m110 nokkaketjun vaihto (2.8)
m110 nokkaketjun vaihto (2.8)
Kuinkas tämä operaatio on helpoin tehdä?
Lyhyesti:
-Keinuvivut pois (korjaamokäsikirjassa poistetaan vain pakokeinut, mutta sitten on kaiken syytä onnistua kunnolla)
-Tulpat pois
-Moottori yläkuolokohtaan
-Tarkastetaan, että nokkien merkit ovat kohdallaan.
-Ketjunkiristäjä pois
-Vanha ketju pakonokan puolelta poikki hiomalla, mikäli ei ole sokkaa, ketjulenkin tapit pois. Ei lyömällä.
-Uusi ketju liitetään vanhaan uudella liittimellä. jota ei lukita. Mikäli on lyötävä lukko käytetään sopivaa sokkaa vaihdon ajan. Ei pudoteta sitä vanhan ketjun päätä kampikammioon, vaan kiinnitetään siihen sopiva vedin siihen esim. sähköjohto. Eikä tietysti muutakan rojua ole syytä lisätä kampikammioon
-"imetään" uusi ketju vanhalla pyörittämällä konetta myötäpäivään ja pitämällä uusi ja vanha poistuva ketju kireällä.
-Pyöritettäessä pidetään ketju niin kireällä ja pakonokan pyörää vasten, että myös sekin pyörii mukana
-Kaveri on tässä kiva.
-Kun vanha ketju poistuu kokonaan liitetään uusi ketju sokalla paikalleen.
-kiinnitetään ketjun kiristin löysästi.
-Tarkastetaan ennen ketjun lopullista liittämistä, että nokkien merkit ovat kohdallaan
-Kiristetään ketjun kiristin
-Tarkastetaan taas merkit
-Kiinnitetään ketjusokka lopullisesti. mikäli lyötävä malli, ei lyödä ketjupyörää vasten, vaan sopivaa alasinta vasten, mikäli oikeaa työkalua ei ole käytössä
-Keinuvivut ja tulpat takaisin jne...
-säädetään venttilivälykset
Kaikki tämä tietysti omalla vastuulla
-Keinuvivut pois (korjaamokäsikirjassa poistetaan vain pakokeinut, mutta sitten on kaiken syytä onnistua kunnolla)
-Tulpat pois
-Moottori yläkuolokohtaan
-Tarkastetaan, että nokkien merkit ovat kohdallaan.
-Ketjunkiristäjä pois
-Vanha ketju pakonokan puolelta poikki hiomalla, mikäli ei ole sokkaa, ketjulenkin tapit pois. Ei lyömällä.
-Uusi ketju liitetään vanhaan uudella liittimellä. jota ei lukita. Mikäli on lyötävä lukko käytetään sopivaa sokkaa vaihdon ajan. Ei pudoteta sitä vanhan ketjun päätä kampikammioon, vaan kiinnitetään siihen sopiva vedin siihen esim. sähköjohto. Eikä tietysti muutakan rojua ole syytä lisätä kampikammioon

-"imetään" uusi ketju vanhalla pyörittämällä konetta myötäpäivään ja pitämällä uusi ja vanha poistuva ketju kireällä.
-Pyöritettäessä pidetään ketju niin kireällä ja pakonokan pyörää vasten, että myös sekin pyörii mukana
-Kaveri on tässä kiva.
-Kun vanha ketju poistuu kokonaan liitetään uusi ketju sokalla paikalleen.
-kiinnitetään ketjun kiristin löysästi.
-Tarkastetaan ennen ketjun lopullista liittämistä, että nokkien merkit ovat kohdallaan
-Kiristetään ketjun kiristin
-Tarkastetaan taas merkit
-Kiinnitetään ketjusokka lopullisesti. mikäli lyötävä malli, ei lyödä ketjupyörää vasten, vaan sopivaa alasinta vasten, mikäli oikeaa työkalua ei ole käytössä
-Keinuvivut ja tulpat takaisin jne...
-säädetään venttilivälykset
Kaikki tämä tietysti omalla vastuulla

"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.