Nykyauto vastaan W126

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
ässäarpa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 06.03.2006 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Nykyauto vastaan W126

Viesti Kirjoittaja ässäarpa »

Omistan -86 300SE mersun, jolla on nyt ajettu hiukan yli 300 000km.
Autohan on siistihkö, alusta tikissä ja kone & loota 'tyypillisessä' kunnossa.
-Eli ei mikään suomen hienoin, mutta kääntää maastossa silti päitä kuin kenraali varusmiesten ohimarssilla :P .

Tutuillani, joilla on arkiajossa Audi A6 ja Volvo s80, olen lainaillut S.ää silloin tällöin. Auto on ollut heille melkoinen järkytys.
Hiljaisempi, reilummat tilat, kulku ripeää ja ajo-ominaisuudet takatuupparina helvetin hyvät. Myös ääneneristys on vähintään yhtähyvä omiin verrokkeihinsa nähden.
Mielenkiintoiseksi asian tekee, että jätkien autojen arvo yhdessä vuodessa putoaa koko ässän ostohinnan verran.
On selvää että tekniikka on kehittynyt harppauksin 20 vuoden aikana varsinkin kolariturvalisuuden saralla, mutta ihmettelyä silti herättää kuinka hyvä vanha mersu voi olla!
Katkera havainto on ollut S80 -miehelle autonsa ollessa jatkuvasti pajalla, se että pikkuviat ovat toistaiseksi loistaneet mersussa poissaolollaan.
Sanoisin, että 6000€.llä on vaikea saada enempää autoa.

Meni ehkä vähän ylistyksen puolelle, mutta palstan lukijat ovat valistunutta porukkaa ja kestänevät sen. :wink:
Elämä ilman aitanpolulla hörisevää ässämersua on kuin pilvinen päivä.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Kirjoitat asiaa :D .

Veikkaan että tämä(kin) topic menee kuitenkin lopuksi taas siihen väittelyyn että W126 on turvaton eikä sillä uskalla "normaalit" ihmiset ajella :shock: .
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14222
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hyvä pointti karra. Täytyy kyllä todeta, että mukava on lukea vikaraporttien ym. seassa että meille joillekin se vanhan Mersun omistaminen tuottaa _kuitenkin_ iloa elämään :D . Kirjoittajalle kiitokset!
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
jumetsap
Mersumies
Mersumies
Viestit: 986
Liittynyt: Pe 18.03.2005 13:29
Paikkakunta: Vimpeli

Viesti Kirjoittaja jumetsap »

Sama homma 124:n kanssa; moni nykyauto on selvästi meluisampi, alustat kolisee jne.
Poliitikot ja vaipat pitää vaihtaa tietyin väliajoin, ja samasta syystä.
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Re: Nykyauto vastaan W126

Viesti Kirjoittaja Juselius »

ässäarpa kirjoitti:...-Eli ei mikään suomen hienoin, mutta kääntää maastossa silti päitä kuin kenraali varusmiesten ohimarssilla :P .


Hemmetin hyvin sanottu! :lol: :lol: :lol:

Omalla C126:llani on myös yli 300.000km mittarissa ja ajonautinto senkun jatkuu! On se vaan toisten kärvisteltävä uusilla kalliilla peleillään ja me toiset saamme "kärvistellä" omissa ässissämme. Asiat kun on aikoinaan suunniteltu ja tehty hyvin ja kunnolla Stuttgartissa, niin nautinto voi jatkua maailmalla vielä pitkälti yli 20vuotta senkin jälkeen, kun tehtaan hihna on jäänyt taakse ja märssu on kaartanut ensimmäistä kertaa asfaltille. Toisilla se nautinto on jatkunut vielä huomattavasti pitempäänkin! 8)

Ja kyllähän se suurin osa turvallisuudesta liikkuu kuitenkin ihan oman päänupin sisällä. Loput asiasta saattaa olla sitten jo sattumia ja tilastoja... :?
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Tavallinen ihminen ei erota helmiä herneistä. 8)
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
Juselius
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1680
Liittynyt: Pe 07.10.2005 13:44
Paikkakunta: Helsinki, stressikylä.

Viesti Kirjoittaja Juselius »

Ja kun helmet jää aina huomaamatta, niin menee helposti herneet nenään... :?
420SE -93 (W140, 2005 tuotu kulkine)
560SEC -88 (C126, 1988 tuotu ilman Vehon apuja)

"Tää on mun miälestä kyl tosi hiano laji..." (Timo Silakka, Kummeli)

"Mitä enemmän näemme ympärillämme idioottimaista käytöstä, sitä vähemmän
pidämme sitä enää mitenkään ihmeellisenä." (Petri Sarvamaa / A-Studio / YLE TV1)
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ai-jai kun viikonlopun jälkeen vanha rouva oikein kiitti saamastaan huomiosta. Tarjottu kyyti työmaalle oli pehmeää, hiljaista ja sulavaa vailla mitään ylimääräisiä ääniä tai liikkeitä.

Mitäkö tein? No kaiken mitä kotipihassa ilman spesiaaliaineita tai -työkaluja onnistuu. Pirssi pestiin ja vahattiin. Sisätilat imuroitiin ja takakontti siivottiin kaikesta ylimääräisestä. Nahkapenkit käsiteltiin ja kaikki sisäpinnat käytiin hoitoaineella läpi - ei silikonilla. Sitä taas sumutettiin kaikkiin tiivistepintoihin. Kattoluukun kiskot ja mekanismit putsattiin ja voideltiin, sanoin kaikki näkyvillä olevat nivelet ja saranat.
Ikkunat pestiin myös sisältä. Tuulilasin yli 90 km/h vauhdissa vinkuva tiivisteennurkka saumattiin.

Muutaman päivän hellejakso on muuten oiva apulainen satunnaisten kitinöiden ja natinoiden jahtaamisessa niiden muuttuessa useasti pysyviksi; paikat laajenevat ja samalla kuivuvat helteessä sopivasti, jolloin ne saadaan tehokkaasti esiin ja "kiristykseen tahi voiteluun".

Kun pirssi vielä ylihuomenna saadaan hovigurun tekniseen hoitoon eli rutiininomaiseen kesähuoltoon, niin topikin avaajan näkemykseen voi vilpittömästi yhtyä.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Eldorado
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ke 14.06.2006 16:52
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eldorado »

Edellä mainittuun voisi lisätä että 126 korimalli on muotoilultaan erittäin onnistunut ja näyttää edelleenkin kohtuullisen nykyaikaiselta.

Voisi sanoa että jos W221 on nuori ja bodattu uraohjus niin W126 on charmantti ja elegantti hieman harmaantunut herrasmies (tai Kaapon tapauksessa Daami) joka saa kunnioitusta osakseen kokemuksen tuomalla hillityllä ja eleettömällä käytöksellä.

Itse asiassa W221:n suunnittelutiimi piti aikaisemmista ässämalleista ensisijaisena vertailukohtanaan 126 sarjaa.

Bruno Sacco osasi hommansa.
ex S203 C270 CDI -02
ex S210 E220 CDI -01
ex S210 E290 TURBODIESEL -97
ex W124 300E-24 -91
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1533
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Joo, mutta itseäni haluttaisi jo tutustua w116:seen. Jos hyvä sattuisi kohdalle, niin voisin jopa vaihtaa.

Tänne Kemin perukoille on ilmestynyt erään foorumilaisemme w116 280SE, TBN-280. Saakeli että on komea peli kun muutaman kerran liikenteesä nähnyt ja Cittarin parkkipaikalla kuolannut.

Vaan onhan w126 auto.

Kuva
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Eeti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: Ma 16.01.2006 10:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Eeti »

Eikösse niin ole että autojen valmistus on lopetettu vuonna 1995 :D

Tuli tuossa ykspäivä niinko Flashbackeja ko pesi meän satakaksnelkkua. Alko löytyy jotain samoja muotoja ko ässässä ja ihan ko olis edellisessä elämässä omistanu ässän ja pessy ja puunannu sitä.. :D
W210 220cdi -98
W124 OM603 Rohjekti
Zinovjev
Mersumies
Mersumies
Viestit: 599
Liittynyt: Su 13.05.2007 22:59

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Mites nuo pienet moottorit jaksaa vetää ässän koria (3l ja siitä alle)
j.a
Mersumies
Mersumies
Viestit: 933
Liittynyt: To 21.07.2005 17:12
Paikkakunta: anjala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja j.a »

[quote="Eeti"]Eikösse niin ole että autojen valmistus on lopetettu vuonna 1995 :D

ASIAA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Diesel on puhtaampi
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1533
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Zinovjev kirjoitti:Mites nuo pienet moottorit jaksaa vetää ässän koria (3l ja siitä alle)
'
Itsellä on tuo 300 ja kyllä sillä maantiellä pärjää, ohitukset onnistuu ja kiihdytys rampilta sai oikein isoveljet ja kaverit ihmettelemään, että ompa pirteä vehje (tosin Kick-downia piti käyttää)

Kaupungissa pyörityksessä pitää jo painaa, jos haluaa kunnolla mennä. Eli siis alakierroksilla vähän hitaampaa menoa, kasin vääntö puuttuu.

2.6 luulisi olevan vielä harmillisempi, kyllä tolla 300 pärjää, mutta SEL koriin 300 on ehkä liian pieni.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Ere866 kirjoitti: mutta SEL koriin 300 on ehkä liian pieni.
Käytännössä suorituskykyeroa pätkäkoppaan ei ole, ellei sitten huomioon oteta imagokysymyksiä 8) Kummallekin versiolle ilmoitetaan samat kiihtyvyydet ja nopeudet, samoin kulutukset. SEL:n painoero on ainoastaan 20 kg lyhyeen koppaan nähden eli "näkymätön".
Tien päällä L-kori on pidemmän akselivälinsä ansiosta jonkin verran suuntavakaampi.
Pitää ottaa huomioon, että suurista ulkomitoistaan huolimatta W126 on suht. kevyt. Oman lossin rekisteriote kertoo omapainoksi 1590 kg, joka ei ole vielä tuskaisen suuri paino 188 heposelle vastiten kun ilmanvastus on aikalaisekseen todella pieni.
Siitä johtuen myös 166 hv 260 tuntuu kulkevan melko sujuvasti ainakin manuaskilla.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
Miika H.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 438
Liittynyt: To 20.11.2003 12:47
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Miika H. »

Ainakin S124:ssä M103 on aivan riittävä kone, kunhan paikat on kunnossa. Täydellä lastilla (seitsemän henkeä (aikuista) + tavaraa) kone jaksaa helposti lingota auton ohituksiin, kunhan raaskii käyttää hieman kierroksia. Monet ovat moittineet koneen luonnetta, mutta mielestäni kone on varsin miellyttävä ja loogisesti toimiva. Eikä kone ihan täysin alaväännötön ole, niin kuin monet sanovat. Olen huomannut jonkin verran eroa moottorin käytöksessä ajettaessa 98:lla tai V-Powerilla verrattuna 95:een. Paikoiltaan lähdettäessä kone ei ihmeisiin pysty, mutta vauhdista motti linkoaa auton suhteellisen helposti kortinlähtönopeuksiin. Nämä kokemukset siis manuaaliaskilla varustetusta -89 300 TE:stä. Uskoisin niiden olevan vertailukelpoisia myös 126 -koriin.

Kaikki on tietenkin suhteellista ja riippuu siitä, mihin on tottunut.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Tuossa pieni ote kirjoittamastani M103-tarinasta koskien näitä voimajuttuja:

Mercedeksen moottorimalli M103 tuli markkinoille vuonna 1985. M103 korvasi M110-moottorin face-liftin yhteydessä W126-koreissa (280S -> 260SE ja 280SE/SEL -> 300SE/SEL)ja myöhemmin myös G-maasturisarjassa (300 GE). Lisäksi uudet kutoset olivat saatavissa W201-koreihin (190E 2,6) W124-sarjaan (260E ja 300E, 300 CE ja 300 TE). Moottori vauhditti myös yhtä R129-malleista (300 SL). Edeltäjästään poiketen nokka-akseleita on vain yksi. Tästä huolimatta teholukemat ovat hieman korkeammat ja suurimpana erona kulutus huomattavasti alhaisempi yhdistettynä hiljaisempaan käyntiääneen.

Ajossa moottorin alavääntö ei ole järisyttävä, mutta vetositkeys on suoralle kutoselle ominaisesti hyvä alhaisillakin kierroksilla. Käynnin tasaisuus on konstruktiolle tyypillisesti omaa luokkaansa, siis paikkojen ollessa kunnossa.
Normaaliajossa kierrosalue 1200 -2500 riittää mainiosti. Moottori herää varsinaiseen laukkaan vasta 4000 r/min. tietämissä, josta eteenpäin se laulaa pirteästi ja kauniilla nuotilla aina rajoittajalle (6200 r/min.) asti. Varsinkin 201- ja 124-koreissa kone on jopa urheilullisen oloinen. Mikään rakettimoottori se ei kuitenkaan ole, pikemminkin mukavan matka-auton voimanlähde. Toki sen voimin jopa raskaahko S-koppakin liikahtaa 210 km/h tuntumaan.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Hieman aihetta sivuten, mutta kuitenkin tuosta M103 koneesta.

Itsellänihän oli 300TE,eli siis S124 koppainen, ja kyllähän siinä alaväännön puute oli hieman harmillista. Sinällään moottori oli ihan mukava, mutta varsinkin tietyistä vauhdeista ohitukset olivat hieman hankalia. Esim. jos edellä ajoi auto hieman reipasta 80km/h oli sen ohittaminen hidasta. Tai no hidasta, mutta moottorin tehoja ei vain saanut hyödynnettyä välitysten takia, kakkosella kierroksia jo liikaa että viitsii sillä kiihdyttää ja kolmosella kierrokset laskee liiankin alas. Isommissa ja pienemmissä vauhdeissa ohitukset sitten sujuivatkin ripeästi. Uudemmissa sitten manuaalivaihteisen perävälitystä olikin muutettu tiheämmäksi. Muuten siis mukava kone, hiljainen ja kutosena käy tasaisesti.

Onhan W126 kiva auto, aikaisiaan varmasti valovuosia edellä. Joskus kuulee uusista autoista sanottaan että ne ovat kaikki hyviä kun niin uusia, mutta ei todellakaan ole niin. Kävin tuossa koeajolla -06 mallin korollalla ja HUH, olipa yllättävän huono joka suhteessa :shock:

Tosin..ei noita vanhoja 126/124 kannata ihan liikaakaan kehua, koeajo esim. uudemmalla mersulla voi muuttaa mielipiteitä niin että sellainen löytyy pian pihasta :wink:
Avatar
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Ke 27.12.2006 14:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

AM kirjoitti: Tosin..ei noita vanhoja 126/124 kannata ihan liikaakaan kehua, koeajo esim. uudemmalla mersulla voi muuttaa mielipiteitä niin että sellainen löytyy pian pihasta :wink:
Niinpä, mainioita pelejä nuo W126 ja W123/W124 ovat kyllä, ja ikäisekseen käsittämättömänkin hyviä jos vain on hyvässä kunnossa ja hyvällä pidolla olleet. Esim. jos ajattelee W124:n tulleen v. 1985 ja vertaa mihin vain vm. 1985 bemariin hyvin pidettyä ja puunattua hienon väristä W124:ää samalla vuosimallilla (1985), niin ei kyllä ole mitään jakoa edes näillä toisilla saksalaisilla (Audi tai BMW vm. 1985, ei oikein innosta). MUTTA: kun ajoin W140 S:ää, niin oli siinä silti sellainen kertakaikkinen ero W220 S-sarjalaiseen, että en hetkeäkään harkitsisi W140 hakemista esim. Saksasta, kyllä W220 on sitten taas jo niin eri planeetalta kun istuu autoon ja lähtee sillä ajamaan, ei voi mitään.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Simo M. A. kirjoitti:
AM kirjoitti: Tosin..ei noita vanhoja 126/124 kannata ihan liikaakaan kehua, koeajo esim. uudemmalla mersulla voi muuttaa mielipiteitä niin että sellainen löytyy pian pihasta :wink:
Niinpä, mainioita pelejä nuo W126 ja W123/W124 ovat kyllä, ja ikäisekseen käsittämättömänkin hyviä jos vain on hyvässä kunnossa ja hyvällä pidolla olleet. Esim. jos ajattelee W124:n tulleen v. 1985 ja vertaa mihin vain vm. 1985 bemariin hyvin pidettyä ja puunattua hienon väristä W124:ää samalla vuosimallilla (1985), niin ei kyllä ole mitään jakoa edes näillä toisilla saksalaisilla (Audi tai BMW vm. 1985, ei oikein innosta). MUTTA: kun ajoin W140 S:ää, niin oli siinä silti sellainen kertakaikkinen ero W220 S-sarjalaiseen, että en hetkeäkään harkitsisi W140 hakemista esim. Saksasta, kyllä W220 on sitten taas jo niin eri planeetalta kun istuu autoon ja lähtee sillä ajamaan, ei voi mitään.
Ja kuuleman mukaan on myös korjauskustannuksissa eri planeetalta. Jokainen W220 omistaja jonka olen tavannut on valittanut jatkuvaa vikailmoitusten liutaa, pienimmillään pientä sähkö/väylävikaa ja pahimmillaan vaihdelaatikko. Etenkin varhaisia -99 - 01 malleja kuulemma kannattaa välttää kuin tautia ellei tuo pinna ja lompsa ole todella kunnossa. Ja jos se on kunnossa, kannattaa samantien sitten ostaa se uudempi malli.
Vastaa Viestiin