Öljyjen kehittyminen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Oonkohan mä vainoharhainen, mutta itse oon miettinyt, nykyään kun öljyt imetään moottorista pois, niin miten sen hiekan käy.

Kun ennenvanhaan otettiin moottorista proppu pois, se öljy tuli jonkinmoisella vauhdilla ja tämä virtaus toi sitä hiekkaa mukanaan, joka on irronnut sinne öljykopan pohjalle. Nyt kun ne öljyt imetään, se imuvauhti ei kuitenkaan ole niin kova, että se toisi sitä hiekkaa pois ja se letkukaan ei ime kuin siitä kohtaa, minne se letkunpää sattuu olemaan.

Jääkö sitten sinne koneeseen entistä enemmän hiekkaa? Hiekalla tarkoitan myös kaikkea epäpuhtauksia.
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Tuosta laskemisesta/imuvaihdosta on ennenkin taitettu peistä, lopputuloksella että mielipiteitä on yhtä monta kuin sanojaa. Mercedes-Benzin moottorit henkilöautoissa on suunniteltu imuvaihtomielessä jo 1970-luvulta lähtien. Varhaiset tällaiset moottorit tunnistaa tulppaanin muotoisesta öljytikun putken yläpäästä. Levennys on tehty imuvaihtajan letkun asennusta varten. Tämä tieto on peräisin tehtaan Service Informationista, vuotta en muista.

Itse olen vaihtanut öljyt nyt parin vuoden ajan pääsääntöisesti imuvaihtajalla, laiskuussyistä ja kun naapurin montulle ei aina kehtaa pyrkiä :wink: .
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
taistovainaa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja taistovainaa »

entäs st:n öljyt.

minkätakia porukat suosii 20w-50,,,10w-60 yms. viri tboissa??

jos rekatkin tuuppaa 5w-30, 15w-40,,,suora 30:lla jne ja iso hyrrä pyörii kokoajan.
homma toimii & vehkeet pelaa.
luulisi että noissa rasitus on kuitenkin hiukan toisenlaista??

voisiko kuvitella että samat liemet kävisi ko henkilökuljettimeenkin??
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

taistovainaa kirjoitti:entäs st:n öljyt.

minkätakia porukat suosii 20w-50,,,10w-60 yms. viri tboissa??

jos rekatkin tuuppaa 5w-30, 15w-40,,,suora 30:lla jne ja iso hyrrä pyörii kokoajan.
homma toimii & vehkeet pelaa.
luulisi että noissa rasitus on kuitenkin hiukan toisenlaista??

voisiko kuvitella että samat liemet kävisi ko henkilökuljettimeenkin??
En nuista ST -vehkeistä mitään tiedä mutta jos juttua vielä jatketaan niin laivamoottoreitten ö -vaihtoväli taitaa olla vieläkin harvempi (käyttötunteja todella paljon) enkä usko et mitään erikois öljyjä käyttävät? Joku varmaan tietää tarkemmin.

Jos asiaa miettii siltä kantilta että 3L vehkeestä lähtee melki kuorma-auton tehot niin öljyjen vaatimustason käsittää paremmin. Kuormureitten litratilavuus on kuitenkin ihan toista luokkaa. Samoin laakeripinta-alat jne. Molottoriöljytilavuus on kans yksi tekijä. Sitä kautta oljyjen lämpötila.

Onko joku mitannut mitä henkilöauton m-öljyjen normiajon tyypillinen lämpötila mahtaa olla rieseleissä kesälämpimillä?
Mörökölli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Höm ...

Viesti Kirjoittaja Mörökölli »

Isojen koneitten öljyt separoidaan eikä niitä vaihdeta.
W204 Farkku C 350 CDI 4matic Automaatti 2011
W204 Farkku C 220 CDI Automaatti 2008
W211 Farkku E 1.8 Kompressori Automaatti 2004
W202 Farkku 200 Automaatti 2000
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

ihan käytöstä kiinni..

Viesti Kirjoittaja Noname »

Jännä keskustelu öljyjen kestävyydestä.

Autojen määräaikaishuollothan on vain sitä varten, että öljyt tulisi edes joskus vaihdettua ja takaa jonkin tasoisen laadun litkuissa.

Minusta ne pitää vaihtaa silloin kun alkavat selvästi näyttää huonolta. Se voi kesäkeleissä olla vaikka 15 tkm mutta talvella jos on paljon kylmäkäynnistyksiä niin muutema tuhat kilometriä. Tunnetusti bensa öljynseassa voitelee hyvin :lol:

Tässä keväällä näin noin vuoden vanhan vw golffin öljyt joka oli juuri 2 kk aikaisemmin käynyt huollossa. Ajot on muutemaa kilometriä suuntansa eli pahinta mahdollista rääkkiä aina kylmällä koneella. Täytyy vaan ihmetellä että kestää sillä öljyt oli uskomatonta litkua ja kun öljykorkin avasi niin valkoista vaahtoa riitti. Minusta ne öljyt olisi pitänyt vaihtaa heti. Ei niissä mitään vikaa voinut olla kun auto oli JUURI huollettu merkkiliikkeessä :roll:

Yleissääntöhän on että aina pitäisi käyttää sen aikakauden öljyjä kun on itse laitekkin. Se pitää varmasti paikaansa. Itse en ole huomannut mitään haittaa paremistakaan öljyistä paitsi jotain pientä eroa öljyn syönissä tai moottorin mekaanisissa äänissä.

Mieluummin vaihdetaan pikkusen useammin jotta pysyvät paikat puhtaampina.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
jylppy
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jylppy »

Itse olen käyttänyt kahdessa viimesessä autossa (Opel Omega, BMW 535) Valvolinen MaxLifea öljynä ja olen ollut erittäin tyytyväinen.

Mersuun en ole vielä kerennyt vaihtamaan, koska ostin auton vasta viime syksynä ja ajan todella vähän (ehkä 10-15tkm vuodessa), mutta kun tästä kesälomille pääsee, niin kyllä ne tuohonkin Valvolinet sisään laitetaan.

Mulla ei toi vaihtoväli ole varmaan 10tkm:iä, kun on ollu tapana vaihtaa keväällä ja syksyllä (alku talvesta) oli ne öljyt sit millaset tahansa.
Noname
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Noname »

Jylpyllä erittäin hyvä periaate ! :)

Talveksi uudet öljyt sisään ja keväällä huonot ja talvesta kärsineet pois.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Zinovjev
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Zinovjev »

Onkos kellään kokemusta Motul-merkkisestä öljystä? Läheinen huoltamo liittyi Autoasi-ketjuun ja tarjosi sitä puoleen hintaan. Myyjän mukaan se on laadukkaampaa kuin Mobil, joka on aika kova väite.
Piipari
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Hmmm

Viesti Kirjoittaja Piipari »

>>>Onkos kellään kokemusta Motul-merkkisestä öljystä? Läheinen huoltamo liittyi Autoasi-ketjuun ja tarjosi sitä puoleen hintaan. Myyjän mukaan se on laadukkaampaa kuin Mobil, joka on aika kova väite.<<<

Väitteen esittäjällä on todistevelvollisuus.
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja E280T »

10 000km hyvä öljynvaihtoväli. Opettejani sanoi: jos öljyssä säästät niin väärässä säästät!! Olen samaa mieltä. Mistähän dieselihmiset katsovat öljyn likaisuuden kun hetken käy niin taas on ihan mustaa? Käytän saksasta tuodussa 300deessä castrol gtd 5w-40 täyssynteettistä. Joka kerta myös suodatin. Ei kannata kesällä ja talvella käyttää eri öljyjä jos ei ole varma ettei reagoi keskenään jotenkin. Voi tulla vielä kalliiksi. Monet muuten pelotteli noista puhdistusaineista ja jotkut liian hyvistä öljyistäkin...?? Kokemuksia?
E280T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja E280T »

Suodattimista vielä? Hengst vissiin sama kun alkuperäinen??
Simo M. A.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Re: Näin joskus

Viesti Kirjoittaja Simo M. A. »

JUHHisi kirjoitti:
Mörökölli kirjoitti:Vuosi oli 1976 ja istuttiin ammattikoulussa jossa Mobilin edusta piti oppituntia moottoriöljyistä. Heidän mukaan 45000km jälkeen öljyt olivat vasta niin likaiset että kannatti vaihtaa. Synteessisiä öljyjä ei vielä tuolloin tunnettu.

Itse vaihdan 15000km välein. :P
Mun mielestä toi öljyjen likaisuus on todella huono öljyjen "arvostelu"peruste. Koska öljyn yks ´oleellisimmista´ tehtävistä on sitoa likaa itseenä jotta moottori pysyisi puhtaana isoista karsta könteistä. Tosin vaatii myös sen että öjyjä vaihdellaan sopivin välein.

Monen oon kuuleen kehunnenn Castrollin öljyjä että juma kun on hyvää öljyä kun ei tummu olleskaan vaikka on 20tkm ajettu. Lika ei ole ehkä öljyssä mutta kenties kampiakselin vastapainoissa.. :wink: :roll:
Niin, no, mutta voi siitäkin kai silti jotakin päätellä moottorin kunnosta, että mitä öljyille tapahtuu esim. 20.000km:n aikana, siis ainakin bensiinimoottorin ollessa kyseessä, parempikuntoisessa bensiinimoottorissa sama öljy pysyy pidempään kirkkaampana, joka huonompikuntoisessa, kuluneessa moottorissa tummenee enempi. Öljynlaadusta ei toki voi päätellä mitään sen perusteella kuinka kauan öljy kirkkaana pysyy, tai voi tietysti noin päin että huono öljy pysyy pidempään kirkkaana. Dieselmoottorissa öljy nyt sitten mustuu heti täysin siten että ei voi päätellä mitään, paitsi ehkä oikein surkea öljy pysyisi jopa dieselin noesta huolimatta kirkkaana.

Esim. Mobil 0W40 tummeni 300.000km ajetussa Civicissä 10.000km:lla paljon enemmän kuin sama öljy tummenee nyt 20.000km:lla 130.000km ajetussa SLK:ssa, toki Civicin öljytilavuuskin oli kyllä vain n. 60% SLK:n öljytilavuuudesta, mutta silti.
Talvella ja sadepäivinä:

Volvo V60 T8 AWD Inscription vm. 2020

Kesällä:

R170 SLK 32 AMG vm. 2001
Obsidian black metallic
Sisusta anthracite / alpaca gray

Ex-Mercedekset:
W123 230E A 1980,
R170 SLK 230 Kompressor A 1997
Vastaa Viestiin