W123 talviautona...vinkkejä hakusessa!

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

W123 talviautona...vinkkejä hakusessa!

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

On meinaan pirun huono ajettava, sutii lievästi sanottuna PALJON. No tietenkin osasyynä tähän on huonot renkaat, mutta budjetti on sen verran pieni ettei ihan heti mitään Nokian nelosia pysty hankkimaan :lol:
Kumit on kunnoltaan kuin uudet, mutta kuitenkin erittäin huonot. kaikki nastat tallessa, mutta ne on sijoiteltu jokseenkin kummasti, nastoja on ihan renkaiden reunoissa, keskellä ei lainkaan.. Lienee pakko joka tapauksessa uudet renkaat hommata, mutta se tuskin dramaattisesti parantaa ajo-ominaisuuksia. Mutta olisiko tähän hätään mitään vinkkejä/kokemuksia?

Hiekkasäkkejä voisi tietysti änkeä kontin täyteen jotta saisi painoa taakse.. :roll:
W124 300D autom. -86
Avatar
kimmo l
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1507
Liittynyt: Su 19.10.2003 16:58
Paikkakunta: 300km turusta Onneksi!

Viesti Kirjoittaja kimmo l »

:shock: Siis huono ajaa?" epävakaa" Vai huono liikkumaan lumella?
Kerro pikkusen tarkemmin?
Paino siellä perässä vaikuttaa liikkeelle lähtöön ja jos sitä on liika saattaa ohjauksesta tulla levoton? :roll:
Auton suuntavakaus riippuu 1.renkaista. 2. nivelistä 3.taka-pään puslista.
4. suuntauksesta! :wink:
Kuva

Hyvät on perät.......
Auti
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

W123 on kyllä Mersun tapaan herkkä renkailleen. Niiden piikkiin voisi hyvinkin pistää suuren osan sutimisesta. Mielestäni W123 on kuitenkin hyvillä renkailla eräs parhaista takavetoisista autoista talvella sekä etenmiskyvyltään että ajettavuudeltaan -- ei missään mielessä loistava mutta erittäin "perushyvä".
Renkaiden lisäksi tulee muuten mieleeni, että etteivät vaan etujarrut jumita? Siinähän takapyörien pitää heti voittaa jarruista mahdollisesti tuleva kitka, ennen kuin auto liikahtaa, ja tässä voi sutiminen olla lähellä.

Lisäpaino aivan takaluukun takareunalle auttaa luonnollisesti jonkun verran. Joku 40 kiloakin tekee jo ihmeitä.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
JukkaH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 746
Liittynyt: To 18.09.2003 00:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JukkaH »

k.j kirjoitti::shock: Siis huono ajaa?" epävakaa" Vai huono liikkumaan lumella?
Kerro pikkusen tarkemmin?
Paino siellä perässä vaikuttaa liikkeelle lähtöön ja jos sitä on liika saattaa ohjauksesta tulla levoton? :roll:
Auton suuntavakaus riippuu 1.renkaista. 2. nivelistä 3.taka-pään puslista.
4. suuntauksesta! :wink:
Juu siis lähinnä huono liikkumaan, sutii, ei meinaa pysähtyä jne. Pienenkin mäen ylitys on työn ja tuskan takana :D
W124 300D autom. -86
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ei muuta kuin hyvät renkaat alle. Itse koin tuollaisen "ihmeparantumisen" viime kesänä, kun ostin uudet Bridgestonet todella vanhojen Continentalien tilalle.

Jarrutkin tietty kannattaa käydä läpi, että jumittaako. Ei paljoa tarvita, kun liikkeellelähtö huonoilla renkailla vaikeutuu entisestään. Tästä taas on kokemusta Ässässä.

Omalla autollani ei ole mitään etenemisvaikeuksia lumella, jäällä taas kaipaisin lisää pitoa. Tässä syy taas on myöskin vanhoissa ja kuluneissa renkaissa.

Kokeile 40-50 kg:n hiekka- tms. säkkiä konttiin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: W123 talviautona...vinkkejä hakusessa!

Viesti Kirjoittaja raul »

Pre-Pappa kirjoitti:Lienee pakko joka tapauksessa uudet renkaat hommata, mutta se tuskin dramaattisesti parantaa ajo-ominaisuuksia. Mutta olisiko tähän hätään mitään vinkkejä/kokemuksia?

Hiekkasäkkejä voisi tietysti änkeä kontin täyteen jotta saisi painoa taakse.. :roll:
Siis aivan päinvastoin. Kannattaa todella satsata hyviin renkaisiin tai luopua ajamisesta. Huonoilla renkailla se on tuskaa autolla kuin autolla, tiedän.
Itelläni on talviautossa Nokian HP2 205, vanteet 15x7 et 35, ja tuntuu kuin auto olisi tehty tälle yhdistelmälle, eli hieman alkuperäistä isompi otepinta tiehen, mutta suurinpiirtein sama ET-luku, auto tuntuu paremmalta ajaa kuin millään 225/245 linjalaisilla tähän asti! Mielettömän hyvät renkaat tekee mielettömän hyvät ajo-ominaisuudet. Ainoa negatiivinen asia ponnahtaa silloin tällöin esiin jos pitää esim. jäiseen ylämäkeen lähteä paikaltaan, silloin olisi kiva saada kontinpohjalle painoa. Ja sitäpaitsi 123:sta ainoa mikä oikeasti suddailee niin on 280, diiseleillä ja vanhoilla nelosilla kannata edes puhua muusta sutimisesta kuin mitä sitten vahingossa.
Tietysti mikäli ajetaan automaattivaihteisella, voi liikkellelähdöt olla sutivia, mutta harjoittelulla siinä oppii, sama tietenkin monille hankalan mersun kytkimen kanssa.
Tärkein ominaisuus kuitenkin hyvien talvirenkaiden kanssa on varsinkin tässä tapauksessa se että ne eivät päästä auto puskemaan (aliohjautumaan) mikä on mielestäni karseinta mitä auto voi tehdä. Lisäksi pidon tulisi säilyä myös kaarre ja mutkittelevassa ajossa, eikä auto saisi liikkua ajolinjaltaan sivusuuntaan. Ainakin Nokian HP täyttää nämä vaatimukset, muunmerkkisistä HYVISTÄ talvirenkaista ei mulla ole tietoa mutta sen suuntaista kommenttia (esim. Timo L.) on tullut että laatua löytyy ja mersullakin voi ajaa talvella. Ou jea. 8)
Timo L. kirjoitti:Kokeile 40-50 kg:n hiekka- tms. säkkiä konttiin.
*Auts* Mä kun juuri talveksi tyhjensin kontin turhasta painosta että tulisi vajaatehoisellakin vähän auton tuntua. :lol:
Mutta, talvi on pitkä ja kaikkeen kannattaa varautua, eikä siitä säkistä juuri haittaakaan ole. Mitä nyt ehkä lisääntynyt kulutus...?
Avatar
Mihaline
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 383
Liittynyt: To 17.04.2003 13:58

Viesti Kirjoittaja Mihaline »

sama tietenkin monille hankalan mersun kytkimen kanssa.
Häh?? Minkä ihmeen hankalan kytkimen kanssa?? Ei minusta mersussa hankala kytkin ole, päinvastoin, 300D:n kytkintä vasten on ehkä helpoin ollut tähän mennessä pitää autoa paikallaan mäessä pelkästään kytkimen avulla, ehkä W124:sessa on vähän parempi mutta kuitenkin...
MB 300D, MB 380 SEC, MB S600C.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja jarski »

Kyllä tuolla w123:lla tuntus hyvin pääsevän liikkeelle :arrow: kertaakaan ei ole jäänyt kiinni mihinkään risteykseen/ vastaavaan liukkaalla, alla on ollut sirkkelinterä nastarengasta, 195:sta kitkarengasta ja nyt 195:set HKPL 2:set.

Tai jos oikein alkaa muistelemaan, niin kerran piti hakea vauhtia maantiellä yhteen tosi jyrkkään ylämäkeen, tiet olivat märkää jäätikköä ja alla kuluneet kitkarenkaat. Oli vielä boonukseni mutka siellä mäen alla, johon ei liukkaalla voinut lujaa ajaa...
w115,123,124,126,210 yms.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Vielä tuosta peräpainosta, että itse en ole moista käyttänyt omissa autoissani. Tosin nyt kun purin autoa maalausta varten, irroitin myös takapuskurin sekä vetokoukun. Näillä oli kyllä jonkun verran merkitystä, nimittäin perä nousi reippahasti ylemmäs ja takapyörien pitävyys huononi heti. Kovil-koukku painanee sen 25 kg ainakin.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
target
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ke 17.09.2003 02:59
Paikkakunta: kvl

Viesti Kirjoittaja target »

Mulla on vanhat pari talvea ajetut talvirenkaat W 201 vm-85 2.5 D:n alla.

Autossa on alustasarjapaketti, joka todella laskee koria alaspäin. Takakonttiin laitoin ennen lumia aivan tankin taakse 40-50 kg painoa. Renkaissa(185/65-14) painetta edessä 2,5 ja takana 2,7 bar.

Kulkee kuin juna tällä virityksellä, enkä ole ollut ainakaan vielä jumissa missään.
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1291
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

123

Viesti Kirjoittaja Ari »

Kyllä on Pre-Papan kanssa ihan identtiset kokemukset.
Liukkailla sai jännittää w123:sen kanssa;huonosti pysähtyy,sutii mielettömästi jne.
Tästä aiheesta on ollut juttu jo aiemminkin.Jälleen täytyy todeta että renkailla lienee suuri merkitys?
Mutta silti...kyllä on ollut tyystin erilaista tällä nykyisellä.
Kotipihani on hieman kalteva ja lumitöihin joutui 123:sen kanssa usein että pääsi liikkeelle,vastaavaa ei ole esiintynyt 190:llä.

W123 on erinomainen talviauto lämmityksen suhteen,ei tarvinnut palella.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

Re: W123 talviautona...vinkkejä hakusessa!

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Rohkenen väittää, että "talviautossa" yksi ratkaisevimpia tekijöitä sen hyvyydelle tai huonoudelle on se minkälaiset renkaat on alla. Niiden vaikutus on jopa dramaattinen. En voi kuin ihmetellä talvirenkaista säästämistä. Itselläni on ollut hyviä ja huonoja renkaita. Kokemuksen perusteella on mennyt halu säästää talvirenkaista.

Itse ajelen w123 300 dieselillä ja minun mielestä se on aika hyvä talviauto. Siinä ei tarvi mitään hiekkasäkkejä takana. Parantaa sitä voisi asentamalla Webaston. Mieluiten kauko-ohjatun.

Talvirenkaiden kanssa voi ajatella niinkin, että ne on siirrettävissä seuraavaan autoon jos tulee autonvaihdon aika. Kalliita renkaita henkittaessa voi ottaa huomioon esimerkiksi minkälainen vannekoko on autossa, johon renkaat mahdollisesti seuraavaksi tulisi.

Itse ajelen tällä hetkellä w126:sen vakio 15" peltivanteilla, jotka pitäisi käydä renkaineen niihin Mersuihin jotka on minun makuun ja sopivassa hintaluokassa. Siis pystylamppumersu, w116, w126, w123.
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Nyt on sitten kokemuksia taas kitkarenkaista w123:n alla. Vaihdettiin väliaikaisesti alle 225 ja 235x17 pyörät alle, takarenkaat on ihan loppu, edessä on kyllä hyvin pintaa vielä. Kuvittelin, että noilla ei pääse yhtään mihinkään, mutta erehdyin kyllä pahemman kerran. Nousi moitteetta yhden lumisen ja jyrkähkön mäen. Märällä jäätiköllä tuntuu kyllä, että auto leijailee ilmassa, mutta silti tuli Korolla nastarenkailla perä edellä vastaan...
w115,123,124,126,210 yms.
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Tässä on toisaalta aika helppo olla Jorin kanssa samoilla linjoilla. Ainakaan W123:n vakiorenkaista ei tänä päivänä saa kovin ihmeellistä laskua aikaan -- noita 185/70 R14-nastagummeja kun saa ihan merkkituotteenakin alle 250 euron /kierros. Näin esim. Hakkapeliitta kakkosta. Niitä ostellessa voi esimerkiksi seurata, miten toinen asiakas ostaa johonkin über-Saabiin jotain 235/50-mittaisia 17-tuumaisia...
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Jori Ravantti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 314
Liittynyt: Pe 15.08.2003 23:59
Paikkakunta: Asikkala
Viesti:

maksavat mitä maksavat

Viesti Kirjoittaja Jori Ravantti »

Hyvät talvirenkaat maksavat mitä maksavat.

Omituista on se kun ihmisiltä usein riittää rahaa paljon turhempaankin kuten etelänmatkoihin ja auton kohdalla ulkonäön takia ostettuihin erikoisvanteisiin tai kalliiseen maalaukseen, joka ensisijaisesti ulkonäön takia, eikä korroosiokestävyyden.

Siis mielenkiintoista se minkä takia niinkin tärkeiden osien kuin talvirenkaiden kohdalla pihistellään?

Todettakoon, että myös itse nuorempana pihistelin renkaista kunnes sattui pari ulosajoa.

Omassa Mersussani ei ole tällä hetkellä edes radiota, mutta renkaat on hyvät. Talvella myös lämmityslaitteen tehokkuus on tärkeää. Siihen olen panostanut sähköisellä kiertovesipumpulla lämmityslaitteen kierrolle + ylimääräisellä lämmityskennolla, jonka saa helposti pikaliittimillä myös pois takajalkatilasta. Myös valoihin olen panostanut, uusiin tuulilasinpyyhkijöihin ja uuteen tuulilasiin..
Avatar
lede
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 32
Liittynyt: Ke 11.06.2003 20:43

Hyvinhän tällä pääsee..

Viesti Kirjoittaja lede »

Nyt on ollut ensimmäistä talvea 123:n alla ja yllättävän hyvähän tämä on takavetoiseksi etenemään! Vaikka renkaat on niin vanhat, että syksyllä epäilytti laittaa niitä enää alle, niin nyt tuntuu että tämän talven näillä pärjää vielä mainiosti.

Käykääpä ajelemassa takavuosien takavetoisilla "pimppakorolloilla" sun muilla, joissa oli jäykkä taka-akseli niin tuntuu mersu taas melko hyvälle talviautolle :wink:
ex-300D 1979
Avatar
adenauer300
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1866
Liittynyt: Ma 14.04.2003 13:05
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja adenauer300 »

Ei ole koskaan ollut vaikeuksia ajaa Mersulla talvella. "Teininä" ( siis alle 20-vuotiaana, sorry jangsterit :oops: ) tuli ajettua W123:sta kesärenkailla kolmetalvea peräkkäin, kun ei mukamas ollut varaa ostaa nahkakaljujen talvirenkaiden tilalle uusia. eikä mitään ongelmaa.
Mersut: 1952 W186 / 1957 W180 / 1968 W108 / 1981 W123 / 1989 C126 / 2001 W210
+ prätkiä ja mopoja läjä

Kuvia romuista:

http://s253.photobucket.com/user/adenauer300/library/?page=0
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Uutta kommenttia täältä tulee tänään, kun investoin omaan satakakskolomoseen uudet nastagummit. Ilmeisesti ostoslistalla ovat 185/70 Hakkapeliitta kakkoset. Jos niitä ei enää ole (kuten epäilivät liikkeessä) alle asennetaan Kleberit. Saas nähdä. Pitääkin muistaa ottaa näistä vanhoista Ultra Gripeistä kuva ennen pois antoa, harvoin näkee noin nastattomia renkaita joista ei varsinaisesti ole edes irrotettu ainoatakaan nastaa. Ällistyttävän hyvä jarrutus- ja veto(!)pito niissä kyllä tuntuu vieläkin olevan. Ilmeisesti kuvio toimisi kohtuullisesti myös kitkarenkaana :?:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Leka
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1403
Liittynyt: Ma 18.08.2003 21:26
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Leka »

Aku P kirjoitti:Uutta kommenttia täältä tulee tänään, kun investoin omaan satakakskolomoseen uudet nastagummit. Ilmeisesti ostoslistalla ovat 185/70 Hakkapeliitta kakkoset. Jos niitä ei enää ole (kuten epäilivät liikkeessä) alle asennetaan Kleberit.
Kleberistä tuli mieleen, että ne kuulemma tehdään samassa tehtaassa Hakkapeliittojen kanssa. Pintakuvio on ainakin täysin samanlainen. Lienevätkö samoja renkaita :shock:
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Leka kirjoitti:
Aku P kirjoitti:Uutta kommenttia täältä tulee tänään, kun investoin omaan satakakskolomoseen uudet nastagummit. Ilmeisesti ostoslistalla ovat 185/70 Hakkapeliitta kakkoset. Jos niitä ei enää ole (kuten epäilivät liikkeessä) alle asennetaan Kleberit.
Kleberistä tuli mieleen, että ne kuulemma tehdään samassa tehtaassa Hakkapeliittojen kanssa. Pintakuvio on ainakin täysin samanlainen. Lienevätkö samoja renkaita :shock:
Ja mulle uskoteltiin että Nokia on ollut vahvasti mukana niitä piirtämässä. Pintakuvio kyllä muistuttaa Hakkista, olet aivan oikeassa. Tarttee varmaan piruuttaan koettaa Klebereitä -- tässä talvessa nyt menee huonompikin rengas. Parhaillaankin on pakkasta huimat 0,7 astetta ja olisiko tuota lunta kinoksissa nyt 2 senttiä.. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:Uutta kommenttia täältä tulee tänään, kun investoin omaan satakakskolomoseen uudet nastagummit. Ilmeisesti ostoslistalla ovat 185/70 Hakkapeliitta kakkoset. Jos niitä ei enää ole (kuten epäilivät liikkeessä) alle asennetaan Kleberit. Saas nähdä. Pitääkin muistaa ottaa näistä vanhoista Ultra Gripeistä kuva ennen pois antoa, harvoin näkee noin nastattomia renkaita joista ei varsinaisesti ole edes irrotettu ainoatakaan nastaa. Ällistyttävän hyvä jarrutus- ja veto(!)pito niissä kyllä tuntuu vieläkin olevan. Ilmeisesti kuvio toimisi kohtuullisesti myös kitkarenkaana :?:

Miksi et osta originaalikokoa, 175/80-14 -kumeja? Kyllä niitäkin saa.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Timo L. kirjoitti: Miksi et osta originaalikokoa, 175/80-14 -kumeja? Kyllä niitäkin saa.
Ei saa ainakaan Salosta ihan niin hyvin. Pitää tänään vielä varmistella, olisiko noita alkuperäiskokoisia munkkeja tarjolla. Ennen joulua oli jotain hajayksilöitä jäljellä, mutta esim Hakkista ei ollut kuin matalampana versiona.

Luuleksää etten MINÄ nyt ensimmäiseksi kysy orginaalikokoa... :wink:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14193
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Aku P kirjoitti:
Timo L. kirjoitti: Miksi et osta originaalikokoa, 175/80-14 -kumeja? Kyllä niitäkin saa.
Ei saa ainakaan Salosta ihan niin hyvin. Pitää tänään vielä varmistella, olisiko noita alkuperäiskokoisia munkkeja tarjolla. Ennen joulua oli jotain hajayksilöitä jäljellä, mutta esim Hakkista ei ollut kuin matalampana versiona.

Luuleksää etten MINÄ nyt ensimmäiseksi kysy orginaalikokoa... :wink:
Kysy Kesälahden Villalan Nesteeltä :-), Nokialaisia oli ja oisko ollu Klebereitä. Syksyllä kävin ostamassa Lasolia, niin myyjä kävi heti kauppaamaan... 300 e/varvi.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Hähähähähä. Ei olisi ensimmäinen kerta kun meikäläinen tekee niin hulluja ostoksia että hakee talvirenkaatkin ties mistä susirajan takaa... :twisted:

Täytyy kohta soitella vielä liikkeet läpi, kun on saatu tämä tämänviikkoinen lehti painoon. :?
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ja nyt vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Kyllä niillä renkailla on USKOMATTOMAN iso vaikutus menoon ja ajettavuuteen.
Heivasin eilen ne vanhat GY:t mäkeen ja ostin W123:een kierroksen ihan uusia Hakkapeliitta kakkosia, originaali 175/80 R14-kokoisina. Ajettavuus säilyi ennallaan mutta veto- ja jarrutuspito parani potenssiin 2827. Kolmosella autoa on huurteisella maantiellä turha yrittääkään sudittaa, kun ennen sopivassa paikassa saattoi vielä nelosellakin ylämäessä iskeä tyhjää. Jäisellä soratiellä pitoa riittää ja mikä tärkeintä, renkaat varoittavat hyvissä ajoin jos vauhtia on liikaa. Jo kaarteen alussa tuntuu persauksissa/ohjauksessa, että nyt voisi vaikka hiukan puskea. Ja tämähän tietää sitä, että kaarteen lopussa taas perä voi hiukan heilahtaa. Ja tämä kaikki saa tapahtua ilman mitään dramatiikkaa ja syntyvä luistokin on helposti hallittavissa.


Eli merkkirenkaat alle, kyllä se siitä iloksi muuttuu.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Aku P kirjoitti:... ja mikä tärkeintä, renkaat varoittavat hyvissä ajoin jos vauhtia on liikaa. Jo kaarteen alussa tuntuu persauksissa/ohjauksessa, että nyt voisi vaikka hiukan puskea. Ja tämähän tietää sitä, että kaarteen lopussa taas perä voi hiukan heilahtaa. Ja tämä kaikki saa tapahtua ilman mitään dramatiikkaa ja syntyvä luistokin on helposti hallittavissa.
Minä olen huomannut W124 farkussa Nokialaisilla saman ilmiön:
jo kaarteeseen mennessä takapuoli varoittaa, että pito on ohkaisella. Jos ei vieläkään höllää, niin peräpää liitää ensin, mutta niin vähän, ettei aihetta paniikkiin. Pienikin vastaohjaus ennen varsinaista irtoamista riittää korjaamaan tilanteen.

Täytyy jossain vaiheessa mennä jääkentälle testaamaan ääritilanteet. Liikenteessä ei yleensä ole aikaa eikä tilaa opetella, vaan pitäisi onnistua ensimmäisellä yrittämällä. Väärä strategia voi olla hengelle hupaa...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
Jani Haataja
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Ti 09.12.2003 10:23
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani Haataja »

Michelin Ivalot vakiokoossa on loistavat W123:n alla talvella... 5 talven kokemus...
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Toimivat talvirenkaat = kapeat renkaat

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Timo L. kirjoitti: Miksi et osta originaalikokoa, 175/80-14 -kumeja? Kyllä niitäkin saa.
Tuossa on oikeastaan se oleellisin toimivista talvirenkaista: käytä kapeinta mahdollista, minkä katsastusmies vielä hyväksyy.

Kesärenkaissa saa olla leveyttä - jos ajat lähes yksinomaan asfaltilla. Sorarenkaiksi leveistä läskeistä ei ole, olipa niitten pintakuvio lähes mikä tahansa.

Kaljujäällä (lähes) koko pito on nastojen varassa, koska kumi saa otetta vain jään epätasaisuuksista.
Polanteissa ja tamppaantuvassa lumessa näyttää ne hiuslamellit (ohuet viillot) olevan oleelliset. Jos niissä on nurkat pyöreinä, ei pitoakaan löydy.
Pehmeämmällä lumella harkkojen nurkat puree kiini, elleivät ole pyöreinä.

Ja vielä kerran: jos/kun löydät omiin ajotottumuksiin toimivat renkaat, niin viisikin milliä kapeampana ne toimii vieläkin paremmin.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W123 talviautona...vinkkejä hakusessa!

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

Pre-Pappa kirjoitti: Kumit on kunnoltaan kuin uudet, mutta kuitenkin erittäin huonot. kaikki nastat tallessa, mutta ne on sijoiteltu jokseenkin kummasti, nastoja on ihan renkaiden reunoissa, keskellä ei lainkaan..
Oli nastoittaja näköjään tiennyt, mitä tekee.
Talvirenkaan pito tulee olkapäiltä, renkaan keskusta vain pienentää pintapainetta ja heikentää otetta. Rajallista nastamäärää ei ole mitään syytä haaskata renkaan keskiosalle.

Kilparenkaista tuo keskiosa periaatteessa sorvataan pois, jätetään vain "hetulat", joitten kantokyky on olematon. Reunaharkot puree sitä kovemmin lumeen, mitä suuremmaksi pintapaine nousee.
Noitten hetularenkaitten suurin synti on, että hyvä pito herkästi ulomitataan suurempaan tilannenopeuteen. Ja sitten kun niitten pito viimein murtuu, sen takaisin saaminen on työlästä: jarruja ei voi käyttää, ja ohjauskin on vain viitteellinen. Seuaraavat 100 - 200 m autossa on vain matkustajia...
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja MercMan »

W123 ON ERINOMAINEN TALVIAUTO!! :) Itsellä hyvät gummit ja hyvin etenee, ja tukeva peli huonoillakin keleillä ja teillä, mutta on renkailla suuri merkitys, kaverini 190 joka on todella hieno ajaa, mutta on jotkut vietävän surkeat gummit alla, niin johan sutii koko ajan ja ajaessakin tuntuu heppoisalta, edellinen omistaja oli säästänyt väärässä paikassa, eli talvirenkaissa, joissa ei kannata säästää. Turvallisuus kysymys!
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Vastaa Viestiin