On törkeen rumat nuo jalopuupanelit omassa kun lakkapinta halkeillut pahasti,että onko joku joskus noita päivitellyt(hiontaa ja uutta lakkaa) jos joku tehnyt niin kuinka onnistu ja kuvia olis kiva myös nähä.
Vinkkejä otetaan vastaan
Jos olet puupaneeleihin kyllästyny ni päällystä ne tuolla "hiilikuitulook" tarralla... Saa ostettua halpahalleista/autotarvikeliikkeistä ja on helppo liimata kun vähä lämmittelee... Olen nähny ihan siistejä tuotoksia...
Mites jos ei haluais päivittää vaan kunnostaa entiseen loistoonsa Onnistuuko vai pitääkö etsiä toinen ehkä parempi Ja kun tuo jalopuutuntemus on hivenen ööö huono niin onkos näissä paljonkin eri puulajeja käytetty,vai pystyykö purkuautosta ostamaan ihan vaan vuosimallin perusteella??
W124:ssä on käytetty kahta eri sortimenttia puuta (E 500 LTD:ssä tosin kolmatta) eli normaalia vakiona olevaa "Zebranoa" ja lisävarusteena (SA 731)/tietyissä malleissa vakiona ollutta pähkinäpuuta. Näissä tietysti on ollut puulle ominaista sävyvaihteluja, eli jos haluaa harmonisen kokonaisuuden, aina kannattaisi siirtää koko panelointi autosta toiseen. Muuten saattaa mennä hermo etsiessä sopivaa sävyä sieltä täältä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Omassa SL:ssä oli nuo puuosat huonossa kunnossa, lakat lohkeilleet.
Viime talvena otin ne irti, hioin ja käsittelin petsilakalla ja uretaanialkydilakkalla.
Juu tosiaan tuo kunnostus vain kiinnostaa eikä hiilikuituteipit eikä muutkaan teipit.Kun omaan silmään tuo jajopuu ainaki näyttää niin hyvältä että en ihan heti mene muuttelemaan. Toki jokainen laittaa mersuaan niinkuin parhaaksi näkee .
Juu täytyy pistää kunnostusprojekti käyntiin tässä pikapuoliin ja kattoa kuinka äijän käy Täytyy aluksi koittaa vain yhteen osaan ja jos onnaa niin sitte loputki...
spede10 kirjoitti:Jere kyseli kunnostamista, ei korvaamista.
Itseänikin kiinnostaa kunnostaminen, joten varmaan joku on sitä tehnyt, tai ainakin yrittänyt. Onnistuuko?
Kyllä (varmaan) onnistuu!
Ainakin veneen puuosia on kevään aikana korjattu/kunnostettu hioamalla puhtaaksi ja lakkaamalla kiiltävällä 1-komp. venelakalla 1x 50% ohennettu + 4x ei-ohennettu. Välihionta tärkeä!
Autokäyttöön kannattaisi valita parempaa 2-komponenttilakkaa esim. Hempel Diamond varnish, kts. http://www.hempel.fi
Kuinkahan kauhea virhe on jos jättää viilujen välistä sen alumiinisiivun pois? Halkeileeko ja veteleekö puupinnat heti ensimmäisenä talvena pilalle?
Istuvuuden kanssa ei näyttäisi olevan ongelmia mutta turhaan sitä alumiinia sinne väliin ei ole laitettu. Onko joku kokeillut?
Juhanit kirjoitti:Kuinkahan kauhea virhe on jos jättää viilujen välistä sen alumiinisiivun pois? Halkeileeko ja veteleekö puupinnat heti ensimmäisenä talvena pilalle?
Istuvuuden kanssa ei näyttäisi olevan ongelmia mutta turhaan sitä alumiinia sinne väliin ei ole laitettu. Onko joku kokeillut?
Hmm, muistaakseni ainakin W124:ssä tietyissä paneeleissa se alumiini on alimmaisena. Olen melko varma, että kun paneeleita irroitellaan ilman jäykistettä, melko helposti ritsahtaa viilu poikki tai elää enemmän jolloin ainakin lakkavaurio on selvä. Esimerkkinä W124 keskikonsolin paneeli joka on aika tiukasti "kynsillä" kiinni. Nyt alumiin kanssa sitä voi aika huoletta repiä ylös.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
hmm.. Kuinkahan jos irrottais - hiois - vetäis ohuen kerroksen mustalla petsillä, ja lakka päälle...? Että tulis ikäänkuin "mustat jalopuut" tuo petsikerros ei kyllä saa paljon peittää, että puun syyt jäävät näkyviin..
Timo L. kirjoitti:
Hmm, muistaakseni ainakin W124:ssä tietyissä paneeleissa se alumiini on alimmaisena.
Niin taitaa olla. W126:n puita olen tässä parina päivänä sillä silmällä vilkuillut kun tuntuvat tippuvan lattialle melkein itsestään. Kojelautaan jää kerros jotain puuta ja irti lähtee alumiini jonka päälle on liimattu ristiin 3 kerrosta. Tämä 3 kerroksen siivu irtoaa todella helposti ja edellinen onistaja on sitä jo hieman korjaillutkin ties millä saniteettisilikoonilla. Sovittelin putsattuja puita paikoilleen ilman välialumiinia ja ne näyttäisi istuvan oikein hienosti. Kuinkahan tuo kestäisi jos pistelis kiinni vaikka epoksiliimalla?
Narza kirjoitti:hmm.. Kuinkahan jos irrottais - hiois - vetäis ohuen kerroksen mustalla petsillä, ja lakka päälle...? Että tulis ikäänkuin "mustat jalopuut" tuo petsikerros ei kyllä saa paljon peittää, että puun syyt jäävät näkyviin..
BTW Mikäs se kolmas on siinä E500 ?
E 500 Limitedissä on tietääkseni tummaa, lähes mustaa linnunsilmävaahteraa, nähtävästi samaa kuin W210 Avantgardessa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Itse vesihioin pinnan mataksi 800 paprulla, ja sitten vain lakkaa pintaan pistin ihan 1-k lakkaa, 2-k olis huomattavasti parempaa tietenkin.halkeemiahan tuo menetelmä ei poista
Narza kirjoitti:hmm.. Kuinkahan jos irrottais - hiois - vetäis ohuen kerroksen mustalla petsillä, ja lakka päälle...? Että tulis ikäänkuin "mustat jalopuut" tuo petsikerros ei kyllä saa paljon peittää, että puun syyt jäävät näkyviin..
Eihän petsin kuulu peittää ollenkaan vaan imeytyy puuhun kokonaan No jokatapauksessa se on hiton hyvän näkönen kun mustaksi petsaa ja 2k lakkaa laittaa reilun kerroksen, ts. monta kerrosta. Ite tein silleen pari pisteosaa veneeseen muutama vuosi sitten mahongista. Se petsi ja lakkahan oli sitten se pienin murhe. peilikiiltäväksi kiillottaminen oli aikaa vievää hommaa että sai tasaisen.
Onko kukaan koittanu kiillottaa sitä lakkaa, joka niissä puuosissa jo valmiiksi on? Eli ei tarvisi sillon hioa sitä lakkapintaa mihinkään vaan vois vaan kiillottaa sen vanhan lakkapinnan ja pienet naarmut lähtis sitä myötä pois...
Periaate siis sama kun auton pelleistä naarmujen poisto kiillottamalla.
Itellä vaan pieniä naarmuja noissa puupaneeleissa, joten en viittis ihan kaikkia alkaa repiin irti vaan kiillottaisin mieluummin oikeestaan vaan sen vaihdekepin ympärillä olevan puuosan.
Millä aineilla/menetelmillä tätä on harrastettu jos tätä joku on tehnyt?
joo, onnistuu ihan hyvin, tein omalleni tuollaisen käsittelyn kun oli himmentymää siinä.
1200 ja hienommalla ensin mataksi, naarmut pois. Vettä ei kannata käyttää ainakaan paljoa. Turvottaa kolojen reunat ylös. Sitten vaan jollain hiomatahnalla (Farecla G3 esim.) kiiltäväksi ja vielä vaha pintaan niin pysyy siistinä ja kiiltää kuin uudessa.
Niin, sehän kannattaa irroittaa käsittelyä varten. On vähän näpsäkämpi tehdä.
ex- 200D -88
ex- E 220 T -94
nyk. Peugeot Expert -06 :D
Narza kirjoitti:hmm.. Kuinkahan jos irrottais - hiois - vetäis ohuen kerroksen mustalla petsillä, ja lakka päälle...? Että tulis ikäänkuin "mustat jalopuut" tuo petsikerros ei kyllä saa paljon peittää, että puun syyt jäävät näkyviin..
BTW Mikäs se kolmas on siinä E500 ?
E 500 Limitedissä on tietääkseni tummaa, lähes mustaa linnunsilmävaahteraa, nähtävästi samaa kuin W210 Avantgardessa.
Juu se on kyllä helvetin komeaa. Joskus sellaisia haaveilin ex-coupeen.
Narza kirjoitti:hmm.. Kuinkahan jos irrottais - hiois - vetäis ohuen kerroksen mustalla petsillä, ja lakka päälle...? Että tulis ikäänkuin "mustat jalopuut" tuo petsikerros ei kyllä saa paljon peittää, että puun syyt jäävät näkyviin..
BTW Mikäs se kolmas on siinä E500 ?
E 500 Limitedissä on tietääkseni tummaa, lähes mustaa linnunsilmävaahteraa, nähtävästi samaa kuin W210 Avantgardessa.
Jep, just sitä samaa linnunsilmää.....mutta on näissä limitedeissä ollut saatavilla sitä pähkinääkin, on vain ollut lisävaruste näihin LTD malleihin
Syksyllä tuli tehtyä kevyt kunnostus coupen pähkinäpuupaneleihin. Itse toteutin projektin tälläkertaa niin, että puhdistin ensin paneli rasvanpoistolla ja penslasin halkeamiin täytteeksi 2K akryylilakkaa. Kuivumisen jälkeen päästelin 240 epäkeskolla pinnat tasaiseksi ja lakkasin kahteen kertaan (yhteensä 4krs) läpi ja välihioin kertojen välillä. Lopuksi hioin vesissä 1000-1500 ja myllytin koneella pinnat. Ihan hyväthän nuo nyt on, mutta toki "halkeama" näkyy edelleen, ne on vaan lakan alla.
Joskus pari vuotta sitten hioin tuollaisesta kokonaan sen paksun uretaanilakan pois, ja viilutin pinnan uudelleen Zebrano viilulla. Sitä siis löytyy kyllä. Sitten petsasin ne läpi ja lakkasin akryylilakalla, mutta lopulta en ollut väriin kovin tyytyväinen kun se oli liian ruskea. Koitin vielä sävyttää lakkaa oranssilla candylla että pinnasta tulisi punertavampi. Lopputulos oli ihan ok, mutta en sitten mihinkään autoon niitä enää laittanut. Pitäisi mielummin kokeilla joko sävyttää petsi täysin oikean väriseksi ja käyttää vain kirkasta lakkaa, tai sitten niin kuin tehtaalla, eli ei petsiä ollenkaan ja vain lakka sävytetään. Oikeiden sävyjen hakeminen on vaan niin tuskallisen hidasta ja haastavaa.
Kuvia ei nyt tähän hätään ole kun Photobucket on ryhtynyt ahnaaksi.
Mun pitäis kunnostuttaa w123 jalopuut jossain vaiheessa, mutta kukahan ne tekis? Tietty itsekin mutta jos niitä joku tekis kohtuullista korvausta vastaan. Jos tuota zebrano viilua saa helposti niin silloinhan vois vaihdekepin ympäryspaneelinkin tehdä vanerista ja viiluttaa