Paisuntasäiliön puhdistua
Paisuntasäiliön puhdistua
Mites saa parhaiten puhdistettua paisuntasäiliön, jossa on öljyä seinämissä? Säiliö on "neljäosastoinen", eli sitä ei pääse pyyhkimään/harjaamaan. Ainoa vaihtoehtoko on ottaa säiliö pois, kaataa jotain liuotinta sisään ja antaa vaikuttaa? Mikä aine on paras kyseiseen hommaan?
Re: Paisuntasäiliön puhdistua
Kokeile vesiliukoista liuotinpesua. Se liuottaa öljyn ja huuhtoutuu vedellä pois. Jos paisuntasäiliö on jäähdytysjärjestelmästä ei vedestä ole haittaa, muussa tapauksessa anna sen kuivua ennen takaisin laittoa. Ainetta löytyy ainakin autotarvikeliikkeistä ja huoltoasemilta, saattaa löytyä myös marketeista.Jay kirjoitti:Mites saa parhaiten puhdistettua paisuntasäiliön, jossa on öljyä seinämissä? Säiliö on "neljäosastoinen", eli sitä ei pääse pyyhkimään/harjaamaan. Ainoa vaihtoehtoko on ottaa säiliö pois, kaataa jotain liuotinta sisään ja antaa vaikuttaa? Mikä aine on paras kyseiseen hommaan?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020

Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Sama ongelma täällä! Olen kerran vuoteen irrottanut paisuntasäiliön ja pessyt liuotinpesulla. Puhdasta on tullut, mutta öljyä ja mönjää ilmaantuu pian uudelleen paisuntasäiliöön veden pinnalle. Ilmeisesti kannetiiviste on joskus mennyt ja järjestelmä on jäänyt pesemättä kunnolla, kesällä aina öljyä irtoaa putkien seinämistä kun moottori käy kuumempana. Saattaa myös olla että vanhan koneen (W124 200D) kannentiiviste tihkuu, koska öljyn määrä paisuntasäiliössä on nykyään lisääntymään päin...
Mitähän tapahtuisi jos panisi jäähdytysjärjerstelmään litran liuotinpesua. Onkohan joku kokeillut? Mitenhän jäähdytysjärjestelmä silloin pestään kun öljyä on päässyt jäähdytysjärjestelmään? Olen ostanut autotarvikeliikkeen kallista litkua kerran, mutta vaikutti siltä, että ei se öljyä liuottanut järjestelmästä, paisuntasäiliökin jäi sen jäljiltä sisältä aivan ennalleen. Olisikohan oikea liuotinpesuaine jäähdytinjärjestelmässä tehokkaampi?
Minulle muuten eräs "asiantuntija" kertoi, että pieni öljymäärä paisuntasäiliössä ei ole vaarallista - vanhemmissa koneissa sitä tulee kun kannentiiviste kovettuu. Onkohan asia näin...
Mitähän tapahtuisi jos panisi jäähdytysjärjerstelmään litran liuotinpesua. Onkohan joku kokeillut? Mitenhän jäähdytysjärjestelmä silloin pestään kun öljyä on päässyt jäähdytysjärjestelmään? Olen ostanut autotarvikeliikkeen kallista litkua kerran, mutta vaikutti siltä, että ei se öljyä liuottanut järjestelmästä, paisuntasäiliökin jäi sen jäljiltä sisältä aivan ennalleen. Olisikohan oikea liuotinpesuaine jäähdytinjärjestelmässä tehokkaampi?
Minulle muuten eräs "asiantuntija" kertoi, että pieni öljymäärä paisuntasäiliössä ei ole vaarallista - vanhemmissa koneissa sitä tulee kun kannentiiviste kovettuu. Onkohan asia näin...
- - - - - - - - - -
MB W211 CDi
MB W211 CDi
No nyt tuli pantua "paremman tiedon puutteessa" puoli litraa liotinpesua paisuntasäiliöön. Sitten vartti kovaa ajoa ja laskin nesteet pois. Kyllä tulikin aivan mustaa nestettä ulos. Lopuksi kun koetin kumiletkua sormella sisäpuolelta, edelleen sieltä lähti sormeen mustaa mönjää. Olis siis pitänyt antaa vaikutta kauemmin.
Ehkä pesen myöhemmin uudelleen, mutta nyt ajan hetken ja katson mitä tapahtuu...
Ehkä pesen myöhemmin uudelleen, mutta nyt ajan hetken ja katson mitä tapahtuu...
- - - - - - - - - -
MB W211 CDi
MB W211 CDi
Varovasti
Kannattaa varoa liuottimia, joita laittaa paikkoihin, joissa on kumia. Toiset liuottimet sisältävät viinaa ja se haurastuttaa/kovettavat o-renkaat ja letkut, jos eivät ole sille tarkoitettu. Yleensä liuottimet ovat öljypohjaisia (en ole mikään kemisti, korjatkaa, jos menee paljon pieleen) ja normaalit kumit kestää niitä. Muutenkin kannataa käyttää liuottimena jotain muuta kuin viinaa sisältäviä aineita, koska ne eivät liuota öljyä, tehoavat enemmänkin tervaan ja vastaaviin aineisiin.