W 124 / 1987. Matkamittari ei pelaa.
W 124 / 1987. Matkamittari ei pelaa.
Minkälainen lienee homma edessä, kun 520000 km ajettuun meseen ei kilometrit lisäänny. Nopeusmittari toimii normaalisti. Onko miten vaikea irroittaa mittari? Uusi mittari varmaan maksaa maltaita. Käytettyjä varmaan lienee saatavana.
Kannattanee viedä mittarihuoltoon, niissä mittareissa on vanhemmiten tyyppivikana ratas joka pettää / menee pois paikoiltaan, sekä tappi luiskahtaa vituralleen, nimimerkillä Esa H oli muistaakseni vastaavanlainen vika jonka hän korjautti ja vieläpä edullisesti, muistelisin että olisi ollut noin 50 euron luokkaa tuo lasku mittarihuollossa.
Mittari on helppo irroittaa, irroita ratin alla oleva muovi luukku, työnnä mittaria takaa ulospäin, nyt mahdutat sormet sinne taakse ja kierrät vaijerin irti (jos et mahdu, irroita vaijeri kuskin jalkatilasta ja mittari mahtuu nousemaan miltei syliin) ja irroitat muutaman liittimen, sen jälkeen vedät mittarin pois.
Mittari on helppo irroittaa, irroita ratin alla oleva muovi luukku, työnnä mittaria takaa ulospäin, nyt mahdutat sormet sinne taakse ja kierrät vaijerin irti (jos et mahdu, irroita vaijeri kuskin jalkatilasta ja mittari mahtuu nousemaan miltei syliin) ja irroitat muutaman liittimen, sen jälkeen vedät mittarin pois.
Jep. Jos on tällainen nakkisormi ja tuppaa käyttämään voimaa väärässä paikkaan, niin Lahdessa homma hoituu avaimet käteen periaatteella Mittari- ja kellohuolto Mäenpäällä. Tämä olkoon myös vinkkinä kaikkien mekaanisten mittalaitteitten kanssa painiville ja myöskin mobilisteille. Siellä vanhat ja harvinaisemmatkin mittaristot saavat yli 30 vuoden ammattitaidolla hyvän hoidonBenzo kirjoitti:nimimerkillä Esa H oli muistaakseni vastaavanlainen vika jonka hän korjautti ja vieläpä edullisesti, muistelisin että olisi ollut noin 50 euron luokkaa tuo lasku mittarihuollossa.

w220 S320 -99
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Ford Escort Turnier -82 (MR)
Lincoln Continental Mark V Coupe Cartier Edition -77 (MR)
ex-w210 200cdi -00
ex-w124 200D -92
ex-w114 250 -76
ex-c107 450SLC -74 (MR)
Jep,miksei kirjoitti:Tampereen suunnalla Palanto huoltaa mittareita. Omani siellä käytin joskus ja 50e maksoi täyshuolto. Silloin firman nimi oli vistema. Samalla siellä laitettiin tarkkuus kohdalleen, todellinen nopeus oli sama kun neula näyttää.
omaan Mersuuni tuli sama vika, eli trip-mittari ei pyöri, vaan naksuttaa sadan metrin välein niin että pää meinaa haljeta. Kun itsellä ei ole aikaa purkaa mittaria, niin tilasin ajan tuonne Palannolle.
Mittarikorjaamo Palanto Oy
Kytömaankatu 5, 33720 TAMPERE
Puhelin: 03 3178455
Täyshuolto vuoden toimintatakuulla maksaa kuulemma nykyään n. 60-70 euroa.
Ja mittaristolla ei kuulemma ole väliä millainen on. Omassani on huiput 260 km/h, ja niitä ei oikein löydy Suomessa olevista purkaamoista varaosina.

MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
Miulla oli sama vika tuossa vielä pari viikkoa sitten: nopeusmittari toimi ok, mutta kumpaankaan matkamittariin ei lisääntynyt kilometrit.
Pepekyy nappasi mittarin irti ihan näppivoimin ratin takaa nyppäsemällä. Pepen arkistosta löytyi myös toimiva mittari, jonka heitin tuon vanhan nopeusmittarin tilalle. Pari ruuvia auki vain ja vot. Samalla vaihdoin kaikki palaneet polttimot.
Takaisin laittaessa joutui toinen antamaan nopeusmittarin vaijeriin löysiä kuskin jalkatilasta, jotta paikoilleenlaitto onnistui ilman ranteen aukaisua.
Yllättävän helppo homma kuitenkin. Koeta löytää jostain mittari(sto) jossa on suunnilleen samat kilometrit ja vaihdat pelkästään sen mittarin sinne....
Ainiin: kiitoksia Pepekyy:lle
Pepekyy nappasi mittarin irti ihan näppivoimin ratin takaa nyppäsemällä. Pepen arkistosta löytyi myös toimiva mittari, jonka heitin tuon vanhan nopeusmittarin tilalle. Pari ruuvia auki vain ja vot. Samalla vaihdoin kaikki palaneet polttimot.
Takaisin laittaessa joutui toinen antamaan nopeusmittarin vaijeriin löysiä kuskin jalkatilasta, jotta paikoilleenlaitto onnistui ilman ranteen aukaisua.
Yllättävän helppo homma kuitenkin. Koeta löytää jostain mittari(sto) jossa on suunnilleen samat kilometrit ja vaihdat pelkästään sen mittarin sinne....
Ainiin: kiitoksia Pepekyy:lle

Joo saattaa auttaa tuokin mutta jos on sama vika kun mulla oli niin hetken päästä akseli on taas pois paikoiltaan. Eli mulla oli tuo laitimmainen ratas halki , sama ratas pitää sen akselin paikoillaan eli akselin pitää olla tiukka siihen rattaan reikaan. Muissa kiekoissa on sen verran isompi reikä että ne pyörii siinä akselissa.masaice kirjoitti:avaa se mittaristo (ja järjestä irrottamasi osat) ja laitat sen tapin siihen sille olevaan reikään, joka on edestä katsottuna oikealla puolella ja sitten kasaat mittarin ja pitäis soida ihan hyvin, ei tartte insinööriä....


MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Jep,
nyt tuli käytettyä Mersu tuolla Tampereella Hervannassa Mittarikorjaamo Palanto Oy:ssä. Ja kokemukset olivat varsin hyvät.
Kaveri nappasi todella tyylikkäästi mittaritaulun irti työntämällä jonkin ohuen piikin mittarin oikeasta laidasta mittarin sivulle ja vetämällä oikeata reunaa ulospäin. Mittaria ei siis tarvinnutkaan vetää molemmilta puolilta yhtä aikaa. Sen jälkeen kaveri vain irrotti mittarivaijerin ja johdot ja mittariston irtiottoon kului kokonaisuudessaan alle minuutti.
Itse korjaus-/huoltotoimenpiteeseen meni sitten työpenkissä reilu tunti, kun koko mittaristo purettiin osiin ja puhallettiin paineilmalla puhtaaksi. Molempien matkamittareiden akselit irrotettiin ja puhdistettiin ja voideltiin ja kaikki lamput vaihdettiin uusiin. Myös nopeusmittari laitettiin kohdalleen eli kalibroitiin.
Varaosiakin jouduttiin laittamaan, sillä trip -mittarin nollausvipu oli katkennut. Hyllystä löytyi kuitenkin uusi nollausvipu. Vipu on sellainen n. 4 cm pitkä alumiininen "koukku". Voin laittaa kuvan myöhemmin jos muistan ottaa.
Takaisin laitossa ei tarvinnut kaivaa lattiamattoa ylös ja antaa vaijerille löysiä, vaan kaveri taisi olla sen verran kokenut, että kiinnitti mittariston johdot ja vaijerin sokkona. Takaisinlaittoon taisi kulua n. 2 minuuttia.
Mittariston täyshuolto ja kalibrointi sekä uusi trip-nollausvipu maksoivat yhteensä 70 euroa. Huollolle annettiin vuoden takuu.
Ei voi muuta kuin suositella, olen todella tyytyväinen lopputulokseen.
p.s. Huoltomies oli itsekin Mersumies, pihalla komeili Saksasta tuotu ML-Mersu.
nyt tuli käytettyä Mersu tuolla Tampereella Hervannassa Mittarikorjaamo Palanto Oy:ssä. Ja kokemukset olivat varsin hyvät.
Kaveri nappasi todella tyylikkäästi mittaritaulun irti työntämällä jonkin ohuen piikin mittarin oikeasta laidasta mittarin sivulle ja vetämällä oikeata reunaa ulospäin. Mittaria ei siis tarvinnutkaan vetää molemmilta puolilta yhtä aikaa. Sen jälkeen kaveri vain irrotti mittarivaijerin ja johdot ja mittariston irtiottoon kului kokonaisuudessaan alle minuutti.
Itse korjaus-/huoltotoimenpiteeseen meni sitten työpenkissä reilu tunti, kun koko mittaristo purettiin osiin ja puhallettiin paineilmalla puhtaaksi. Molempien matkamittareiden akselit irrotettiin ja puhdistettiin ja voideltiin ja kaikki lamput vaihdettiin uusiin. Myös nopeusmittari laitettiin kohdalleen eli kalibroitiin.
Varaosiakin jouduttiin laittamaan, sillä trip -mittarin nollausvipu oli katkennut. Hyllystä löytyi kuitenkin uusi nollausvipu. Vipu on sellainen n. 4 cm pitkä alumiininen "koukku". Voin laittaa kuvan myöhemmin jos muistan ottaa.
Takaisin laitossa ei tarvinnut kaivaa lattiamattoa ylös ja antaa vaijerille löysiä, vaan kaveri taisi olla sen verran kokenut, että kiinnitti mittariston johdot ja vaijerin sokkona. Takaisinlaittoon taisi kulua n. 2 minuuttia.
Mittariston täyshuolto ja kalibrointi sekä uusi trip-nollausvipu maksoivat yhteensä 70 euroa. Huollolle annettiin vuoden takuu.
Ei voi muuta kuin suositella, olen todella tyytyväinen lopputulokseen.
p.s. Huoltomies oli itsekin Mersumies, pihalla komeili Saksasta tuotu ML-Mersu.
MB X253 GLC 250 d 4MATIC 2016 (M651.921)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)
ex.
MB W203 C200 CDI automatic -06 (M646.963)
MB W203 C200 CDI Business Elegance automatic -04 (M646)
MB W124 E320 T 24v Sportline automatic -94 (M104.992)