Webasto ässään...? KIINNI ON !

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Webasto ässään...? KIINNI ON !

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Kohta tulee talvi! Onko kukaan ruuvannut Webastoa W140-korin konehuoneeseen, jossa lymyää veekasi? Ajattelin ihan perus Thermo Top C;tä ja siihen puhelinstarttia. GSM-kone on jo valmiina mutta murehdin itse Webasto-koneen loppusijoituspaikkaa, mihin se mahtuu!? Aiempiin autoihini se on mennut aika helposti, mutta nyt näyttää pahalta...
Viimeksi muokannut mwessman, Su 30.09.2007 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3114
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Alkuperäisasennuksen Webasto on edellisen sukupolven eli DBW/BBW46-mallin "lieriön" modifioitu versio joka on sijoitettu apumiehen puolelle etupyörän taakse lokarin ja tuliseinän väliin. Pumppu on takana tankin alla ja rele apumiehen jalkatilan maton alla.

Vesikierto on alkuperäisasennuksessa melko mutkikas mutta (ainakin kutoskoneessa) Webaston liittäminen koneen oikealla puolella kulkevaan putkeen riittää (lämmittää ensin koneen ja sitten sisustan, päinvastoin kun alkuperäinen kytkentä). Sitten vielä automaatti-ilmastointiin sähköä oikeaan liittimeen niin sisätilan puhallus toimii.

Oma Webasto on hankittu useammassa osassa ja odotellut asennustaan jo parin talven yli hyllyllä - onneksi on ollut leutoja ilmoja. Mutta on sitä asennusta jo ahkerasti suunniteltu.
pekkak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 244
Liittynyt: Su 13.02.2005 22:20

350d

Viesti Kirjoittaja pekkak »

Sama homma edessä ennen talvea, tosin kone on 350. Onko kellään tietoa lähinnä Webaston kytkentäkaavoista auton sähköihin? Vesiletkut varmaan tulee samoin kuin 124:seen.
john doe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Pe 20.07.2007 09:06
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja john doe »

Muistaakseni on olemassa joku japsimerkki (Mikuni...Denso ? ?) ja se vekotin on tosi pienikokoinen verrattuna Webastoon. Pitäis kyllä mahtua johonkin. Jopa W140seen mikä on aika tiukasti pakattu jo vakiona.
Vuodesta -73 laatumerkin kanssa kurvaillut.
---------------------------------------------------
'The one that dies with the most expensive toys wins the game'. Words to live by.
W140 + W124.
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

sähköt

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Se sähkökytkentä... Webastohan alkaa releensä kautta syöttää virtaa auton omalle puhaltimelle tai sen ohjauspaneeliin. Jos auton lämmönsäädin on digitaalinen, olen laittanut Webaston releen suoraan puhaltimen moottorille ja tehovastuksella pudotan moottorin pyörimisnopeutta, muutenhan se pyöris täysillä. Parempikin systeemi varmaan ois mutta en ole uskaltanut alkaa yrittämään..
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3114
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: sähköt

Viesti Kirjoittaja jysi »

mwessman kirjoitti:Parempikin systeemi varmaan ois mutta en ole uskaltanut alkaa yrittämään..
Kun ne ilmastoinnin läpätkin täytyy saada oikeaan asentoon, niin parempi on kaivaa se ilmastointi-automatiikan yksi ohjauspinni johon laitetaan sähköt silloin kun Webasto on päällä, ja avot kaikki toimii. (Näin siis loppupään W140/W210 ja varmaan vielä uusimmat W202:kin)

Alkupään W220:ssa pitää sitten olla CAN-väylään liitettävä ohjausboxi (toimii samalla Telestart-vastaanottimena) jotta ilmastointi saadaan herätettyä. Boxista lähtee sähköt perinteisen Webaston päällä/pois kytkentää varten. Noitakin tuli jo hamstrattua pari hyllyyn odottamaan auton vaihtoa... voivat kyllä hapantua sinne ennen kun se tapahtuu.

Uudemmissa W220:ssä systeemi muuttui vielä hienommaksi (CAN menee suoraan Webastoon). Ehkä sama boxi toimisi niissäkin.
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

webastoa...

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Dodii, kone on nyt paikallaan ja sähköt kytketty. Ässämersun sähköt on tehty huolella, sulakeaskissa joka johto on pultilla kiinni. Moista löytyy aika harvasta nissanista.. Pakoputken reittiä pitää vielä ihmetellä.
Kuva[/img]
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: sähköt

Viesti Kirjoittaja Jolle »

jysi kirjoitti:
mwessman kirjoitti:Parempikin systeemi varmaan ois mutta en ole uskaltanut alkaa yrittämään..
Kun ne ilmastoinnin läpätkin täytyy saada oikeaan asentoon, niin parempi on kaivaa se ilmastointi-automatiikan yksi ohjauspinni johon laitetaan sähköt silloin kun Webasto on päällä, ja avot kaikki toimii. (Näin siis loppupään W140/W210 ja varmaan vielä uusimmat W202:kin)

Alkupään W220:ssa pitää sitten olla CAN-väylään liitettävä ohjausboxi (toimii samalla Telestart-vastaanottimena) jotta ilmastointi saadaan herätettyä. Boxista lähtee sähköt perinteisen Webaston päällä/pois kytkentää varten. Noitakin tuli jo hamstrattua pari hyllyyn odottamaan auton vaihtoa... voivat kyllä hapantua sinne ennen kun se tapahtuu.

Uudemmissa W220:ssä systeemi muuttui vielä hienommaksi (CAN menee suoraan Webastoon). Ehkä sama boxi toimisi niissäkin.
Nostellaas vanhaa...
Potilas on w202 automaatti-ilmastoinnilla ja webasto on thermo top C.

Ilmastointiin on kytketty pinni numero 26 ja auto ymmärtää kun webaston laittaa päälle mutta miksei kytke samalla kiertovesipumppua kun kytkee puhalluksen sisälle?
Minkälainen kytkentä pitäisi tehdä jotta auton alkuperäisen kiertovesipumpun saa toimimaan?
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
A.Asiamies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ma 11.01.2010 17:16
Paikkakunta: Tampere

Re: sähköt

Viesti Kirjoittaja A.Asiamies »

Jolle kirjoitti:Nostellaas vanhaa...
Potilas on w202 automaatti-ilmastoinnilla ja webasto on thermo top C.

Ilmastointiin on kytketty pinni numero 26 ja auto ymmärtää kun webaston laittaa päälle mutta miksei kytke samalla kiertovesipumppua kun kytkee puhalluksen sisälle?
Minkälainen kytkentä pitäisi tehdä jotta auton alkuperäisen kiertovesipumpun saa toimimaan?
Nostetaas edelleen. Löytyikö tähän jokin ratkaisu? Itse en olen vielä tuota pinniä 26 kokeillut. Käynnistyykö ilmastoinnin paneeli normaalimoodiin (autoon virrat päälle) vai rajoitetusti kuten REST-toiminnossa (eli puhallus taitaa olla aika minimissään ja ei pysty säätämään kuin lämpötilaa)?

Kytkitkö webaston vesilinjan sarjaan ja auton sähköisen kiertovesipumpun jälkeen vai jotenkin muuten? Jos näin, toimiiko lämmitys riittävän tehokkaasti pelkällä webaston vesipumpulla?
Öljynvaihtoa ja vikakoodien lukua omaksi ja muiden iloksi Tampereella.
Avatar
Ilpo L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 292
Liittynyt: Ti 07.09.2004 10:04
Paikkakunta: Oulu

Re:

Viesti Kirjoittaja Ilpo L »

jysi kirjoitti: (lämmittää ensin koneen ja sitten sisustan, päinvastoin kun alkuperäinen kytkentä).
:o Mikähän lokkiikka tuossa alkuperäisessä on??? Toisin päinhän se pitäs juurikin olla. Mukava lähteä aamulla töihin kun sisätilat on lämpimät, mutta auto ei starttaa...

:D
PLAY LOUD

V12
Avatar
JarkkoN
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4163
Liittynyt: Pe 01.09.2006 14:39
Paikkakunta: Tampere

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja JarkkoN »

ilipo kirjoitti:
jysi kirjoitti: (lämmittää ensin koneen ja sitten sisustan, päinvastoin kun alkuperäinen kytkentä).
:o Mikähän lokkiikka tuossa alkuperäisessä on??? Toisin päinhän se pitäs juurikin olla. Mukava lähteä aamulla töihin kun sisätilat on lämpimät, mutta auto ei starttaa...

:D
Muualla kuin Suomessa auto yleensä käynnistyy ilman lämmityksiä ja webastolla
halutaan lähinnä saada lasit kirkkaiksi.
S211 E 320 CDI T 4matic 11/2006
Vastaa Viestiin