Pystäri ja W123sen vaihdelaatikko?*SELVISI*

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2852
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Pystäri ja W123sen vaihdelaatikko?*SELVISI*

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Mielenkiintoinen krooninen ongelma on pystäriprojektissani. Eli kyse on siitä että W115sessa on W123sen OM616 onnellisesti, ja onnettomasti ollut W123sen Getrag ja nyt 4-lovinen laatikko. W123sesta sekin.

Molemmilla laatikoilla vaihteensiirtosysteemi on kummasti "tökkinyt" eli liikkuu ei-jouhevasti ja ei-mersumaisesti. Vaihteet menevät kumminkin päälle ihan OK. Myöskään vaihteensiirtäjän & siirtovipujen kunnolla ei voi olla merkitystä, sillä Getragin systeemit oli purettu atomeiksi ja kunnostettu huolella ja öljytty, sniif. Nykyisen nelivaihteisen systeemeihin ruikin tarpeellisiin paikkoihin WD-40tä.

Eli onko tuttu ongelma kenellekään? Tai onko kellään lähistöllä W115sen ja W123sen vaihteensiirtäjää, onko niitten mitoituksessa tms. eroa? Vai voisiko ongelma piileskellä W115sen kardaaniputken aukossa, siis siinä mihin vaihteensiirtäjä sijoitetaan?

EDIT: kolmas vaihdelaatikko ja sama ongelma, joka johtui tuosta ounastelelemastani liian hintsusta aukosta. Altapäin siis auton alta vaihteensiirtäjää tarkastelemalla huomasi selväsi kuinka siirtäjä pönkäsi aukon reunaan. Peltisaksilla ja viilalla hiukkasen kiusasin ja ongelma poistui!
Viimeksi muokannut Petteri Kivimäki, Pe 13.07.2007 17:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Kokeileppa säädellä niiden tankojen pituuksia, haiskahtais kovasti siltä ettei pituudet ihan täsmää. Senhän vois tehä vaikka yks tanko kerrallaan niin että ottais tangot irti ja loksauttais käsin laatikosta aina vaihteen päälle(ja kepistä vastaavasti kans tietty) ja sit koittaa tankoa paikoilleen, et täsmääkö pituus jne.
Millhill Performance
-Built With Pride-
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1811
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

Antti M. kirjoitti:Kokeileppa säädellä niiden tankojen pituuksia, haiskahtais kovasti siltä ettei pituudet ihan täsmää. Senhän vois tehä vaikka yks tanko kerrallaan niin että ottais tangot irti ja loksauttais käsin laatikosta aina vaihteen päälle(ja kepistä vastaavasti kans tietty) ja sit koittaa tankoa paikoilleen, et täsmääkö pituus jne.
Ei taida onnistua noinpäin, kun kepissä ei ole sitä vaihde päällä asentoa. Pitää säätää tangot vapaa-asennoissa, kun keppi on lukittu alapuolelta vapaalle.
Avatar
jari_w123
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1574
Liittynyt: Su 01.01.2006 20:10
Paikkakunta: kokkola

Viesti Kirjoittaja jari_w123 »

Ja lukitus tapiksi pitkä 6mm pultti :wink: .Onko se w123:sesta peräisin oleva loota alumiini vai valurautakuorinen?Niissä on nimittäin erilaiset shifterit.
auto w123 200D/300DT vm, -81
Vastaa Viestiin