
W124 300 Turbodiesel - The end!
JP74 kirjoitti:
Nuo esikammiodieselit ei ole verrattavissa suoraruikkareihin juurikin vääntöjen kohdalla. Vetoalue on paljon laajempi ja tehot tulee korkeammilla kierroksilla. Taitaa olla 600-700 Nm maksimiväännöt noista kapeakantisista. Tehoja on otettu maksimissaan 470, mikäli oikein muistan. Moniventtiileissä ei taida vielä olla katto tullut vastaan. On se vaan hieno mootorisarja tuo OM60x
Hemmetin siisti peli tuo Petehrin laitos, kyllä on miehellä näkemystä ja kädentaitoa!
Täytyypi myöntää että nuo esikammioiden ominaisuudet on minulle vielä melko tuntematonta aluetta. Suoraruiskun kanssa tässä onkin painiskeltu jo vuosia vaihtelevalla menestyksellä.

Saattaa varmaan johtua nuo pienet väännöt melko älyttömistä ahtimista, mitä noihin on pistetty. Käsittääkseni noissa käytetyt isot konventionaaliahtimet heräävät vasta kolmentonnin tietävillä, jolloin mitään ihmeellisiä vääntöjä ei pidäkkään odottaa. Toisaalta joku dynolappu osui aikoja sitten silmiini, jossa oli 300Nm parissa tonnissa vaikka ahdot oli vielä nollassa.

Tollaset älyttömät väännöt on kait ainakin kapeekantiselle pahasta. Käsittääkseni tuon alakerta on mersumittapuun mukaan heikko. Odotin suurimmaksi ongelmaksi tässä Petehrin rojektissa tulevan liian suuret väännöt, varsinkin kun tuo pumppu ei ole sähköisesti ohjattu. Nyt ainakin yleinen mielipide on sitä mieltä ettei sellaisesta ole pelkoa. Toivottavasti asia onkin näin, sillä ahtoja rajaamalla tuo väännön leikkaaminen on paljon epätarkempaa kuin syöttöä säätelemällä.
No vielä on Petehrillä par tärkeetä asiaa tekemättä ennenkuin tuon voi säätöihin yritää pistää. Tuohon jälkikäteen tehtyyn vnt:n sähköiseen ohjaukseen kyllä jo uskon, kun toimii omassa kiulussakin vallan moitteettomasti.
Ja näitähän on tulossa lisää...

norsu kirjoitti:Tuohon jälkikäteen tehtyyn vnt:n sähköiseen ohjaukseen kyllä jo uskon, kun toimii omassa kiulussakin vallan moitteettomasti.
Ja näitähän on tulossa lisää...
Toivoittavasti ei kovin paljoa tulee lisää samanlaisia kun sun autosi on. Muuten vakutuusyhtiöt alkaa nostamaan PALO- ja varkausvakuutusten hintoja.

Pikku tulipalo sillon tällön saa mielen pysymään virkeänä. Ja sitäpaitsi kun johdotukset teettää alan ammattiliikkeessä niin jälki on melko kaunista katseltavaa...
Se GT42vnt lähti sit kans hyllystä. Saapa nähä kuinka rupee Rellu liikkumaan. Toivomuksena oli 900-1000hv, mutta tuo tuottaa vain vähän yli 80 lipsiä ilmaa 4,5baarin paineella, joten uskoisin korkeintaan 900hv asti riittävän.

Se GT42vnt lähti sit kans hyllystä. Saapa nähä kuinka rupee Rellu liikkumaan. Toivomuksena oli 900-1000hv, mutta tuo tuottaa vain vähän yli 80 lipsiä ilmaa 4,5baarin paineella, joten uskoisin korkeintaan 900hv asti riittävän.
norsu kirjoitti:Se GT42vnt lähti sit kans hyllystä. Saapa nähä kuinka rupee Rellu liikkumaan. Toivomuksena oli 900-1000hv, mutta tuo tuottaa vain vähän yli 80 lipsiä ilmaa 4,5baarin paineella, joten uskoisin korkeintaan 900hv asti riittävän.
No perhana. Luulis 1.5:sen saavan riittävästi ilmaa sillä ahtimella.

Tuli tuossa tehtyä tällainen pieni asiakas projektikin:
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/TurboD/
Aihio oli mitä mainioin. Alkuperäinen 250tkm ajettu TurboD. Tullut tehtaalta ilmastoinnilla ja vetokoukulla joten oikeasta etunurkasta löytyi myös automaattiöljyn lauhduttaja. Lisäksi myös ASD perä.
Kaikki kuluvat alustan osat tuli uusittua. Jousiksi tuli H&R ja iskareiksi konit.
Tekniikka puolelle vastaavia muutoksia kuin omaankin. Siekkisen vahvistama laatikko, mynän pumppu, GT37 VNT ahdin yms yms.
Päällepäin auto jäi täysin vakion näköiseksi joten jos ajelet jyväskylän suunnalla tuollaisen perässä kannattaa kisailut jättää väliin.
http://smg.photobucket.com/albums/v211/Petehri/TurboD/
Aihio oli mitä mainioin. Alkuperäinen 250tkm ajettu TurboD. Tullut tehtaalta ilmastoinnilla ja vetokoukulla joten oikeasta etunurkasta löytyi myös automaattiöljyn lauhduttaja. Lisäksi myös ASD perä.
Kaikki kuluvat alustan osat tuli uusittua. Jousiksi tuli H&R ja iskareiksi konit.
Tekniikka puolelle vastaavia muutoksia kuin omaankin. Siekkisen vahvistama laatikko, mynän pumppu, GT37 VNT ahdin yms yms.
Päällepäin auto jäi täysin vakion näköiseksi joten jos ajelet jyväskylän suunnalla tuollaisen perässä kannattaa kisailut jättää väliin.

Siistiä työtä mutta mites sen coolerin kanssa oli ? Lähdät ja tulot samalla puolen ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
samaa mietitään täällä, onko haettu asennus tilaa tällä ratkaisulla ?veskola kirjoitti:Siistiä työtä mutta mites sen coolerin kanssa oli ? Lähdät ja tulot samalla puolen ?
virtaako yhtä hyvin tuollainen cooleri missä lähdöt samalla puolella ?
kun omaan tarttis laittaa ja siellä kuskin puolella EI_OLE tilaa

Miten tuon toteutus ? Omaan mietin jossain vaiheessa semmosia keskimoottoribusseissa käytettäviä vesiöljynlauhduttimia mutta en sitten oikein uskonu että ne pelais tarpeeksi hyvinPetehri kirjoitti:Tuohon tulee vesicooleri akun paikalle. Tuo ahtoputki on ihan väliaikainen toteutus.

Pirkka-Tesla eli Opel Ampera -12 sähkölelu.
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
MB 313 CDI Kasten -00.
W126 300SD -84 talviunilla.
Lavetti (S124-OM603-ST) Yhteishuoltajuudessa.
“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?”
XUX63 kirjoitti:Miten tuon toteutus ? Omaan mietin jossain vaiheessa semmosia keskimoottoribusseissa käytettäviä vesiöljynlauhduttimia mutta en sitten oikein uskonu että ne pelais tarpeeksi hyvinPetehri kirjoitti:Tuohon tulee vesicooleri akun paikalle. Tuo ahtoputki on ihan väliaikainen toteutus.
Tuo cooleri on vielä asentamatta. Ajatuksena oli laittaa veden sijasta coolerin sisälle kiertämään ilmastoinnin kylmä aine.
Noita vesicooleitahan on pullinki raktoreissa käytetty ja toimiviksi todettu.
- konjamiini
- Turbospesialisti
- Viestit: 346
- Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
- Paikkakunta: K-Pohojanmaa
Hienosti toimii tuo asiakastyö. 2500rpm tulee 1,0bar ahtoa, savu häviää tyystin ja alkaa voima kurittaan takarenkaita. Kuulemma vetää aivan tautisesti siitä hieman alta kolmen tonnin paikkeilta ylöspäin. Varmaankin mies osaa suhteuttaa tuonkin kommentin, kun ajelee paljon tehokkaammillakin pirsseillä.
Ilman välijäähyä ei huipputehoja vielä kokeiltu ja turbiinikin otti itseensä. Ahtaa kolmeakiloa ilman pakopaineita, mutta syöttö on rajattu vielä pienelle, joten todellisuus selviää vasta kun syötöt saadaan mukaan.
Sähköinen ohjaussysteemi on valmis ja sitä löytyy myytäväksi asti. Vekotin on itse läppärillä säädettävissä ja siinä on ulostuloja myös muille vermeille (vesiruisku sylinterikohtaisesti, NOS, flektit jms.) Hinta on kova, muttei koske köyhää...
Ilman välijäähyä ei huipputehoja vielä kokeiltu ja turbiinikin otti itseensä. Ahtaa kolmeakiloa ilman pakopaineita, mutta syöttö on rajattu vielä pienelle, joten todellisuus selviää vasta kun syötöt saadaan mukaan.
Sähköinen ohjaussysteemi on valmis ja sitä löytyy myytäväksi asti. Vekotin on itse läppärillä säädettävissä ja siinä on ulostuloja myös muille vermeille (vesiruisku sylinterikohtaisesti, NOS, flektit jms.) Hinta on kova, muttei koske köyhää...
TuomasWi kirjoitti:Onkos Petehrillä jo valmiita kuvia sisustasta? Ja komea on
Eipä ole tullut otettua kuvia vieläkään. Pitää varmaan muutama ottaa jos kansa kerran vaatii.

Se alkoi sitten jo syyskuu. Autoon en ole jaksanut tehdä yhtikäs mitään 100+ näyttelyn jälkeen. Jotenkin täydellinen motivaation puute.

No ehkä sen voisi vielä tänä syksynä saada jonkinlaiseen ajokuntoon. Jos nyt ensin vaan saisin vaikka käyttöauton kuntoon, ettei tarvitsisi polkupyörällä ajella.

- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3168
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Nyt on pitkästä aikaa tämäkin projekti alkanut edistymään.
Alustaan tuli taas paljon uutta. Koko taka-akselisto 500sl mersusta ja kyseisestä laitteesta myös etu- ja takajarrut. Akseliston osat on tällähetkellä maalattavana ja uudet puslat, jarrulevyt ja palat odottaa asennusta.
Laittelen kuvia noista loppuviikosta kun osat ovat paikoillaan (samalla voisin laittaa niitä lupaamiani sisustan kuvia)
Korisarja tuli myytyä viimevuoden puolella ja waldin sarjan pitäisi tulla muutaman viikon sisällä.
Ei sopinut nuo 18" amg 2 vanteet noiden 500:sen jarrujen kanssa joten ensikesäksi vanteetkin tulee vaihtumaan pienemmällä et:llä oleviin ja reilusti levemämpiin.
Konehuoneeseenkin on kaikkea pientä uudistusta tehtynä. Uusi imusarja + ahtoputket, uusi iso ITG ilmanputsari yms.
Alustaan tuli taas paljon uutta. Koko taka-akselisto 500sl mersusta ja kyseisestä laitteesta myös etu- ja takajarrut. Akseliston osat on tällähetkellä maalattavana ja uudet puslat, jarrulevyt ja palat odottaa asennusta.
Laittelen kuvia noista loppuviikosta kun osat ovat paikoillaan (samalla voisin laittaa niitä lupaamiani sisustan kuvia)
Korisarja tuli myytyä viimevuoden puolella ja waldin sarjan pitäisi tulla muutaman viikon sisällä.
Ei sopinut nuo 18" amg 2 vanteet noiden 500:sen jarrujen kanssa joten ensikesäksi vanteetkin tulee vaihtumaan pienemmällä et:llä oleviin ja reilusti levemämpiin.

Konehuoneeseenkin on kaikkea pientä uudistusta tehtynä. Uusi imusarja + ahtoputket, uusi iso ITG ilmanputsari yms.
Nyt kun taka-akseli oli irti tuli tehtyä uudet isommat polttoaine linjat 10mm putkesta. Yllättävän kova homma noissakin oli, että sai ne hyvin istumaan. Myös jarruputket tuli samalla kiinnitettyä kunnolla pohjaan.
Taka-akseli tuli maalauksesesta ja viikonlopun aikana pitäisi saada se paikoilleen. Pieniä ongelmia tuli taas kallistuksen vakaajan kanssa. 500:sen vakaaja on liian kapea kiinnityskohdista ja vakiovakaaja ottaa taas kiinni 500:sen akselin runkoon...
No kai se jotenkin sinne saadaan istumaan tai jos ei onnistu niin pitää hankkia jostain 500e:n vakaaja kun tuo sl:n on kerran liian kapea.
Taka-akseli tuli maalauksesesta ja viikonlopun aikana pitäisi saada se paikoilleen. Pieniä ongelmia tuli taas kallistuksen vakaajan kanssa. 500:sen vakaaja on liian kapea kiinnityskohdista ja vakiovakaaja ottaa taas kiinni 500:sen akselin runkoon...

No kai se jotenkin sinne saadaan istumaan tai jos ei onnistu niin pitää hankkia jostain 500e:n vakaaja kun tuo sl:n on kerran liian kapea.
Mulle tuli tollanen GT45V tohon nurkkiin pyöriin. Riittää yli 1000hv nakussa ja vaikka on vnt, niin ei varmaan tarvi enää kärsiä liian suuresta alaväännöstä mersun koneessa. Tolla tapaa ei tarvi hommata sitä kallista turbiinia.
Jätät vaan oikean umpion pois ja leikkaat konepeltiin ja lukkopeltiin hieman tilaa, niin hyvin mahtuu.

Jätät vaan oikean umpion pois ja leikkaat konepeltiin ja lukkopeltiin hieman tilaa, niin hyvin mahtuu.

Sl:n vakaajalle tuli tehtyä sopivat kannakkeet. Takakelkka ja vakaaja olisi nyt kiinni pohjassa.
Kelkkaan tuli uudet kumipuslat ja ne tuli täytettyä vielä sikaflexillä. Lisäkisi korin ja kelkan väliin tein "tuet" kumimatosta. etukiinnikkeiden alle 3mm ja taakse 6mm. Toivottavasti nyt kelkka pysyisi kiinni pohjassa ilman suurempia heilumisia.
Jospa sen huomenna saisi taas pyörilleen.....
Kelkkaan tuli uudet kumipuslat ja ne tuli täytettyä vielä sikaflexillä. Lisäkisi korin ja kelkan väliin tein "tuet" kumimatosta. etukiinnikkeiden alle 3mm ja taakse 6mm. Toivottavasti nyt kelkka pysyisi kiinni pohjassa ilman suurempia heilumisia.
Jospa sen huomenna saisi taas pyörilleen.....
Taas viikko vierähti. Tahtoo olla noita projekteja hieman liikaa työn alla. Tällähetkellä on tämänlisäksi pari isompaa ja kolme himan pienempää projektia työnalla. Jossain välissä pitäisi ehtiä "töitäkin" tekemään.
Akselistot on taas täysin kasattuna ja auto pyörillään. Ainoastaan jarrusatulat odottavat maalia ja asennusta.
Kuviakin tuli otettua mutta tahtoo hallin valoissa tulla salaman kanssa niin huonoja kuvia ettei kehtaa laittaa esille. Ilman salamaa taas tulee ihan mustia mistä ei näe senkäänvertaa. Tiedä sitten onko vika kuvaajassa vai kamerassa. Huomenna voisi koittaa uudelleen.
Akselistot on taas täysin kasattuna ja auto pyörillään. Ainoastaan jarrusatulat odottavat maalia ja asennusta.
Kuviakin tuli otettua mutta tahtoo hallin valoissa tulla salaman kanssa niin huonoja kuvia ettei kehtaa laittaa esille. Ilman salamaa taas tulee ihan mustia mistä ei näe senkäänvertaa. Tiedä sitten onko vika kuvaajassa vai kamerassa. Huomenna voisi koittaa uudelleen.
Mikäs kamera sulla on?
Manuaalisäädöillä kameran ISO alue mahdollisimman korkeaksi (ISO400 - tai korkeampi) Sitten valotusaikaa lisää ja suljinaikaa tarvittaessa. Omalla kameralla onnistuu melko pimeässäkin kuvat, mutta automaattisäädöt eivät käytä kameran ominaisuuksia täysin hyväkseen.
Manuaalisäädöillä kameran ISO alue mahdollisimman korkeaksi (ISO400 - tai korkeampi) Sitten valotusaikaa lisää ja suljinaikaa tarvittaessa. Omalla kameralla onnistuu melko pimeässäkin kuvat, mutta automaattisäädöt eivät käytä kameran ominaisuuksia täysin hyväkseen.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
Pitäs olla järkkäri että saa valosia kuvia ilman salamaa pimeissä paikoissa..Harrastelijakäyttöön sopii mainiosti tuo Canonin 400D. Joudun ite hankkimaan koulun takia 40D:n, mutta sillähän saa jo projektikuvistakin kohtuullisiaPetehri kirjoitti:Kuviakin tuli otettua mutta tahtoo hallin valoissa tulla salaman kanssa niin huonoja kuvia ettei kehtaa laittaa esille. Ilman salamaa taas tulee ihan mustia mistä ei näe senkäänvertaa. Tiedä sitten onko vika kuvaajassa vai kamerassa. Huomenna voisi koittaa uudelleen.

MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
MB 300CE-24 Cabriolet -92
MB 500SEC -91
1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair
http://garage59.blogspot.fi/
Ex: MB 200D -91 | MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)