W124 300 Turbodiesel - The end!

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Lukittu
Avatar
stanger
Mersumies
Mersumies
Viestit: 763
Liittynyt: La 20.11.2004 19:07
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja stanger »

voi kristus että on hyvännäköinen toi peterhin auto 8)
ex: Mercedes w210 e320 m112 -98
ex: Mercedes w115 220d -74
ex:Mercedes w124 300e -86 "USA"
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

JP74 kirjoitti:
Nuo esikammiodieselit ei ole verrattavissa suoraruikkareihin juurikin vääntöjen kohdalla. Vetoalue on paljon laajempi ja tehot tulee korkeammilla kierroksilla. Taitaa olla 600-700 Nm maksimiväännöt noista kapeakantisista. Tehoja on otettu maksimissaan 470, mikäli oikein muistan. Moniventtiileissä ei taida vielä olla katto tullut vastaan. On se vaan hieno mootorisarja tuo OM60x

Hemmetin siisti peli tuo Petehrin laitos, kyllä on miehellä näkemystä ja kädentaitoa!

Täytyypi myöntää että nuo esikammioiden ominaisuudet on minulle vielä melko tuntematonta aluetta. Suoraruiskun kanssa tässä onkin painiskeltu jo vuosia vaihtelevalla menestyksellä. :?

Saattaa varmaan johtua nuo pienet väännöt melko älyttömistä ahtimista, mitä noihin on pistetty. Käsittääkseni noissa käytetyt isot konventionaaliahtimet heräävät vasta kolmentonnin tietävillä, jolloin mitään ihmeellisiä vääntöjä ei pidäkkään odottaa. Toisaalta joku dynolappu osui aikoja sitten silmiini, jossa oli 300Nm parissa tonnissa vaikka ahdot oli vielä nollassa. :shock: En muista oliko kapee- vai leveekantinen kyseessä. Luulisi tuollaisesta tulevan kilon ahdoilla, olemattomilla pakopaineilla, melko hurjat väännöt.

Tollaset älyttömät väännöt on kait ainakin kapeekantiselle pahasta. Käsittääkseni tuon alakerta on mersumittapuun mukaan heikko. Odotin suurimmaksi ongelmaksi tässä Petehrin rojektissa tulevan liian suuret väännöt, varsinkin kun tuo pumppu ei ole sähköisesti ohjattu. Nyt ainakin yleinen mielipide on sitä mieltä ettei sellaisesta ole pelkoa. Toivottavasti asia onkin näin, sillä ahtoja rajaamalla tuo väännön leikkaaminen on paljon epätarkempaa kuin syöttöä säätelemällä.

No vielä on Petehrillä par tärkeetä asiaa tekemättä ennenkuin tuon voi säätöihin yritää pistää. Tuohon jälkikäteen tehtyyn vnt:n sähköiseen ohjaukseen kyllä jo uskon, kun toimii omassa kiulussakin vallan moitteettomasti.

Ja näitähän on tulossa lisää... :wink:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

norsu kirjoitti:Tuohon jälkikäteen tehtyyn vnt:n sähköiseen ohjaukseen kyllä jo uskon, kun toimii omassa kiulussakin vallan moitteettomasti.

Ja näitähän on tulossa lisää... :wink:


Toivoittavasti ei kovin paljoa tulee lisää samanlaisia kun sun autosi on. Muuten vakutuusyhtiöt alkaa nostamaan PALO- ja varkausvakuutusten hintoja. :lol:
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Pikku tulipalo sillon tällön saa mielen pysymään virkeänä. Ja sitäpaitsi kun johdotukset teettää alan ammattiliikkeessä niin jälki on melko kaunista katseltavaa... :lol:

Se GT42vnt lähti sit kans hyllystä. Saapa nähä kuinka rupee Rellu liikkumaan. Toivomuksena oli 900-1000hv, mutta tuo tuottaa vain vähän yli 80 lipsiä ilmaa 4,5baarin paineella, joten uskoisin korkeintaan 900hv asti riittävän.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

norsu kirjoitti:Se GT42vnt lähti sit kans hyllystä. Saapa nähä kuinka rupee Rellu liikkumaan. Toivomuksena oli 900-1000hv, mutta tuo tuottaa vain vähän yli 80 lipsiä ilmaa 4,5baarin paineella, joten uskoisin korkeintaan 900hv asti riittävän.

No perhana. Luulis 1.5:sen saavan riittävästi ilmaa sillä ahtimella. :twisted: Vai onkos renun perään tulossa jo "isolohko"???
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Väärä Rellu. Tällä kertaa tiisseli kyseessä. En vielä myynyt sitä, vaan annoin poitsujen koettaa sitä ensin. Kerron myöhemmin... :wink:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tuli tuossa tehtyä tällainen pieni asiakas projektikin:

http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/TurboD/


Aihio oli mitä mainioin. Alkuperäinen 250tkm ajettu TurboD. Tullut tehtaalta ilmastoinnilla ja vetokoukulla joten oikeasta etunurkasta löytyi myös automaattiöljyn lauhduttaja. Lisäksi myös ASD perä.


Kaikki kuluvat alustan osat tuli uusittua. Jousiksi tuli H&R ja iskareiksi konit.

Tekniikka puolelle vastaavia muutoksia kuin omaankin. Siekkisen vahvistama laatikko, mynän pumppu, GT37 VNT ahdin yms yms.


Päällepäin auto jäi täysin vakion näköiseksi joten jos ajelet jyväskylän suunnalla tuollaisen perässä kannattaa kisailut jättää väliin. :wink:
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Siistiä työtä mutta mites sen coolerin kanssa oli ? Lähdät ja tulot samalla puolen ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12819
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

veskola kirjoitti:Siistiä työtä mutta mites sen coolerin kanssa oli ? Lähdät ja tulot samalla puolen ?
samaa mietitään täällä, onko haettu asennus tilaa tällä ratkaisulla ?

virtaako yhtä hyvin tuollainen cooleri missä lähdöt samalla puolella ?

kun omaan tarttis laittaa ja siellä kuskin puolella EI_OLE tilaa :lol:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Tuohon tulee vesicooleri akun paikalle. Tuo ahtoputki on ihan väliaikainen toteutus.
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Petehri kirjoitti:Tuohon tulee vesicooleri akun paikalle. Tuo ahtoputki on ihan väliaikainen toteutus.
Miten tuon toteutus ? Omaan mietin jossain vaiheessa semmosia keskimoottoribusseissa käytettäviä vesiöljynlauhduttimia mutta en sitten oikein uskonu että ne pelais tarpeeksi hyvin :roll:
Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

XUX63 kirjoitti:
Petehri kirjoitti:Tuohon tulee vesicooleri akun paikalle. Tuo ahtoputki on ihan väliaikainen toteutus.
Miten tuon toteutus ? Omaan mietin jossain vaiheessa semmosia keskimoottoribusseissa käytettäviä vesiöljynlauhduttimia mutta en sitten oikein uskonu että ne pelais tarpeeksi hyvin :roll:

Tuo cooleri on vielä asentamatta. Ajatuksena oli laittaa veden sijasta coolerin sisälle kiertämään ilmastoinnin kylmä aine.

Noita vesicooleitahan on pullinki raktoreissa käytetty ja toimiviksi todettu.
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Asiallista jälkeä taas kerran.

Minkälainen ääni muuten tuli koppiin? Ite ku aikanaan tuli muutettua putkenpää samanlaiseks ku tuo, niin rupes pitään tosi v*ttumaista kuminaa sisätiloihin :evil:
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Näin tuon petehrin asiakastyön ja kyllä oli hienosti toteutettu. Ja tosiaan aihio oli kait paras mahdollinen superturboksi. Ja jos ulkokuoreen ei tule mitään muutoksia niin siinähän on susi lampaan vaatteissa.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Hienosti toimii tuo asiakastyö. 2500rpm tulee 1,0bar ahtoa, savu häviää tyystin ja alkaa voima kurittaan takarenkaita. Kuulemma vetää aivan tautisesti siitä hieman alta kolmen tonnin paikkeilta ylöspäin. Varmaankin mies osaa suhteuttaa tuonkin kommentin, kun ajelee paljon tehokkaammillakin pirsseillä.

Ilman välijäähyä ei huipputehoja vielä kokeiltu ja turbiinikin otti itseensä. Ahtaa kolmeakiloa ilman pakopaineita, mutta syöttö on rajattu vielä pienelle, joten todellisuus selviää vasta kun syötöt saadaan mukaan.

Sähköinen ohjaussysteemi on valmis ja sitä löytyy myytäväksi asti. Vekotin on itse läppärillä säädettävissä ja siinä on ulostuloja myös muille vermeille (vesiruisku sylinterikohtaisesti, NOS, flektit jms.) Hinta on kova, muttei koske köyhää...
Avatar
TuomasWi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Su 12.02.2006 21:16

Viesti Kirjoittaja TuomasWi »

Onkos Petehrillä jo valmiita kuvia sisustasta? Ja komea on 8)
[img]http://img207.imageshack.us/img207/5808/avatariuuske7.jpg[/img]
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

TuomasWi kirjoitti:Onkos Petehrillä jo valmiita kuvia sisustasta? Ja komea on 8)

Eipä ole tullut otettua kuvia vieläkään. Pitää varmaan muutama ottaa jos kansa kerran vaatii. :D


Se alkoi sitten jo syyskuu. Autoon en ole jaksanut tehdä yhtikäs mitään 100+ näyttelyn jälkeen. Jotenkin täydellinen motivaation puute. :?

No ehkä sen voisi vielä tänä syksynä saada jonkinlaiseen ajokuntoon. Jos nyt ensin vaan saisin vaikka käyttöauton kuntoon, ettei tarvitsisi polkupyörällä ajella. :wink:
Avatar
TuomasWi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 141
Liittynyt: Su 12.02.2006 21:16

Viesti Kirjoittaja TuomasWi »

Ulkokuorihan on jo todettu harvinaisen tyylikkääksi, mutta katotaan vielä sisäkuvat ja annetaan lopullinen arvosana vasta sitten :wink: :lol:
[img]http://img207.imageshack.us/img207/5808/avatariuuske7.jpg[/img]
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

TuomasWi kirjoitti:Ulkokuorihan on jo todettu harvinaisen tyylikkääksi, mutta katotaan vielä sisäkuvat ja annetaan lopullinen arvosana vasta sitten :wink: :lol:

No enpä ole vieläkään saanut aikaiseksi ottaa niitä uusia sisustan kuvia. Ulkokuori tulee muuttumaa ensikesäksi kun ei oikein omaa silmää miellytä. :wink:
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

Petehri kirjoitti:Ulkokuori tulee muuttumaa ensikesäksi kun ei oikein omaa silmää miellytä. :wink:
Häh??? :shock:

Mikäs tuossa muka on vikana...?
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12819
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

oiskohan siihen japanin pojan korisatsia tulossa ...
Avatar
Pakardinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3168
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo

Viesti Kirjoittaja Pakardinen »

epk kirjoitti:oiskohan siihen japanin pojan korisatsia tulossa ...
No höh. Menishän tuo nyt tuollasenakin...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Nyt on pitkästä aikaa tämäkin projekti alkanut edistymään.


Alustaan tuli taas paljon uutta. Koko taka-akselisto 500sl mersusta ja kyseisestä laitteesta myös etu- ja takajarrut. Akseliston osat on tällähetkellä maalattavana ja uudet puslat, jarrulevyt ja palat odottaa asennusta.

Laittelen kuvia noista loppuviikosta kun osat ovat paikoillaan (samalla voisin laittaa niitä lupaamiani sisustan kuvia)


Korisarja tuli myytyä viimevuoden puolella ja waldin sarjan pitäisi tulla muutaman viikon sisällä.


Ei sopinut nuo 18" amg 2 vanteet noiden 500:sen jarrujen kanssa joten ensikesäksi vanteetkin tulee vaihtumaan pienemmällä et:llä oleviin ja reilusti levemämpiin. 8)


Konehuoneeseenkin on kaikkea pientä uudistusta tehtynä. Uusi imusarja + ahtoputket, uusi iso ITG ilmanputsari yms.
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Nyt kun taka-akseli oli irti tuli tehtyä uudet isommat polttoaine linjat 10mm putkesta. Yllättävän kova homma noissakin oli, että sai ne hyvin istumaan. Myös jarruputket tuli samalla kiinnitettyä kunnolla pohjaan.

Taka-akseli tuli maalauksesesta ja viikonlopun aikana pitäisi saada se paikoilleen. Pieniä ongelmia tuli taas kallistuksen vakaajan kanssa. 500:sen vakaaja on liian kapea kiinnityskohdista ja vakiovakaaja ottaa taas kiinni 500:sen akselin runkoon... :evil:


No kai se jotenkin sinne saadaan istumaan tai jos ei onnistu niin pitää hankkia jostain 500e:n vakaaja kun tuo sl:n on kerran liian kapea.
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Mulle tuli tollanen GT45V tohon nurkkiin pyöriin. Riittää yli 1000hv nakussa ja vaikka on vnt, niin ei varmaan tarvi enää kärsiä liian suuresta alaväännöstä mersun koneessa. Tolla tapaa ei tarvi hommata sitä kallista turbiinia. :roll:

Jätät vaan oikean umpion pois ja leikkaat konepeltiin ja lukkopeltiin hieman tilaa, niin hyvin mahtuu. :twisted:
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Sl:n vakaajalle tuli tehtyä sopivat kannakkeet. Takakelkka ja vakaaja olisi nyt kiinni pohjassa.

Kelkkaan tuli uudet kumipuslat ja ne tuli täytettyä vielä sikaflexillä. Lisäkisi korin ja kelkan väliin tein "tuet" kumimatosta. etukiinnikkeiden alle 3mm ja taakse 6mm. Toivottavasti nyt kelkka pysyisi kiinni pohjassa ilman suurempia heilumisia.

Jospa sen huomenna saisi taas pyörilleen.....
Avatar
Samuli H
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1604
Liittynyt: Ti 18.11.2003 20:34
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja Samuli H »

Tuleeko siis koko taka-kelkka 500sl:stä? Sopiiko se suoraan kiinnikkeisiin?
Petehri
Yhteistyökumppani
Yhteistyökumppani
Viestit: 1733
Liittynyt: Ke 08.10.2003 15:26
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Petehri »

Taas viikko vierähti. Tahtoo olla noita projekteja hieman liikaa työn alla. Tällähetkellä on tämänlisäksi pari isompaa ja kolme himan pienempää projektia työnalla. Jossain välissä pitäisi ehtiä "töitäkin" tekemään.

Akselistot on taas täysin kasattuna ja auto pyörillään. Ainoastaan jarrusatulat odottavat maalia ja asennusta.

Kuviakin tuli otettua mutta tahtoo hallin valoissa tulla salaman kanssa niin huonoja kuvia ettei kehtaa laittaa esille. Ilman salamaa taas tulee ihan mustia mistä ei näe senkäänvertaa. Tiedä sitten onko vika kuvaajassa vai kamerassa. Huomenna voisi koittaa uudelleen.
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Mikäs kamera sulla on?
Manuaalisäädöillä kameran ISO alue mahdollisimman korkeaksi (ISO400 - tai korkeampi) Sitten valotusaikaa lisää ja suljinaikaa tarvittaessa. Omalla kameralla onnistuu melko pimeässäkin kuvat, mutta automaattisäädöt eivät käytä kameran ominaisuuksia täysin hyväkseen.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3794
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Petehri kirjoitti:Kuviakin tuli otettua mutta tahtoo hallin valoissa tulla salaman kanssa niin huonoja kuvia ettei kehtaa laittaa esille. Ilman salamaa taas tulee ihan mustia mistä ei näe senkäänvertaa. Tiedä sitten onko vika kuvaajassa vai kamerassa. Huomenna voisi koittaa uudelleen.
Pitäs olla järkkäri että saa valosia kuvia ilman salamaa pimeissä paikoissa..Harrastelijakäyttöön sopii mainiosti tuo Canonin 400D. Joudun ite hankkimaan koulun takia 40D:n, mutta sillähän saa jo projektikuvistakin kohtuullisia :wink:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Lukittu