Cityliner

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Vieras

Cityliner

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Terve

Kysyin tuolla Suomi 24:n pakettiautokeskustelupalstalla mielipidettä/kokemuksia Mersun 100 D -mallisesta pakusta, joka ilmeisesti tunnetaan nimellä Cityliner.
Vastaukseksi sain, että ei mikään Mersu, vaan paska Espanjalainen.

Ajattelin nyt vielä kysyä täältä, sillä täällä yleensä saa asiallisia ja hyviä kommentteja Mersuihin liittyvissä asioissa.

Heittäkää kommenttia ko. mallista.

kiitti
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Juu, tahtoo tuo Suoli 24 olla nykyään aika ns. omalaatuinen paikka.
Mutta asiaan, on tästä puhuttu. Epsanjassahan tuo 100D on tehty, mutta eihän tuo sinänsä ole synonyymi huonoudelle. Satkuhan perustuu karkeasti 70-luvun Hanomagille, josta vielä viime vaiheessa kehittyi Mersun-merkillä tehty paku, kun DB ja Hanomag jotain kautta lyöttäytyivät yksiin.

Yhtä kaikki, konehan on tuossa 100D:ssa se 2,4 -litrainen diesel, joka on ilmeisesti mersun henkilöautopuolen koneista kestävin. Tietooni ei ole tullut, että muussakaan perustekniikassa olisi juuri ollut pulmia. Sitävastoin ongelmaksi saattaa muodostua korin ruoste. Pakut ovat yleensäkin hanakoita ruostumaan. TÄmä on tietysti helppo todeta jo autoa katsoessa. Ymmärtääkseni 100D:n pikkupulmiin kuuluvat myös takajarrut, jotka voivat jumittaa. Auto on nimittäin hyvin keulapainoinen, ja taka-akselin jarrut jäävät helposti vähälle käytölle kun vaan etupää hidastaa.

Itse olen ajanut pari kertaa Citylinerillä.
Plussapuolelle mainitsisin leppoisan ajettavuuden maantiellä, hyvän etenemiskyvyn liukkaalla, mukavan kuskinpenkin ja näkyvyyden sekä tavaratilan, joka on "siisti ja suora" vaikka auto (=tila) ei kovin iso ole.

Miinuspuolella on ehdottomasti sisämelu, kohtuullisen pateettinen suorituskyky, vaihteensiirto ja mm. kellon puute.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vieras

Kiitos hyvästä faktasta!!

Viesti Kirjoittaja Vieras »

No niin. Juuri tällaista kaipasinkin. Asiantuntevaa ja rehellistä.

Voitko vielä tarkentaa. Mainitsit huonoina puolina kovan sisämelun, heikon suorituskyvyn ja vaihteensiirron.

Onko sisämelu jotenkin kovempi kuin muissa pakettiautoissa? Eli kuuluuko melu renkaista vaiko koneesta. Rengasmeluhan on kaikissa pakuissa helvetillinen, varsinkin ilman eristyksiä.

Entäs suorituskyky? Mihin se on verrattavissa, esim. vastaavakoneinen Hiace tai transporter??

Vaihteensiirto. Mikä siinä on huonoa?

Jos vielä näihin jaksat vastata, niin olen äärimmäisen kiitollinen. Kommenttina sanoisin tässä vaiheessa, että eivät nuo huonot puolet vaikuta mitenkään erikoisilta. Lähestulkoon joka pakusta voitaisiin sanoa niin. Mersuista sen verran, että itsellä on 300 D -89, eikä ole pahaa sanottavaa.
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1648
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

lisää

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Etuvetoisiinhan joskus voi joutua vetonivelien vaihtoon, ja ainakin jokunen vuosi sitten niveltä ei saanut ns. "tarvikkeena", ja alkuperäisen hinta oli kuulemma aika kova. Eli kannattaa varmistaa ettei ainakaan heti joudu hankkimaan noita niveliä.

Parilla kaverilla on tällaiset ollut ja edelleenkin, eikä ihmeempiä ongelmia ole ollut, mitä ei muissakin autoissa voisi eteen tulla. Nuo niveletkin on kestäneet.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
penax
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Su 06.07.2003 21:10
Paikkakunta: Kyrönmaa

Viesti Kirjoittaja penax »

Etsiskelin muutama vuosi takaperin bussia ja ajoin myös muutamaa 100D:tä. Muutatassa ajamassani yksilössä oli etupään vääntösauvajousitus jumissa. Neulalaakerit ottavat herkästi itseensä saadessaan suolankuraa ja vettä kitusiinsa.

Katselin myös kerran sivusta kun jousitusta yritettiin saada toimimaan. Kosanilla laakeripesä ensin kuumaksi että sai yleensä vanhan irti ja sitten uudet neulalaakerit ja tiivisteet. Systeemiä joutuu purkamaan melkoisesti että saa laakerit vaihdettua.

Oireen tunnistaa kovasta kyydistä ja nyökkimisestä tienpinnan heittojen mukaan. Käytännössä vain renkaat joustavat.

Toki joukossa oli myös toimivia etujousituksia. Kunnossa ollessaan auto on ainakin kuskille mukavan pehmeäkyytinen.
penax

Kalusto:
BMW 525dA Touring -08
Skoda Octavia 1,6 TDI CR -12

Exät:
Toyota Corolla dieselfarkku -99, muutettu pakuksi kesällä -13, MB 250 TD -89, VW Passat 1,9TD -94, VW Jetta 1,6D-85, VW Golf 1,6D -85, Ford Transit bussi -90
Toyota Carina -86, VW Transporter bussi -88, Lada 1200 -85, Mitsubishi Space Wagon -87
Peugeot 504 Familiale -79, Peugeot 504 Familiale -75, Renault 12 -69,
Peugeot 404 -69,Morris Marina 1,5D -71, Leyland Sherpa D -75, Fiat 600 -71

Tilanne päivitetty 12/2021
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

No, tarkennetaas vielä.

Sisämelussa pääosaa näyttelee koneen ääni. Konehan on "L300-tyyliin" ohjaamon penkkien alla, ja eristys on sangen ohut. Kaupunkinopeuksissa ajelu on siedettävää, mutta maantiellä nakutus on aika huumaava. Huhupuheiden mukaan koppaa voi kyllä lisäeristää ja tiivistää, joten vika lienee ainakin vähän helpotettavissa. Raksutus peittää kohtuullisen tehokkaasti alleen kaikki rengasmelut ja suhinat, joten niistä ei kannata kantaa huolta.

Vaihteensiirto oli ainakin ajamassani yksilössä jotenkin "veulo", samaan tapaan kuin esim. takamoottorisessa VW-pakussa -- ihan selviä pykäliä ja liikeratoja ei ainakaan alussa ollut kepille helppo hahmottaa. Mainittakoon, että aamulla ajoon otetun auton vaihteensiirtoon tottui iltapäivään mennessä...

Suorituskyvystä vielä. Nykyiset TDI-pakut jättävät 100D:n aivan kakkoseksi, lähinnä vertaisin kulkupuolta W123 200D:een. Mäet auto jaksaa mennä, mutta kiihtyvyys varsinkin 80 km/h yläpuolella on todella verkkaista. Mersun diesel on tässäkin tapauksessa kierroskone, jolla ei kannata yrittää jurnuttaa alarekisterissä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
veholainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: La 14.11.2009 02:43
Paikkakunta: hämeenkyrö

Viesti Kirjoittaja veholainen »

hyvinhän toi menee,ittel on semmonen mattamusta,oli pakko ostaa ku on niin härskin näkönen,syöttöjä ruuvasin pari kierrosta isommalle ni kyl 200d jää ja täys rungollinen vehje niin ku toi 170s mikä on tallis mul
vanttom
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1021
Liittynyt: To 06.05.2004 10:18
Paikkakunta: Treen seutu

Viesti Kirjoittaja vanttom »

Se on tuo vääntösauvajousitus ominaisuuksineen pitänyt hyvin 100D:n lukumäärän pohjoismaissa alhaisena...

Mutta sen verran asian vierestä, että jossain kaakkois-aasian ruokakulttuuria käsittelevässä tv-ohjelmassa vilahti johtotähtinen munapakun keula... onko tästä tehty joku vinkuintian evoluutioversio sikäläisille "kehittyville markkinoille" vai olikohan joku koittanut pönkittää vajauksen omaavaa egoaan kiinnittämällä tähden huihai-pakun keulaan...??
Vastaa Viestiin