C 220D -94 lämmityslaiteongelma

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jhi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 20.08.2007 18:56
Paikkakunta: Ylämylly

C 220D -94 lämmityslaiteongelma

Viesti Kirjoittaja jhi »

Hei rakkaat mersumiehet,

Sattui tuossa helsinkireissulla niin, että kesken ajon rupesi puhallin työntämään lämmintä ilmaa. En säätänyt mitään vipua. Lämmintä ilmaa tulee kaikista muista rei`stä, paitsi keskikonsolin kahdesta keskiaukosta. Autossa ei ole ilmastointia.

Mikähän lie johtotähteeni tullut ? Lämpötilan säädin ei reagoi millään lailla. Tuntuu, että oikealta puolelta ilman lämpötila on hiukan alhaisempi, kuin vasemmalta puolen.

Millainen mekanismi säätelee tulevan ilman lämpötilaa, ja liekkö miten vaikea itse korjata ?


Jan-Erik
jhi miukumauku joensuulainen.com
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

todennäköisesti vika on sähköpuolella, jos kesken ajon alkoi lämmintä tulla. Ensin kannattaa tarkastaa ainakin sulakkeet, enne kuin alkaa suurempia remontteja tekemään. Haulla tosiaan löytyy paljon juttua aiheesta.
jhi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 20.08.2007 18:56
Paikkakunta: Ylämylly

Viesti Kirjoittaja jhi »

Hei!

Paljon on puhuttu noista närhen munista. Ilmeisesti ne munat ovat konehuoneen puolella, akun liittimen vieressä alumiinikoteloidut käämit. Aukaisin ruuvit, ja valutti jäähdytinnesteet pihamaalle, jesshh...

Joku puhui aikaisemmissa keskusteluissa, että munat pitää pestä tai puhdistaa. Miten lie saanee auki kotelon ? Oli tinattu jotkut johdot käämeihin, joten voivat katketa, jos menee aukomaan pakkausta ?

Mittasin virtamittarilla jännitteen munien liittimestä. Liittimeen tuli kolme johtoa. Keskimmäisestä johdosta tuli täysi jännite olipahan säätimet kylmällä tai kuumalla. Reunimmaisiin johtoihin ei voltteja tullut ollenkaan, oli säätö millä tahansa.

Auttaako tämä ratkaisemaan asian, missä vika, sulakkeet olen omasta mielestäni katsonut.

Kun auton käynnistää, tuntuu, että oikealta puolelta tulee suhteellisen kylmää ilmaa, mutta kun lähtee ajamaan, rupeaa puhaltamaan lämmintä. Vasen puoli on tulikuumana oli tilanne mikä tahansa.

Jan-Erik
Avatar
lampinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 146
Liittynyt: Su 23.01.2005 18:19
Paikkakunta: mikkeli

Viesti Kirjoittaja lampinen »

Mulla oli säädin panelin liitin nastat murtunu tinauksesta ei huomaa ennenku purkaa koko panelin.tinasin ne kiinni johan toimii. :lol:
203 200cdi -01.
ex.c220d -95.
Vieras001
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2964
Liittynyt: Pe 22.08.2003 12:58

Viesti Kirjoittaja Vieras001 »

..
Viimeksi muokannut Vieras001, Ke 15.04.2009 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jhi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 20.08.2007 18:56
Paikkakunta: Ylämylly

Viesti Kirjoittaja jhi »

Hei vielä.

Semmoisen huomasin, että kun kattoluukun aukaisee noin 80 km/h ja siitä ylöspäin, niin ilmaa tulee rööreistä varmaan tuplasti sen, mitä kattoluukku kiinni. Liittyykö tämä jotenkin ongelmaani kuuman ilman tulemisen kanssa, vai onko tämä vain ominaisuus ?
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Eiköhän tuo mene ihan fysiikan lakien piikkiin... tulee auton sisälle hiukan imua, kun luukun avaa.
jhi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 20.08.2007 18:56
Paikkakunta: Ylämylly

Viesti Kirjoittaja jhi »

Hei, mitenkäs ne ohmit mitataan niistä munista ? Mitataanko ohmit liitin irti ? Virtamittarin navat munien reunimmaisiin pistokkeisiin, vai kuinka ? Mitä mittarin tulisi näyttää ?


Olen kokeillut toisella lämmönsäätöpaneelilla, ja kuumaa tulee silti. Nyt ois hyvät neuvot tarpeen, jottei tarvitsisi Veholle huoltoon viedä autoa.
mebe1
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 60
Liittynyt: Ma 27.08.2007 22:33

lämpöö

Viesti Kirjoittaja mebe1 »

katsoppa nyt ne sulakkeet ennen kun alat koko autoa purkamaan
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

[quote="jhi"]Hei, mitenkäs ne ohmit mitataan niistä munista ? Mitataanko ohmit liitin irti ? Virtamittarin navat munien reunimmaisiin pistokkeisiin, vai kuinka ? Mitä mittarin tulisi näyttää ?[quote]

Liitin irti ja mittaat vastuksen keskimmäisen ja reunimmaisten välillä. Arvoista en osaa sanoa, mutta jos ne ovat molemmissa suunnilleen samat ja jotain muuta kuin 0 tai ääretön niin veikkaisin, että ovat kunnossa.
Vastaa Viestiin