Tutina / heijaus jarrutettaessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
pheno
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 15.05.2006 14:10

Tutina / heijaus jarrutettaessa

Viesti Kirjoittaja pheno »

Pitemmän aikaa ollut sellainen ongelma, että jarrutettaessa tuntuu selvä tutina. Tutina tuntuu jo ihan kevyessäkin jarrutuksessa. Jos jarrutusvoimaa lisää niin tutina suurenee samalla ja lopulta koko auto heijaa edestakaisin.

Jarrulevyt vaihdoin eteen/taakse, eikä siitä ollut apua.
MB E200 CDI -02
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

Muistitkos puhdistaa levyjen alta navan tasopinnoista ruosteet ja syntyneet pajahilseet pois? Tutisee ne uudetkit levyt jos jäävät vinoon napaan nähden.
pheno
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 15.05.2006 14:10

Viesti Kirjoittaja pheno »

peehoo7 kirjoitti:Muistitkos puhdistaa levyjen alta navan tasopinnoista ruosteet ja syntyneet pajahilseet pois? Tutisee ne uudetkit levyt jos jäävät vinoon napaan nähden.
Tutina oli lähes samanlainen myös vanhoilla levyillä jarrutettaessa. En usko että se olisi tuosta kiinni.

Voisiko joku todella kulunut pusla tehdä tuollaista ?
MB E200 CDI -02
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Heps! Samaa ongelmaa täällä.

Käytetty kahdella korjaamolla eikä alustasta ole löydetty mitään vikaa.
Avatar
peehoo7
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 152
Liittynyt: Su 10.04.2005 23:30
Paikkakunta: Kempeleestä

Viesti Kirjoittaja peehoo7 »

pheno kirjoitti:
Tutina oli lähes samanlainen myös vanhoilla levyillä jarrutettaessa. En usko että se olisi tuosta kiinni.

Voisiko joku todella kulunut pusla tehdä tuollaista ?
Usko vaan että voi olla tuosta kiinni. On niitä ukot levyjä takuuseen kannelleet ja tutinat vaan jatkuneet, tai aluksi melkeen jopa loppuneet ja tuleet takaisin melko pian. Lyöt ne ohjuritkin pois puhdistuksen ajaksi ettei jää niiden juuriin töhkää ja sitten puhtaaksi esim. epäkeskokoneella.
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Tänään tuli uudet etupään laakerit, levyt ja palat. Auton kulku merkittävästi vakaampaa mutta nyt uutena ongelmana on terävä nypytys jarruttaessa.

Perstuntumalla tuntuu siltä että kulutuslukemista lähtee litra pois, sen verran paremmin tuntuu lulla rullaavan laakereiden vaihdon jälkeen. Kaasupolkimen asentoakin piti muuttaa totutusta.
pheno
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ma 15.05.2006 14:10

Viesti Kirjoittaja pheno »

e320 kirjoitti: Perstuntumalla tuntuu siltä että kulutuslukemista lähtee litra pois, sen verran paremmin tuntuu lulla rullaavan laakereiden vaihdon jälkeen. Kaasupolkimen asentoakin piti muuttaa totutusta.
Paljonkos oli vanhoilla laakereilla rullattu ?
MB E200 CDI -02
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

pheno kirjoitti:
e320 kirjoitti: Perstuntumalla tuntuu siltä että kulutuslukemista lähtee litra pois, sen verran paremmin tuntuu lulla rullaavan laakereiden vaihdon jälkeen. Kaasupolkimen asentoakin piti muuttaa totutusta.
Paljonkos oli vanhoilla laakereilla rullattu ?
410 000km
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1529
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Mistä laakereista tässä nyt puhutaan, kannattaako vaihtaa levyjen ja palojen vaihdon yhteydessä=?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Ihan etupyörien laakerit kyseessä.
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1529
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

e320 kirjoitti:Ihan etupyörien laakerit kyseessä.
Dugn :shock: :)

Kannattaako niitä ennaltaehkäisevästi vaihtaa vai odotella vikoja?
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
e320
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2304
Liittynyt: Ma 20.12.2004 03:17

Viesti Kirjoittaja e320 »

Eiköhän ne hiljalleen kulahtele niin ettei sitä edes huomaa ennenkuin ovat täysin loppu.

Minulla alkoi etupää nuljahdella pikipaikkojen yli ajaessa ja välillä täristi ihmeellisesti. Korjaamolla ei löytynyt edes väljää, pitivät vain vähän ääntä pyöritellessä.

Kuitenkin uusimisen jälkeen ajo vakautui merkittävästi ja kuten sanoin, rullaa reilusti herkemmin kuin ennen. Oman osansa voi tietty tehdä jarrujenkin herkistys.
Vastaa Viestiin