
W123 ohjaussimpukan vaihto?
selvä! mersu pitää aina joskus narinaa edestä pelkääjän puolelta.ääni vaikuttais tulevan apusimpukasta.millanen rakenne siinä on? kuulalaakerit? ääni kuuluu hiljaa aljaessa ja paikallaan ruuvatessa mutta kun kulman nostaa ylös niin ei narise.nivelissä ei voi olla vikaa,kaikki vaihettu 3-4 vuoden aikana. 

vw golf variant -97,vw vento -96.
Kattelin tuossa tuota purkamaani tehostettua simpukkaa ja siinä 13mm kannalla olevan pultin kun avaan ja rattia pyörittelee niin näkyy sisällä olevassa "möltissä" kolo joka on tuo keskitysmerkki.Onko kampiakselin päässä olevan hihnapyörän halkasijassa eroa bensa/diesel?Mesedesi kirjoitti:Kyllä siellä simpukassa on myös sellainen pienenpieni pultti, jonka avaamalla esille pitäisi tulla jokin akseli, jonka hienoa teknistä nimeä en tarkkaan tiedä. Se saattaa olla nimeltään sektoriakseli, mutta siitä en mene vannomaan.
Mutta siinä esilletulevassa akselissa on pienenpieni reikä sillä kohtaa, kun ohjausvaihde on suorassa. Siihen oli (Venetmäen purkaamon kertoman mukaan) ennenaikaan sellaisia pulttejakin, joitten kärjessä oli sellainen ohut piikki, joka piti simpukan paikoillaan ohjauskulmien säätämistä varten.
Ja sitten kun se "piikkipultti" unohdettiin reikäänsä, niin ensimmäisen ratinliikahduksen jälkeen kuului pienenpieni NAPS ääni, ja sitten se hauskuus vasta alkoikin...
vw golf variant -97,vw vento -96.
Palataanpa vielä aiheeseen. Mie käytin joku aika sitten 123:n auraus- ynnä muitten kulmien säädössä Vuoksen kumissa. Ratti jäi "tunnin" tai niinku "viis minuuttia" vinoon, koska toisella puolella meni toisen raidetangon pään kierre pohjaan ennen toista päätä, eivätkä ruvenneet sitä koko tankoa siinä puol viien maissa enää irrottamaan.Tomi kirjoitti:Ei tarvi ottaa simpukkaa irti vaan se ohjausakselin ja simpukan välissä oleva nivel irti sieltä simpukan puolelta ja rakoa vääntäen auki niin kyllä sen saa kohdilleen. Mutta loppuviilaus täytynee tehdä rattia siirtäen että on just kohdallaan. Sen saa selville vasta ajossa, ei paikallaan oikeen millään.Timo L. kirjoitti:Mutta arvio ratin keskityksestä ei tietenkään osunut kohdalleen, vaan pyörien ollessa suorassa ratin keskityyny on pystysuorassa. Vilkun palautus ei tietenkään ole kohdallaan. Kysymys: onko vilkun palautuksen "kohdalleen saattamiseen" vain yksi keino, irroittaa simpukka uudelleen?
Vilkun palautuksen kannalta ei niin merkitystä onko ratti boorin pari pielessä, mutta kun ajaa suoraan ja ratti hiukan vinossa, se syö miestä (ainakin perfektionistia)
Nyt on siis ratti vinossa eikä vilkunpalautin pelaa kunnolla. Jos irrotan ratin ja käännän sen suoraan, alkaako vilkunpalautus pelaamaan, vai pitääkö säätö tehä tuolta simpukan ja ohjausakselin nivelestä? Käännetään kysymys vielä yksinkertaisempaan muotoon: Onko vilkunpalautin kytköksissä ohjauspyörään vai ohjausakseliin?
ps. Osaiskos joku ammattimies valaista miuta, miksi eivät liikkeessä aurauskulmien säätöä aloittaessa kääntäneet ensiksi rattia suoraan ja vasta sitten alkaneet veivaamaan raidetankoja ynnä muita? Miusta on jollain tapaa outo työjärjestys, että ensin säädetään pyörät ja sitten katotaan mihin asentoon ratti sattui jäämään.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Irrota vaan ratti ja asenna suoraan,sitten toimii vilkunpalautin. Amatöörit on ohjauskulmia säätäneet, ensin ratti suoraan ja sitten kulmia säätämään.
Kallista hommaa tuo on eli sinuna veisin takaisin liikkeeseen että tekevät kunnolla, itseään kunnioittava asentaja ei katsele kelloa vaan hoitaa työn laadukkaasti loppuun.
Volsu pitää viedä nelipyöräsuuntaukseen ja kuulemma kustantaa noin 80e/tunti.
Kallista hommaa tuo on eli sinuna veisin takaisin liikkeeseen että tekevät kunnolla, itseään kunnioittava asentaja ei katsele kelloa vaan hoitaa työn laadukkaasti loppuun.
Volsu pitää viedä nelipyöräsuuntaukseen ja kuulemma kustantaa noin 80e/tunti.
vw golf variant -97,vw vento -96.
- Olli Lajunen
- Asiantuntija
- Viestit: 1226
- Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
- Paikkakunta: Yppäri
Minä en vinoa rattia nielisi, uudestaan säätöön vaan. Rattiakseliin on hitsattu metallipala joka "tönäisee" vilkun pois päältä eli vilkunpalautus siirtyy epäkeskeiseksi ratin asentoa muuttamalla. Simpukassa on paikka keskitystä varten: pultti pois ja laakerikuula reikään, jos oikein tarkasti tekee. Tais olla kesäpojat hommissa ko lafkassa. 

W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05 (huollettu, yhtyy happeen, myytävänä)
W212 E 250 CDI T 4Matic 05/13
Exä: W202 220 -96
Käytin tänään ratin oikaistavana. Otin sen tappiinsa säädetyn raidetangon toisesta päästä irti ja pyörittelin siihen yhtä paljon varoja molempiin päihin. Tänään sitte laittoivat samassa liikkeessä sen ratin oikeeseen asentoon, paitsi että nyt se on aaivstuksen vinossa toiseen suuntaan
Pitää käyä kokeilemassa tuota vielä jossain tasaisella, et onko se vinossa silloinki ja viiä sit viel tarpeen vaatiessa ens viikolla kertaalleen oikastavaks.

Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
w126 300 SEL -89
w124 300CE -90
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w168 A160 Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03
Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97
Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Re: W123 ohj. simpukan vaihto? Suoritettu osittain.
Päivitetään vanhaa ketjua kuvien muodossa. Tein simpukan vaihdon 300 TD Turbodieseliin autotallissa auton etupää kohotettuna siten, että yläruumis mahtui auton alle. Kuskin puolen etupyörä irti. Muutamaa päivää aiemmin olin ruiskutellut liitoksiin WD-40:ä.
Ensin imin ruiskulla nesteet pois tehostimen säiliöstä.
Sitten letkut irti simpukasta. Päällä näkyy ohjauksen kiristysruuvi ja lukitusmutteri.
Tein itse simpukan keskityspultin hiomalla kärjen piikiksi. Tämä laitetaan simpukan alapuolella olevan 13 mm pultin tilalle. Rattia pyöritetään niin paljon että keskitysreikä tulee näkyviin.
Tämän jälkeen voi irroittaa raidepäät 2 kpl simpukan varresta, niin kulmat ja ratin asento eivät juuri muutu. Käytin ihan tavallista "ulostyöntäjää". Käännä ohjausvarret varovasti sivuun etteivät jää alle, jos vanha simpukka putoaa.
Tämän jälkeen rattiakselin ja simpukan booriakselin välistä 5 mm uppokantakiristyspultti auki, mieluusti kokonaan pois jotta pääsee meisselillä avaamaan liitosta. Niitä on 2 kpl tuon kumin kahta puolta, itse otin booriakselia lähinnä olevan auki.
Tämän jälkeen voi irroittaa itse simpukan 15 mm kiinnityspultit (3 kpl) lokasuojan puolelta. Löysäsin pultit ensin ja työnsin simpukkaa runkopalkista moottoriin päin muutaman millin. Sitten pujotin ohuen pikalukkoliinan simpukan ympärille, jotta se ei putoaisi holtittomasti lattialle. Sitten pultit kokonaan irti ja hallittu lasku.
Koska vaihto-osa oli ollut käyttämättömänä useita vuosia, huuhtelin sen ATF:llä ennen asennusta. Sitten tulppasin letkujen reiät, keskityspultti tähänkin paikalleen ja liina ympärille, jolla nostin simpukan paikalleen samalla osuttaen sitä booriakselille. Kannattaa tarkkailla ettei rattiakseli pääse kääntymään tässä vaiheessa, muuten ratti menee vinoon keskiasennossa.
Asennusjärjestys:
-kiinnityspultit 3 kpl kiristetään löysälle
-liina pois välistä
-kiinnityspulttien 3 kpl tiukkaus
-rattiakselin kiristyspultin tiukkaus
-letkut paikalleen
-raidepäiden paikalleen asennus
-keskityspultti pois ja tulppa tilalle! Jos pulttia ei poista, se voi katketa ja simpukka entinen.
-tehostimen nestesäiliö täyteen, auton käynnistys, ratin pyöritys ääriasennosta toiseen ja nesteen lisäys.
Kun nestettä ei enää tarvitse lisätä, koeajo ja simpukan kiristys päällä olevasta ruuvista lukkomutteri löysäten ja uppokantaruuvia AUKIPÄIN kääntäen ja lukkomutteri tiukaten. Käännä uppokantaa vähän kerrallaan.
Ensin imin ruiskulla nesteet pois tehostimen säiliöstä.
Sitten letkut irti simpukasta. Päällä näkyy ohjauksen kiristysruuvi ja lukitusmutteri.
Tein itse simpukan keskityspultin hiomalla kärjen piikiksi. Tämä laitetaan simpukan alapuolella olevan 13 mm pultin tilalle. Rattia pyöritetään niin paljon että keskitysreikä tulee näkyviin.
Tämän jälkeen voi irroittaa raidepäät 2 kpl simpukan varresta, niin kulmat ja ratin asento eivät juuri muutu. Käytin ihan tavallista "ulostyöntäjää". Käännä ohjausvarret varovasti sivuun etteivät jää alle, jos vanha simpukka putoaa.
Tämän jälkeen rattiakselin ja simpukan booriakselin välistä 5 mm uppokantakiristyspultti auki, mieluusti kokonaan pois jotta pääsee meisselillä avaamaan liitosta. Niitä on 2 kpl tuon kumin kahta puolta, itse otin booriakselia lähinnä olevan auki.
Tämän jälkeen voi irroittaa itse simpukan 15 mm kiinnityspultit (3 kpl) lokasuojan puolelta. Löysäsin pultit ensin ja työnsin simpukkaa runkopalkista moottoriin päin muutaman millin. Sitten pujotin ohuen pikalukkoliinan simpukan ympärille, jotta se ei putoaisi holtittomasti lattialle. Sitten pultit kokonaan irti ja hallittu lasku.
Koska vaihto-osa oli ollut käyttämättömänä useita vuosia, huuhtelin sen ATF:llä ennen asennusta. Sitten tulppasin letkujen reiät, keskityspultti tähänkin paikalleen ja liina ympärille, jolla nostin simpukan paikalleen samalla osuttaen sitä booriakselille. Kannattaa tarkkailla ettei rattiakseli pääse kääntymään tässä vaiheessa, muuten ratti menee vinoon keskiasennossa.
Asennusjärjestys:
-kiinnityspultit 3 kpl kiristetään löysälle
-liina pois välistä
-kiinnityspulttien 3 kpl tiukkaus
-rattiakselin kiristyspultin tiukkaus
-letkut paikalleen
-raidepäiden paikalleen asennus
-keskityspultti pois ja tulppa tilalle! Jos pulttia ei poista, se voi katketa ja simpukka entinen.
-tehostimen nestesäiliö täyteen, auton käynnistys, ratin pyöritys ääriasennosta toiseen ja nesteen lisäys.
Kun nestettä ei enää tarvitse lisätä, koeajo ja simpukan kiristys päällä olevasta ruuvista lukkomutteri löysäten ja uppokantaruuvia AUKIPÄIN kääntäen ja lukkomutteri tiukaten. Käännä uppokantaa vähän kerrallaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W123 ohjaussimpukan vaihto?
Siitä syöttöpumpusta oli joskus juttua, tuohan on vaparin pumppu?
S124 300TE
W124 300D
W124 300D
Re: W123 ohjaussimpukan vaihto?
Niin on, koska turbon orkkispumpun virittäminen on kuulemma joskus ollut melko mahdotonta. En tiedä nykytilannetta.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Re: W123 ohjaussimpukan vaihto?
Kertokaas miten tuo ohjaussimpukan säätöruuvin saa auki? Vai onko siitä käytetty jo kaikki säätövara?
Ei suostu pyörimään kumpaankaan suuntaan ja tietysti vähän pyöristyneet säätöruuvin kulmatkin, niin uskalla kovin vääntääkkään, ettei nuljahahda lopullisesti kuusiokolon urat.
Tuleeko se koko lukkomutteri säätöruuveineen ulos sieltä avattaessa? Tuntui, ettei, vaan kiristyi lopuksi avattaessa tarpeeksi.
Väljää liikaa ohjauksessa ja katsastus ens kuun lopulla.
Auto: W123T 200B -81
Ei suostu pyörimään kumpaankaan suuntaan ja tietysti vähän pyöristyneet säätöruuvin kulmatkin, niin uskalla kovin vääntääkkään, ettei nuljahahda lopullisesti kuusiokolon urat.
Tuleeko se koko lukkomutteri säätöruuveineen ulos sieltä avattaessa? Tuntui, ettei, vaan kiristyi lopuksi avattaessa tarpeeksi.
Väljää liikaa ohjauksessa ja katsastus ens kuun lopulla.
Auto: W123T 200B -81
Re: W123 ohjaussimpukan vaihto?
118% ihmisistä säätää simpukan väärin. Se näkyvä säätöruuvi, jossa on kuusiokolokanta ja 13mm lukitusmutteri säätää vain ja ainoastaan palautuksen jäykkyyttä EI siis välystä. Jos siitä vääntää liiaksi ei ratti enää palauta kunnolla ja ohjauksesta tulee "tahmea"
Ohjauksen välys eli klappi säädetään haka-avaimella rattiakselilta.
http://www.peachparts.com/shopforum/die ... -box.html
Ohjauksen välys eli klappi säädetään haka-avaimella rattiakselilta.
http://www.peachparts.com/shopforum/die ... -box.html
Re: W123 ohjaussimpukan vaihto?
Taitaa olla aika rakettitiedettä tuo haka-avaimella tapahtuva säätö