M103 ja käry konepellin alta + lämmityslaite sekoilee

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14222
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

M103 ja käry konepellin alta + lämmityslaite sekoilee

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

No niin, terveisiä savolaisten amerikasta eli Helsingistä. Ajelin aamulla tänne päin, jaaika haipakkaa moottoritievälin Heinola-Lahti. Renkomäessä ABC:n pihaan parkkeeratessa pelmahti palaneen kumin tms. haju savun saattelemana pellin alta. Värkki seisauksiin ja luukku auki. Savua tuli hienokseltaan jostain ilmanputsarin alta/takaa, ei pakoputken puolelta siis. Kun ilmiliekkejä ei näkynyt, menin kahville.

Kun lähdin liikkeelle, vähän ajan päästä lämmityslaite kävi puhaltamaan kuumaa. Aikani rullia pyöriteltyäni tulin siihen tulokseen, että jos rullat ovat vähänkin yli miniminapsauksen, kuumaa tulee. Säädöt minimissä pääsin Hyvinkäälle kanssafoorumilaisen pihaan, jossa ilmanputsarin kotelo otettiin irti; ei mitään näkyvää kärähtänyttä. Auto seisoi siinä jonkun aikaa. Siitä taas eteläänpäin, niin loppumatkasta lämppäri tuntui pelaavan suht OK ainakin ilmastointi päällä.

A) mikäköhän tuolla savusi?

B) miksiköhän lämmityslaite temppuili?

C) onko ilmansuodattimen alla jotain antureita lämppäriin liittyen?

D) onkohan noilla mitä yhteyttä?

E) mikä on elämän tarkoitus? :wink:

Ainakin nyt auto tuntuu pelaavan normaalisti. Epäilin jo välillä että näinkö näitä onkaan suunniteltu moottoritieajoon...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2563
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Paha tuoho on sanoa mitään!Tahtoo olla niitä henkimaailman juttuja.
Mutta jos uusii tempun niin silloin voi vika löytyä.Usein vaan jää ainut
kertaiseksi ilmiöksi,ja ainainen epäselvyys mikä iski,kun mitään ei
sitten löydykään!

Elämän tarkoitus on kai ikävän karkoitus :!: :D Tästä joku saa taas
aiheen :!: :twisted:

Tervetuloa vaan tänne ruuhka suomeen! 8)

T.Jaakko.P.............
soikka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: To 19.04.2007 07:47
Paikkakunta: kymi

maantieto

Viesti Kirjoittaja soikka »

krhööm, eikös savolaisten amerikka ole Kotka?

kun kerran asian viereen päästiin.
MB Exät:
GLK 220 CDI BE 4matic 09
ML 270 CDI 01
E 220 CDI 00 farkku
E 250 D 89 farkku
E 200 D 90
E 200 D 86
220 D 78
ässäarpa
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: Ma 06.03.2006 20:49
Paikkakunta: Jyväskylä

Mites määrittelet Kuopion?

Viesti Kirjoittaja ässäarpa »

Jos Tsadi on savolaisten Amerikka, niinsavon mafian pesä Kuopio on sitten kai Havanna.
Petonen on kuulemani mukaan Monaco. Täynnä ulkomaalaisia ja kukaan ei maksa veroa :D
Elämä ilman aitanpolulla hörisevää ässämersua on kuin pilvinen päivä.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14222
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Ajattelinkin että tais olla vikatikki tuo viimeinen kysymys... mutta asia taisi olla kuten jaakko sanoi, henkimaailman juttuja. Auto on nyt pelannut kuten ennenkin. Katsotaan huomenna paluumatkalla kuinka käy...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Vuotaako vesipumpun tiiviste ja glykoli käryää? Ettei ole savua vaan glykolihöyryä joka kovalla hujulla truuttaa vuotavasta tiivisteestä? Käykö kone kuumana - onko nestettä tarpeeksi?

(Mielestäni elämän tarkoitus kytkeytyy sen mielekkääksi kokemiseen l. mielekäs elämä koetaan tarkoitukselliseksi. Ja mielekkyyshän on suhteellinen määre, joka määräytyy esimerkiksi vaikkapa yksilön oman henkilökohtaisen tai sosiaalisen toiminnan ja sen päämäärien kautta.)
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14222
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Petteri Kivimäki kirjoitti:Vuotaako vesipumpun tiiviste ja glykoli käryää? Ettei ole savua vaan glykolihöyryä joka kovalla hujulla truuttaa vuotavasta tiivisteestä? Käykö kone kuumana - onko nestettä tarpeeksi?
Ei ollut mielestäni glykolin käryä, eikä auto ole hukannut nestettä. Lämmöt normaalit ja savu tuli nimenomaan moottorin takapäästä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
-O-
Valvoja
Valvoja
Viestit: 559
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:27
Paikkakunta: Harjavalta

Jaa-a

Viesti Kirjoittaja -O- »

Mulla tulee samanmoinen kärtsä, jos oikein antaa rumbaa, etenkin mutkatiellä.

Olen jotenkin päätellyt, että kärtsä on samantapainen, kuin automaatin öljyä lentäisi pakosarjalle.

pikkasen tomaatti vuotaa jostain, en ole tarkastanut vielä mistä...
MB C126 420 -90
MB X218-13
Honda VFR 1200F -10
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14222
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Jaa-a

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

-O- kirjoitti:Mulla tulee samanmoinen kärtsä, jos oikein antaa rumbaa, etenkin mutkatiellä.

Olen jotenkin päätellyt, että kärtsä on samantapainen, kuin automaatin öljyä lentäisi pakosarjalle.

pikkasen tomaatti vuotaa jostain, en ole tarkastanut vielä mistä...
No joo, mittasin tänään ATF:n ja sitä on n. ½ cm yli maksimimerkin. Eikös siellä ollut jossakin joku aukko mistä ylimääräinen (vaahtoutunut?) öljy pääsee pois? Voisiko olla että hektinen ajo olisi aiheuttanut tuon ja öljyä olisi päässyt vähän kuumalle laatikolle jonka päällä se olisi savunnut?

Mielen käänsi automaatin kannalle se, kun tipautin mitatessa tipan öljyä pakosarjan päälle ja oli kyllä melkolailla samanlainen haju ja savu.

Mutta eipä taida olla öljyn poisotto yhtä helppoa kuin lisäys. Laatikon öljynvaihto tulisi eteen vasta 10 tk:n päästä, jos se on edellisillä omistajilla ajallaan vaihdettu. Katsotaan nyt.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13644
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jaa-a

Viesti Kirjoittaja karra »

Timo L. kirjoitti: No joo, mittasin tänään ATF:n ja sitä on n. ½ cm yli maksimimerkin. Eikös siellä ollut jossakin joku aukko mistä ylimääräinen (vaahtoutunut?) öljy pääsee pois? Voisiko olla että hektinen ajo olisi aiheuttanut tuon ja öljyä olisi päässyt vähän kuumalle laatikolle jonka päällä se olisi savunnut? Mutta eipä taida olla öljyn poisotto yhtä helppoa kuin lisäys. Laatikon öljynvaihto tulisi eteen vasta 10 tk:n päästä, jos se on edellisillä omistajilla ajallaan vaihdettu. Katsotaan nyt.
Juttelin tässä hiljattain kahden eri automaattilaatikkoremppaajan kanssa. Toinen kehoitti tarkistamaan öljyn määrän ettei sitä ole yhtään liikaa eli yli ylärajan täysin kuumalla laatikolla. Jos öljyä on liikaa niin pyöriviin osiin ulottuessaan se juuri vaahdottuu ja tunnetusti ilmakuplat hydrauliikassa ei juurikaan tee hyvää toiminnoille. Tsekkasin oman coupen tilanteen ja minulla oli vajaa sentti yli ylärajan. Vanhasta laatikosta oli helppo laskea liika pois koska pohjassa on proppu.

Sittemmin vaihdoin öljyt täyssynteettisiin mutta se on eri tarina josta lisää toisessa topicissa.

Onkohan noissa automaateissa jokin huohotin josta pääsee ylimääräistä puskemaan pihalle. Öljyn lämpö todellakin vaikuttaa siihen pinnan korkeuteen, huomasin.
1939 Pontiac Six 2D Sedan De Luxe MYYNNISSÄ www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1987 MB 560 SEC museoauto
2004 MB C 180 kesäkäyttis
2007 Chevrolet Tahoe [Men in Bläk] https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... na.316063/
2013 MB A 180 daily driver syys-talvi-kevät
https://www.youtube.com/user/karra224
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Re: Jaa-a

Viesti Kirjoittaja Aku P »

karra kirjoitti: Onkohan noissa automaateissa jokin huohotin josta pääsee ylimääräistä puskemaan pihalle. Öljyn lämpö todellakin vaikuttaa siihen pinnan korkeuteen, huomasin.
Vanhoista en tiedä, uudemmissa on ainakin huohotusputki joka toimii myös noin. Itselläni oli kerran selkeä liikatäyttö laatikossa ja moottoritiellä se sitten alkoikin purkautua huohottimen kautta pitkin alustaa.
Savusi muuten komeasti... :oops: Tosin ei konehuoneeseen, vaan pitkin alustaa ja pakoputkelle.

Oma S124 haisi aikanaan juurikin palaneelle kumille etenkin sadekelillä, muistaakseni juttu diagnosoitiin silloin tarvikejarrupaloihin.
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Vastaa Viestiin