Automaatti laatikon irroitus?
Automaatti laatikon irroitus?
Mitenköhän se lähtis helpoiten tuommosesta 300DT 124 korisesta laatikko irti. Onko mahdollista ottaa alta päin vai pitääkö kone irroitaa ja sitä kautta? Onko siinä joitain juttuja mitä pitäs tietää kun on automaatista kyse. Kertokaapa te jotka olette niiden parissa puuhailleet... On niin pirun kallista liikeessä purattaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 2563
- Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
- Paikkakunta: Espoo
Ei siinä irroituksessa ole nyt kovinkaan ihmeellistä. Sieltä vaan pultti kerrallaan ruuvailee niitä irti, niin kyllä se sieltä syliin tulee.
Kannattaa tietystikin pudottaa öljyt lattialle jalkojen alle, että työskentelyssä säilyy jännitysmomentti...
(Kokemusta)
Yksi yleinen virhe, minkä monet tekevät automaattia irroitellessa on se, että jätetään turbiini kiinni vetolevyyn. Silloin saadaan jonkinlaisia vaurioita aikaan - jotka eivät ole halpoja korjattavia...se kai se ehkä tärkein ja arvokkain vihje nyt osais olla minulta.
Eli ottakaa laatikko pois turbiinin kanssa.
Kannattaa tietystikin pudottaa öljyt lattialle jalkojen alle, että työskentelyssä säilyy jännitysmomentti...

Yksi yleinen virhe, minkä monet tekevät automaattia irroitellessa on se, että jätetään turbiini kiinni vetolevyyn. Silloin saadaan jonkinlaisia vaurioita aikaan - jotka eivät ole halpoja korjattavia...se kai se ehkä tärkein ja arvokkain vihje nyt osais olla minulta.
Eli ottakaa laatikko pois turbiinin kanssa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
jep jep.. Öljy pumppu ilmeisesti sökö siksi pitäs saaha laatikko pois. Samalla aattelin vahvistuttaa. Ihan vakiopeli minulla "vielä" ja vasta parisen kuukautta ollu alla ja loppu matkanteko ku seinään eikä oo "mittarin mukaan" ajettukkaan ku rapiat 300 000 ja sehän on pelannutkin kuin mersun kuuluu. Yksi laatikko specialistihan tuo meinas että ei siinä muu voi olla ku se kun laatikon öljy pinta ei laske yhtään kylmästä käynistäessä eli se ei lähe kierrättään. Sehän tuossa ihmetyttää että eikai ne mersun laatikot pitäs vielä noilla kilometreillä hajota ja eikö se tuo 300:sen laatikko pitäs olla melko kestävä vakionakin.. Oiskohan tuo entisellä omistajalla käyny kuivana tai muuta vastaavaa haaveria.
Niinpä niin... Pittääpä ostaa se kirja niin on etes vähän hajulla miten se "pitäs" sielt lähtee.. Eipä se taija olla sen kummempi kuin mikkään muukaan ku siihen vähän perehtyy. Liikeessä antovat vaan pelkälle purulle ohje ajan 5 ja puli tuntia. Mutta enpä tiiä, oiskohan tuo ollu sitte purku ja takaisin laitto ei kai siinä muuten niin kauan voi mennä. Mutta mistäpä sitä tietää..?? 

Irroita turbiini vetolevystä. Irroita kartaani vaihdelaattikon perästä ja työnnä kartaania vähän taakse. Tietysti johdot yms. irti laatikosta. Nosta moottoria hieman kallistaen (paljoa ei tarvii), että pääset avaamaan vaihdelaatikon ylimmät pultit, joilla se on kiinni moottorissa. Sitten se jo tuleekin sieltä syliin.
Joku joskus väitti jatkeen jatkeen jatkeen jatkeella päässeen avaamaan nuo pultit siten että moottoriin ei tarvitse koskea, mutta itse koen päässeeni helpommalla moottoria nostamalla (ts. kallistamalla).
Mutta käy nyt suosiolla ostamassa se kirja !
Joku joskus väitti jatkeen jatkeen jatkeen jatkeella päässeen avaamaan nuo pultit siten että moottoriin ei tarvitse koskea, mutta itse koen päässeeni helpommalla moottoria nostamalla (ts. kallistamalla).
Mutta käy nyt suosiolla ostamassa se kirja !

MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Ei siinä ihmeitä.
Vetolevyhän on koneessa kiinni.
Turbiinia laatikkoon laittaessa kannattaa taskulampulla katsoa stefan raosta sinne laatikon öljypumpulle että missä asennossa siellä on käpälät jotka "tarttuu" turbiinin hahloihin.
Ne voi vaikka pienellä meisselillä pyöräyttää vaakaan tai pystysuoraan että osuu ne turbiinin hahlot paremmin kohdalleen.
Turbiini menee kyllä helposti pohjaan kun ne hahlot osuu kohdalleen. Turbiinia voi pyörittää ja samalla painaa kevyesti laatikkoonpäin niin osuu parhaiten kohdalleen.
Ja sitten kunnon varmistus että on pohjassa. Jos ei ole ja kirii laatikon ja koneen välisiä pultteja niin se laatikon öljypumppu ottaa ja hajoaa.
Turbiinin ja vetolevyn väliset pultit saa sieltä öljypohjassa olevan kumikannen alta laitettua paikoilleen.
Vetolevyhän on koneessa kiinni.
Turbiinia laatikkoon laittaessa kannattaa taskulampulla katsoa stefan raosta sinne laatikon öljypumpulle että missä asennossa siellä on käpälät jotka "tarttuu" turbiinin hahloihin.
Ne voi vaikka pienellä meisselillä pyöräyttää vaakaan tai pystysuoraan että osuu ne turbiinin hahlot paremmin kohdalleen.
Turbiini menee kyllä helposti pohjaan kun ne hahlot osuu kohdalleen. Turbiinia voi pyörittää ja samalla painaa kevyesti laatikkoonpäin niin osuu parhaiten kohdalleen.
Ja sitten kunnon varmistus että on pohjassa. Jos ei ole ja kirii laatikon ja koneen välisiä pultteja niin se laatikon öljypumppu ottaa ja hajoaa.
Turbiinin ja vetolevyn väliset pultit saa sieltä öljypohjassa olevan kumikannen alta laitettua paikoilleen.
oukei, en ollut purkamassa joten parempi kysellä jos jotain erityistä oli! noita turbiinin ja vetolevyn välisiä pultteja tarkoitinkin, eipä kait siinä muuta kuin keksintö paikoilleen
olikos tuo varoitus purkaessa, jätä turbiini laatikkoon, siitä että jos laatikon vetää turbiinistä irti (ja turbiini vetolevyssä kiinni) niin voi ne laatikon akselin "kaulalaakerit" vahingoittua ?

olikos tuo varoitus purkaessa, jätä turbiini laatikkoon, siitä että jos laatikon vetää turbiinistä irti (ja turbiini vetolevyssä kiinni) niin voi ne laatikon akselin "kaulalaakerit" vahingoittua ?
No ei siinä nyt kovin kummosta "vaaraa" ole vaikka sen turbiinin jättää sinne vetolevyyn kiinni.
Kunhan vaan vetää silloin laatikon kohtuu suorassa pois turbiinilta.
Tosin joka tapauksessa se turbiini pitää irrottaa ja laatikkoa paikoilleen laittaessa laittaa se turbiini ensin laatikkoon ja sitten nostaa pakettina ylös.
Toki turvallisinta se on jättää turbiini laatikkoon.
Muuten on ihan tuuripeliä osuuko ne öljypumpun käpälät hahloihinsa
Kunhan vaan vetää silloin laatikon kohtuu suorassa pois turbiinilta.
Tosin joka tapauksessa se turbiini pitää irrottaa ja laatikkoa paikoilleen laittaessa laittaa se turbiini ensin laatikkoon ja sitten nostaa pakettina ylös.
Toki turvallisinta se on jättää turbiini laatikkoon.
Muuten on ihan tuuripeliä osuuko ne öljypumpun käpälät hahloihinsa
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Ei siinä laatikon irrotuksessa oikeestaan mitään ihmeellistä ole. Senkun ottaa kaikki pultit ja johdot irti ja nyppää laatikon pois.
Takaisin laittaminen on sitten taas paljon tarkempaa ettei hajota laatikon öljypumppua. Tärkeää on muistaa, että laatikon pitää paikalleenlaitossa mennä käsin työntämällä aivan moottoriin kiinni asti, ja sitten vasta kiristää pultit. Eli turbiini tarvii varmistaa että se varmasti on pohjassa. Paljon helpommin se jää hiukan kantamaan ja sitten kun pultit kiristää, niin öljypumppu on rikki...
Takaisin laittaminen on sitten taas paljon tarkempaa ettei hajota laatikon öljypumppua. Tärkeää on muistaa, että laatikon pitää paikalleenlaitossa mennä käsin työntämällä aivan moottoriin kiinni asti, ja sitten vasta kiristää pultit. Eli turbiini tarvii varmistaa että se varmasti on pohjassa. Paljon helpommin se jää hiukan kantamaan ja sitten kun pultit kiristää, niin öljypumppu on rikki...
w126 -86, 300 24v. turbodiesel