w124 2,0 Dsl turbotus asiaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

w124 2,0 Dsl turbotus asiaa

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Tarkoituksena olisi turbottaa tuommone 2,0 Dsl mersu.. onkos kenelläkään kokemuksia asiasta ja mitään vinkkejä tai neuvoja jaella.?

tarkoituksena olisi ostaa jostain eri kone (kuitenki 2.0) ja sille tehdä remppa.. :)
mutta mitkäs paikat nuissa koneissa ensimmäisenä porsiipi.? ja paljonkos tuommoseen koneeseen kestää laittaa ahtoja että kone olisi kanssa luotettava.?
ja minkä kokoinen turbon pitäisi olla..? (tavallista ajoa silmällä pitäen :wink: ) mistä pakosarja.? (joutuuko sen vääntämään itse.? :D ) ja pitääkö imusarjalle tehdä jotain.?
pumppuhan pitää tietysti sitten käyttää jossain että se antaapi tarpeeksi ainetta koneelle :lol:

kertokaa vaan jotka olette tämmöstä hommaa tehneet että mitä kaikkea pitää ottaa asiassa huomioon yms yms.. :)

ja mitkä paikat koneesta suosittelette että pitäisi "vahvistaa" .?

(anteeksi jos tein turhan uuden aiheen mutta ainahan saapi kysellä.? :lol: )
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
Malm
Mersumies
Mersumies
Viestit: 853
Liittynyt: Ti 15.06.2004 16:31
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja Malm »

Tuossa on varsin kattavasti käyty kirjoittajan omakohtaisella kokemuksella tuollaisen vaparikoneen tehonsieto läpi :)
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=3328

-Risto
W123 300DA -84 (Uusin lelu)
W123 300D -82 (Menetetty rakkaus)
+ Muutama maatunut varaosarötiskö
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Japen projeksti kannattaa myös lukea läpi.

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=12563
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Nuissa linkeissä oli paljon hyvää asiaa :wink:

Elikkäs ostoslistaa..
-2,0Dsl kone
-pakosarja..? (Jos oikein ymmärsin niin 3.0Td koneesta.? )
-imusarja..? (Tai siis hm.. perkele.. tätä kohtaa en oo vielä saanu selville kunnolla näistä Td koneista.. eli imusarjanhan joutuu vaihtamaan TMS.? :lol: )
-turbo (minkä kokonen olis hyvä tuohon ettei ahdista tms.? )
-valijäähdytin (minkä kokosta.? )

pumppuhan pitää sitten käyttää pp-llä säädättämässä.. :D
mitäs muuta.?


ja jos oikein nyt päättelin niin 1Bar ahdoilla siis kestäisi kone vakio osilla hyvästi.? vai pitääkö pitää ahtoja vielä pienemmällä.? (tarkoitus turbon laitolla ois että tulis kiihtyvyyttä lisää..)
ja koneeseen tehtäisiin melekos täydellinen kone remppa vakio osilla.? vai saako vakio osien hinnalla vahvempia osia samantien.?

ja autohan näkyypi tuossa alhaalla niin katsastukseen ei taida tulla mitään ongelmia.?

(Kiitos vain jos joku jaksaapi/viitsiipi auttaa vasta alkajaa näiden turbo hommien kanssa :) )
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Osien mitoitus riippuu tehotavoitteista. Jos vakiopumpusta otetaan säätämällä kaikki ulos niin päästään noin 120hv tehoihin. Tuohon riittää 300DT:n vakiopakosarja ja vakioturbo samasta koneesta. Vaparin imusarjaan on helppo tehdä painekotelo, joten imusarjaa ei ole tarvetta vaihtaa. Välijäähdyttimen ei tarvitse olla mahdottoman iso. Ylijäämäkennosta saa tehtyä hyvän jos on mahdollisuudet alumiinin hitsaukseen. Kennoja saa esimerkiksituolta.

Jos konetta rempataan niin kannattaa laittaa samalla turbomallin kiertokangenlaakerit. Ovat kyllä kalliimmat kuin vapariin, mutta kestävämmät.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

jos olet ostamassa koneen niin mikset osta samalla 2,5 litraista ?

Yhdellä barilla siitä otetaan jopa 200 hp ulos, jota se ei kestä vakio-osilla. Tuon "turvallisen" 120 hp voi ottaa pienemmälläkin ahdolla kunhan ei ole liian pieni ahdin. jälleen: Ahtopaine ei kerro kuinka paljon ilmaa menee palotapahtumaan.

Itse ahtopaine ei siis hajota konetta vaan suuri syöttömäärä yhdistettynä suuren ahtopaineeseen, jolloin pakopaine on yleensä aivan liian suuri. Tässä tilanteessa vakiovaparin männät leikkaavat kiinni. Kone voi myös hajota jos alavääntöä on liian suureksi säädetty, jolloin vaparin laakerit eivät kestä.

Helpointa olisi kyllä laittaa originaali 2,5 turbodiesel jos semmonen sattuu jostain löytymään.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

En minä rupea sitä 2.5L konetta laittaan kun pitäs jarrut ja sitten kaikki katastus hommat jaaritella katastusäijjän kanssa.. (joutuuhan sen tekemään periaatteessa nytkin mutta nyt taitaa riittää pelkkä dynolappu (sopiva heppa määrä) ja vertaus 2.0/2.3Bensa meseen..?)

ja sitten tuo painekotelo homma on mennyt näköjään multa lueskellessa kokonaan ohi.. voisikos joku pistää vaikka kuvaa millainen sen tulisi olla.?
muuten alkaa suunnilleen olemaan hommat hanskassa (ja hanskat hukassa) :D

paitsi että pitäs tietää minkä kokoista osaa laittas jos vaikka haluaapi 150hv pellin alle.?

riittääkö enää tuo 3.0Td:n pakosarja ja sen turbo tuohon tehotavoitteeseen.? (ja turbo vissiin on kkk 24.? )
ja pumppu pitää vissiin teetättää PP-dieselillä tai jossain muualla vastaavassa paikassa jo nuille tehoille.?

(Elkää menettäkö hermojanne minun kanssa näillä minun tyhmillä kysymyksillä :lol: mutta eipä sitä mitään opi jos ei joltain kysy.? :) )
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Painekotelosta voi tehdä vaikka tuollaisen. http://www.rodionenkin.de/mbdt/w124601/motorr-2.jpg

120hv on vielä aika turvallinen ottaa vaparikoneesta. Seuraava askel on sitten 7mm elementit pumppuun, jolloin pumpussa riittää tuotto yli 250hv lukemiin. Tuo 150hv on aika vaarallinen lukema, koska vähän aikaa sillä ajettuaan tekee mieli taas vähän enemmän.

Jos meinaat yli 120hv:n tehoja 2 litraisesta niin lue läpi tuo JP74:sen ketju, siellä on käyty kaikki tarpeellinen läpi.


Helpompi tapa noille tehoille olisi vaihtaa kone alkuperäiseen 2.5 tai 3.0 turboon, ei se muutoskatsastus ole niin paha homma.
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

Kiitoksia neuvoista ja vinkeistä yms :wink:
pitää koittaa opiskella vielä kaikenmoista ja katsoa mitä sitä tekeepi kun tilipäivä koittaapi ens kuun alussa :lol:

Nyt ymmärrän tuon paine kotelo hommankin :shock:
Nyt alkaa selvetä kunnolla :!: :)

(Ja ei muutako osia katteleen sopivan hintasia :D )
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
pystyvalo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ti 20.04.2004 09:53
Paikkakunta: vaasa/espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pystyvalo »

nettiautossa on ollu jo pitkään kaupan alle kahden donan hintanen turbotettu w124 2.0d...osta se ja siirrä siitä tekniikka jos omassasi on hyvä kori...helpoimmalla pääset, ja ei varmasti ole taloudellisestikaan kovin paljoa kalliimpi vaihtoehto (kokeilemiseen kuluu rahaa)
low & loud
MBz :
- W114 -72 chevyn pikkulohko, th350, 3,07:1 kitkalukko
- C2 E85
- Buick Roadmaster
- Mazda b2200
- IH434
EX :
- S124 250TDA -87 ASD+ABS
- W201 -89, 2,0D (Lunastuskuntoon 22.12.-06)
- W111 220s(280E) -62 Myyty,
- W108 280E (luovuttaja)-70 Myyty
- W115 200D -74 (luovuttaja)purettu ja paalattu
- Laikka&Liekki kupla
Avatar
Nozzz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Ma 21.05.2007 20:15

Viesti Kirjoittaja Nozzz »

täytyypi katsoa miten ton kone homman järjestääpi :wink:

tällä hetkellä väärän merkkine auto tallissa laiton alla.. se ensinnä loppuun ja myydä pois ja rahat mersun koneesseen :D
Mercedes-benz c124 300ce
Mercedes-benz w124 200d
Mercedes-benz w123 300d
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

OM603 (300DT 12V) moottori ei taida paljoa enää maksaa? Osta sellainen. Selviää kohtuu hinnoin ja saa enemmän tehoa.

En tie nuista 200:sta, mutta 300 vaparissa on öljypumpussa monihampaisempi ratas kuin turbossa. Turbossa on siis enemmän öljyntuottoa. Laskeeko sitten öljypaineet kuinka pahasti monihampaisella rattaalla?? Ja saako ratasta erikseen ostettua?

Itse teetin OM606:n pakosarjan. Ihan yhtähyvän osaava kaveri tekee itse, ajatus vaan mukana.
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Vastaa Viestiin