Kokemuksia 4-Matikista?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
postimies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: La 06.12.2003 16:06
Paikkakunta: HELSINKI
Viesti:

Kokemuksia 4-Matikista?

Viesti Kirjoittaja postimies »

MOI!

Katsoin, että Saksasta saa kohtuullisen edullisesti 4-matik Mersuja. Onkos nämä kovinkin vikaherkkijä? Voimansiirron osat ilmeisesti arvokkaita?

Tässä olisi esim. yksi kaunokainen mielestäni upealla punaisella sisustalla.

http://tinyurl.com/2jzfa

Antti
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

on aika porno sisusta... :twisted:

itsellä ei ole ollut nelivetoa mutta mitä olen kuullut kaverilta joka korjaa työkseen mersuja, niin en ostaisi ellen todella tarvis nelivetoa. eli aika hintavia remontteja on jotkut joutuneet teettämään. :(
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Moromoro.

Mulla on nyt kokemusta rapian 20 tkm matkalta -89 4Maticista. Linkistä alla näkee muutaman huonon kuvan, ja kokemuksia tässä:

Varsinaisen nelivedon osat eivät ole niinkään hinnakkaita, ja ainakaan minun tietooni ei ole tullut että niitä olisi juuri paukkunut. Ilmeisesti ensimmäisenä menevät ABS-anturit, joita järjestelmä käyttää nopeuserojen mittaamiseen, ja nekin ovat kohtuuhintaisia. Samoja kuin takavedossa.
Sitä vastoin etuakseliston (=pyöräntuennan) remppaaminen voi tulla hintavaksi. 4Maticilla ja takavetoisella on muistaakseni yksi yhteinen etuakseliston osa, kaikki muut ovat nelivetoon 18271x kalliimpia kuin vajaavetoiseen. Esimerkkinä kallistuksenvakaajan puslat: takaveto noin 20 euroa, neliveto 220 euroa! Itse vakaaja takavetoiseen 70 euroa, nelivetoiseen 170 euroa. Tarvikeliiikkeestä on turha kysellä...
Tämä ei ole pelottelua, mutta osastolta "hyvä tietää". Ei noita nyt mitenkään tiuhaan joudu vaihtamaan, mutta kun kerralla menee enempi palikoita uusiksi, se voi kirpaista.
Miinuspuolelle laskisin myös takavetoon verraten suuren kulutuksen. Dieselissä ero tietty on pienempi, bensakoneessa taas 4Maatti vetää enemmän. Itsellä kulutus vaihtelee kesäkelin maantiejon ~10 litrasta talvisen taajama-ajon noin 16 litraan. Takavedolla, saati manuaalilla ajavien mielestä luku on iso.
4Maticiahan sai vain kutoskoneilla eli 2,6/3-litran bensa- tai 3 litran diesel/turbodiesel-koneilla.

Siinä miinuksia. Plussan puolelle tulee ilman muuta näillä keleillä hymyn suupieliin nostava etenemiskyky. Automaatinen lukko sekä taka-että keskitasauspyörästössä takaa, että eteenpäin mennään, jos vaan ei jäädä mahasta kiinni. Luistoissa auto vaatii hiukan opettelua, sladi kyllä alkaa mutta auto kiskoo itsensä oikoiseksi lähes itsestään -- nelivedon merkkivalo vaan vilkkuu mittarissa! Kun ominaisuuksiin tottuu, pelillä sopii päästellä, tosin pitää muistaa että puolitoista tonnia kuivapainoa on aika paljon enemmän kuin esim. nelivetokorollan paino. Kun ja jos metsään on mennäkseen, menee kanssa -- ja pitkälle. Maltti on valttia, ja ylimielinen paikallaan jauhavia etuvetoja kohtaan voi olla hiljaisissakin nopeuksissa.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Muutaman testaamisen jälkeen voi vain todeta että todella näppärä peli olisi varsinkin tällaisilla ilmoilla.
Itselläni meinasi kanssa lähteä lapasesta kun oikein tosissaan vedätti juuri tuon nopean oikaisemisen takia.
Siinä missä takavedolla olisi jo spinnattu pystyi kaasua lyömällä pitämään auton hanskassa, aika mielenkiintoinen tunne kun olet menossa tasan kylki edellä kohti penkkaa mutta käskemällä autoa voi penkoille vilkutella takalasista mennessään :lol:
Ja meno on vähän toista luokkaa kun jollain suparutkulla.
Tuo kulutus on vähän turhan korkealla ainakin omiin tarpeisiin, muuten olisi varmaan tullut hankittua voormatikki itsekin.
Vielä kun noissa olisi nelipyöräohjaus niin olisin jo hankkimassa.
Jotkut osat tietysti ovat hinnakkaampia mutta olisihan tuo nelivetoisuus kuitenkin jonkinasteinen henkivakuutus, oikein käytettynä :)
Touho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 09.07.2003 15:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Touho »

Moi,

Pari vuotta ja noin 50tkm on tullut nyt nelimatikilla taivallettua ja tässä vähän ajatuksia.
- Osat ovat todellakin hintaluokkaa vajaavetoisen varaosan hinta*4 (noh, ainakin se välillä tuntuu siltä), eli varaosista joutuu maksamaan.
- Kulutus on ollut, sen mitä malttaa sitä seurata, maantieajossa 9,2 litraa satasella ja siitä ylöspäin, kaupunkikulutusta ei ole tullut koskaan mitattua, mutta kaikki menee mitä tankkiin laittaa.
- Etenemiskyky on todella mainio ja täällä pohjoisessa sitä ainakin arvostan. Paras juttu joka tulee mieleeni on, kun muutettiin kaveria ihan älyttömässä lumisateessa peräkärryllä. Useampi auto suttas paikallaan erinäisissä paikoissa, mutta 4-matikilla pystyi ihan huoleti kiskomaan täyttä peräkärryä ihan miten vaan mieli tekee.
- Toinen mukava ja sydäntä lämmittävä asia on, että valoissa ei tarvitse volvokuskeille nöyrtyä, päinvastoin. Mitä liukkaampi keli, sitä mukavempaa on 4-matikilla ajella.
- Autolla voi ajaa melkoisella vauhdilla mutkiin ja kaasulla säädellä suuntaa / luistoa, opeteltava homma on luiston alkaminen, eli etuveto tulee mukaan vasta kun takapyörät pääsevät sutaisemaan (tosin aika vähän), mutta sillä pienellä luistolla saa auton peräpään irti ja sitten kun etupää vetää kans, luistot on hallittuja (ainakin tähän saakka olleet.. :) )
- Auto on tarkka renkaistaan, eli talvirenkailla (pehmeät nastarenkaat) esiintyy joskus pientä nypytystä, aivan kuin neliveto ei osaisi päättää että luistaako takapää vai ei. Kesärenkailla moista ei tapahdu. Ja nelivedonhan saa pois konepellin alta vivusta jos oikeen lapsettaa jossain vaiheessa, pakkohan tuotakin on ollut testata...
- Mitään suurempia remontteja ei ole nelivedon takia tarvinnut tehdä, normaalia huoltoa voimansiirtoon, mitä varmaan 'vajaavetoisissakin'.

Siinäpä tärkeimmät ajatukset, minä olen ainakin ollut autoon tyytyväinen, rauhallinen ja jämäkkä peli tien päällä, huonoillakin keleillä.
E200 Cdi -03
ex. 300E 4-Matic -89
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Joo, siis vaikka tuossa tuli nyt miinuksia kaiveltua, niin yleisarvosana täältäkin on kiitettävä. Varsinaiset harminaiheet kun eivät kuulu niinkään nelivetoon vaan tuohon yleiseen W124/M103-tekniikkaan, esim. tyhjäkäyntihäiriöt.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Touho
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 09.07.2003 15:16
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Touho »

Ja sen verran vielä jäi sanomatta (tässä vaiheessa aamupäivää), että nelimatikkihan on tietyiltä osin jämäkämpää tekoa kuin mitä vajaavetoiset, eli eräs merssuja ikänsä huoltanut kaveri sanoi, että ihmiset suotta pelkäävät nelimatikkeja niiden erikoisen tekniikkansa puolesta.

Että nelimatikissa saa kaikinpuolin jämäkän ja riskimmillä osilla rakennetun auton, esimerkkinä vaikkapa etujouset, ovat aika erikoisen malliset, mutta niitä ei kuulemma ole koskaan tarvinnut vaihtaa, kun taas vajaavetoisissa tuppaa menemään etujousia poikki? (liekkö urbaania legendaa..)

Toki normaalit moottoriongelmat kuuluvat kuvioon, eli on tuohon joutunut ruiskun jakajan vaihtamaan ja ilmamäärämittarikin on hieman kulunut, mutta vielä toimii riittävällä tarkkuudella.

Ja kone vuotaa öljyä, mutta huoltomieskin lohdutti, että ei näitä koneita kuivia oo olemassakaan, eli pysyypähän pohja ruostevapaana kun on öljyssä uitettu. :?
E200 Cdi -03
ex. 300E 4-Matic -89
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

nojoo...ehkä mulle on tullut turhan negatiivinen kuva nelivedosta. muistan vaan kun tossa pohjoisella Uudellamaalla tuskailtiin hajonneen W124 jakovaihteiston kanssa. kaikenhan saa tosin rikki kun oikein yrittää.

nimim. 2xperän ja 1x jakolaatikon Rangesta vuoden aikana särkenyt :( :wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Parin vuoden ajalta ja noin 50 thkm ajalta mullakin aikalailla yhteneváiset mielipiteet em aikaisimpiin nelikkokuskeihin. Tarkentaisin vain tuota Aku P:n kommentia ABS- anturoista. Ainakaan etuanturat EIVÁT ole samanlaiset kuin vajaavetoisessa. Etujousi meni poikki vaikka jykevámpáá materiaalia onkin (yli 200€ kpl. Ja kaiken lisáksi ainakin M103 koneessa on jopa lohko erilainen ja ei sitten passaa tavallisesta koska etuperá tulee lohkoon kiinni. Itseltáni katkesi venttiili ja lautanen tipahti mánnán páállé ohitustilanteessa ja kierrokset oli láhellá punarajaa. 1,5 vuotta sitten pohjoismaiden ainoa káytetty kone lóytyi eteláruotsista. Samalla rahalla olisin saanut suomesta 32 venaisen myllyn takapotkuun.

Joku mainitsi jakolaatikon hajoamiasesta. Myóskin olen náhnyt pohjanmaalla jakolaatikkovikaisen viimekesáná. Oli tosin vaunukauppiaan káyttópeliná ja totes vaan ettei vissiin olis kannattanu repiá kolmenkympin pakkasella sillá liki puolentoista tonnin painosta solivieteriá hangesta irti.....

Sikáli erikoista tuossa pohjanmaan 4maticissa oli ettá oli manuaalilaatikolla (sedan), luulin ettei sitá manuna saanutkaan. Olinpa taas váárássá.

Nááhán on vain ááritapauksia/huonoa tuuria/huonoa huoltoa/huolimatonta káyttóá.

Sen verta hyváná pidin autoa, ettá erás vaihtoehtoehto seuraavaksi mersuksi minká kuluvan vuoden aikana hankin on W210 280 4-matic.
Jarkko S
Vaihteistospesialisti
Vaihteistospesialisti
Viestit: 584
Liittynyt: Ti 18.03.2003 20:13
Paikkakunta: Käärmelahti/Maaninka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jarkko S »

4-Maticin jakolooda on tehty aikalailla jämäköistä osista, esmes rattaat ovat järeät. Yleensä on uusittu tiivisteitten lisäksi painelaakerit, jotka hajotessaan saattavat posauttaa pas2 :lol: koko palikan. Ja pystyypä sitäkin hitusen vahvistamaan...

JP-Autotuningin 4-Maticciin vahvistettiin jakolaatikkoa vaihteiston lisäksi ja on kestänyt ajella, ainakin tähän asti :D
Vastaa Viestiin