Jalopuupanelien päivitys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Jalopuupanelien päivitys

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

On törkeen rumat nuo jalopuupanelit omassa kun lakkapinta halkeillut pahasti,että onko joku joskus noita päivitellyt(hiontaa ja uutta lakkaa) jos joku tehnyt niin kuinka onnistu ja kuvia olis kiva myös nähä.
Vinkkejä otetaan vastaan :D
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
Avatar
Stuba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 384
Liittynyt: To 11.05.2006 12:43
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja Stuba »

Jos olet puupaneeleihin kyllästyny ni päällystä ne tuolla "hiilikuitulook" tarralla... Saa ostettua halpahalleista/autotarvikeliikkeistä ja on helppo liimata kun vähä lämmittelee... Olen nähny ihan siistejä tuotoksia...
S202 220 CDI Äsprit
Avatar
yttewi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 426
Liittynyt: Ke 22.06.2005 23:25
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja yttewi »

Mites jos ei haluais päivittää vaan kunnostaa entiseen loistoonsa :? Onnistuuko vai pitääkö etsiä toinen ehkä parempi :cry: Ja kun tuo jalopuutuntemus on hivenen ööö :oops: huono niin onkos näissä paljonkin eri puulajeja käytetty,vai pystyykö purkuautosta ostamaan ihan vaan vuosimallin perusteella??
W124 300D aut -89
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

W124:ssä on käytetty kahta eri sortimenttia puuta (E 500 LTD:ssä tosin kolmatta) eli normaalia vakiona olevaa "Zebranoa" ja lisävarusteena (SA 731)/tietyissä malleissa vakiona ollutta pähkinäpuuta. Näissä tietysti on ollut puulle ominaista sävyvaihteluja, eli jos haluaa harmonisen kokonaisuuden, aina kannattaisi siirtää koko panelointi autosta toiseen. Muuten saattaa mennä hermo etsiessä sopivaa sävyä sieltä täältä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
oldman
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 42
Liittynyt: La 03.03.2007 07:38
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja oldman »

Yksi vaihtoehto on Jalopuujäljitelmä
[url=http://www.matkapuhelininfo.com/keskustelu/index.php]Matkapuhelinfoorumi[/url] arivi
Avatar
spede10
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1134
Liittynyt: Ti 27.04.2004 13:46
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja spede10 »

Jere kyseli kunnostamista, ei korvaamista.
Itseänikin kiinnostaa kunnostaminen, joten varmaan joku on sitä tehnyt, tai ainakin yrittänyt. Onnistuuko?
-----------------------------------------------------------
MB C 240T (W202)
Audi A4 Avant quattro 2.0 TFSI
Avatar
katja74
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 499
Liittynyt: La 16.09.2006 21:47
Paikkakunta: Ivalo/ Levi

Viesti Kirjoittaja katja74 »

Omassa SL:ssä oli nuo puuosat huonossa kunnossa, lakat lohkeilleet.
Viime talvena otin ne irti, hioin ja käsittelin petsilakalla ja uretaanialkydilakkalla.

Tässä kuvia

Itse olen ainakin tulokseen tyytyväinen.
W110 -62, R107 -81, S124 -89, W203 -02,
jjk270cdi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1714
Liittynyt: Pe 10.03.2006 18:50

Viesti Kirjoittaja jjk270cdi »

Juu tosiaan tuo kunnostus vain kiinnostaa eikä hiilikuituteipit eikä muutkaan teipit.Kun omaan silmään tuo jajopuu ainaki näyttää niin hyvältä että en ihan heti mene muuttelemaan. Toki jokainen laittaa mersuaan niinkuin parhaaksi näkee 8) .

Juu täytyy pistää kunnostusprojekti käyntiin tässä pikapuoliin ja kattoa kuinka äijän käy :D Täytyy aluksi koittaa vain yhteen osaan ja jos onnaa niin sitte loputki...
M-B V 250 cdi 2014
M-B S213 E220d 4matic 2017
cwickstr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 119
Liittynyt: Pe 04.02.2005 07:36

Viesti Kirjoittaja cwickstr »

spede10 kirjoitti:Jere kyseli kunnostamista, ei korvaamista.
Itseänikin kiinnostaa kunnostaminen, joten varmaan joku on sitä tehnyt, tai ainakin yrittänyt. Onnistuuko?
Kyllä (varmaan) onnistuu!
Ainakin veneen puuosia on kevään aikana korjattu/kunnostettu hioamalla puhtaaksi ja lakkaamalla kiiltävällä 1-komp. venelakalla 1x 50% ohennettu + 4x ei-ohennettu. Välihionta tärkeä!
Autokäyttöön kannattaisi valita parempaa 2-komponenttilakkaa esim. Hempel Diamond varnish, kts. http://www.hempel.fi
Avatar
Juhanit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 28.04.2008 06:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Kuinkahan kauhea virhe on jos jättää viilujen välistä sen alumiinisiivun pois? Halkeileeko ja veteleekö puupinnat heti ensimmäisenä talvena pilalle?
Istuvuuden kanssa ei näyttäisi olevan ongelmia mutta turhaan sitä alumiinia sinne väliin ei ole laitettu. Onko joku kokeillut?
W140 ja C126. Arkiajossa Englannin Lada Niva.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Juhanit kirjoitti:Kuinkahan kauhea virhe on jos jättää viilujen välistä sen alumiinisiivun pois? Halkeileeko ja veteleekö puupinnat heti ensimmäisenä talvena pilalle?
Istuvuuden kanssa ei näyttäisi olevan ongelmia mutta turhaan sitä alumiinia sinne väliin ei ole laitettu. Onko joku kokeillut?
Hmm, muistaakseni ainakin W124:ssä tietyissä paneeleissa se alumiini on alimmaisena. Olen melko varma, että kun paneeleita irroitellaan ilman jäykistettä, melko helposti ritsahtaa viilu poikki tai elää enemmän jolloin ainakin lakkavaurio on selvä. Esimerkkinä W124 keskikonsolin paneeli joka on aika tiukasti "kynsillä" kiinni. Nyt alumiin kanssa sitä voi aika huoletta repiä ylös.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Narza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 26.06.2008 19:11

Viesti Kirjoittaja Narza »

hmm.. Kuinkahan jos irrottais - hiois - vetäis ohuen kerroksen mustalla petsillä, ja lakka päälle...? Että tulis ikäänkuin "mustat jalopuut" tuo petsikerros ei kyllä saa paljon peittää, että puun syyt jäävät näkyviin..

BTW Mikäs se kolmas on siinä E500 ?
Avatar
Juhanit
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 28.04.2008 06:33
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Juhanit »

Timo L. kirjoitti: Hmm, muistaakseni ainakin W124:ssä tietyissä paneeleissa se alumiini on alimmaisena.
Niin taitaa olla. W126:n puita olen tässä parina päivänä sillä silmällä vilkuillut kun tuntuvat tippuvan lattialle melkein itsestään. Kojelautaan jää kerros jotain puuta ja irti lähtee alumiini jonka päälle on liimattu ristiin 3 kerrosta. Tämä 3 kerroksen siivu irtoaa todella helposti ja edellinen onistaja on sitä jo hieman korjaillutkin ties millä saniteettisilikoonilla. Sovittelin putsattuja puita paikoilleen ilman välialumiinia ja ne näyttäisi istuvan oikein hienosti. Kuinkahan tuo kestäisi jos pistelis kiinni vaikka epoksiliimalla?
W140 ja C126. Arkiajossa Englannin Lada Niva.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14237
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Narza kirjoitti:hmm.. Kuinkahan jos irrottais - hiois - vetäis ohuen kerroksen mustalla petsillä, ja lakka päälle...? Että tulis ikäänkuin "mustat jalopuut" tuo petsikerros ei kyllä saa paljon peittää, että puun syyt jäävät näkyviin..

BTW Mikäs se kolmas on siinä E500 ?
E 500 Limitedissä on tietääkseni tummaa, lähes mustaa linnunsilmävaahteraa, nähtävästi samaa kuin W210 Avantgardessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Joona124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 118
Liittynyt: Ke 24.12.2008 18:25

Viesti Kirjoittaja Joona124 »

Itse vesihioin pinnan mataksi 800 paprulla, ja sitten vain lakkaa pintaan pistin ihan 1-k lakkaa, 2-k olis huomattavasti parempaa tietenkin.halkeemiahan tuo menetelmä ei poista :)

Kuva
W124 E250D
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12277
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Narza kirjoitti:hmm.. Kuinkahan jos irrottais - hiois - vetäis ohuen kerroksen mustalla petsillä, ja lakka päälle...? Että tulis ikäänkuin "mustat jalopuut" tuo petsikerros ei kyllä saa paljon peittää, että puun syyt jäävät näkyviin..
Eihän petsin kuulu peittää ollenkaan vaan imeytyy puuhun kokonaan ;) No jokatapauksessa se on hiton hyvän näkönen kun mustaksi petsaa ja 2k lakkaa laittaa reilun kerroksen, ts. monta kerrosta. Ite tein silleen pari pisteosaa veneeseen muutama vuosi sitten mahongista. Se petsi ja lakkahan oli sitten se pienin murhe. peilikiiltäväksi kiillottaminen oli aikaa vievää hommaa että sai tasaisen.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Vauhdin Kuningas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Su 30.11.2008 22:35

Viesti Kirjoittaja Vauhdin Kuningas »

Onko kukaan koittanu kiillottaa sitä lakkaa, joka niissä puuosissa jo valmiiksi on? Eli ei tarvisi sillon hioa sitä lakkapintaa mihinkään vaan vois vaan kiillottaa sen vanhan lakkapinnan ja pienet naarmut lähtis sitä myötä pois...

Periaate siis sama kun auton pelleistä naarmujen poisto kiillottamalla.

Itellä vaan pieniä naarmuja noissa puupaneeleissa, joten en viittis ihan kaikkia alkaa repiin irti vaan kiillottaisin mieluummin oikeestaan vaan sen vaihdekepin ympärillä olevan puuosan.

Millä aineilla/menetelmillä tätä on harrastettu jos tätä joku on tehnyt?
W202, C220 -93 pensakone
Avatar
pinkka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 110
Liittynyt: Ke 16.07.2008 18:50
Paikkakunta: kuopio

Viesti Kirjoittaja pinkka »

joo, onnistuu ihan hyvin, tein omalleni tuollaisen käsittelyn kun oli himmentymää siinä.

1200 ja hienommalla ensin mataksi, naarmut pois. Vettä ei kannata käyttää ainakaan paljoa. Turvottaa kolojen reunat ylös. Sitten vaan jollain hiomatahnalla (Farecla G3 esim.) kiiltäväksi ja vielä vaha pintaan niin pysyy siistinä ja kiiltää kuin uudessa. :D

Niin, sehän kannattaa irroittaa käsittelyä varten. On vähän näpsäkämpi tehdä.
ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
Narza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 26.06.2008 19:11

Viesti Kirjoittaja Narza »

Timo L. kirjoitti:
Narza kirjoitti:hmm.. Kuinkahan jos irrottais - hiois - vetäis ohuen kerroksen mustalla petsillä, ja lakka päälle...? Että tulis ikäänkuin "mustat jalopuut" tuo petsikerros ei kyllä saa paljon peittää, että puun syyt jäävät näkyviin..

BTW Mikäs se kolmas on siinä E500 ?
E 500 Limitedissä on tietääkseni tummaa, lähes mustaa linnunsilmävaahteraa, nähtävästi samaa kuin W210 Avantgardessa.
Juu se on kyllä helvetin komeaa. Joskus sellaisia haaveilin ex-coupeen.
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

Timo L. kirjoitti:
Narza kirjoitti:hmm.. Kuinkahan jos irrottais - hiois - vetäis ohuen kerroksen mustalla petsillä, ja lakka päälle...? Että tulis ikäänkuin "mustat jalopuut" tuo petsikerros ei kyllä saa paljon peittää, että puun syyt jäävät näkyviin..

BTW Mikäs se kolmas on siinä E500 ?
E 500 Limitedissä on tietääkseni tummaa, lähes mustaa linnunsilmävaahteraa, nähtävästi samaa kuin W210 Avantgardessa.

Jep, just sitä samaa linnunsilmää.....mutta on näissä limitedeissä ollut saatavilla sitä pähkinääkin, on vain ollut lisävaruste näihin LTD malleihin :lol:
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Re: Jalopuupanelien päivitys

Viesti Kirjoittaja -O- »

Nostellaas vanhaa aihetta, onko näitä tehty syksyn hämärissä tallin nurkassa ?
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3796
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Jalopuupanelien päivitys

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Syksyllä tuli tehtyä kevyt kunnostus coupen pähkinäpuupaneleihin. Itse toteutin projektin tälläkertaa niin, että puhdistin ensin paneli rasvanpoistolla ja penslasin halkeamiin täytteeksi 2K akryylilakkaa. Kuivumisen jälkeen päästelin 240 epäkeskolla pinnat tasaiseksi ja lakkasin kahteen kertaan (yhteensä 4krs) läpi ja välihioin kertojen välillä. Lopuksi hioin vesissä 1000-1500 ja myllytin koneella pinnat. Ihan hyväthän nuo nyt on, mutta toki "halkeama" näkyy edelleen, ne on vaan lakan alla.
Joskus pari vuotta sitten hioin tuollaisesta kokonaan sen paksun uretaanilakan pois, ja viilutin pinnan uudelleen Zebrano viilulla. Sitä siis löytyy kyllä. Sitten petsasin ne läpi ja lakkasin akryylilakalla, mutta lopulta en ollut väriin kovin tyytyväinen kun se oli liian ruskea. Koitin vielä sävyttää lakkaa oranssilla candylla että pinnasta tulisi punertavampi. Lopputulos oli ihan ok, mutta en sitten mihinkään autoon niitä enää laittanut. Pitäisi mielummin kokeilla joko sävyttää petsi täysin oikean väriseksi ja käyttää vain kirkasta lakkaa, tai sitten niin kuin tehtaalla, eli ei petsiä ollenkaan ja vain lakka sävytetään. Oikeiden sävyjen hakeminen on vaan niin tuskallisen hidasta ja haastavaa.

Kuvia ei nyt tähän hätään ole kun Photobucket on ryhtynyt ahnaaksi.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5551
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Jalopuupanelien päivitys

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mun pitäis kunnostuttaa w123 jalopuut jossain vaiheessa, mutta kukahan ne tekis? Tietty itsekin mutta jos niitä joku tekis kohtuullista korvausta vastaan. Jos tuota zebrano viilua saa helposti niin silloinhan vois vaihdekepin ympäryspaneelinkin tehdä vanerista ja viiluttaa :P
S124 300TE
W124 300D
Vastaa Viestiin