115 etujousien vaihto

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

115 etujousien vaihto

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Millä tyylillä olette vaihtaneet pystärin etujousia?

Tapa 1:
Alapallo, iskari ja kallistuksenvakaaja irti ja sitten tunkilla laskien? Loput biltema tms puristimilla vai?

Tapa 2: Mahtuuko 123:n & uudempien jousityökalu yläpään rei'ästä vai pitääkö apurunkoa pudottaa? Jos työkalu mahtuisi niin pääsisi hivenen helpommalla.

Tapa kaikki:
Suoraan vaan heppoisilla puristimilla? :twisted: (tätä en suosittele kenellekkään)

Kokeilemallahan se tietysti selviää, mutta jos joku on jo tehnyt niin saa antaa vinkkejä :!:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Vähä tuohon tapa 1 tyyliin. Oon vaan ottanu yläpallon irti ja tarvittavat hilut, että alatukivarsi pääsee kääntyyn reilusti alas. Tunkin kans laskee sit sen alatukivarren ja toisinpäin tietty paikoilleen laitto. Nätti homma tehä, eikä tarvi mitään puristimia!

Mutta noudata kuitenki varovaisuutta, voi se jousi piuata tuollainki tehesä.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Onkos tohon pystäriin olemassa ihan omaa jousityökalua? Tuo uudempiin malleihin tarkoitettu ei ainakaan alakautta käy. Ylhäältä saattais tosiaan mennä, mutta apurunkoa pitäis laskea aika reilusti ilmeisesti.

Taitaa olla aika harvinainen juttu tuo W115:en etujousien vaihto? Kestävät aika hyvin kuulemma, tai kestivät.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Uskokaa ny! :D Ei siinä mitään puristimia tarvi, kevyesti voi kangella muiklauttaa. Alatukivarren liikettähän ei rajoita mikään, joten se jousi kyllä mahtuu tuleen sieltä ihan hyvin. Apurungon kiinnityksiin ei tarvi koskea, saa olla pultit kii. Ei oo kotioloisakaan iso homma ku perustyökalut löytyy.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Uskotaan uskotaan, on ne tukivarret joskus kuulemma irroteltukin kotikonstein em tavalla (itse en vain ollut paikalla oppimassa). :D Ajattelin jos löytyisi vielä helpompia tapoja (laiska kun olen) tai tietoa käyvätkö puristimet (koska sellaisetkin löytyisivät). Kiitokset neuvoista, eiköhän näillä pärjäillä. 8)

Kaikki, joiden kanssa ole etujousista puhunut, ovat väittäneet että jouset eivät mene poikki. Eipä nuo taida minullakaan poikki olla, mutta toinen puoli on huomattavasti alempana kuin toinen ja maavara on vähentynyt. On nuo kyllä aika huonoja alkuperäisosia, eivät kestä edes 35 vuotta. :wink:
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Mulla ois muuten jouten pari vuotta käytetyt etujouset tuohon, jotka on katkastu sopivan mittaseks 4-pyttysille. 5-pyttysellä maavara ei enää riittäny katsastuksessa.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Ja sitten... miten joku on madaltanut tätä autoa? Rälläkällä vai saako ihan matalia jousia jostain? Tuo mun auto kun o aikamoinen traktori ja haluisin sen tonttiin!
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Enpä mää ainakaan oo missään nähny myynnissä madallussarjoja näihin, rälläkällä hyvä tulee, mutta takapäästä ei oo juuri varaa katkasta tai alkaa lenkkaseen ku ratas on alaasennossa. Osta nuo mun etujouset :D .
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Paa yyveellä hinta ;)

Pistin tonne ostoilmotuksen ja kun se vähä tähän suuntaan viittaa, mainitsen myös täällä:

http://mersuforum.net/forum/viewtopic.php?t=53350
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tuti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 178
Liittynyt: To 04.03.2004 16:47
Paikkakunta: helsinki

madallusjouset

Viesti Kirjoittaja tuti »

Vallilan takomosta saa teettämällä jousia haluamallaan pituudella ja jäykkyydellä...
http://www.vallilantakomo.fi/
Skoda Octavia 1.4tsi 2010, Volvo amazon farkku -66 (projekti), VW bus REIMO-matkailuauto 1981, Honda cb900 F2 bold'or 1981.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Jos teettää jouset niin minkäs mittaset ja kuinka jäykät olis hyvät tähän autoon? Mulle tuo jousien anatomia on lähes täyttä hepreaa.

w201 madallusjousi oli yli 10cm lyhyempi kuin alkuperäinen vapaana, mutta auton alla vain 45mm...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

Vallilan takomossa maksaa nykyään 100E/kpl jouset ku kaveri vasta kysy...aika kallista.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Vastaa Viestiin