Aurauskulmien säätö w210 farkku säätyvällä alustalla

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
mebafani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 19.06.2006 12:23

Aurauskulmien säätö w210 farkku säätyvällä alustalla

Viesti Kirjoittaja mebafani »

Voisko joku selventää miten tehdään ja mitä se kalibrointi tarkoittaa aurauskulmia säädettäessä, kun on automaattisesti säätyvä alusta. Onkohan näin, että vain Vehoilla tehdään aurauskulmien säätöjä näihin, kun sitä "kuoppaan" sopivaa työkalua, putkea, ei ole muilla.
vm 2000 E mallin farmari.
Avatar
jussi70
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 332
Liittynyt: Su 17.10.2004 17:52
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Aurauskulmien säätö w210 farkku säätyvällä alustalla

Viesti Kirjoittaja jussi70 »

mebafani kirjoitti:Voisko joku selventää miten tehdään ja mitä se kalibrointi tarkoittaa aurauskulmia säädettäessä, kun on automaattisesti säätyvä alusta. Onkohan näin, että vain Vehoilla tehdään aurauskulmien säätöjä näihin, kun sitä "kuoppaan" sopivaa työkalua, putkea, ei ole muilla.
vm 2000 E mallin farmari.
Pyöränasentokulmia säätää autokorjaamot ja rengasliikkeet, myös mersuihin. Etupäähän vaihdetaan epäkeskopultit joilla camberia saadaan säädetyksi alustaa madaltaessa. Reilussa madalluksessa tämäkään keino ei riitä vaan pyörä jaa kallelleen, "ominaisuutta" voidaan kompensoida säätämällä auraus minimiin. Alan liikkeissä noita ruuveja on hyllyssä, mutta varmista tilatessasi aikaa...

Takapään korkeuden säätö tehdään asennontunnistimen tangon mittaa muuttamalla. Tankohan on apukuskin puolella takakallistuksenvakaajan yhteydessä. Siitä vaan kokeileen tangon pituutta säätämään. Omassani tuo mitta löytyi vaan hakemalla....
-Jussi-
W212
mebafani
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 36
Liittynyt: Ma 19.06.2006 12:23

renkaat kuluu

Viesti Kirjoittaja mebafani »

Uusien renkaiden vaihdon yhteydessä Ford merkkihuolto tutki (auraus, camber) ja havaitsi säätötarpeen, mutta ei osannut säätää. Vianor, ab huolto, mersuja paljon korjaava auto asi ilmoittivat, etteivät tee, kun on tuo itsesäätyvä alusta. Pari muuta mersuja korjaavaa pienempää pajaa, sama juttu.

Euromaster vastas hienosti, että säätö onnistuu. Suhaisin innoissani sinne. Tutkivat ja ilmoittivat kaiken olevan niin hyvin kuin vain olla voi. Tuo tutkimus maksoi 40e ja jo nyt, lomareissujen jälkeen, jokaisen renkaan sisäkulmissa havaittavissa kuluneisuutta. Että ei se ihan niin ole, että rengaskorjaamot ja autokorjaamot tekevät.

Veholla pelkkä tutkimus 100e ja työmäärän mukaan loppulasku. Mitä lienee. Mutta seuraavaksi Veholle, ikävä kyllä jonot ovat pitkät ja renkaat vain kuluvat. Ehkä haen ihan periaatteesta Euromasterilta sen 40e takas, jos kuluneisuus johtuu auraus- cambersäädöistä.
Mistä muusta neljän renkaan sisäkulmien kuluminen vois johtua :?
Trompi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ke 17.08.2005 08:29
Paikkakunta: Varkaus
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Trompi »

Maanantaina käytin 4p-suuntauksessa omani, koska renkaista hävisi sisäkulmat todella nopeasti. Autona 270cdi farkku -01.
Yksikään rengas ei ollut kunnossa. Etupäässä oli haritusta melkein aste ja koko takakelkka oli ikäänkuin vinossa pari senttiä. Kaikki muut saatiin korjattua, mutta toisessa takapyörässä ei riittänyt säätö oikaisemaan rengasta suoraan.
Korjaukseksi kehoitti vaihtamaan sen tangon jolla auraus säädetään. Vanhassa kun ei riittänyt säätövara kun pusla oli kulunut.
Takapäässä oli pultit sitten tiukassa, ja niiden kanssa joutui asentaja pikkisen painimaan.
Aikaa meni 1h15min ja lasku oli 85eur.
Tämä siis MB korjaamolla...
Vastaa Viestiin