Automaatti laatikon irroitus?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
urbå
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 22.07.2007 01:00

Automaatti laatikon irroitus?

Viesti Kirjoittaja urbå »

Mitenköhän se lähtis helpoiten tuommosesta 300DT 124 korisesta laatikko irti. Onko mahdollista ottaa alta päin vai pitääkö kone irroitaa ja sitä kautta? Onko siinä joitain juttuja mitä pitäs tietää kun on automaatista kyse. Kertokaapa te jotka olette niiden parissa puuhailleet... On niin pirun kallista liikeessä purattaa.
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Omasta kokemuksesta sanoisin,jotta lähimpään Motonettiin,Honkkariin
tai,hyvin varustettuun kirjakauppaan,sieltä Haynesin korjaus opas.
Maksaa semmoset 30e.On aika hyvin kuvattu vaihteiston irroitus ja
vähän muutakin.Jos sen jälkeen tulee ongelmia,niin eiköhän nuo
vaihteisto gurut neuvo lisä apuja. :lol:
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Ei siinä irroituksessa ole nyt kovinkaan ihmeellistä. Sieltä vaan pultti kerrallaan ruuvailee niitä irti, niin kyllä se sieltä syliin tulee.

Kannattaa tietystikin pudottaa öljyt lattialle jalkojen alle, että työskentelyssä säilyy jännitysmomentti... :D (Kokemusta)

Yksi yleinen virhe, minkä monet tekevät automaattia irroitellessa on se, että jätetään turbiini kiinni vetolevyyn. Silloin saadaan jonkinlaisia vaurioita aikaan - jotka eivät ole halpoja korjattavia...se kai se ehkä tärkein ja arvokkain vihje nyt osais olla minulta.

Eli ottakaa laatikko pois turbiinin kanssa.
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
urbå
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 22.07.2007 01:00

Viesti Kirjoittaja urbå »

jep jep.. Öljy pumppu ilmeisesti sökö siksi pitäs saaha laatikko pois. Samalla aattelin vahvistuttaa. Ihan vakiopeli minulla "vielä" ja vasta parisen kuukautta ollu alla ja loppu matkanteko ku seinään eikä oo "mittarin mukaan" ajettukkaan ku rapiat 300 000 ja sehän on pelannutkin kuin mersun kuuluu. Yksi laatikko specialistihan tuo meinas että ei siinä muu voi olla ku se kun laatikon öljy pinta ei laske yhtään kylmästä käynistäessä eli se ei lähe kierrättään. Sehän tuossa ihmetyttää että eikai ne mersun laatikot pitäs vielä noilla kilometreillä hajota ja eikö se tuo 300:sen laatikko pitäs olla melko kestävä vakionakin.. Oiskohan tuo entisellä omistajalla käyny kuivana tai muuta vastaavaa haaveria.
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Hankala lähteä arpomaan. Parhaiten selviää kun otat pakin auki ja katsot...
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

urbå kirjoitti:Ihan vakiopeli minulla "vielä"...
Siitä lähtee tutustuminen mersun sielunelämään. :D
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
urbå
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 22.07.2007 01:00

Viesti Kirjoittaja urbå »

Niinpä niin... Pittääpä ostaa se kirja niin on etes vähän hajulla miten se "pitäs" sielt lähtee.. Eipä se taija olla sen kummempi kuin mikkään muukaan ku siihen vähän perehtyy. Liikeessä antovat vaan pelkälle purulle ohje ajan 5 ja puli tuntia. Mutta enpä tiiä, oiskohan tuo ollu sitte purku ja takaisin laitto ei kai siinä muuten niin kauan voi mennä. Mutta mistäpä sitä tietää..?? :roll:
Avatar
hanomag
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Ma 15.05.2006 18:06
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja hanomag »

Irroita turbiini vetolevystä. Irroita kartaani vaihdelaattikon perästä ja työnnä kartaania vähän taakse. Tietysti johdot yms. irti laatikosta. Nosta moottoria hieman kallistaen (paljoa ei tarvii), että pääset avaamaan vaihdelaatikon ylimmät pultit, joilla se on kiinni moottorissa. Sitten se jo tuleekin sieltä syliin.

Joku joskus väitti jatkeen jatkeen jatkeen jatkeella päässeen avaamaan nuo pultit siten että moottoriin ei tarvitse koskea, mutta itse koen päässeeni helpommalla moottoria nostamalla (ts. kallistamalla).

Mutta käy nyt suosiolla ostamassa se kirja ! :wink:
MB W124 OM606. 0.5bar 315hv 487Nm - Myyty!
Dodge RAM 3500 4x4 5.9 Cummins
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ja siinä vaiheessa kun loota on irti ja aletaan pudottamaan sitä alas niin kannattaa olla kavereita.

Loota painaa "kuivana" turbiinin kanssa pikkusta vaille 70kg :!:
urbå
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: Su 22.07.2007 01:00

Viesti Kirjoittaja urbå »

Näinhän se on. Isoltahan tuo altapäinkin näyttää, niin kuin pikku auton kone.
Pietu_81
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: To 21.12.2006 21:16
Paikkakunta: Riistavesj

Viesti Kirjoittaja Pietu_81 »

Tosiaan helpoiten onnistuu tuo irrotus, kun kallistaa konetta taaksepäin niin paljon kun saa. Sitten vain hylsy ja riittävästi jatkovarsia, että yltää vääntämään laatikon takaa. On nimittäin aika ahdasta, jos yrittää koneen ja tulipellin välistä väännellä pultteja auki.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Konehan kallistuu taaksepäin ilman tunkkia kun irrottaa laatikon takakannakkeen rungosta. :wink:
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12811
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

mites koonti luonnistuu oikeaoppisesti ? lähinnä vetolevy-turbiini-laatikko asennus takaisin .... huomenna meen autteleen koonnissa, saiko ne vetolevyn pultit irti vaihdelaatikon "alareiästä" irroitettua ?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ei siinä ihmeitä.
Vetolevyhän on koneessa kiinni.

Turbiinia laatikkoon laittaessa kannattaa taskulampulla katsoa stefan raosta sinne laatikon öljypumpulle että missä asennossa siellä on käpälät jotka "tarttuu" turbiinin hahloihin.
Ne voi vaikka pienellä meisselillä pyöräyttää vaakaan tai pystysuoraan että osuu ne turbiinin hahlot paremmin kohdalleen.

Turbiini menee kyllä helposti pohjaan kun ne hahlot osuu kohdalleen. Turbiinia voi pyörittää ja samalla painaa kevyesti laatikkoonpäin niin osuu parhaiten kohdalleen.

Ja sitten kunnon varmistus että on pohjassa. Jos ei ole ja kirii laatikon ja koneen välisiä pultteja niin se laatikon öljypumppu ottaa ja hajoaa.

Turbiinin ja vetolevyn väliset pultit saa sieltä öljypohjassa olevan kumikannen alta laitettua paikoilleen.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12811
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

oukei, en ollut purkamassa joten parempi kysellä jos jotain erityistä oli! noita turbiinin ja vetolevyn välisiä pultteja tarkoitinkin, eipä kait siinä muuta kuin keksintö paikoilleen :)

olikos tuo varoitus purkaessa, jätä turbiini laatikkoon, siitä että jos laatikon vetää turbiinistä irti (ja turbiini vetolevyssä kiinni) niin voi ne laatikon akselin "kaulalaakerit" vahingoittua ?
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

No ei siinä nyt kovin kummosta "vaaraa" ole vaikka sen turbiinin jättää sinne vetolevyyn kiinni.

Kunhan vaan vetää silloin laatikon kohtuu suorassa pois turbiinilta.
Tosin joka tapauksessa se turbiini pitää irrottaa ja laatikkoa paikoilleen laittaessa laittaa se turbiini ensin laatikkoon ja sitten nostaa pakettina ylös.

Toki turvallisinta se on jättää turbiini laatikkoon.

Muuten on ihan tuuripeliä osuuko ne öljypumpun käpälät hahloihinsa
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

urbå Otahan kuvia laatikon irroituksesta. Mistään minä en o ainaskaa löytäny hyvää kuvasarja laatikon irroituksesta.

Itelekkin on tulevaisuudessa laatikon vaihto edessä.
jlzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Ti 20.07.2010 18:56

Viesti Kirjoittaja jlzki »

Irroitus ja asennus tosi helppoa.Melkein kun Hiacesta! Vetolevyn pultit vaan auki,kartaani irti,öljyt pois,letkut ja vaijeri irti.Mut tomaattilootan sielunelämä on sitten erikseen(en hallitse),manuaaleja paljonkin tullu rempattua(eri merkkejä).
Avatar
JuhoK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: La 20.03.2004 13:23
Paikkakunta: Harjavalta

Viesti Kirjoittaja JuhoK »

Ei siinä laatikon irrotuksessa oikeestaan mitään ihmeellistä ole. Senkun ottaa kaikki pultit ja johdot irti ja nyppää laatikon pois.
Takaisin laittaminen on sitten taas paljon tarkempaa ettei hajota laatikon öljypumppua. Tärkeää on muistaa, että laatikon pitää paikalleenlaitossa mennä käsin työntämällä aivan moottoriin kiinni asti, ja sitten vasta kiristää pultit. Eli turbiini tarvii varmistaa että se varmasti on pohjassa. Paljon helpommin se jää hiukan kantamaan ja sitten kun pultit kiristää, niin öljypumppu on rikki...
w126 -86, 300 24v. turbodiesel
Vastaa Viestiin