123:n mittariston irroitus
123:n mittariston irroitus
Mitenkäs lähtee 123:n (vm82) mittaristo helpoiten irti ehjänä? Lähinnä ongelmana on mittariston taakse tulevat johdot ym. Missä järjestyksessä ja mitä kautta ne kannattaa irroitella? Ja jos joudun irrottamaan koko kojelaudan niin siitäkin asiasta voi laitella vinkkejä, miten parhaiten lähtee pois.
- Petteri Kivimäki
- Mersumies
- Viestit: 3100
- Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Toimenpiteeseen on saatavilla ihan erikoistyökalukin; kaksi kahvalla varustettua pyöränpinnan näköistä tankoa, joissa päissä pieni L-kirjaimen muotoinen väkänen - tällaisen työkalun voi valmistaa itsekin.
Mittaristo irroitetaan siten, että väkäset pujotetaan mittariston molemmilta puolilta sisään L-kirjaimen sakara pystysuorassa ja käännetään sisällä silleen että sakara kääntyy sisäänpäin ja vedettäessä kanittamaan mittariston reunaan kiinni. Mittaristossa on muistaakseni lisäksi oikein kolot jossain kohdassa johon L-kirjaimen sakarat sopii. Sitten kiskotaan.
Itse tekemästäni pyöränpinnatyökalusta suoristui sakara oitis, joten olen sen koommin turvautunut plan B:n käyttöön ja kääntänyt varovasti vuoron perään hitusen kerrallaan molemmista mittarin reunoista leveällä tasapääruuvarilla.
Nopeusmittarin vaijeri kannattaa muuten irroittaa alakautta ennen kun alat koko mittariston irrotukseen. Vaatii sorminäppäryyttä. Muuta johdot saa helposti irti kun nopeusmittarin vaijeri on irrotettuna.
Touhua helpottaa jos irrotat ratin ensin; rattilukko lukkuun, tähti pienellä ruuvarilla paikoiltaan, 14 millinen kuusiokolo jatkohylsyyn ja napakasti avaamaan. Voipi olla tiukassa. Saa mittariston kanssa roplattua ilman ratin irrottamistakin.
Mittaristo irroitetaan siten, että väkäset pujotetaan mittariston molemmilta puolilta sisään L-kirjaimen sakara pystysuorassa ja käännetään sisällä silleen että sakara kääntyy sisäänpäin ja vedettäessä kanittamaan mittariston reunaan kiinni. Mittaristossa on muistaakseni lisäksi oikein kolot jossain kohdassa johon L-kirjaimen sakarat sopii. Sitten kiskotaan.
Itse tekemästäni pyöränpinnatyökalusta suoristui sakara oitis, joten olen sen koommin turvautunut plan B:n käyttöön ja kääntänyt varovasti vuoron perään hitusen kerrallaan molemmista mittarin reunoista leveällä tasapääruuvarilla.
Nopeusmittarin vaijeri kannattaa muuten irroittaa alakautta ennen kun alat koko mittariston irrotukseen. Vaatii sorminäppäryyttä. Muuta johdot saa helposti irti kun nopeusmittarin vaijeri on irrotettuna.
Touhua helpottaa jos irrotat ratin ensin; rattilukko lukkuun, tähti pienellä ruuvarilla paikoiltaan, 14 millinen kuusiokolo jatkohylsyyn ja napakasti avaamaan. Voipi olla tiukassa. Saa mittariston kanssa roplattua ilman ratin irrottamistakin.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
- j.s.lehti.
- Mersumies
- Viestit: 915
- Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
- Paikkakunta: salo
Mittarin irroitus
Senverran otan kantaa Tähän hommaan. Tämä oli ihan oikein neuvottu. Mutta tämä paikka mistä nämä puikot työnnetään mittari ja koetaulu väliin
suurinpiirtein keskeltä molemilta sivuilta sisään
Ja oikein ohjekirjan mukaan mittari vaijeri pitäisi irroittaa vaihdelaatikosta saakka silloin mittari tulisi helposti mutta sieltä alta minäkin olen irroittanut
niinkuin edellinen kirjoittaja neuvoi Ja johtojen suhteen ei ole onkelmia
Siellä on yksi iso pistoke siinä melkein kaikki paitsi oljypaineen mittari putki
Senkanssa pitää olla hiaman varovainen poisottaessa ja takaisipistäessä
että se menee oikeisiin kierteisiin sieltä tulee muutama tippa öljyä mutta älä
pistä vaan käymään sitä sillä aikaa kun se on irti Mutta olet aika fakiiri jos saat johdot väärin.
Tästä taas tuli vähän pitkä rotla mutta toivottavasti niistä on jotain apua.
J.S.Lehti
suurinpiirtein keskeltä molemilta sivuilta sisään
Ja oikein ohjekirjan mukaan mittari vaijeri pitäisi irroittaa vaihdelaatikosta saakka silloin mittari tulisi helposti mutta sieltä alta minäkin olen irroittanut
niinkuin edellinen kirjoittaja neuvoi Ja johtojen suhteen ei ole onkelmia
Siellä on yksi iso pistoke siinä melkein kaikki paitsi oljypaineen mittari putki
Senkanssa pitää olla hiaman varovainen poisottaessa ja takaisipistäessä
että se menee oikeisiin kierteisiin sieltä tulee muutama tippa öljyä mutta älä
pistä vaan käymään sitä sillä aikaa kun se on irti Mutta olet aika fakiiri jos saat johdot väärin.
Tästä taas tuli vähän pitkä rotla mutta toivottavasti niistä on jotain apua.
J.S.Lehti
Ota kuskin jalkatilan verhoilulevy irti niin saat ruuvattua vaijerin irti mittaristosta sieltä käsin. sitten vaan työnnät mittaristoa takapuolelta eli kojelaudan sisältä käsin ulospäin niin paljon että saat sen reunoista kiinni "yläpuolelta". sitten vaan vedät mittariston pois ja irrottelet liittimet ja öljyletkun.
Jos rupeat ottamaan sitä ruuvareilla välistä väännellen niin ole varovainen ettei lasi halkea tai irtoa paikaltaan.
Jos rupeat ottamaan sitä ruuvareilla välistä väännellen niin ole varovainen ettei lasi halkea tai irtoa paikaltaan.