200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JSJ »

No niin nyt on viriboxi poistettu ja Karalan softa sisässä. Ensin otettiin tuo "railipaineennosto" rasia pois ja sitten koe ajolle. Mitään eroa ei ainakaan perstuntumalla huomannut ennen eikä jälkeen boxin poiston. No sen jälkeen Karalan softa sisään ja samassa EGR pois käytöstä ja sitten taas koeajolle. Ja johan rupesi lähteemään erityyliin! On kyllä kuskin naama yhtä hymyä kun tuolla ajaa! Vähän kyllä pelottaa kortin puolesta kun on tottunut 200D:llä ajelemaan aina tallapohjassa :)

Olisi muuten yksi kysymys jos joku osaa vastata. Miten tuon monitoiminäytössä olevan kellon ajan saa asetettua oikeaksi? Radio on 30 APS jos sillä on jotain merkitystä.
powermix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 26.04.2007 22:17
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja powermix »

automaatin tehonkestosta niin mul on varmaan 220 ssä sama laatikko.
ja väännöt on noin 500nm. niin täyskiihdytyksessä timmi pohjas niin vihdoissa laatikko menee polvilleen eli vihtaa vaihteen mutta ei lähde heti vetämään, joku niinku katkasis syötön ? on kuulemma joku varmuus juttu laatikon ohjaus haistelee sen läpi menevää voimaa ja rajottaa syöttöä vaihto hetkel
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Se juttu, että automaateissa tehoa pikkuisen ohjelmasta lasketaan ennen jokaista täyskaasulla tapahtuvaa vaihtoa, taitaa olla ihan kaikissa sähkölaatikissa ja malleissa, en usko sen aiheuttavan ongelmaa kunnossa ollessaan.

Auton oma "käyttöjärjestelmä" laskee kyllä sitä vääntömomenttia ja kulutusta sen tiedon perusteella kuinka pitkä on ruiskutusaika.
Jos suuttimet on vaihdettu, niin auton boxi ei "tiiä mittään".
Jos taas vakisuuttimet, niin ohjelmassa on kyllä raja-arvot, joiden yli menevää ruiskutusta se ei hyväksy ja jos vakio-ohjelman rajoissa pysytään, niin luulen kaikkien järjestelmien sen hyväksyvän.
Onhan se tietty mahdollista olla vakiossakin ohjelmassa virhe.

"Suurin" murhe siitä taitaa olla, että tehonmittauksessa jos yli neljän tonnin vedättää, niin ohjelma kuitenkin alkaa leikkaamaan tehoa, eikä teho nouse.
Auto alkaa väkisellä valmistautumaan vaihteen vaihtoon, vaikkei sitä sitten tulisikkaan.
Suurin vaihde taitaa olla ainut, jolla oikeasti saa sitten kierrokset ja tehon "tappiin".

Jarkko S,llä saattaisi olla parempaa tietoa aiheesta.
Ja siitäkin, pystyykö "ongelmaa" kiertämään.

Tuskin sulla enää vaihtokohdassa se 500nm on.
Joku muu sen häiriön mahtaa aiheuttaa.
Vaikka esim. se vaihteiston piirilevy.
Pieni ahdin -> vikatila.
Vääntömomentin huippu liian alhaalla -> laatikko luistaa.
Sen luiston se tunnistaa "ihan itse" ja suurempien vaurioiden välttämiseksi antaa boxille käskyn vähentää tehoa.
Tämä sama vaiva tulee myös paljon ajetuissa autoissakin, ihan vakioissa, kun ne lastutetaan.
Vääntöjä joudutaan rajoittamaan.


Hitto, kun nämä jutut aina venyy ja venyy.
Mutta nyt lopetan tähän.


Tai en sittenkään, vielä yksi juttu
Povermix, vaikka ihan kurillaan, voisit kertoa, mitä autoon on tehty.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
haju
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Ma 24.11.2003 17:57
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja haju »

JSJ kirjoitti:No niin nyt on viriboxi poistettu ja Karalan softa sisässä.
Itsellä myös Powerflashille menossa oma w202 200cdi, tosin vasta parin viikon päähän sain ajan. Kaiketi odottaessa homma tapahtuu? Puhuivat apaut 150 hv:n ja 360 Nm numeroista, jos edes sinnepäinkään menee, niin olen tyytyväinen. Pitäskö jotain erityista tuon EGR ohella huomioida ennen toimenpidettä?
powermix
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 17
Liittynyt: To 26.04.2007 22:17
Paikkakunta: Pöytyä

Viesti Kirjoittaja powermix »

joo tuikku viime kertasesta on hieman tapahtunut päivitystä.
kärkivaihdetut suuttimet vaihdettu koko amg suuttimiksi
putki suurentunut
turbo edelleen sama 270
karalalla käyty joskus aina!!!!
laatikko rupes vasta suuttimien vaihdon jälkeen vihottelemaan vaihdoissa . se vaihtaa kuten pitääkin jos kaasua helppaa millinkin (ihme juttu) vääntöjä on kyllä hiukan liikaa mutta ne suuttimet on hyvät!!!!!
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JSJ »

haju kirjoitti:
JSJ kirjoitti:No niin nyt on viriboxi poistettu ja Karalan softa sisässä.
Itsellä myös Powerflashille menossa oma w202 200cdi, tosin vasta parin viikon päähän sain ajan. Kaiketi odottaessa homma tapahtuu? Puhuivat apaut 150 hv:n ja 360 Nm numeroista, jos edes sinnepäinkään menee, niin olen tyytyväinen. Pitäskö jotain erityista tuon EGR ohella huomioida ennen toimenpidettä?
Juu odottaessa tuo homma onnistui olisiko reilu puolituntia mennyt ja kaikki oli valmista. Mulle luvattiin 172hp ja 380Nm. Empä tiedä tarviiko tuossa mitään ihmeellistä huomioida itse ainakin ajoin vain hallille ja siinä se oli.
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

OT: uusimmassa TM:ssa BMW 335d meni 400m aikaan 14,6.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JSJ »

JSJ kirjoitti:Olisi muuten yksi kysymys jos joku osaa vastata. Miten tuon monitoiminäytössä olevan kellon ajan saa asetettua oikeaksi? Radio on 30 APS jos sillä on jotain merkitystä.
Vastaampa itselleni jos tätä tietoa joku muukin joskus etsii. Eli kellon aikaa pääsi muuttelemaan radion kautta vasta kun koneeseen oli syötettynä navigointi CD.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kanada
Viimeksi muokannut tuikku, La 14.07.2007 05:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Osaakos tuikku sanoa pitääkö tuohon ElmScan5 purkkiin tehdä jotain asetus muutoksia kun ODB Tx ja Rx valot vain välähtää kerran kun pistää johdon paikoilleen ja sitten pysyvät pimeänä? Vai rupesiko sinulla toimimaan heittämällä?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Käyttämistäsi ohjelmista voisi asetuksista yrittää pidentää ja "hidastaa" sitä aikaa, jolloin ohjelma odottaa purkin vastausta, sekä hidastaa sitä lukunopeutta..

Jostain syystä mulla ei koskaan pelaa ensimmäisellä yrityksellä.
Vaan toisella, kun on sitten kerran vaihtanut liittimen eri porttiin.

Ne usb-adapterit ei taida pelata oikein hyvin.

ElmOscannissa on kuitenkin suomenkieliset ohjeet.
Se oli silloin "pakollinen" ostos, kun en ulkomaan kieliä ymmärrä vähääkään.
Jälkeenpäin sitten osoittautui minun tarpeisiini ihan riittäväksi ja sopivaksi.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Viesti Kirjoittaja xr »

joissakin usb adaptereissa ei ole kytketty kaikkia nastoja
itse käytän kaksi kommista pcmcia adapteria
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

xr5t kirjoitti:joissakin usb adaptereissa ei ole kytketty kaikkia nastoja
itse käytän kaksi kommista pcmcia adapteria
Onkos näissä uudemmissa läppäreissä edes tuota porttia enää.
Äkkiä katsoen ei niin isoa reikää enää kyljestä löydy.



Venttiilinjousien vaihtoaika on sitten tilattu.
Tulee nyt sitten uudet vakiojouset+1mm simmilevyt.


Pakoputkesta tupruttaa vienoa savutusta kierroksilla.
On semmoinen tutina varpaissa, että oliskohan ahtimen pakosiivelle käynyt kipeää.
Vähän tuntuu, että taitaa tulla hatemit.
No, aika näyttää, ei tuo vielä mitenkään erityisesti ääntele, ahtopaine vaan sitkeästi pysyttelee hiukan matalalla ja sain pitkästä aikaa vikatilaankin.
Kylläpä tuo lopulta tapansa näyttää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Viesti Kirjoittaja Jox »

Täällä kun puhutaan nuista AMG suuttimista, niin kiinnostaisi mistä nuita saa?
Ilmeisesti Veholta ainakin. Onko nuita AMG suuttimia olemassa erilaisia vai tajuaako ne siellä Veholla jos menee ja sanoo, yhdet AMG suuttimet kiitos?

Tuleeko nuiden suuttimien mukana kaikki tarpeellinen vaihdettava, vai tartteeko erikseen ostaa esim. tiivisteitä? Nuohan käy ilmeisesti heittämällä tähän W203 facelift malliin? Kiinnostaa vaan siksi, jos tässä tulee tuommoinen CDI peli vaihdettua lähi aikoina.

Kaveri tarttes varmaan kanssa tommoset suuttimet väyryseensä, miten käykö samat suuttimet -99 mallin facelift 200cdi väykkyyn
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Jox kirjoitti:Täällä kun puhutaan nuista AMG suuttimista, niin kiinnostaisi mistä nuita saa?
Ilmeisesti Veholta ainakin. Onko nuita AMG suuttimia olemassa erilaisia vai tajuaako ne siellä Veholla jos menee ja sanoo, yhdet AMG suuttimet kiitos?

Tuleeko nuiden suuttimien mukana kaikki tarpeellinen vaihdettava, vai tartteeko erikseen ostaa esim. tiivisteitä? Nuohan käy ilmeisesti heittämällä tähän W203 facelift malliin? Kiinnostaa vaan siksi, jos tässä tulee tuommoinen CDI peli vaihdettua lähi aikoina.

Kaveri tarttes varmaan kanssa tommoset suuttimet väyryseensä, miten käykö samat suuttimet -99 mallin facelift 200cdi väykkyyn
Varaosanumero: A 612 070 02 87

Boschin oma numero: 0445110 151, tai 0445110 152.
Jostain syystä sitä valmistetaan kahdella tuotenumerolla, syytä en tiedä, molemmat toimii, minulla on autossani nuo ..151 loppuiset.


Kuva

Suuttimen kanssa aina vaihdettava myös tiivisterengas+kiinnityspultti, aina.

Suuttimet käy kaikkiin cdi-moottoreihin 1350bar ja 1600bar järjestelmissä.
Toimivat heti, ilman mitään temppuja.

Piezo- tai 1800bar suuttimilla varustettuihin ei käy.
A- tai B- sarjan autoista en tiedä.

Kaikkialta muualta kannattaa kysellä, muttei Veholta.

Vaativat myös ahtimen päivityksen, teho nousee niin paljon.
Ja kunnollisen ohjelmoinnin.
Nämä ovat oikeastaan "minimivaatimukset".

Mikäli todellista hyötyä niistä haluaa, niin kannattaa lukea tämä topiikki ihan ajatuksen kanssa alusta asti.
Olen ainakin pyrkinyt ihan alusta asti rehellisesti kertomaan kaikki muutostyöt ja ne on myös todellisuudessa tehty ja toimiviksi havittu, mikäli niin on sanottu.
Aivan kaikkia pikkuniksejä en tietenkään ole julki tuonut, täytyy itsekkin nähdä vähän vaivaa.
Mutta käytännössä kaikki on kerrottu, ja vieläpä teoriankin kanssa.
Eli myöskin pitäisi ymmärtää, miksi teho on, tai ei ole noussut.
Kustannuksista en ole mitään kirjoittanut ......... tarkoituksella.

Itsellä alkaakin auto olemaan kohtapuoliin "valmis".
Neljä vuotta näyttää menevän, noin rauhalliseen tahtiin.
Mutta täällä on kyllä tarpeellinen määrä "pohjatietoa", että siitä on sitten hyvä seuraavan jatkaa pidemmälle.
Minulle taitaa riittää ~300,n taso, johon toivon nyt viimeisten muutoksien jälkeen pääseväni.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
150tuhatta tuli täyteen.

Ensimmäisestä ahtimen, sekä suuttimien vaihdosta 90tuhatta.

Merkkipäivää on juhlistettu testaamisen merkeissä. :lol:

Sain tässä ahaa- elämyksen, että ahtimen toiminnassa/ilmamäässä olevat puutteet johtuisi säätötangon mitassa tapahtuneesta muutoksesta.
Pakosarjan vaihdon yhteydessä tein nimittäin "face liftin" ahtopaineen säädöstä huolehtivan sähkömoottorin kiinnitykseen.
Mutta eipä tainnut sittenkään olla muuttunut.

Tangon lyhentäminen, eli säätösiipien painuminen tiivimmäksi millin verran ei auttanutkaan yhtään.
Joten luovuin siitä "suunnasta".

Tangon mitta on nyt säädetty 2mm lähtötilannetta pidemmäksi.
Ilmamäärä kyllä lisääntyi, mutta huippulukemiin ei kuitenkaan edelleenkään päästä.
Käyrän muoto on kyllä ihan hyvä.
Savun muodostuksen perusteella suunta oli oikea.
Täytyy ainakin uskotella itselleen, että MAF- anturin antamassa ilmamäärätiedossa on lämpötilakorjaustakin mukana.
Lämpöjähän tänään oli riittävästi, noin 24 astetta.
Oliskohan tuo niin viisas värkki, että imuilman lämmön perusteella se tekee jotain "happimääräkorjausta".

Tai sitten syöttöjä on vaan liian vähän.
Tai niinhän niitä todellakin on.

Ahdin kuitenkin herää vielä ihan tarpeeksi hyvin.
Pakopaineet vielä hiukan laski.
2bar ahdot tavoitetaan jopa alle 1,5bar pakopaineilla.
Loppua kohden tietty pakopaine nousee, mutta pysyy alle ahtojen.
Ahtopaine vaan tippuu kierrosten noustessa 2bar,ista alle 1,9,ään.
Saisihan tuota helposti nostettua, mutta haluttaisi kuitenkin tietää, että miksi se laskee.

Siipien aukaisun huonona puolena sitten toisaalla on taas se, että määrätyssä tilanteessa ahdot jää niin paljon ohjelman pyynnöstä, että menee vikatilaan.
No täytyy tietää, mitä tekee, että sen saa aikaiseksi, ei tuo normaalia liikennöintiä nyt haittaa mitenkään, niin että saa nyt olla.
Täytyy vaan muistaa pyytää korjausta asiaan seraavalla kerralla.


Hyvinhän tuo on vielä kasassa pysynyt.
Kulutuskin on mielestäni ollut kohtuullinen.
Sekalaisessa ajossa melko tarkalleen 7L.
Maantiellä vähän vähemmälläkin.

Vähän tämmöinen säätelyvaihe tässä on menossa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Vaikka oma kulkine onkin mikä on niin edellinen tankillinen minkä laskin ja missä oli mukana 25 varttimaililähtöä ja aika reilusti testaamista urku auki oli keskikulutukseltaan 6.2l ;)
diipa daapa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

hatemi kirjoitti:Vaikka oma kulkine onkin mikä on niin edellinen tankillinen minkä laskin ja missä oli mukana 25 varttimaililähtöä ja aika reilusti testaamista urku auki oli keskikulutukseltaan 6.2l ;)
Mesessähän on kaikkea enemmän, ei kannata kadehtia. :lol:


Ahtopainetta ja ilmamäärää koskevassa asiassa koetan vastata itse itselleni.
Friikki on kyllä koettanut parin otteeseenkin asiasta vihjailla, mutta kun en ole älynnyt, niin sitten en.

Kuva vosi selventää ideaa.
Kuva

Eli on tietty taso, tai "optimi", jollaista ohjelma pyytää moottorilta.
Sitten on kuitenkin haarukka, siis taso joka vielä hyväksytään.

Oliskohan nyt niin, että entisellä pakosarjalla ahtopaine olikin huippukierroksilla hiukan yli sen, mitä ohjelma oikeastaan halusi, muttei vielä niin paljoa, että se olisi ryhtynyt korjaaviin (siipien aukaisuun) toimenpiteisiin asian suhteen.

Nyt pienemmällä pakopaineella ahdot onkin sitten laskeneet "oikeammalle" tasolle, tai jopa sen allekkin, muttei vielä niin alas, että tulisi vikatilaa.
Elikkä taso vielä "kelpaa" ohjelmalle.
Itse ahtoa ohjaava ohjelmahan on niin simppeli, ettei se osaa tehdä mitään korjaavaa toimenpidettä tuohon suuntaan, vaikka sähköohjatussa systeemissä sen pitäisi kyllä muuten olla helposti mahdollista. -> Tuotekehityksen paikka saksamaalla.

Ero ilmamäärässä vastaa prikulleen sitä puuttuvaa 0,1baaria paineessa.
Eipä tämä kuitenkaan aivan maailman tärkein asia taida olla.
Kyllä se ilma vielä riittää.
Kunhan vaan tehot nousisi.

No, tämä on arvailua, oikeasti en tiedä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Ainakin volkkarissa on niin että jos tangon pituus on riittävästi pielessä niin ohjelma ei saa painetta korjattua, vaikka pulssisuhteessa olisi vielä varaa. Eli pulssisuhteen toiminta-alue on vain muutama kymmenen prosenttia, eikä suinkaan 0-100%. En tiedä miten mesessä homma toimii.

Mulla menee Skoda noin 5,2 l/100km ja on kaikenlaista ajoa. Mm. niitä vartin vetoja :wink: .
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Se taitaa olla tosiaan niin simppelisti toteutettu se ohjaus.
Siinä tehdään vaan se yksi korjaus siipien asentoon pikkuisen ennen max painetta ja sitten vaan ootellaan, että nouseekohan ahdot liikaa.

Jos taas ahdot on jäämässä sen siipien raottamisen seurauksena osakaasulla liian alas, niin siihen tilanteeseen ei ohjaus pysty puuttumaan sitten mitenkään.

No, täytyy tosiaan toivoa, ettei kaasupohjassa ja osakaasulla ei se ero paineessa jää niin suureksi, että ohjelmalta loppuu "ymmärrys".

Onneksi tuo hankala kohta on vaan pienellä alueella.

Sieltä ahtopaineen säädöstä pitäisi olla takaisinkytkentä boxiin.
Niin, että ohjelma pyrkisi tosiaan aktiivisesti pitämään ahtoja halutulla tasolla, eikä vaan seuraamaan tilannetta.
Näissä sähkömoottorilla ohjatuissa sen pitäisi olla vieläpä teknisesti kyllä toteutettavissakin.
Siihen vielä "oppiva" ohjelma . tyyliin sähkölaatikko, niin ei tulisi vikatiloja niin kauaa, kun vaan säätövara vivustossa riittää.
Ei ylityksistä eikä alituksista.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
norsu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 450
Liittynyt: To 05.10.2006 01:18

Viesti Kirjoittaja norsu »

Nähdään tuikku Mikalla. Itsellä ilta-aika jälkeesi, mikäli vanhus jaksaa perille...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

norsu kirjoitti:Nähdään tuikku Mikalla. Itsellä ilta-aika jälkeesi, mikäli vanhus jaksaa perille...
Jees, mikäpä siinä.
Aina on jotenkin virkistävää nähdä ahkerasti autoaan rassaava vollkkaristi. :lol:

Ei ole nyt oma auto tulossa säätöön, vielä.
Menee vielä vähän aikaa, ennenkuin venttiilin jouset on vaihdettu.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
PL
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: La 04.08.2007 15:58

Viesti Kirjoittaja PL »

Eli eli, samanlainen W203 farkku 200CDI löytyisi täältä, PIENI tehonlisäys kelpaisi. Vähän turhan karu pudotus maanpinnalle tuo 90kw kun ensin ajeli parivuotta yli 200hp persiinalla...

Eli eli, milläs lastulla tuo tarinan alun 170hp otettiin irti ja missä pajassa? Se riittäisi varmasti komeasti minun käyttötarkoitukseeni ja kun kytkinkin sen kestää(?) niin aina vaan parempi, ei siis kummempaa remppaa. Pelkkä lastu kiinni vain.

-PL

edit: tuon lastutuksen hinta kiinnostaisi myös :)
edit2: suosituksia Tampereen lähistöltä pajalle joka voisi kyseisen projektin toteuttaa?
edit3: auto menee umartechille lastutettavaksi (170hp/390nm) huomenna 6.8, palaan asiaan kun tuntumat on lastutuksen jälkeen haettu :)
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No niin.
Viimeiset muutokset on sitten tehty.
Pakosarja on siis vaihdettu ja pakoventtiilien jouset uusittu ja shimmilevyt laitatettu.
Auto alkaa kaikin puolin valmistumaan.
Kiitokset vaan kaikille asianosaisille avusta.


Syötönlisäystä enää uupuu.
Muutokset jää nyt sitten tähän.
Olen nyt jo kuitenkin niin tyytyväinen moottorin toimintaan, että mahdollinen tai mahdoton tehonlisä ei oikeastaan huoleta enää.

Näillä "lääkkeillä" irtoaa, mitä irtoaakin, niin se saa riittää.
Ja tehon pitää vieläpä tulla aika pienellä pöllyytyksellä.
Kierroksia kuitenkin lisätään, sehän sitä savua varmaankin väkisellä pikkuisen lisää.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hatemi
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 183
Liittynyt: Ma 17.04.2006 15:32
Paikkakunta: JKL

Viesti Kirjoittaja hatemi »

Ilmoittelehan sitten kun olet karalaan menossa jos tuota autoa pääsis pällistelemään ihan luonnossakin.
diipa daapa...
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

hatemi kirjoitti:Ilmoittelehan sitten kun olet karalaan menossa jos tuota autoa pääsis pällistelemään ihan luonnossakin.
Mikäpä siinä, tuleepahan tavattua.
Autossa, samoin kuin ei äijässäkään ole kyllä paljoa kateltavaa.
Molemmat on varmasti tämän foorumin nuhrusimmasta päästä, tätä mallia.
Ei herätä kateutta naapureissa.
Eikä kulmakarvojen nostelua vehollakaan.
Mulla on autot koko ajan käytössä , ja kovassakin, johtuen siitä toisesta harrastuksesta, joka ei enää oikeastaan mikään harrastus ole, vaan sairaus jo.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Päivitetäänpäs tätäkin vähän.

Pyhän savuttelun puolella minua onkin kovasti opastettu pakopulssin maailmaan.
En ole niitä kaikkein nopeimpia oppimaan.
Kiitos vaan.

Tehon nousun nyt todellakin estää ensinnäkin se, että suurilla syötöillä sylinterin työpaine nousee ja samoin myös jäännöspaine, joka sitten pitää pakosarjaan syöttää = voimakas pakopulssi.
Toiseksi se, että nelipyttyisessä moottorissa on aina kaksi pakoventtiiliä yhtä aikaa auki, tämä mahdollistaa pakopulssin kuljeskelun sellaisiin paikkoihin, mihin sitä ei haluta.
Nykyisenkaltainen pakosarja ei pysty tätä tapahtumaa estämään.

No, tehdyt muutokset on kyllä oikean suuntaisia.
Mitään mullistavaa parannusta ei kuitenkaan kannata ilmeisesti odotella.
Aletaan olemaan vakion tyyppisen pakosarjan maksimissa.

Syötön/kierrosten lisäykselle on aikansa, olisko jotain kuukauden päästä.

Pakosarjan ja venttilijousimuutosten vaikutus näkyy ihan mitattavana suureena kahdessa kohden.

1. Pakopaine on laskenut.
Pienemmillä paineilla ja kaasun asennoilla pakopaine rauhoituu ahtojen tasolle.
Suuremmilla (yli 1bar) pakopaine jää ahtojen alle.

2. Moottoriin menevän ilman määrä on laskenut.
Sitä en ymmärrä.
Mutta eipä tuolla niin väliä, se kuitenkin hyvin riittää.
Taitaa olla vaan syötönvajausta. :lol:

Aiheesta on nätti kuvakin
Punainen viiva on vakiopakosarjalla.
Sininen uudella pakosarjalla.
Keltainen uudella pakosarjalla + shimmatuilla, uusilla pakoventtiilin jousilla.
Ahtopaine ja syöttö kaikissa sama.

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
honkonen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 472
Liittynyt: Su 09.10.2005 20:03
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja honkonen »

Tätä ja muita aiheen ketjuja lukiessa alkaa kyllä tekee mieli kokeilla tuota piristystä autoon.
Ja autohan on W203 200 CDIA-03.
Lapin reissuja ym. matkoja tulee heitettyä kuorma päällä niin välillä voisi mäet ja ohitettavat jäädä taakse nopeemmin.
Autohan on loistava kulkine ja pienellä menee.

Kymenlaakson suunnalla hyvää pajaa jossa asia osataan?(Kotka,Kouvola)
EX - W 211 220 CDIA - 04
EX- W 203 200 CDIA -03
EX- W 201 190E -91
EX- W 123 230 E-85
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4774
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Olisko noista joku riittävän lähellä ?
http://www.turbotec.com/tuotteet/index.html
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
OMxxx
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 21.10.2007 21:12

Viesti Kirjoittaja OMxxx »

Asiallinen projektikertomus...vielä on omat projektit harkintavaiheessa ja ajelen parilla halvemmanluokan saksalaismerkillä, mutta taitaa joutua mersuaihion hommaahan...

Mites tuommoinen cdi tekniikka ymmärtää vanhempaan kalustoon muuton? Hinnat on tiesti kohtuu suolaisia nuilla purkaamomoottoreilla, mutta onko edes teoreettisia mahollisuuksia asentaa esim 190-koppaan suoraruisku?
Vastaa Viestiin