaliitimen irti. Saa pysyä alhaalla kokotalven.
Ja tämä W124, mutta W202:staki varmasti löytyy kyseinen liitin.
No höh, eipä tommonen tullu mieleenkään.. :oops:

Kiitos vinkistä, jo rauhottui antenni! :wink:
Mutta radiosta ei kyllä juurikaan kanavia löytynyt, kun jätin antennin ala-asentoon.. Soittimen (joku Sony..) automaattihaku ei pysähtynyt yhdenkään taajuuden kohdalle. Manuaalisesti etsin jonkun Yleisradion paikallisen taajuuden kohdilleen; kyllähän siitä nyt selvän vielä sai kaiken sen suhinan keskeltä.. :roll: Miten ihmeessä se nyt niin huonosti kuuluu? Johtuuko tuosta laatusoittimesta? :lol:

Ajoin nyt sitten väliaikaisratkaisuksi antennin ylös ennen kuin jätin piuhan irti..
-jukka
[size=84]W202 C180 automaatti -94[/size]
konna
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 121
Liittynyt: Ti 27.01.2009 11:16

Viesti Kirjoittaja konna »

Mikähän mahtaa olla vikana, kun sähköantenni ei pelaa? Syksyllä edellinen omistaja vaihtanut piiskan ja toimi silloin hienosti. Nyt kun näppää ANT-napista ylös niin ei tapahdu mitään, eikä edes ääntä kuulu. Sulake on kunnossa. Kontaktispraytä ruskuttelin liittimeen eikä mitään vaikutusta. Onko kellään mitään kuvaa tosta liittimestä että mihin kuuluu tulla jännite kun nappi on yläasennossa tai alaasennossa? Ai niin ja auto on W124 -89
Vastaa Viestiin