Oktaanit
Oktaanit
Onko ruiskuteinin oikea menovesi 98E? Menin onneton halvan aineen perässä erään venäläisomisteisen firman mittarille letkuttamaan ysivitosta. Kamala ropellus alko heti kuulumaan pellin alta. Vaihdanko oktaaneita vai öljy-yhtiötä.
Joku on kehunu sitä shellin ihmebensaa (99+)
Paljonko menovesissä on eroja? 95 ei näköjään sovi ainakaan meikäläisen kiitäjälle. Mitä se super meinas saksassa 15 vuotta sitten oktaaneina?
Joku on kehunu sitä shellin ihmebensaa (99+)
Paljonko menovesissä on eroja? 95 ei näköjään sovi ainakaan meikäläisen kiitäjälle. Mitä se super meinas saksassa 15 vuotta sitten oktaaneina?
Isänsä näköinen,muuten normaali.
Mulla on mun ainoassa bensa mersussa on nappi jota voi kääntää tilanteen mukaan minkä laatuista bensaa on tarjolla ,jos tankkaa matala oktaanista bensaa tai bensan ja petroolin seosta ja se on vakio varuste
Mercedes-Benz 220 W187 innenlenker mit schiebedach ´52
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Mercedes-Benz 220 A W180 innenlenker mit schiebedach`55
Mercedes-Benz 180 W120 '57
Mercedes-Benz 220 Sb W111 '63
Mercedes-Benz TN 207 '83
Mercedes-Benz 300 D W123 '82 Vaimon auto
Harley-Davidson 1200 U ´37
NSU OSL 501 '38
NSU OSL 351 '39
Zundapp KS 750 `44
BMW R 35 '49
Ariel Square Four MK 2 1000 ´54
Ariel Square Four MK 2 1000'56
Royal Enfield Scrambler Bullet 500 '56
Triumph 6T Thunderbird 650 ´59
Triumph Trident T150 750 `69
Ariel Square Four MK 1 1000 '50 Vaimon Mp
Ducati Desmo 450 ,72 Vaimon Mp
Heh, mikähän oli oktaanitarjonta olympiavuonna 1952Juho kirjoitti:Mulla on mun ainoassa bensa mersussa on nappi jota voi kääntää tilanteen mukaan minkä laatuista bensaa on tarjolla ,jos tankkaa matala oktaanista bensaa tai bensan ja petroolin seosta ja se on vakio varuste

Uralistit kuulemma seostaa petroolilla niitä boksereitaan ja varma kokemus on se kun kaverin jo-nyt-entiseen 1938-malliseen 220:een toin r*ssistä kannun 76-oktaanista niin johan pelitti hyvin

1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk]
2013 MB A 180 daily driver
https://www.youtube.com/user/karra224
bentsuuni
No en taida ihan vielä olla mobilisti...
Kotikylällä yks varaosaliike hamstrasi ysikakkosta oikeen urakalla silloin kun myynti loppu joskus 80 luvulla.
Myi sitten hoppiin kalliilla kun muualta ei saannu.
Nykyään harrikkamiehet käyvät ostelemassa mitä ihmeellisempiä tuumakoon palikoita kun ei muualta saa, koskenpäälle ajellessaan.
Mitä vanhempi peli sitä varmemmin osia löytyy.
Itselle löyty vm 72 nallesisuun umpiot suoraan hyllystä, varastoja tonkiessa meni kyllä hieman aikaa.
Ja jos ulkopaikkakuntalainen niin vähän joutuu ekstraa maksaan, mutta kyllä kannattaa.
Toi nalle oli vanha tvh huoltoauto ja palikat oli hyllyllä.
Monestako paikasta vielä löytyis....?
Kotikylällä yks varaosaliike hamstrasi ysikakkosta oikeen urakalla silloin kun myynti loppu joskus 80 luvulla.
Myi sitten hoppiin kalliilla kun muualta ei saannu.
Nykyään harrikkamiehet käyvät ostelemassa mitä ihmeellisempiä tuumakoon palikoita kun ei muualta saa, koskenpäälle ajellessaan.
Mitä vanhempi peli sitä varmemmin osia löytyy.
Itselle löyty vm 72 nallesisuun umpiot suoraan hyllystä, varastoja tonkiessa meni kyllä hieman aikaa.
Ja jos ulkopaikkakuntalainen niin vähän joutuu ekstraa maksaan, mutta kyllä kannattaa.
Toi nalle oli vanha tvh huoltoauto ja palikat oli hyllyllä.
Monestako paikasta vielä löytyis....?
Isänsä näköinen,muuten normaali.
Pari tankillista taas ottanu ysikasia, ei kuulosta enää talbotilta.
Hanikka on s asennossa. Mitä varten se "e"?
Jostain joskus kuullu huhun että ysikasilla ajettaessa kulutus jopa pienenisi ja hintaero siten kompensoituu. Tiedä sitten näitä "huoltoasemanpöytäkeskusteluja"
No nythän on taas bensa halpaa. Eihän litra kossuakaan maksa paljon mitään.
Hanikka on s asennossa. Mitä varten se "e"?
Jostain joskus kuullu huhun että ysikasilla ajettaessa kulutus jopa pienenisi ja hintaero siten kompensoituu. Tiedä sitten näitä "huoltoasemanpöytäkeskusteluja"
No nythän on taas bensa halpaa. Eihän litra kossuakaan maksa paljon mitään.
Isänsä näköinen,muuten normaali.
kumpi asento
siis auto onw 124 88- 260e. kummassa asennossa toi säädin pitää olla jos ajaa 98e bensalla..... ja mitä ne muut asennot on????
Mulle sanoi eräs korjaaja ettei 95-"kuraa" pitäisi autossani käyttää ollenkaan.Sillä kyllä ajelin ongelmitta pari vuotta,mutta koska hintaero pieni,niin 98:lla nykyään.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
yleensä jos/kun autossa on sellainen säädin jota kääntämällä sen saa käymään edes siedettävästi 95E:llä (eli sytytys myöhäisemmälle ja tehot alas/kulutus ylös), niin kulutus kyllä pienenee (ja tehot normalisoituvat) 98E:tä käytettäessä niin paljon, että ei kukaan täysjärkinen viitsi ajella sillä 95E:llä...
uudemmissa autoissahan tuo sama tehdään nakutusanturin ja tietokoneen avulla...
tämän ominaisuuden/mahdollisuuden käyttää matala oktaanisempaa polttoainetta millekkä kone on suunniteltu, on tarkoitettu oikeastaan vain "hätätapauksia" varten, ei normaali käyttöön...
mutta jos haluaa ajaa 5-10 heppaa laiskemmalla autolla ja vielä maksaa siitä "ilosta" kulutuksen kasvaessa niin paljon, että 98E:llä tulis jopa halvemmaksi, niin siitä vain
uudemmissa autoissahan tuo sama tehdään nakutusanturin ja tietokoneen avulla...
tämän ominaisuuden/mahdollisuuden käyttää matala oktaanisempaa polttoainetta millekkä kone on suunniteltu, on tarkoitettu oikeastaan vain "hätätapauksia" varten, ei normaali käyttöön...
mutta jos haluaa ajaa 5-10 heppaa laiskemmalla autolla ja vielä maksaa siitä "ilosta" kulutuksen kasvaessa niin paljon, että 98E:llä tulis jopa halvemmaksi, niin siitä vain

huh,huhnapa kirjoitti:mutta jos haluaa ajaa 5-10 heppaa laiskemmalla autolla ja vielä maksaa siitä "ilosta" kulutuksen kasvaessa niin paljon, että 98E:llä tulis jopa halvemmaksi, niin siitä vain


MB 300CE 24V
MB ML320
MB ML320
ei tietenkään saa lisää tehoa, jos kone on tehty 95E:lle, mutta jos kone on tehty 98E:lle mahdollisuudella käyttää siinä myös 95E tai jopa vieläkin "heikompaa" polttoainetta, saadaan ainoastaan sillä 98E:llä ne kaikki tehot käyttöön, se oli mun kirjoituksen punainen lanka
että älä sinä JKL myöskään tee omia johtopäätöksiä, ellet edes osaa lukea sisältöä viesteistä... kukaan ei ole väittänyt, että 98E:ssä olis enemmän energiaa tai muuta, kuin puristuksia paremmin kestävää ominaisuutta... ja selvitä myös itsellesi ensin nakutuksen ja itsesyttyvyyden ero...
itseasiassa 98E:llä tehot voivat jopa hieman tippua sellaisessa koneessa, joka on suunniteltu ja optimoitu 95E:lle, tiesitkös sitä
isännän opel vectra 1.6 16 valve esim. on tehty 98E:lle (oliko siinä nyt 10:1 vai 10.5:1 puristukset
) se kuluttaa 98E:tä 1-1.5 ltr vähemmän/100 km mutta kiihtyy ja kulkee ihan eri tavalla, kuin 95E:tä käytettäessä... mutta siinä voi siis myös käyttää 95E:tä koneen nakuttamatta, ECU vain säätää sytyn sopivasti myöhäisemmälle ja tehot tietenkin laskevat ja kulutus nousee, koska koneen hyötysuhde pienenee...

että älä sinä JKL myöskään tee omia johtopäätöksiä, ellet edes osaa lukea sisältöä viesteistä... kukaan ei ole väittänyt, että 98E:ssä olis enemmän energiaa tai muuta, kuin puristuksia paremmin kestävää ominaisuutta... ja selvitä myös itsellesi ensin nakutuksen ja itsesyttyvyyden ero...
itseasiassa 98E:llä tehot voivat jopa hieman tippua sellaisessa koneessa, joka on suunniteltu ja optimoitu 95E:lle, tiesitkös sitä

isännän opel vectra 1.6 16 valve esim. on tehty 98E:lle (oliko siinä nyt 10:1 vai 10.5:1 puristukset

Tuossa linkki nesteen sivulle
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 707%3b2708
josta oikealla linkki ==>>Bensiininvalintaopas (PDF) http://www.neste.fi/binary.asp?page=338 ... &version=1
NT-tunnus 98E-sarakkeessa tarkoittaa nakutustunnistusta,jonka avulla moottori pystyy hyödyntämään Futura 98E:n korkeamman oktaaniluvun lisääntyneenä tehona ja pienempänä kulutuksena
Minkälaisia ajatuksia tämä herättää?
http://www.neste.fi/artikkeli.aspx?path ... 707%3b2708
josta oikealla linkki ==>>Bensiininvalintaopas (PDF) http://www.neste.fi/binary.asp?page=338 ... &version=1
NT-tunnus 98E-sarakkeessa tarkoittaa nakutustunnistusta,jonka avulla moottori pystyy hyödyntämään Futura 98E:n korkeamman oktaaniluvun lisääntyneenä tehona ja pienempänä kulutuksena
Minkälaisia ajatuksia tämä herättää?

edesmennyt
W201
W201
moro vaan kaikille, nostan heti ensimmäiseksi vanhaa topikkia, en tiedä onko foorumin tapoihin kuuluvaa toimintaa.
mutta kysymys on sellainen että isäni osti kakkos tai ehkä jopa oikestaan ykkös autokseen 190 2,3 -87 mersun. ja ei mennyt päästöistä aivan läpi.
tutkiskelin pikaisesti autodataa ja siellä olikin etät pitäisi löytyä säätö ruuvi jolla voisi säätää kohdilleen ruuttan.
sitten kaivelin toki oktaaniplugin näköisälle, mutta ihmetystä aiheutti että plugissa on useita asentoja, S ja N asentojen merkitys selvisi jo siittä ruotsinkielisestäkin ohjekirjasta mutta entäs ne muut 1,2,3,5,7 kohan ne oli?
mitäs ne asennot sit on?
mutta kysymys on sellainen että isäni osti kakkos tai ehkä jopa oikestaan ykkös autokseen 190 2,3 -87 mersun. ja ei mennyt päästöistä aivan läpi.
tutkiskelin pikaisesti autodataa ja siellä olikin etät pitäisi löytyä säätö ruuvi jolla voisi säätää kohdilleen ruuttan.
sitten kaivelin toki oktaaniplugin näköisälle, mutta ihmetystä aiheutti että plugissa on useita asentoja, S ja N asentojen merkitys selvisi jo siittä ruotsinkielisestäkin ohjekirjasta mutta entäs ne muut 1,2,3,5,7 kohan ne oli?
mitäs ne asennot sit on?
Omassa en huomannut kyllä mitään ero 95 ja 98 välillä. Tosin kaasaripeli jne. Eikös nuo ollut niin että S- asentoa tulisi käyttää 98 ja 95 bensoilla. Se N-asento oli 91 oktaaniselle tai vastaavalle
. Tai näin ainakin meikäläisen saksankielentaidoilla ohjekirjasta luin.
Offtopic: Armeijassa oli kerran joku jäämies laittanut diesel agregaattiin valopetrolia polttoaineeksi. Hyvin tuo kävi ja tuoksuikin paremmalle kuin dieselillä käydessä, mutta sammumaan sitä ei saatu vaikka otti polttoaineletkun irti ja väänsi virrat pois
Jatkoi vaan käymistään ittekseen ja piti jumalatonta meteliä. Ei muuta kun diesel tankki kiinni mötikkään ja hetken kun käytti sillä niin sitten suostui sammumaan... Ei tainnu kone vaan hirveesti tykätä tuosta...

Offtopic: Armeijassa oli kerran joku jäämies laittanut diesel agregaattiin valopetrolia polttoaineeksi. Hyvin tuo kävi ja tuoksuikin paremmalle kuin dieselillä käydessä, mutta sammumaan sitä ei saatu vaikka otti polttoaineletkun irti ja väänsi virrat pois

Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Muut ovat väliarvoja, joista kaikki eivät välttämättä toimi. Kurkistamalla oktaanisäätimen sisään voit nähdä erikokoisia vastuksia ja mittaamalla resistanssit voi päätellä niiden vaikutusta. Yksi pykälä vastaa yleensä kahden asteen eroa sytytysennakon maksimiarvossa. Malli- ja vuosimallikohtaisia eroja näissä on. Haulla löytyy lisätietoa oktaaneista.veksu kirjoitti:moro vaan kaikille, nostan heti ensimmäiseksi vanhaa topikkia, en tiedä onko foorumin tapoihin kuuluvaa toimintaa.
mutta kysymys on sellainen että isäni osti kakkos tai ehkä jopa oikestaan ykkös autokseen 190 2,3 -87 mersun. ja ei mennyt päästöistä aivan läpi.
tutkiskelin pikaisesti autodataa ja siellä olikin etät pitäisi löytyä säätö ruuvi jolla voisi säätää kohdilleen ruuttan.
sitten kaivelin toki oktaaniplugin näköisälle, mutta ihmetystä aiheutti että plugissa on useita asentoja, S ja N asentojen merkitys selvisi jo siittä ruotsinkielisestäkin ohjekirjasta mutta entäs ne muut 1,2,3,5,7 kohan ne oli?
mitäs ne asennot sit on?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Toiha o täydellinen ekolaite... käy ilman polttoainetta. Mulle kans sellanen ni o Bensalaskut historiaa.sundiz kirjoitti:mutta sammumaan sitä ei saatu vaikka otti polttoaineletkun irti ja väänsi virrat pois
Ite ajelen ahdetul golffilla Shellin 99+ bensalla ja ero on valtava 95E verrattuna. 98E menettelee kans.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021