450:n kaasuläpänasentotunnistin
450:n kaasuläpänasentotunnistin
Millainen ns. perusssäätö pitäisi laittaa? Kyseessä 74:n sl ja D-jet. Irrotin putsausta varten, merkkasin kyllä alkuperäisen kohdan mutta, kun tuntuu muutenkin käyvän liian rikkaalla ja hieman huonosti niin ajattelin säätää, jos mahdollista. Pitääkö uloimman liun olla sen alimman liuskan päällä kaasu ylhäällä? Syy miksi aloin putsata oli se, että kaasusta irroittaessa ei tunnista asentoa ja kone sammuu, eikä lähde käyntiin vaan kastelee tulpat. Pikaisia neuvoja pitäis saada, kun auto täytyy katsastaa 2.8 mennessä, ettei mene ajokieltoon.
Kun kaasuläppäkytkimen kotelon avaa näkyy kotelon sisältä liu'ut ja kahdet kärjet. Tyhjäkäyntikärkien tulee sulkeutua (kuvan alemmat kärjet) kun läppä on kiinni ja liu'un kontktorin jonka alue katkeaa juuri ennen läpän sulkeutumista (kuvan keskimmäinen liuku) täytyy olla kokonaan lyhyellä alueella. Jos tyhjäkäynti piiri vain kytkeytyy päälle ja seos on silti sekaisin on vika jossain aivan muualla.


"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
kiitoksia
Täytyy huomenna aamulla lähteä yrittämään, kun on näin kaunis ilmakin. Mielestäni auto ei jää ollenkaan käymään tyhjäkäyntiä nyt, ennen hieman takellellen eli tuntui kuin sammuisi välillä ja sitten lähtisi uudestaan pienillä kierroksilla. Tätä vikaa yritin korjata putsauksella.
Lisäkysymys
Mikä se vasemmalla puolella oleva mötikkä, mihin tulee se alipaineletku ja johtosarja taas olikaan ja mikä sen tarkotus? Miten sen kunnon voisi tarkistaa? Aloin vaan ajatella, että, jos vika onkin siinä.
Tarkoitat varmaan imusarjan alipaine tunnistinta. Tarkastuksesta ja mittaus arvoista en nyt yhtäkkiä osaa sanoa mitään, kyllä niitä kouluaikana mittailtiin mut siitä on jo muutama vuosi..... :) Pitää kaivaa vanha Boschin mappi kaapista. Mutta ilmavuodot, siis retuset alipaineletkut vaikutti omassani aika raakasti just tyhjäkäyntiin. Tyhjäkäyni seostahan voi säätää boksin pohjassa olevasta potikasta, ittellä se autto ja tietenki bensan paineet pitäis olla suunnilleen kohdillaan.
nykyiset meset:
500SL W129 -90
450SLC W107 -72
230C W123 -79
220 W115 - 68
"talviautona" Dodge Ram 4X4 5,9 Cummins -97
500SL W129 -90
450SLC W107 -72
230C W123 -79
220 W115 - 68
"talviautona" Dodge Ram 4X4 5,9 Cummins -97
Bensan paine kohdallaan
mutta säätöpotikka on hieman huonossa kunnossa, eikä mielestäni säädä enää kunnolla. Se on yksi hyvin potenttiaalinen vikakohde mutta ajattelin ensin sulkea helpompia mahdollisuuksia pois, kun kerran on käynyt aika hyvin juuri tuolla säädöllä ennen. Onko kukaan vaihtanut potikkaa? Eikös se ole vain "säätövastus". Ajattelin ottaa sen pois laatikon sisältä ja tutkiskella, miksei halua pyöriä kunnolla nupista.
Alipainetunnistina ei voi korjata, sitä voi yrittä säätää, mutta tulos on 95% todennäköisyydellä tuhoisa. Luultavin syy huonoon tyhjäkäynytiin ovat ilmavuodot, väärä bensiinin paine, kuluneet ruiskun ohjauskärjet, rikkinäinen sähkösarja, vialliset lämpöanturit tai vuotavat suuttimet. Yhtään "säätöpotikkaa" ei itsellä koskaan ole mennyt rikki.
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Auto käy taas
Elämä hymyilee ja mersu leimattu. Läpän asento tuntuu nyt olevan hallussa ja vastaa kaasuun ihan loogisesti. Säätöpotikka kääntyy tongeilla, muttei alkuperäisellä muoviosalla, jotain häikkää siinä on mutta, jos saan muuten pelaamaan niin ei sitä sitten tarvii jatkuvasti käännellä. Toinen ongelma ilmeni siinä, että kun aivolaatikkoa kääntelee, muuttuu kierrokset. Toimii nyt kunnolla vain, kun on johdot tietyssä asennossa. Miten se pitkä johtoliitin lähtee auki? Joutuuko purkamaan koko lootan niiteistä auki?