
Pari kysymystä kardaani rempasta...
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Pari kysymystä kardaani rempasta...
Olisi sellainen "tarttis varmaan tehä jotain" tilanne tuon kardaanin kanssa. On tullut nyt ajeltua enemmän raskaamman kuorman kanssa muuton takia ja oireet ovat pahentuneet kuin varkain
. Sitten itse asiaan, eli mitä tuohon nyt kannattaa uusia? Tarkastelin kuminiveliä viikonloppuna seisontajarrurempan yhteydessä enkä havainnut mitään isompaa. Pari pientä halkeamaa, tai ei niitä edes halkeemaksi voi kutsua, löysin takanivelestä, en muuta. Auto siis oireilee niin että vedättäessä varsinkin kuormalla ja ylämäkeen, niin auto resonoi ja värähtelee ikävästi. Taitaa olla kannatinlaakeri ainakin hyvä vaihtaa kumeineen kun eihä se maksa mitään. Onkos nyt mitään muuta mitä remppaa tehdessä pitää huomioida muuta kuin kardaanin kohdistus? Entä mitä mieltä raati on, viittaavatko oireet kannatinlaakeriin vai kannattaisiko ostaa koko satsi? Missäs kohtaa se värinänvaimennin on kun en sitä äkkiseltään löyhtänyt? Olisikohan sillä mahdollisesti osuutta asiaan?

Mikäs olikaan tarkka malli + vuosimalli? -89 faceliftin jälkeen poistui (isompikoneisista?) värinänvaimennin, kun kaksoismassavauhtipyörä astui kehiin.
Itsellä on siitä ihme ja kumma, ettei mitään värinöitä/resonointia esiinny, oli kuorma sitten mikä tahansa, tahikka vedätinpä kuinka pienillä kierroksilla tahansa. Vaikka lähtis kolmosella n. 1000 kiekan tuntumasta vedättämään, ei värise, vaan lähtee kiihtymään - hitaasti mutta varmasti
Auto ennen hyytyy kuin alkaa värisemään 
Itsellä on siitä ihme ja kumma, ettei mitään värinöitä/resonointia esiinny, oli kuorma sitten mikä tahansa, tahikka vedätinpä kuinka pienillä kierroksilla tahansa. Vaikka lähtis kolmosella n. 1000 kiekan tuntumasta vedättämään, ei värise, vaan lähtee kiihtymään - hitaasti mutta varmasti


ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Auto on S124 300D 91 eli ei taida tuota vaimenninta onneksi olla, on sen verran hintava osa kuitenkin. Mites on kun katselin tuota kl:n luetteloa ni kuminivelien kohdalla lukee 80mm tai 90mm. Minkä mitta tuo on? Ei varmaan ainakaan halkasia? Olin katsovani että oman takanivelen halkaisija on 130mm
, eli mikä mitta on kyseessä?

No niin
No kyllähän siellä sitten jossain on mätää, kun itsellä on malliltaan identtinen
Minulla on tosin uutta (viime syksyltä) rättinivelet ja kardaanin kannatin (laakeri + kumi). Muistaakseni ei kylläkään tuollaista resonointiväristystä aiheuttaneet, vaikka rätit olikin (etenkin etummainen) aivan loppu. Kannatinlaakeri taisi olla vain hiukan tahmea, vaihdettiin samalla, kun kerta oli kardaani irti..
Ei niitä rättiniveliä pienten hiusmurtumien takia kannata vaihdella, jos on repeytymää, niin sitten vasta
Itsellä oli tosin etummainen jo niin loppu, että pultit kolisteli melkein toisiaan vasten 
Pulttijakoahan tuo muistaakseni merkkaa... En kyllä yhtäkkiä muista, kumpiko tuossa olisi.. helppohan tuo on kyllä mitatakin..


Ei niitä rättiniveliä pienten hiusmurtumien takia kannata vaihdella, jos on repeytymää, niin sitten vasta


Pulttijakoahan tuo muistaakseni merkkaa... En kyllä yhtäkkiä muista, kumpiko tuossa olisi.. helppohan tuo on kyllä mitatakin..
ex: 300 TD -91
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
ex: 300 TDT -91
ex: S211 E220 CDI -08
ex: R500 -06
ex: E 250 CDI BE T A -10
Vito 111 CDI -04
ex: Corvette Indy PC -98
ex: Corvette C3 -74 avo ja -76 coupe
- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
Joo helppo se on mitata sitten ku tietää mitä mittaa
Olisikohan ristinivelellä sitten jotain tekemistä oireiden kanssa?
Ääni/tärinä joka tulee on sellainen jaksottainen eli RRR.......RRR.....RRR....RRR
vaikea tuota selittää
. Rättinivelet eivät todella näytä kovin vanhoilta joten tuskin vika niissä. olisikohan kardaani kohdistettu väärin kun nivelet on viimeksi vaihdettu. Löytyykö tuosta merkkejä kardaanista niin että sen asennon laatikkoon /perään nähden voisi tarkistaa?

Olisikohan ristinivelellä sitten jotain tekemistä oireiden kanssa?
Ääni/tärinä joka tulee on sellainen jaksottainen eli RRR.......RRR.....RRR....RRR
vaikea tuota selittää

- B. Wikström
- Vakiokalustoa
- Viestit: 420
- Liittynyt: Ke 07.07.2004 11:20
- Paikkakunta: Inkoo
No nyt on osia hankittu sen verran että on ainakin yhden viikonlopun ohjelma tiedossa... Sellainen tuli mieleeni tässä että onkos kukaan joutunut vaihtamaan ristiniveltä? Eli kuluuko se mersussa miten helposti ja miten se oireilee, entä onko sen vaihdossa mitään huomioitavaa? Kavereiden kanssa kiisteltiin tässä eilen kun toinen väitti että vaihdon jälkeen on suoritettava tasapainotus ja toinen väitti ettei tarvitse. Hommasin nimittäin senkin varmuuden vuoksi kun huomasin pientä klappia kun pyöritin kardaaninpuoliskoja erisuuntiin... Halpa osahan tuo on, niin eipä haittaa vaikka hyllyyn jäisikin.
Kerran olen tuohon kaksataseen vaihtanut kaverin kanssa tuon nivelen.B. Wikström kirjoitti:onkos kukaan joutunut vaihtamaan ristiniveltä? .
Ei tasapainoitettu.
Siinä kannattaa hioa niistä laakerikuppien reijistä ne lukituksen vuoksi tehdyt jäljet pois ennen kuin laittaa uudet laakerikupit paikoilleen. Menee muuten uudet laakerit hajalle.
Niin monta vuotta kun tuo tehtiin etten muista kuinka tuo lukitus varmistettiin tuossa kardaanissa.
Joskus on hitsattu prikat kuppien taakse pienillä hefteillä kiinni.
Ota kardaani irti ja vie Juvanmalmille Komet oy:lle. 09-8555671. Tulee kerralla kuntoon. Väittäisin, että ristinivelen vaihto vaatii varmasti tasapainoituksen. Älä rupea leikkimään ristinivelen kanssa itse. Soita yllä olevaan numeroon ja kerro auton oireet niin saat tarvittavat tiedot. Siellä on tarvittavat osat hyllyssä mersun kardaaneihin.
Sellanen kysymys, että miten tuon kannatinlaakerin ja ite kannatinkumin vaihto ois paras kokonaisuudessaan tehdä? Eli työjärjestys, kuinka paljon pitää/kannattaa/on viisasta irroitella.
Kiitos
-Jukka
Kiitos
-Jukka
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Täältä sama suositus käyväksi hoidoksi. Kyllä ristinivelen vaihto vaatii tasapainotuksen. Kometin sedät ovat varmaan leiponeet kardaaneja jo silloin, kun minä (35 v) taputtelin vielä k**kaa. Osaamista löytyi. Merkkaavat myös kardaanin kunnolla, että saa pätkät oikeaan booriin keskenään paikalleen laittaessa. Kerralla kuntoon ja jos räteissä on pykimiä, niin vaihtoon yksin tein. Minusta ei ole kovin mielekästä säästää tuollaisessa muutamaa kymppiä ajatuksella "eiköhän tuo ole vielä ihan hyvä..." Sitten on mukava ajella, kun ei tärise, jyrise eikä tutise ja tietää, että edessä pitkä taival huolettomia ilometrejä ainakin tuon asian suhteen.
T: Wade
T: Wade
kardaani kirjoitti:Ota kardaani irti ja vie Juvanmalmille Komet oy:lle. 09-8555671. Tulee kerralla kuntoon. Väittäisin, että ristinivelen vaihto vaatii varmasti tasapainoituksen. Älä rupea leikkimään ristinivelen kanssa itse. Soita yllä olevaan numeroon ja kerro auton oireet niin saat tarvittavat tiedot. Siellä on tarvittavat osat hyllyssä mersun kardaaneihin.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Tuo oli kyllä taas siihen turhat vastaukset kategoriaan, vaikka kyllähän tuossa on pointtinsakin. Eiköhän tuo vaihu kun ottaa kardaanin irti ja pöydällä rupee vaihtamaan.. ilmottelen miten kävi.Wade kirjoitti:Täältä sama suositus käyväksi hoidoksi. Kyllä ristinivelen vaihto vaatii tasapainotuksen. Kometin sedät ovat varmaan leiponeet kardaaneja jo silloin, kun minä (35 v) taputtelin vielä k**kaa. Osaamista löytyi. Merkkaavat myös kardaanin kunnolla, että saa pätkät oikeaan booriin keskenään paikalleen laittaessa. Kerralla kuntoon ja jos räteissä on pykimiä, niin vaihtoon yksin tein. Minusta ei ole kovin mielekästä säästää tuollaisessa muutamaa kymppiä ajatuksella "eiköhän tuo ole vielä ihan hyvä..." Sitten on mukava ajella, kun ei tärise, jyrise eikä tutise ja tietää, että edessä pitkä taival huolettomia ilometrejä ainakin tuon asian suhteen.
T: Wade
kardaani kirjoitti:Ota kardaani irti ja vie Juvanmalmille Komet oy:lle. 09-8555671. Tulee kerralla kuntoon. Väittäisin, että ristinivelen vaihto vaatii varmasti tasapainoituksen. Älä rupea leikkimään ristinivelen kanssa itse. Soita yllä olevaan numeroon ja kerro auton oireet niin saat tarvittavat tiedot. Siellä on tarvittavat osat hyllyssä mersun kardaaneihin.
-Jukka
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
No bergules, niinpäs kävi, en katsonut päivämääriä turhan tarkkaan.
Pointtini oli kuitenkin se, että kantsii laittaa kerralla kuntoon. Aika pitkälti olen tähvellä-se-itse-mies, mutta nuo voimakepin osat voipi olla aika tiukasti naimisissakin, itselläni oli ainakin alkuperäinen ristinivel ja holkit siellä.

Mika.T kirjoitti:Wade taisi vastata Kardaanin parivuotta kirjoittamaan tekstiin. Ei tämänpäiväiseen.
* Mustanaamion Mersulla on 320 hevosen voimat. *
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
- postmodernin asfalttiviidakon sananlasku
* Parta ajetaan Braunilla, tiet Mersulla.
W210 E220 CDI Aut. "My Little Puavo"
V140 S500L vm. 95 "Tantor"
C124 300CE vm. 88 "Claudia"
S124 300TD 4Matic vm. 92 "Wunderwagen"
W124 220E Aut. vm. 92 (rouvan edustusvaunu)
W123 300D 5 v.man vm. 83 (varaosa-auto)
British Leyland Mini1000 Special DeLuxe vm. 79 (kestävää kehitystä vsta 1988)
Jos et ole vielä tehnyt niin suojapelti pois ,keskimutteri löysälle , takapäästä irti , jos on se rauta kardaanin alla niin oikealta muovisuoja pois ja raudan oikeapää irti , kannatinlaakeri irti korista. Lähtee vetämällä pois boorista. Tarkista ovatko merkit kohdakkain boorissa ennen irroittamista ,toisessa puolessa kaksi nystyrää ja toisessa yksi. Pätkä kiinni ruuvipenkkiin ja alat naputella tuurnalla laakeria pios akselin päältä , varoen ruttaamasta laakerin takana olevaa pölysuoja peltiä. Uusi laakeri paikalleen ja kumiosan saat vedettyä käsin laakerin päälle kun voitelet sen kunnolla. Takaisinpäin ei pitäisi olla ongelmia. Voit myös lisätä laakeriin hyvälaatuista rasvaa irroittamalla pölysuojan laakerista pienellä meisselillä.juku_h kirjoitti:Sellanen kysymys, että miten tuon kannatinlaakerin ja ite kannatinkumin vaihto ois paras kokonaisuudessaan tehdä? Eli työjärjestys, kuinka paljon pitää/kannattaa/on viisasta irroitella.
Kiitos
-Jukka
Joo homma tuli kuntoon, jokseenkin siinä järjestyksessä että, kardaani irti vaan ja rikkinäinen kannatinkumi pois ja ulosvetäjällä laakeri poies.
Uudet osat sisään ja kardaani paikalleen. Piti loppu peleissään sitten vaihtaa vielä se kardaanin ja perän välissä oleva rättinivel, kun siitä vielä täryytti.
Kardaanin kannatinkumi ja -laakeri KL-Varaosat= yht.54€
Rättinivel Hartikaiselta=62€
Nyt ei täryyttele enää, leppoista kruisailua..
Ja kiitosta vaan vielä vastauksista vaikka kerkesin jo homman tekemään!!
-Jukka
Uudet osat sisään ja kardaani paikalleen. Piti loppu peleissään sitten vaihtaa vielä se kardaanin ja perän välissä oleva rättinivel, kun siitä vielä täryytti.
Kardaanin kannatinkumi ja -laakeri KL-Varaosat= yht.54€
Rättinivel Hartikaiselta=62€
Nyt ei täryyttele enää, leppoista kruisailua..

Ja kiitosta vaan vielä vastauksista vaikka kerkesin jo homman tekemään!!
-Jukka
MB 190E 2.0i -89
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s
Chevrolet El Camino 4.3 -79
«Mercedes Benz - what more could you want?»
- More MB:s