Kävin siis hetken mielijohteesta koeajamassa Viton 111cdi uutuuttaan hohtavan nelivetomallin. Auto lainattiin tampereen Vehosta.
Ensimmäiseksi totesin kyseisen mallin huomattavan korkeaksi. Myyjän mukaan neliveto on 70 mm normi-pakua korkeampi ja sen kyllä huomaa ja varsinkin tuntee ajaessa. Sisätiloista sen verran, että omasta mielestäni omassa '98 110D;ssä keskimatkustajalle jää kyllä enemmän tilaa. Vaihdekepin sijoittelukin on tullut hieman alaspäin ja näin vienyt hieman arvokasta "polvi-tilaa". Muutenkin ohjaamo ainakin tuntui tiiviimmältä. Kaikki hallintalaitteet olivat hyvin ulottuvilla ja lämmityslaitteen kytkimet riittävän suuret, että saa oikean pykälän päälle hanskatkin kädessä. Lämppärin teho oli myös kiitettävää luokkaa. Ulkona oli -21 pakkasta ja auto lähtiessä kylmähkö, silti antoi hyvin lämpöä. Pienet ikkunat tuulilasin ja sivulasien välissä auttoivat mm. kaistanvaidossa.
Suoristuskyky oli tuttua vitoa, kaikki 109 hv tuntui olevan paikallaan. Kuusivaihteinen manuaali oli jämäkkä ja melu hytissä 100km/h nopeudessa vielä ihan siedettävä. Alusta tuntui jopa liiankin kovalta. Neliveto tekniikka on käsittääkseni mersun ML;stä ja se jakaa tehon 35/65% (eteen-taakse). 4ETS-järjetelmä ei edellytä tasauspyörästön -tai pitkittäislukkoja ja puree tiehen esimerkillisesti. Kun joku pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, toisia pidätetään jarruilla ja samanaikaan lisätään vääntömomenttia pitäville pyörille. Tämän lisäksi ESP-ajonvakautus kontrolloi mm. sivuttaisluisut hienosti. Voin rehellisti sanoa pidon ja etenemiskyvyn olevan korkealuokkaista. Olisipa päässyt vielä hieman huonokuntoiselle ja runsaslumiselle kylätielle kurvailemaan......
Loppuun voi summata, että viton nelivetomallia kannatti odottaa ja vastasi ainakin minun sille asettamia odotuksia. Pito ja eteneminen on huippuluokkaa ja varmasti pääsee huonoimmillakin teillä. Olisipa vielä se reilu 40 000e ollu mukana, ni olisin ottanu....
Käykää vitolla ajaneet kokeilemassa. Itse yllätyin positiivisesti.
