W140 sitkeä ratin tärinä, lainaisiko joku renkaitaan?
W140 sitkeä ratin tärinä, lainaisiko joku renkaitaan?
Uudet Nokia Z renkaat, uudet etujarrulevyt, alkuperäiset kolhimattomat alut, uudet ulommat rt-päät, uusi ohjausiskari, ohjauskulmat säädetty, renkaat painotettu 2x...aina vaan väpättää ratti! Alkaa kohta konstit loppumaan. Tänään meni aamupäivä merkkihuollossa: asentaja epäili etuiskareita (toinen hieman hikoillut, mutta katsastuksessa ei ongelmaa), työnjohtaja ehdotti renkaiden vaihtoa. Kokeilin vielä vaihtaa eteen talvirenkaat, ehkä aavistuksen parempi. Sitten kokeilin vaihtaa takaa eteen nuo Z:tat, samoin vähän parempi mutta ei sellainen kuin pitäisi.
Onko ollut ongelmia Nokialaisissa yleisesti/tässä mallissa?
Tässä autossa on koko minulla oloajan (6kk) ollut koko ajan sellaista epämääräistä tärinää. Yksi vikakohta oli kardaani, johon vaihdettiin jumittava ristikko ja tasapainotettiin Kometissa.
Varmaan löytynee pk-seudulta/kantahämeestä sellainenkin W140 jossa ei ratti vipota. Olisiko mahdollista koeajaa vastaavaa autoa ja jos mahdollista niin kokeilla sen renkaita omaani?
Onko ollut ongelmia Nokialaisissa yleisesti/tässä mallissa?
Tässä autossa on koko minulla oloajan (6kk) ollut koko ajan sellaista epämääräistä tärinää. Yksi vikakohta oli kardaani, johon vaihdettiin jumittava ristikko ja tasapainotettiin Kometissa.
Varmaan löytynee pk-seudulta/kantahämeestä sellainenkin W140 jossa ei ratti vipota. Olisiko mahdollista koeajaa vastaavaa autoa ja jos mahdollista niin kokeilla sen renkaita omaani?
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Hmm.. Minullakin saattaa olla vakaajan kumeissa vähän sanomista mutta kuinka se voi vaikuttaa ravistukseen?! Alapallot ehkä vielä voisi ymmärtää mutta kun ei niistäkään ole löytynyt väljää.saefix kirjoitti:Kun Herttoniemen taidetakomo vaihtoi eteen alapallonivelet, kallistuksen vakaajatangon kumit ja koiranluut, niin tärinät hävis täysin.
Pitkään epäilin renkaita / vanteita...
Kiitokset Mikalle !
Oliko sinulla kaikissa nopeuksissa? Minulla täristää eniten 80-100km/h sitten kun ajaa 140 niin ei tunnu enää juuri mitään
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Re: W140 sitkeä ratin tärinä, lainaisiko joku renkaitaan?
Minulla ehjät alkuperäiset alut alla, kolmannet uudet renkaat alla ( 1 *Continental, 2*Michelin ).Ahti kirjoitti: renkaat painotettu 2x...aina vaan väpättää ratti! Alkaa kohta konstit loppumaan.
Eikä lähde tärinä, ei lähde. Tasapainotuksella sen saa tilapäisesti paremmaksi, mutta 90-100 km/h alkaen aina vaan täristää, enemmän tai vähemmän, yleensä enemmän.
Talvitenkaat ( W220 aluvanteilla ) ovat hieman paremmat, hyvät eivät nekään.
S320L -97
Mitkä renkaat
Minkä kokoisilla renkailla ajatte? Koeajoin yhtä 19":silla ja se ainakin ravisti ihan julmetusti puntitetuilla renkailla. Omassa orkkiskoko, menee ihan kohtuullisesti, tosin ravistaa enemmän kuin 124:n.
Re: Mitkä renkaat
Orkkiksilla 16". Nämäkin kiekot maksaa 900/sarja alle asennettuna ja kestää ~ 40.000 km.pekkak kirjoitti:Minkä kokoisilla renkailla ajatte?
Herra meitä hyvästi varjelkoon jostain 19"-20" kiekoista.
S320L -97
Vakiokoko 235/60 16.
Ei kai nyt siihen tarvi tyytyä että näiden kuuluukin täristää?
Ei kai nyt siihen tarvi tyytyä että näiden kuuluukin täristää?
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Onko kukaan katsonut sulta renkaan pystyheittoa. Ei tarvitse olla suurikaan heitto, niin alkaa tuossa koossa jo vaikuttamaan. Itselläni oli ongelmia vanhassa pakussa orggis pyörien kanssa, siinä kun oli aivan olematon pystyheitto, niin ratti vippas kanssa ikävästi.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Painot
Pitäisi löytää paja joka oikeasti osasisi ottaa kantaa tällaisiin hommiin. Viimeisin kierros oli uudet renkaat ( Michelin ) + painotus Suomenojan Euromasterilla -> vatkasi aivan perhanasti, vaikka vehkeet näyttyvät nollaa kaikilla parametreilla. Oli harvinaisen hienon näköiset tasapainotusvehkeet.Antti V kirjoitti:Onko kukaan katsonut sulta renkaan pystyheittoa. Ei tarvitse olla suurikaan heitto, niin alkaa tuossa koossa jo vaikuttamaan.
Seuraavaksi rempan yhteydessä Olarin Vewholla, painoja meni 45 G ja parempi, mutta ei hyvä tullut vieläkään.
Nyt voisi taas, 4000 km myöhemmin arpoa minne auton veisi painotukseen, vatkaa taas, ehdotuksia?
S320L -97
Se nyt vaan Markku on niin, että vaikka olisi KUINKA hyvät laitteet, nekin tarvitsee ammattilaisen ohjaamaan niitä. Sen pystyheiton näkee todella helposti renkaan pyöriessä koneessa, kun sitä seuraa sivusta. Itselläni oli silloin Caravellessä n 2-3 mm heittoa ja sen tunsi tosi nopeasti.
Toinen mikä on kanssa pidettävä mielessä, niin kun renkaat on laitettu alle, muistaa ajaa niille sisäänajon ja ettei ensimmäisen satkun aikana tee mitään nopeita liikkeitä (kiihdytyksiä/jarrutuksia), sillä rasvainen rengas saattaa pyörähtää vanteella
Toinen mikä on kanssa pidettävä mielessä, niin kun renkaat on laitettu alle, muistaa ajaa niille sisäänajon ja ettei ensimmäisen satkun aikana tee mitään nopeita liikkeitä (kiihdytyksiä/jarrutuksia), sillä rasvainen rengas saattaa pyörähtää vanteella
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Seisoin vieressä katsomassa kun painotettiin ja ei siinä normaalia enemmän ollut pystyheittoa ja mulla ei ainakaan uusintatasapainotus auttanut mitään. Tuli mieleen että tehdäänkö vielä jossain alla tasapainotusta?
Minulle nyt tulee joka tapauksessa yksi uusi Nokialainen takuuseen (?) koska renkaiden paikan vaihto kuitenkin jonkinverran vaikutti asiaan.
Minulle nyt tulee joka tapauksessa yksi uusi Nokialainen takuuseen (?) koska renkaiden paikan vaihto kuitenkin jonkinverran vaikutti asiaan.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Kun Ahti meet sinne pyörän vaihtoon, ota joku tulkki mukaan, millävoi sitten todentaa sen heiton. Jos yhtään arveluttaa, niin rengasta vanteella pyöräyttämällä, voi saada sen kuriin, mutta jos se ei siitäkään rauhoitu, niin uutta alle, niin kauan kuin ne pyöreät löytyy, sillä kyllä vielä semmoisiakin tehdään
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Eipä vipota keskieurooppakitkoilla eikä Goodyearin Ultra Gripeillä, nastakumeilla, ei missään nopeudessa. Ja renkaiden asennuksen kannalta ihan ehdoton huippupaikka on Teknopyörä, Kehä 3, Järvenperän teollisuusalue, Espoo. Eipä ole ikinä tarvinnut asennuttaa kahteen kertaan samoja renkaita, 20v asiakaskokemuksella!
Niin ja rengaskoko on se alkuperäinen 16", rekisteriotteen mukainen.
Niin ja rengaskoko on se alkuperäinen 16", rekisteriotteen mukainen.
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: La 14.04.2007 22:13
- Paikkakunta: päijät-häme
Levyt on vajaa 6 tkm ajetut tarvikkeet. Pyöränlaakerivälys ok eikä äännä.
Voisishan nuo levyt vielä käyttää irti että varmaan istuu hyvin.
Yksi kpl uusia Nokialaisia nyt kuitenkin tulossa.
Voisishan nuo levyt vielä käyttää irti että varmaan istuu hyvin.
Yksi kpl uusia Nokialaisia nyt kuitenkin tulossa.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 6
- Liittynyt: La 14.04.2007 22:13
- Paikkakunta: päijät-häme
Teknopyörä
Täytyypä käydä kokaisemassa, varsinkin kun asun melkein kulmilla.Juselius kirjoitti:Ihan ehdoton huippupaikka on Teknopyörä, Kehä 3, Järvenperän teollisuusalue, Espoo. Eipä ole ikinä tarvinnut asennuttaa kahteen kertaan samoja renkaita, 20v asiakaskokemuksella!
Kiitos
S320L -97
Kokeilin vielä niin että otin vararenkaana olleen kuluneen Micheliinin ja vaihtelin sitä taakse molemmin puolin..Tuntui että oikean takarenkaan tilalle kun vaihtoi misukan niin kulku muuttui siedettäväksi. Eli sitten Euromasteriin uuden nokialaisen kanssa jonka posti oli tuonut kotiin reklamointini jälkeen.
Euromasterilla selitin tilanteen ja sain auton 1h odottelun jälkeen sisään. Pyörät irti ja painotuskoneeseen. Sen verran oli perstuntumani oikeassa että juuri siinä oikeassa takasessa oli eniten pystyheittoa. Sen tilalle siis uusi rengas, joka sekään ei ollut oikein hyvä>vipotti myös sivusuunnassa. No sitten tarkistettiin painotus ja yllätten kaikissa oli hieman sanomista vaikka oli kahdesti aiemmin painotettu merkkiliikkeessä! Euromasterilla sanoivat että mersujen kanssa on ollut muillakin ongelmia, ovat niin herkkiä renkaille.
Koeajolla auto tuntui välttävältä mutta ei läheskään siltä kuin mielestäni pitäisi esim. minulla ollut W124 meni paljon tasaisemmin.
Yhteenvetona: nokialaisia en enää osta.
Euromasterilla selitin tilanteen ja sain auton 1h odottelun jälkeen sisään. Pyörät irti ja painotuskoneeseen. Sen verran oli perstuntumani oikeassa että juuri siinä oikeassa takasessa oli eniten pystyheittoa. Sen tilalle siis uusi rengas, joka sekään ei ollut oikein hyvä>vipotti myös sivusuunnassa. No sitten tarkistettiin painotus ja yllätten kaikissa oli hieman sanomista vaikka oli kahdesti aiemmin painotettu merkkiliikkeessä! Euromasterilla sanoivat että mersujen kanssa on ollut muillakin ongelmia, ovat niin herkkiä renkaille.
Koeajolla auto tuntui välttävältä mutta ei läheskään siltä kuin mielestäni pitäisi esim. minulla ollut W124 meni paljon tasaisemmin.
Yhteenvetona: nokialaisia en enää osta.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)
Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55
www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Katsopas, toinen kerta tällä viikolla, kun kuulen pystyheittoisesta Nokialaisesta. En muista mikä tyyppi oli kyseessä, mutta yksi rengas oli kulunut läikikkääksi, kaiketi juuri heitosta johtuen?Ahti kirjoitti:Kokeilin vielä niin että otin vararenkaana olleen kuluneen Micheliinin ja vaihtelin sitä taakse molemmin puolin..Tuntui että oikean takarenkaan tilalle kun vaihtoi misukan niin kulku muuttui siedettäväksi. Eli sitten Euromasteriin uuden nokialaisen kanssa jonka posti oli tuonut kotiin reklamointini jälkeen.
Euromasterilla selitin tilanteen ja sain auton 1h odottelun jälkeen sisään. Pyörät irti ja painotuskoneeseen. Sen verran oli perstuntumani oikeassa että juuri siinä oikeassa takasessa oli eniten pystyheittoa. Sen tilalle siis uusi rengas, joka sekään ei ollut oikein hyvä>vipotti myös sivusuunnassa. No sitten tarkistettiin painotus ja yllätten kaikissa oli hieman sanomista vaikka oli kahdesti aiemmin painotettu merkkiliikkeessä! Euromasterilla sanoivat että mersujen kanssa on ollut muillakin ongelmia, ovat niin herkkiä renkaille.
Koeajolla auto tuntui välttävältä mutta ei läheskään siltä kuin mielestäni pitäisi esim. minulla ollut W124 meni paljon tasaisemmin.
Yhteenvetona: nokialaisia en enää osta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Tuo kommentti on suomeksi sitä, että Mersu ajo-ominaisuudet ovat niin huippuluokkaa, että vilunki renkaissa paljastuu. Muilla merkeillä ajaminen on sellaista suhinaa, kolinaa ja vääntöä ettei siinä virattomia renkaita edes huomaa.Ahti kirjoitti:Euromasterilla sanoivat että mersujen kanssa on ollut muillakin ongelmia, ovat niin herkkiä renkaille.
.
Euromasterin kommentti on siis suomeksi, etä heidän ammattitaitonsa ei riitä renkaan laittoon siten, että rengas toimii virheettömästi.
300 TDT -84
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
300E 4Matic -88
300 D -87
GSX 1400
Exät:
124: 3 x 200D , 3 x 300D, 1 x 300 CE, 1 x 300 TDT
123: 1 x 300D
.
Saattaa sitä "epäpyöreyttä" olla muunkin merkkisissä renkaissa.
Loppujen lopuksi renkaan täytyykin olla yllättävänkin pyöreä.
Sellainen millinkin heitto sitten tuntuu, jos auto on muuten kunnossa.
Mulla on parinkin rengas satsin kanssa ollut samaa vaivaa, kun Ahtilla.
Se tärinä kummasti kertaantuu, elikkä jos jotain satasen vauhdissa pikkuisen tuntuu, niin kahdensadan kohdalla sitten tuntuukin oikein kunnolla.
Koeta tätä vaivaa sitten vakavalla naamalla selittää oudolle myyjälle.
Nyt on ollut alla takana kaksi satsia "halparenkaita", jotka onkin yllättäen olleet kovassa vauhdissa paremmat, kun merkkisellaiset.
Helkutin paljon on myös kiinni siitä, miten huolella on viitsitty tasapainottaa.
Saattaa sitä "epäpyöreyttä" olla muunkin merkkisissä renkaissa.
Loppujen lopuksi renkaan täytyykin olla yllättävänkin pyöreä.
Sellainen millinkin heitto sitten tuntuu, jos auto on muuten kunnossa.
Mulla on parinkin rengas satsin kanssa ollut samaa vaivaa, kun Ahtilla.
Se tärinä kummasti kertaantuu, elikkä jos jotain satasen vauhdissa pikkuisen tuntuu, niin kahdensadan kohdalla sitten tuntuukin oikein kunnolla.
Koeta tätä vaivaa sitten vakavalla naamalla selittää oudolle myyjälle.
Nyt on ollut alla takana kaksi satsia "halparenkaita", jotka onkin yllättäen olleet kovassa vauhdissa paremmat, kun merkkisellaiset.
Helkutin paljon on myös kiinni siitä, miten huolella on viitsitty tasapainottaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Janne kirjoitti:...Euromasterin kommentti on siis suomeksi, etä heidän ammattitaitonsa ei riitä renkaan laittoon siten, että rengas toimii virheettömästi.
Näin se tuntuu olevan! Vain ammattitaidottomat selittelevät, kun eivät löydä selkeätä vikaa renkaista jotka ovat viallisia! Todella "ammattilaisia"...
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)
"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)
"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Tärinä ottaa aivoon-tiedän sen. En oikein ymmärrä tuota tärinää. Meillä ei ole tärissyt minkäänmerkkinen rengas uutena allelaitettuna. Kyllä sen tärinän huomaa heti vaikka ei olekkaan kyseessä W140:nen. Nokialaisiakin haukutaan välillä. Meillä ei täristä ollenkaan nekään. Tarkasta nyt vanteiden sisäreunat ettei ole painaumaa siellä puolella. Tärinää on vaikea kohdistaa. Viime syksynä ostin käytetyt vanteet foorumilta ja vein rengaspajalle-koko auto tärisi. Seuraavaksi palasin rengasliikkeeseen vanteet tarkistettiin ja yksi vanne oli painunut sisään sisäpuolelta-oikaistiin- tärinä pois.
On kyllä yllättävää jos molemmat renkaat (talvi/kesä) täristävät sattumalta yhtaikaa. Ainakin kardaanin tärinä on tyypillistä juuri 80-100 alueella. Ei ole ensimmäinen kerta kometillakaan jos kardaanin tasapainotus ei onnistu. Ei ne aina vain onnistu. Kardaani ei ole poissuljettu sekään. Missä kardaani asennettiin paikoilleen ja tuliko varmasti kaikki oikein? Tarkastettiinko keskitysholkit ja kaikki muu kardaanista?
Mutta lähdetään siitä, että renkaat on testattava ensin. Jos W203 C-mallin 16 tuumaiset alkuperäiset vanteet sopii W140:seen niin voidaan huomenna koittaa vaihtaa päittäin illalla-laita yyveetä jos kiinnostaa (siis jos asut helsingin lähistöllä). Tuntuis oudolta jos alapallot tai kumihelat aiheuttaisivat tärinän-ei ainakaan W123/W124 tärise noista oireista mitenkään.
Tarkastuslista:
-renkaat/vanteet
-kardaani
-vaihdelaatikko (Voiko viallinen laatikko aiheuttaa tärinää?)
-vetoakselit
Tärinä pitää ehdottomasti saada pois tuontason autosta-W140:sen pitää olla täydellinen!
On kyllä yllättävää jos molemmat renkaat (talvi/kesä) täristävät sattumalta yhtaikaa. Ainakin kardaanin tärinä on tyypillistä juuri 80-100 alueella. Ei ole ensimmäinen kerta kometillakaan jos kardaanin tasapainotus ei onnistu. Ei ne aina vain onnistu. Kardaani ei ole poissuljettu sekään. Missä kardaani asennettiin paikoilleen ja tuliko varmasti kaikki oikein? Tarkastettiinko keskitysholkit ja kaikki muu kardaanista?
Mutta lähdetään siitä, että renkaat on testattava ensin. Jos W203 C-mallin 16 tuumaiset alkuperäiset vanteet sopii W140:seen niin voidaan huomenna koittaa vaihtaa päittäin illalla-laita yyveetä jos kiinnostaa (siis jos asut helsingin lähistöllä). Tuntuis oudolta jos alapallot tai kumihelat aiheuttaisivat tärinän-ei ainakaan W123/W124 tärise noista oireista mitenkään.
Tarkastuslista:
-renkaat/vanteet
-kardaani
-vaihdelaatikko (Voiko viallinen laatikko aiheuttaa tärinää?)
-vetoakselit
Tärinä pitää ehdottomasti saada pois tuontason autosta-W140:sen pitää olla täydellinen!
tuikku kirjoitti:.
Saattaa sitä "epäpyöreyttä" olla muunkin merkkisissä renkaissa.
Loppujen lopuksi renkaan täytyykin olla yllättävänkin pyöreä.
Sellainen millinkin heitto sitten tuntuu, jos auto on muuten kunnossa.
Mulla on parinkin rengas satsin kanssa ollut samaa vaivaa, kun Ahtilla.
Se tärinä kummasti kertaantuu, elikkä jos jotain satasen vauhdissa pikkuisen tuntuu, niin kahdensadan kohdalla sitten tuntuukin oikein kunnolla.
Koeta tätä vaivaa sitten vakavalla naamalla selittää oudolle myyjälle.
Nyt on ollut alla takana kaksi satsia "halparenkaita", jotka onkin yllättäen olleet kovassa vauhdissa paremmat, kun merkkisellaiset.
Helkutin paljon on myös kiinni siitä, miten huolella on viitsitty tasapainottaa.
Ihmeesti on tärinälle syitä joo. Nämä vaivat tuntuu olevan jatkuvasti läsnä. Nyttekin taas vaihteeksi on alkanu täristelemään 100-120 km/h. Yli 200 km/h ei täristäny viimeksi kokeillessa. Muutenkin yli 140 km/h tuntuu rauhoittavan tärinät. Vein tasapainotukseen ja yksi paino oli irronnut. No senkään laiton jälkeen ei ole ihan täydelliset. Pientä pystyheittoa veikkaan...
Aina vaan tuntuu tärinät palaavan, vaikka ne välillä saisi pois. Voikohan olla, että takarenkaat ei oikein kestä tätä jatkuvaa runttaamista...
Tossa on vähän syitä ja korjauksia:
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=44180
Työkalu: W205 C300e -20 4Matic A Business Avantgarde (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, 4-veto, automaatti 9-v, hopea), 10 000 km
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Museorekisteröity helmi (jo Paappa aikoinaan...): W111 220S -64 (rivi-6, rattivaihde 4-v, musta), 85 000 km
EX: W205 C350e -17 Elegance (rivi-4 bensa-turbo, plug-in sähkö, airmatic, automaatti 7-v, hopea), 95 000 km
EX: W210 E320CDI -00 Classic (rivi-6, automaatti 5-v, hopea), 540 000 km
- Ensin koitetaan järkee, sitten voimaa ja sittenkin on vielä konevoimaa -
Kaveri osti uuden auton tosin ei MB mutta siinä kans kiusallinen täristys. Vaihtoivat ensin renkaita ja rengasmerkkiä useampaankin kertaan. Kun ei auttanu niin sit kaikki vetopuolen hilut vetareista alkaen pyörän napoihin ja jarrulevyihin vakaimeen, kumit jne. Ei apua. Lopulta joku keksi et koitetaan eri profiilista rengasta. Siihen loppui täristys
Pomminkestävää selitystä ei oikein keksitty. Mietittiin vaan että kaikilla kappaleilla on jokin ominaisresonannsi taajuus. Olisiko siitä tässäkin kyse??? Tukikumien kovuus/pehmeys auton paino, tien epätasaisuus sopiva nopeus, sopivat renkaat saisi aikaan tärinän. Rengasprofiilin muutos sekoitti pakan niin että tärinä katosi Noinkohan? No jokatapauksessa tärinät katosi profiilin muutokseen mikä sit lopullinen selitys lieneekin
Pomminkestävää selitystä ei oikein keksitty. Mietittiin vaan että kaikilla kappaleilla on jokin ominaisresonannsi taajuus. Olisiko siitä tässäkin kyse??? Tukikumien kovuus/pehmeys auton paino, tien epätasaisuus sopiva nopeus, sopivat renkaat saisi aikaan tärinän. Rengasprofiilin muutos sekoitti pakan niin että tärinä katosi Noinkohan? No jokatapauksessa tärinät katosi profiilin muutokseen mikä sit lopullinen selitys lieneekin