Alkaako 123:set loppua?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

Alkaako 123:set loppua?

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

Itselle ehdottomasti tutuin Mersun malli on W123, joita on pihalla seissyt toistakymmentä, ei yhtaikaa mutta jokainen vuorollaan. Vielä puolitoista vuotta sitten noita loppumattomia miljoonatakseja löytyi joka toisen makasiinin pielestä. Tänä keväänä kun harrastusmielessä taas etsin samanlaista, homma ei tuottanut tuloksia. Olisi tarvinnut lähteä nosturillisen trailerin kanssa toiseen lääniin ja maksaa vähäosaisesta rungosta 800 euroa, kilvissä kulkevasta vehkeestä lähemmäs pari tonnia. Aikaisemmin noihin riitti muutama satanen, oli kärry sitten kunnossa missä hyvänsä.

Onko nyt niin, että merkittävä osa suomalaista ikuisen autoilun historiaa on rahdattu laivalla Afrikkaan? Uutisissa näytetään joka ilta väläyksiä kolmansien maiden kaupungeista, joissa poikkeuksetta huristaa vanha 123-mersuni tai sen yhdennäköinen sukulaissielu.

Tottahan se on ettei 123-mallin nokivasaralta saa henkeä pois millään. Luulisi ettei sentään kaikkia ole viety maastakaan. Mutta romuraudan hinta on noussut. Se voi nostaa vielä kulkevien autojen hintaa, siinä vaiheessa kun osan autosta voi jo luokitella romuksi. Huolestuneena täytyy nyt miettiä, mistä löytyy tilalle yhtä rauhallinen harrastepeli. Vanhoja W124:sia olen ajanut muutaman kerran, mutta ne ravistaa niin äkäisesti että lasit helisee. Ei ole minulle harrasteautoksi. Pitää olla vanhan ajan letkeää tunnelmaa ja rentoa meininkiä. Kuskin penkissä hetekan jouset ja tehoja riittävän vähän, jotta ehtii joka risteyksessä kuunnella Baddingin Paratiisin kertosäkeen alusta loppuun.
Avatar
mw124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 05.12.2006 00:07

Viesti Kirjoittaja mw124 »

Olen itsekin hommaamassa talviautoksi w123 koneella ja iällä ei väliä kunhan toimii mutta, arvokkaita ovat ne joilla kehtais ajaa nekin vähät mitä on on pohjoisessa.
MB 308d 91

Projekti:
MB 200 D W123 -81

Exät:
MB 240 D W115 -75
MB 240 D W123 3 kpl
MB 200 W124 -88
MB 200 D W124 -85
MB 200 D W124 -88
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

...

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

mw124 kirjoitti:Olen itsekin hommaamassa talviautoksi w123 koneella ja iällä ei väliä kunhan toimii mutta, arvokkaita ovat ne joilla kehtais ajaa nekin vähät mitä on on pohjoisessa.
Toiset kun lähtee Saksanmaalle auton hakuun, tuodaanpa me Lapista rekkakuorma ruosteettomia 123:sia :lol: :lol:
ässäarpa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 06.03.2006 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Kaikki hyvä loppuu aikanaan...

Viesti Kirjoittaja ässäarpa »

Ei tarvitse kun seurailla liikennevirtoja autoillessaan. Totta se on W123.set alkavat olla katoavaa kansanperinnettä. Vähät vastaantulevat ovat useimmiten kolmeen kertaan jo jonkun loppuunajamana hylättyjä.

Mutta aina välillä tulee sitten vastaa loistoyksilöitä. Niin harvoin, että niihin tulee kiinnitettyä todella huomiota.
Elämä ilman aitanpolulla hörisevää ässämersua on kuin pilvinen päivä.
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

...

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

Harvinaisesta liikennevirrasta puheenollen, ajelin tänään ykköstietä Helsingin suunnasta Turkuun. Nopeutta oli hiukan päälle 120 km/h. Salossa olin moottoritien vasemmalla kaistalla, kun taustapeilistä alkoi lähestyä metallinsininen W123. Tein tilaa ja palasin oikealle kaistalle, jolloin tuo ruosteinen vaunu pyyhkäisi ylämäessä ohi :lol: Sen verran ehdin nähdä, että se oli sedan-mallia ja takana luki Diesel. Vehkeessä täytyi olla 150 lasissa, niin äkkiä se katosi näkyvistä. Tulinkin siihen tulokseen että kyseisessä nokivasarassa oli harvinaisen terve kone, tai sitten kiihdytys oli aloitettu jo Helsingistä käsin :lol:
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Eipä täällä Pohjanmaallakaan nuo vaakalappuset kauaa vaihtoautorivissä vanhene, mitään niistä ei hyvitetä mutta eipä ole alle 700e hintalappua lasissa ollut.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Laffi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Pe 14.07.2006 10:01

Yksi vähemmän

Viesti Kirjoittaja Laffi »

Tällä viikolla Kehä I:stä ajellessani edelläni Subaru-katumaasturi ja W123 kolaroivat (ihan vaan peltivauroilla selvisivät, ei ollut kova jysäys, Mersu osui Subarun peräkulmaan).

Välittömästi lasinsiruja ym. kiertäessäni alkoi harmittaa, että pitikin sen sattua tuollaiselle vanhalle, kun ei niitä muutenkaan liikaa ole :(

W123:ssa oli keula apparin puolelta läjässä, toivottavasti joku vielä korjaa sen. En olisi edes ajatellut asiaa, jos siinä olisi kaksi nykyautoa kolaroineet.
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

Re: Yksi vähemmän

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

Laffi kirjoitti:Tällä viikolla Kehä I:stä ajellessani edelläni Subaru-katumaasturi ja W123 kolaroivat (ihan vaan peltivauroilla selvisivät, ei ollut kova jysäys, Mersu osui Subarun peräkulmaan).

Välittömästi lasinsiruja ym. kiertäessäni alkoi harmittaa, että pitikin sen sattua tuollaiselle vanhalle, kun ei niitä muutenkaan liikaa ole :(

W123:ssa oli keula apparin puolelta läjässä, toivottavasti joku vielä korjaa sen. En olisi edes ajatellut asiaa, jos siinä olisi kaksi nykyautoa kolaroineet.
Vanhat isännät pitää usein mersujaan niin hyvässä kaskossa, että pellit uusitaan lähes kaikista kolareista. Tiedän 76-vuotiaan tapauksen, jonka W123 saa pari kertaa vuodessa uutta peltiä vakuutusyhtiön piikkiin. Viimeksi uusittiin keula, joka osui tietä ylittäneeseen peuralaumaan. Sitä ennen tehtiin vasen kylki, jonne lensi kivenmurikoita edellä ajaneesta rekasta. Autossa ei ole enää vanhaa ruosteista peltiä muualla kuin takaluukun kannessa :lol: Näin niitä vanhoja kunnon vehkeitä pidetään yllä. Houkutus lienee liian suuri ottaa vakuutuskorvaus rahana, kyllä monet yhtiöt korjauksen maksaa jos pitkäaikainen asiakas sen vaatii. Sitten on niitä halppis-vakuutusyhtiöitä, joissa vahinkotarkastuksen hoitaa yksityinen vahinkotarkastusasema. Niissä lunastetaan tonnin auto kymmenellä eurolla ja jos korjataan niin käytetään nyrkkipajaa, asiakas ei saa valita korjaamoa. Kannattaa katsoa minkä firman korjaukset oma vakuutusyhtiö maksaa. Minun käyttämäni yhtiö ohjaa korjaukset suoraan Vehoon, mersun iästä riippumatta.
Avatar
sooppa
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1164
Liittynyt: Ke 16.06.2004 18:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja sooppa »

Tuo nyt riippuu täysin vahinkotarkastajasta, Meiltä meni -88 audi lunariin ja mitään muuta tarkastaja ei katsonut kun kilometrimäärän ja sen jälkeen autotalli.com ja hintatietoja.
Samoin kävi kaverin hieman erikoisemmalle autolle joka korvattiin summalla jolla vastaavaa ei saanut tilalle (ford escort rs turbo).
Eli veikkaampa että oli kuinka helmi vaihtotähti tahansa niin moni vahinkotarkastaja lunastaa pois esim 94-98 Volkkareita on paljon autovahinkokeskuksen sivuilla pienillä vaurioilla mutta korjaus ei kannata merkkiliikkeen tuntiveloituksen takia mutta näppäräsorminen saa edullisen käyttöauton.
vw golf variant -97,vw vento -96.
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

sooppa kirjoitti:Tuo nyt riippuu täysin vahinkotarkastajasta, Meiltä meni -88 audi lunariin ja mitään muuta tarkastaja ei katsonut kun kilometrimäärän ja sen jälkeen autotalli.com ja hintatietoja.
Samoin kävi kaverin hieman erikoisemmalle autolle joka korvattiin summalla jolla vastaavaa ei saanut tilalle (ford escort rs turbo).
Eli veikkaampa että oli kuinka helmi vaihtotähti tahansa niin moni vahinkotarkastaja lunastaa pois esim 94-98 Volkkareita on paljon autovahinkokeskuksen sivuilla pienillä vaurioilla mutta korjaus ei kannata merkkiliikkeen tuntiveloituksen takia mutta näppäräsorminen saa edullisen käyttöauton.
Minun vakuutusyhtiössä myös vahinkotarkastuksen hoitaa Veho, siksi varmaan vähän isommatkin remontit otetaan mielellään työn alle :lol:
Avatar
ArPi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 222
Liittynyt: La 26.03.2005 13:00
Paikkakunta: HML.

Viesti Kirjoittaja ArPi »

Jos se minusta riippuu, niin ei ne kaikki W123:set häviä..

Tuollaista puuhastelen.. http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=6397
Tuli ympyrä ja tähti, Siitä se elämä lähti...

S204 200cdi -08
ex.S202 180 -00
ex.S202 250TDT Uncle-Benz -97
ex.Mercedes W123 2,5 turporiisseli -83
Avatar
Kestotähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 523
Liittynyt: To 20.11.2003 09:40
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Kestotähti »

ArPi kirjoitti:Jos se minusta riippuu, niin ei ne kaikki W123:set häviä..

Tuollaista puuhastelen.. http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=6397
Noin sitä pitää :lol:

Suomalainen antaa liian helpolla periksi ja ostaa uuden Mersun. Vanhojen korjaaminen on sellainen kulttuuriteko jolle pitäisi myöntää EU-tukea :lol:
Avatar
mw124
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 136
Liittynyt: Ti 05.12.2006 00:07

Viesti Kirjoittaja mw124 »

No nyt se sitten löyty vanha taxi ajettu 450tkm edellisellä omistajalla 90 luvun alusta tähänpäivään asti w123 vm.1981 200 d.Kilvistä hänet on poistettu vuosi sitten mic:kiä tosin täytyy vähän antaa muttei mahdottomasti ja jarruja laittaa jos ei sitten homma karkaa oikein käsistä. :lol: :lol: :lol:
MB 308d 91

Projekti:
MB 200 D W123 -81

Exät:
MB 240 D W115 -75
MB 240 D W123 3 kpl
MB 200 W124 -88
MB 200 D W124 -85
MB 200 D W124 -88
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Vanha mersu

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

SAisinkohan minä sitä EU tukea kun laitan tätä vanhaa mersua. Ei se muuten
tuulesta temmattu ole tämä EU tuki Tämmöstä EU rahaa sai joku ehkä viitisen vuotta sitten Tällainen nuori jolla oli jonkinlainen harraste auto .
Minäkin laitoin yhden Suparun koko sisustan uusiksi maksoi siinä 6000 vanhaa markkaa ja EU usta siihen rahat tuli siinä oli erikseen sitä varten
nainen joka hoiti tämän maksuhomman tämä kaveri ei saanut niitä rahoja
itse käyttöönsä Että tämmöstä pitäisi saada mutta eipäkai se onnistu
Terveisi j.s.lehti ja hyvää JUHANNUSTA kaikille.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Mää oon pikkaisen eri mieltä...

Kyllä niitä 123:sia liikenteessä näkyy, mutta tuppaavat olemaan aika hyväkuntoisia! (Täällä kehä III:n pohjoispuolella)

Epäilisin, että liikenteessä olevat 123:t ovat jonkun sortin harrastajien/ autostaan muuten huolta pitävien (ukkojen) silmäteriä.

Samaa ei voi sanoa 124 kannasta :roll:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Etwas Anders
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1056
Liittynyt: Su 31.07.2005 15:07
Paikkakunta: Pieksämäki

Viesti Kirjoittaja Etwas Anders »

Kun kattoo uutislähetyksiä tuolta Libanonista tai Israelin palestiinalaisalueilta,niin melkein joka toinen auto näkyy olevan 123-sarjalainen,ja porukkaa kyydissä ku pipoa...eli ne vanhan liiton Mesen,jotka ei mene Afrikkaan asti,näkyy painuvan tonne Välimeren itärannikolle...Kyllä Mersumiestä lämmittää nähhä noin paljon klassikoita liikenteessä.:)
Volvo V60 D3 Automat -12
ex-BMW E87 118d Manual -04
ex-W202 C180 Manual-00
ex-VW Bora 2.0 Manual -02
ex-W124 250D Automatik -91 (model -92)
ex-Chrysler Stratus 2.0 LE ABS -95 Manual
ex-Volvo S80 2.4 170hv Automatic -99
ex-W124 200D Manual -91
ex-Toyota Carina 1.8 GLi Automatic sedan -96
ex-S124 300 TDT Automatik -92
ex-S210 E 200 T Automatik -97
ex-Honda Civic 1.6i LS Aut. -01
ex-W124 300D Aut.-89
ex-Honda Accord 2.0 EX Aut. -90
ex-Skoda Felicia 1.3 LXi Combi -96
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1283
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kyllä tulee joskus niin lohduttoman näköisiä yksilöitä vastaan,että huh huh.
Sitten kun harvoin näkee ikäänkuin uutuuttaan kiiltävän,ryhdikkään 123:sen,niin näky on uljas.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
hedlu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: Ke 10.08.2005 17:20
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja hedlu »

Kyllä tulee joskus niin lohduttoman näköisiä yksilöitä vastaan,että huh huh.
Sitten kun harvoin näkee ikäänkuin uutuuttaan kiiltävän,ryhdikkään 123:sen,niin näky on uljas.
Myönnetään, itsekin on tullut ihailtua kiillotettuja vanhuksia, mutta myös toinen näkökulma on ymmärrettävissä.

Vain helposti ylläpidettävistä autoista tulee kunnon rotta-autoja. Mua ainakin hymyilyttää nähdä ajossa auto, jossa kilometrit ja raaka käyttö näkyy, siihenhän ainakin noi diisselikoneiset on tehty. Sitäpaitsi rottakuosi on jotenkin auton luonnollinen olotila, sitä kohti se vääjäämättä pyrkii. Tarkoituksella tärvättyjä/lommoille potkittuja autoja en ymmärrä, mutta moni ulkoisesti vaatimaton ja lintahtanut kulkupeli saattaa olla teknisesti hyvässä kunnossa ja jatkuvassa ajossa vuodesta toiseen vaikka kilometrejä on takana enemmän kuin monella uudella edessään. Ja kaikki ei edes ole mersuja, vaan ihmetystä herätti eräänkin naisihmisen ensimmäisen sukupolven corolla joka on edelleen jokapäiväisessä kauppakassi-ajossa.

Se vaan vaatii enemmän energiaa ja rahaa pitää vanha auto hyvässä ulkoisessa kuosissa, kuin teknisesti käypäisessä kunnossa.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Löytyyhän noita W123:sia vielä vaikka kuinka. Ostakaa tuo pois:

Clickety click
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

230E:tä automaatilla olen jonkin aikaa katsellut ja tällainen sitten tarttui kesälomalla mukaan, aito Suomi-auto. Rekisteröity 5.1.1982, joten mahdollisuus museokilpiin sillä valmistusvuosi ratkaisee. Kuva
Peltipölärit sopii hyvin ainakin tähän anthrasit metallic - väriin. Musta sisusta on lähes uudenveroisessa kunnossa, myös kuskin penkki. Musta on hyvä väri siinä mielessä että uusia sisustan osia saa enää usein vain mustana. Kilometrejä on takana 213 000 minkä voi todeta myös huoltokirjan ja AKEn tietojen perusteella. Nokkaketju vaihdettu 100tkm kohdalla, joten sillä pitäisi mennä vielä 100tkm lisää. Viimeisen 10 vuoden aikana autolla on ajettu noin 30 tkm. Entisen omistajan tytär ei raaskinut aikaisemmin myydä pois perintönä saatua autoa, eli kuitenkin pitänyt kilvissä ja katsastanut joka vuosi. Ruosteen alkua on muutamissa paikoissa mutta hyvä massaus ja sisälokarit ovat auttaneet paljon. Tasonsäätö takana pitää auton ryhdikkään näköisenä. Työkiireiden vuoksi taitaa jäädä laittamatta museokilpiin tänä vuonna, mutta voihan sen tehdä sitten 5 vuoden jälkeenkin.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Kipsu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2066
Liittynyt: To 29.07.2004 20:17

Viesti Kirjoittaja Kipsu »

^

Nätti ku sika pienenä :) Itsekkin ostin toisen 123:sen tänä kesänä. Saako kysyä paljonko kärsit tuosta? Oliko yli 2k€ vai vieläkö nämä on alennusmyynnissä?
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Kipsu kirjoitti:^

Nätti ku sika pienenä :) Itsekkin ostin toisen 123:sen tänä kesänä. Saako kysyä paljonko kärsit tuosta? Oliko yli 2k€ vai vieläkö nämä on alennusmyynnissä?
Hinta oli yli 2kEUR. Tosin halvempiakin on tarjolla jos sellaisia haluaa.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Juu, harvemmin tuollaisesta ihan nyt kahdella luovutaan. En ole varma mutta epäilen ihailleeni Matin löytöä viime viikolla Tuusulanväylällä. Auto oli matkalla Hyrylään päin, APx-xxx. Ajoin muutaman auton päässä teräskapselein vastaavasti motorisoidulla menopelillä :D
Matti R
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1653
Liittynyt: To 15.05.2003 11:00
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Leka kirjoitti:Juu, harvemmin tuollaisesta ihan nyt kahdella luovutaan. En ole varma mutta epäilen ihailleeni Matin löytöä viime viikolla Tuusulanväylällä. Auto oli matkalla Hyrylään päin, APx-xxx. Ajoin muutaman auton päässä teräskapselein vastaavasti motorisoidulla menopelillä :D
Juu, siellä olen ollut. Parissa viikossa ajelin noin 1300km ja olin vähän hämmästynyt miten monta w123:sta näkyi liikenteessä varsinkin Savossa ja keski-Suomessa. Kai sitä tutkailee muuta liikennettä vähän eri tavoin kun oli itselläkin kunnon menopeli alla.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
Avatar
Masaman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Pe 16.09.2005 20:24
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Masaman »

Ilmeisesti nuita w123:sia menee paaliin jossain päin mailmaa lujasti kun outokummun terästehtaan romupihalla tulee jatkuvasti vastaan w123 peltisiä pölykapseleita. :lol:
C250TD 97

[url=http://www.overdrive.fi/autovero50/][img]http://www.overdrive.fi/autovero50/autovero_bb.gif[/img][/url]
Vastaa Viestiin