Ensituntuma 190 E 2.3 ´91:stä + veropäätös

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Ensituntuma 190 E 2.3 ´91:stä + veropäätös

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Auto saapui viimeinkin Suomeen, reilu 2 viikkoa kaupanteon jälkeen. Tiistaina kävin sen noutamassa Hangosta.

Ensivaikutelma oli oikein positiivinen, koriltaan huomattavan hyväkuntoinen, ei lommoja eikä suurempia naarmuja. Sisusta on oikein siisti, verhoilu on mallia Karo, samaa kuosia kun Sportlinessa, mutta ilman muhkeita toppauksia. Radiona alkuperäinen Becker Europa 2000, sähköantennilla. Kyllä lähtee Beckeristä vaan melkoisen komeat äänet 8) Ratti ja vaihdekeppi ovat nahkaisia.

Moottorin ollessa kylmä, tyhjäkäynti vaeltaa, mutta koneen lämmettyä kaikki on sen osalta ok. Termostaatti on tosin mallia Keski-Eurooppa, lämmöt nousee maantiellä hädintuskin 60 asteen yläpuolelle. Perästä kuuluu kyllä ikävän kuuloinen, mersumainen kolahdus vaidettaessa, eli remotti on siihen jossain vaiheessa edessä :cry:

Auto on ajolleen jämäkkä, ei kolinoita eikä räminöitä kuten ei Mersussa kuulukkaan olla :wink:

Päädyin sitten niihin kitkarenkaisiin, Nokian Hakkapeliitta Q:t laitettiin alle tänään. Vähän velton oloiset ovat kyllä paljaalla asfaltilla, mutta siihen varmasti tottuu...

Katsastukseenkin ehdin tänään. Sanomista tuli vuotavasta pakarista (joka oli ostettaessa jo tiedossa). Päästöt oli silti hyväksytyn rajoissa, vaikka happiarvot olikin aika korkealla. Sivuvilkkujen puutteen inssi tietysti huomasi :evil: Nyt on sitten vakavassa harkinnassa laitanko M3 tyyliset vilkkupeilit, vai alanko puhkomaan lokariin reikiä. :roll: Peileissä ei tosiaan muu houkuttele kuin se että säästyisi ylimääräisiltä ruostereikien teolta. Muuta sanomista ei löytynytkään. :)

Katsastuskonttorilta olin ajellut vajaan 10 km, kun se takaäänenvaimennin sitten tippui maahan :lol: Samantien sitten KL:stä hakemaan uutta tilalle. Minulle oli yllätys että putki on kahdella ulostulolla. Olen luullut että tuplaputkisto on vain 6-koneisissa :? 140 euroa köyhdyin pelkästä takapöntöstä.

Viikonlopuksi on sitten tiedossa tulppien vaihtoa ym huoltotoimenpiteitä...

Tietoja:

-190 E 2.3, käyttöönotto 10/91
-mittarilukema 121tkm.
-3 om.
-väri 199 blauschwarz
-muut varustekoodit:
-371 ?
-240 Ulkolämpömittari
-280 Nahkaratti + vaihdekepin nuppi
-331 Keskikonsoli kasettitelineellä
-412 Kattoluukku sähköinen (mit Hubeinrichtung?)
-466 Keskuslukko
-524 Lackkonservierung?
-531 Automaattinen antenni
-591 Wärmedämmendes Glas rundum, heizbare Heckscheibe, Einscheiben-Sicherheitsglas, Inland ??
-620 Katalysaattori
-750 Radio Becker inkl. mech.Ant.,4 Lautspr.,Entstörung; Europa 2000
-876 Türkontakte Fondtüren und Leuchte über Heckscheibe??
-915 70 litran tankki

Auton mukana seurasi mm. alkuperäiset työkalut (kaikissa avaimissa MB tähti 8) ) ja kaikki 4 alkuperäistä avainta.

Täytyy toivoa että kaikki sujuu suunnitelmien mukaan :wink: Bensakoneisista Mersuista ei minulla olekkaan vielä kokemusta.

Auton välittäjäliike: Import Center Finland
www.tuonti.com

ps. kuvia tulee jahka ehditään ottaa
Viimeksi muokannut Marko M, To 18.12.2003 15:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
230 C 1978
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12756
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

onnea !!!!

tykäistyit näemmä pikkumersuun kun vanhakin sellainen oli ? :wink:


ongelmat kuulostaa kyllä siltä että auto on vähintään 200tkm ajettu. eli rullailtu on :lol:
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

epk kirjoitti:onnea !!!!

tykäistyit näemmä pikkumersuun kun vanhakin sellainen oli ? :wink:


ongelmat kuulostaa kyllä siltä että auto on vähintään 200tkm ajettu. eli rullailtu on :lol:

Niin, mistä noista ikinä tietää, mutta yleiskunto kyllä vaikuttaa siltä että enempää ei olisi ajettu. Ekat 10-15tkm näyttää ehkä enemmän...
Kyllä tuo 190 mukava peli on jos ei tarvitse enempää tilaa....
230 C 1978
Avatar
MB
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: To 10.07.2003 12:46

Viesti Kirjoittaja MB »

Oman 630tkm ajetun albiinon perä ei kolahtele joten voi olla hankintasi enemmän ajettu. No Sakut ovat aika tarkkoja kamppeistaan joten olet voinut saada hyvänkin yksilön. Mersullahan ajaa miljoonia.

MB
Auto jolla ajat ikäsi, Mercedes
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12756
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

Marko M kirjoitti:
epk kirjoitti:onnea !!!!

tykäistyit näemmä pikkumersuun kun vanhakin sellainen oli ? :wink:


ongelmat kuulostaa kyllä siltä että auto on vähintään 200tkm ajettu. eli rullailtu on :lol:

Niin, mistä noista ikinä tietää, mutta yleiskunto kyllä vaikuttaa siltä että enempää ei olisi ajettu. Ekat 10-15tkm näyttää ehkä enemmän...
Kyllä tuo 190 mukava peli on jos ei tarvitse enempää tilaa....
jep, meijän tuo saksan tuonti 190 2.5d -89 , sillo 2000 ku se ostettiin nii kilsoja siinä oli 180tkm, ja kunto oli viimeisen päälle priima. Ja täytyy sanoa et mitään ongelmia ei ole autossa ollut, ajettu nyt 260tkm. putket alkp. ja alusta ei vielä kolistele.


jep, takana vois tietty olla enemmän jalkatilaa 8)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Ensituntuma 190 E 2.3 ´91:stä

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Juu, lykänderiä vaan uutukaiselle koslalle!

Pointteja: tuo tuplaulostulo taisi tulla 2.3:een (ehkä joihinkin muihinkin) viimeisten vuosikertojen malleihin. Olisiko baureihe201.de-sivuilla ollut mainintaa asiasta, tai sitten jollakin itähemmon sivulla.

Termari kannattaa uusia, on helppo tehdä itse ja ei ole kallis, osa n. 20 euron tietämillä Veholla.

Olikos tämä manuaali? Jos, niin oletko ennen ajanut Mersun manuaaleja? Olen huomannut, että joillekin vieraasta merkistä /automaatista siirtyneelle on tuottanut vaikeuksia saada veto päälle ilman kolauksia, vaikka perä, voimansiirto ja laatikko olisivatkin ihan timmissä. Harjoitusta vaan.

-412 Kattoluukku sähköinen (mit Hubeinrichtung?) on yhtä kuin tilttauslaite

-591 Wärmedämmendes Glas rundum, heizbare Heckscheibe, Einscheiben-Sicherheitsglas sävylasit, eristää myös lämpöä, sekurit-lasia, eli ne normaalit

-876 Türkontakte Fondtüren und Leuchte über Heckscheibe?? Ovikontaktit takana sekä taustavalo... oliko tämä vielä 1991 lisävaruste? 230 E:ssä tuo kyllä oli lisänä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Ensituntuma 190 E 2.3 ´91:stä

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Timo L. kirjoitti:Juu, lykänderiä vaan uutukaiselle koslalle!

Olikos tämä manuaali? Jos, niin oletko ennen ajanut Mersun manuaaleja? Olen huomannut, että joillekin vieraasta merkistä /automaatista siirtyneelle on tuottanut vaikeuksia saada veto päälle ilman kolauksia, vaikka perä, voimansiirto ja laatikko olisivatkin ihan timmissä. Harjoitusta vaan[/i]
5 vaihteinen manuaali tämä on. Viimeiset 3 vuotta tuli ajeltua automaatilla. W123ssä oli manuaalivaihteet. Ehkä se on vaan harjoituksen puutetta sitten :wink:
230 C 1978
Avatar
Petri M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1157
Liittynyt: Pe 04.04.2003 18:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Petri M. »

Juu onneksi olkoon vaan :)
Sopiiko kysyä mitä tuo "teinitähti" tuli kustantamaan?
2000 W208 Mercedes Benz 320 CLK "Berliininmunkki"
1989 Porsche 944 turbo (GTS rep.)
ex: 1991 W201 Mercedes Benz 190E 1.8
ex: 1995 W202 Mercedes Benz C36 AMG
ex: 1988 W124 Mercedes Benz 300CEa
----------------------------------------------
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Petri M. kirjoitti:Juu onneksi olkoon vaan :)
Sopiiko kysyä mitä tuo "teinitähti" tuli kustantamaan?

No sanotaan nyt niin että jos veropäätös tulee olemaan odotusten mukainen, niin "välirahaa" vanhastani joudun maksamaan n. 1000-1500€
230 C 1978
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Veropäätös tuli, maksettavaa tuli 4394,54€ :evil: täytyy laittaa valitusta sisään....
230 C 1978
Avatar
Harto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 120
Liittynyt: Ma 24.03.2003 23:49
Paikkakunta: Turku

Arvomme seuraavan autoveron.....

Viesti Kirjoittaja Harto »

Paljonko sulla oli ajatuksena, että verot tulee olemaan? Eikös tuossa joudu sen kuitenkin maksamaan, mutta voi saada valituksen kautta takaisin?
- W210 E230 T A -97

Ex - W210 E320T A -98
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Re: Arvomme seuraavan autoveron.....

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Harto kirjoitti:Paljonko sulla oli ajatuksena, että verot tulee olemaan? Eikös tuossa joudu sen kuitenkin maksamaan, mutta voi saada valituksen kautta takaisin?
Mitä vastaavia oon katsonu, niin siinä alle 4000€ tuntui olevan kaikissa. Maksettu on jo, toivottavasti valitus tuo joskus vuosien päästä tulosta. :lol:
230 C 1978
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

kaverille tuotiin viime keväänä 2,3 Sportline, mittarissa oli muistaakseni 220tkm, veroa meni yli 4000e. mutta silti kannatti, auto on alustaltaankin kuin uusi.
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

äähhh...unohtu: niin tää oli siis w201, 92 malli herkuilla (mustat nahat ym)

..kele kun työtekö meinaa häiritä tätä harrastustoimintaa, ei saa kirjootella rauhassniin ei voi keskittyä kirjoittamaan ja sitten tulee tällasta unohtelua ym virheitä :evil:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Marko M kirjoitti:Veropäätös tuli, maksettavaa tuli 4394,54€ :evil: täytyy laittaa valitusta sisään....
Hirveen veron ne sulle mättäs .... Markkina-arvo tullin mielestä vielä ~13500 ..
(miinus alennukset :evil: ) . Vaikka selvästi voi olettaa että autolla olisi ajettu enemmän ... Noi kilometrit tietysti vaikutta tohon veroon aikaslailla ... Omani 130tkm ajettu kiissel arvostettin kanssa yläkanttiin , ja eihän täällä voi mitään halvalla saada vaikka autoveroprosentti olisikin 22 ....

Keväällä , hieman ennen uuden autoverolain voimaanastumista kävin tullimiehenkanssa hyvän keskustelun tullatessani BMW:ni

Tullimiehen ruksatessa tosi tarkasti lisävarusteläpyskää kysäisin että "miksi merkitset näitä koska nehän ovat vakiovarusteita k.o. mallissa"
-Tullimies : "Vaikuttaa markkina-arvoon , koska vanhan verolain mukaan vero olisi jokatapauksessa suurempi "
Varustelistan täytyttyä ja ulostauduttuamme autosta tokaisin tullimiehelle että "Hyvä jos menee markkina-arvon mukaan , niin täähän vaikuttaa siihen ihan helvetisti" ja näytin hänelle hanttimiehenpuolen kylkeä , joka oli kolaroitu koko matkalta , ja hieman tökerösti korjattu ..

En tiä olisko pitäny itkeä vai nauraa kun tullimies tokaisi , "että ei näin pieni mitään meinaa, näitähän on vanhat autot täynnä :evil: "

Kauhee verohan sieltä räpsähti ... Ja kaikenlisäksi vanhanmallin veroarviontiin oli sisätty 750€ arvoinen lisävarustepaketti :shock: ... Uuden vastaavan vakiovarustelista on pitkä kuin nälkävuosi , eikä omassani tosiaankaan ollut mitään sellaista mitä ei uudessa olisi ollut vakiona ...
I
Itse ajattelin jättää verovalituksen myöhemmäksi ja odotella mitä aika tuo ... Näitä pikku juttuja näköjään putkahtelee silloin tällöin (kuten nyt tää yleisestä markkina-arvosta tehtävä vähennys) ...
Onhan tässä vielä rontti 2 vuota aikaa sulatella ..
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Vaikka selvästi voi olettaa että autolla olisi ajettu enemmän

Jossainhan luki että pelkän mittarilukeman perusteellä ei päätöstä tehdä. Kuitenkin ilmoitin MITTARILUKEMAN olevan sen 122tkm, ja todellisten ajokilometrien kohdalle ei tietoa. Ja veropäätöksessä kuitenkin lukee AJOMÄÄRÄ 122tkm!.
230 C 1978
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Marko M kirjoitti:
Vaikka selvästi voi olettaa että autolla olisi ajettu enemmän

Jossainhan luki että pelkän mittarilukeman perusteellä ei päätöstä tehdä. Kuitenkin ilmoitin MITTARILUKEMAN olevan sen 122tkm, ja todellisten ajokilometrien kohdalle ei tietoa. Ja veropäätöksessä kuitenkin lukee AJOMÄÄRÄ 122tkm!.
AND THE WINNER IS ..........
KAIKISSA TAPAUKSISSA SUOMEN VALTIO ...

Tullihan pitää kaikkia yksityisiä käytettyjen autojen maahantuojia rikollisina ..
Jos et anna selvitystä korkeista ajokilometreistä , läiskäistään sinulle vero 18800 km / vuosi mukaan ..
Jos 10 vuotta vanhaan autoosi on laitettu uusi mittari joka näyttää 1000km , ei tullin ole pakko uskoa , vaikka esittäisit minkälaiset laput tahansa .. Silloin pätee mittarilukema ..

Niin elämmehän onneksi oikeusvaltiossa ... Ja aina voi valittaa ...
Jokko Päivärinne
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1445
Liittynyt: To 13.03.2003 13:43

Mittarilukema

Viesti Kirjoittaja Jokko Päivärinne »

Kannattaa se mittarilukema ruuvata enemmän kohilleen jokatapauksessa ennen tullausta. Pois sieltä on kuitenkin otettu puolet jokatapauksessa jo saksanpäässä. 500tkm vaan mittariin niin on tullimies ihmeissään :)

PS. Suomimersuissa kestää pakoputket ainakin 300tkm :wink: Kai se suola sitten suojaa niitä :wink: :wink:
Juuso K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 24.10.2003 19:50
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja Juuso K »

Morjens!
Ja onneksi olkoon minunkin puolesta hyvästä valinnasta!
Itsellänikin on saksan tuontiauto ja siinä ei ole sivuvilkun reikiä ollenkaan. Siksi kyselen, että menikö autosi läpi katsastuksesta, vaikka sivuvilkkuja ei ollutkaan.
Katsastus kohta edessä ja ei millään viitsisi tehdä ruosteen alkuja ehdointahdoin :o
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

joyliner kirjoitti:Morjens!
Ja onneksi olkoon minunkin puolesta hyvästä valinnasta!
Itsellänikin on saksan tuontiauto ja siinä ei ole sivuvilkun reikiä ollenkaan. Siksi kyselen, että menikö autosi läpi katsastuksesta, vaikka sivuvilkkuja ei ollutkaan.
Katsastus kohta edessä ja ei millään viitsisi tehdä ruosteen alkuja ehdointahdoin :o

Ei mennyt läpi, kannattaa vaan asentaa ennen katsastusta. Noita vilkkupeilejäkin harkitsin, mutta tyydyin sitten tekemään ne reiät peltiin..
230 C 1978
Juuso K
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Pe 24.10.2003 19:50
Paikkakunta: Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja Juuso K »

No onpa kumma juttu, kun tämä mun auto on mennyt läpi leimasta vaikka sivuvilkkuja ei ollut ollenkaan :shock:
No katsastussetä on tainnut olla vaan hyvällä päällä.
Pitäs nyt kuitenki laittaa, jos vaikka kolaroi. Voi muuten vakuutuskorvaukset olla vähän hakusessa.
Eiköhän Motonetistä löydy hinta/laatu suhteeltaan paras?
Avatar
juppepuputti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 385
Liittynyt: Ma 03.11.2003 21:10

Viesti Kirjoittaja juppepuputti »

Marko M kirjoitti:
joyliner kirjoitti:Morjens!
Ja onneksi olkoon minunkin puolesta hyvästä valinnasta!
Itsellänikin on saksan tuontiauto ja siinä ei ole sivuvilkun reikiä ollenkaan. Siksi kyselen, että menikö autosi läpi katsastuksesta, vaikka sivuvilkkuja ei ollutkaan.
Katsastus kohta edessä ja ei millään viitsisi tehdä ruosteen alkuja ehdointahdoin :o

Ei mennyt läpi, kannattaa vaan asentaa ennen katsastusta. Noita vilkkupeilejäkin harkitsin, mutta tyydyin sitten tekemään ne reiät peltiin..
Mersun "orkkikset " suorakaiteen muotoiset on ihan hyvän näköiset (ainakin 202:n) mutta asentaessa kandee hiukan modata , että pääsee yhdellä reiän poraamisella ... Itse vetiäsin reikäleikkurilla yhden reiän lampulle(kuusipora) , reunat maalilla & massalla , vilkuista 'knöölit' sivuleikkulla veke , ja 2-puoliteipillä kiinni ... Epäilin pysyvyyttä , mutta hyvin on kestäny >5 harjatonta pesuakin :shock:

Bemaria kun leimasin , katsastusmies oikein ilahtui että sivuvilkut oli laitettu ..
Vastaa Viestiin