Auto on w124 200 -88 ja on stt turbolla+välijäähy ja 7mm pumppu.
Paineet rajottuu n.0.5 bar, onko kellään kokemusta paljonko uskaltaa tuolla turbolla nostaa? ahtimen kylessä stt ja gil2 merkintä, muita ei muista.
Ja sitten että mitä mallia olette käyttänyt katsastuksessa vertailumallina 200:sissa ?
jossain puhuttiin jostain bensa mallista mutta ei selvennyt ihan täysin.
jos joku ossais vähän valasta kun alkais oleen katsastuksen aika, ja penkki paperit pitäs käyä hakemassa.
partsu kirjoitti:
Ja sitten että mitä mallia olette käyttänyt katsastuksessa vertailumallina 200:sissa ?
jossain puhuttiin jostain bensa mallista mutta ei selvennyt ihan täysin.
Esim vanhemmissa 230E malleissa on täysin samanlainen alusta/jarrut ja tehoa 136hv.
"Esim vanhemmissa 230E malleissa on täysin samanlainen alusta/jarrut ja tehoa 136hv."
Eli niissä ensimmäisissä tulleisa, hyvä tietää, saa pyytää niistä erot kun eivät paikallisesa mese liikkeesä tienneet eikä niin halukkaita olleet kattomaankaan.
partsu kirjoitti:Tietääkö kukaan nuista paineista mitään?
Se riippuu syöttömäärästä ja maksimikierrosluvusta...eli pumpusta
Kestäisiköhän se jonkin 150 HP tehon, ja paine säädetään juuri niin pieneksi kuin tuolle teholle, eli syöttömäärälle on tarve. Dieselpajalla ne osaisivat sanoa paljonko siinä on syöttömäärä, ja paljonko suunnilleen tarvitaan painetta.
Ei se ahdon nostaminen mitään auto, jos syöttö ei nouse ja toisaalta se kestää vaikka 1,5 baria jos kierrokset ei nouse yli 2500 rpm.
"Se riippuu syöttömäärästä ja maksimikierrosluvusta...eli pumpusta"
Pumppu on rajoitettu 5500rpm ja käytössä on ahdon alanen syötön säätö, savua kyllä riittää kun ahdot nosee, mutta pikkusen pitäs ahtojakin nostaa tehon toiveessa.
Sen haluaisin tietää paljonko tuolla turbolla uskaltaa suunnin piirtein ottaa ahtoja ettei pakopuoli käy pieneks?
kyllähän se tietenki jos Porais reiän pakosarjaan, sekin on kyllä valuasarja, mitä letkua olette käyttäneet pakopaine mittareilla?
Ja ennen penkitystä vaihtaa nuo vakio pöntöt tai ottaa ainakin toinen pois jos se vaikka ahdistaa.
Kävin konttorilla niin lupailivat sen 136hp kun vain paikallinen mese liike kirjoittaa lapun että alustat on samanlaisia. Ja tahto sen sinetin ettei niitä paineita roplailla.
Ahtopainesinetin, no voi jessus sentään niidenkin touhuja, ihan kuin se jotain merkkaisi.
Valurautasarjaan porataan reikä, ja parhaaksi katsotulla tavalla liitetään siihen vaikkapa jarruputkea pätkä, noin 10 ...20 cm. Minulla se on kiepillä jonkin matkaa, mutta kyllä kait suorapätkäkin toimii.
"Parhaaksi katsotulla tavalla": No sopivan tiukka reikä ja pillillä kuumentaa ja tunkee putken sinne, se on siellä ja pysyy. Ongelma: Mistä juuri sopivan tiukkareikä -> liian pieni reikä ja viila tms. En ole kokeillut kun ei ole pilliä, joten tein pienen reiän, ja siihen osan matkaa isomman, ja taisin hitsata siihen vahvikettakin. Minun valuraudanhitsaus oli tulos lähinnä säälittävää...no loppujen lopuksi vedin siihen kierretapilla jengan, johon sopi jarruputken liitoskierre.
Siihen jarruputken perään voi liittaa kumi/nailon etc letkua/putkea. Kun se pakokaasu ei pääse virtaamaan mittariin ja sieltä ulos, niin ei se edes kuumene, se letkun sisältö.
Jarruputken perässä mulla on pätkä kudosvahvistettua "kumiletkua", joka liittyy nailonputkeen (pneumatiikkakaupasta), ja tuolla mennään ohjaamoon, jossa on taas pätkä kumia, jolla liitytään teollisuusmittariin.
Olisi se hyvä jos ei yli 2...3 bar mene se pakopaine, siihen sen voi sitten säätää.
Muutoin on kyllä tosi vaikea tietää miten vaikeata sillä turbolla siellä on...
ahtopainesinetistä nyt ei dieselissä ole mitään autuutta tehojen tutkimisessa, koska pumpun säädöthän ne tehot ratkaisee...
voihan sen hukkaportin/muun ahtojärjestelmän sinetöidä vaikka 3 bar ahdoille ja sitten säätää pumpun katsastuksen ajaksi niin, ettei lailliset tehot ylity
napa kirjoitti:ahtopainesinetistä nyt ei dieselissä ole mitään autuutta tehojen tutkimisessa, koska pumpun säädöthän ne tehot ratkaisee...
voihan sen hukkaportin/muun ahtojärjestelmän sinetöidä vaikka 3 bar ahdoille ja sitten säätää pumpun katsastuksen ajaksi niin, ettei lailliset tehot ylity
Sanotaanko näin: jos se on 4 baria niin sitten se ei ainakaan kestä...
voi se hajota vaikka pakopaine on vain 1,5 baria.
Mittarilla kuitenkin näet miten se pakopaine käyttäytyy, teet siitä käyrän ja kun se lähtee jyrkkään nousuun ahtoa ja syöttöä lisättäessä niin ollaan ahtimen "alueen" ulkopuolella.
veskola kirjoitti:Sanotaanko näin: jos se on 4 baria niin sitten se ei ainakaan kestä...
voi se hajota vaikka pakopaine on vain 1,5 baria.
Mittarilla kuitenkin näet miten se pakopaine käyttäytyy, teet siitä käyrän ja kun se lähtee jyrkkään nousuun ahtoa ja syöttöä lisättäessä niin ollaan ahtimen "alueen" ulkopuolella.
niin justiinsa, eiköhän se selviä sitten.
Onko näin että "liika" syötölläkään ei ole enää ainakaan merkittävää vaikutusta tehoihin? tai on enemmän haittaa kuin hyötyä?
Siinä vaiheessa kun syötön lisäys aiheuttaa todella mustaa savua, teho ei käytännössä lisäänny enää ollenkaan...kilpa-ajajat laittavat syötön ylisuurelle ihan varmuuden vuoksi, ettei vahingossa ajeta ilmaylijäämällä. Uskon ettei liiasta syötöstä ole juurikaan haittaa, koska esimerkiksi pulling traktorit ajavat todella mustalla pakokaasulla.