123:n lattia lainehtii...

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

123:n lattia lainehtii...

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Moi!
Nyt kaipaisin asianosaisilta neuvoja ja vinkkejä (mielellään todellisia, ei mutu...)!

Rankkasateiden jälkeen on varsinkin oikea takajalkatila täysin veden vallassa! :evil:
Mattoja en ole koko kesänä käyttänyt :evil:

Auto on ulkosäilytyksessä ja parkkeerattu keula lievästi koholle ajoluiskaan.

Niin siis auto on kattoluukullinen (Webasto), farmari mersu.
Tuulilasi ja sen tiiviste vaihdettiin viime syksynä ja samalla alkavat ruostevauriot korjattiin tiivisteen alta.

t.Timo
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14222
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mitenkäs matot edessä? Ota ne pois ja katso onko valumajälkiä/ovatko matot märät. Samoin kannattaa kokeilla muitakin mattoja, niin saisi vihjettä mistäpäin vesi on tullut.

Ota akku telineineen irti ja tarkista, onko tulipellin ulkokulmassa ehjää peltiä. :?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
harriba
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08

Re: 123:n lattia lainehtii...

Viesti Kirjoittaja harriba »

Timo999 kirjoitti:Moi!
Nyt kaipaisin asianosaisilta neuvoja ja vinkkejä (mielellään todellisia, ei mutu...)!

Rankkasateiden jälkeen on varsinkin oikea takajalkatila täysin veden vallassa! :evil:
Mattoja en ole koko kesänä käyttänyt :evil:

Auto on ulkosäilytyksessä ja parkkeerattu keula lievästi koholle ajoluiskaan.

Niin siis auto on kattoluukullinen (Webasto), farmari mersu.
Tuulilasi ja sen tiiviste vaihdettiin viime syksynä ja samalla alkavat ruostevauriot korjattiin tiivisteen alta.

t.Timo
mulla oli aikoinaan sama ongelma 123:ssa.

tarkista että konepellin saranoiden juuressa olevat tyhjennysreijät ovat auki. sieltä on jokin mystinen yhteys sisätiloihin jos sinne tulva iskee. jos rintapeltiä pitkin valuu vesi sisään, niin se päätyy takajalkatilaan.

vuotokohdan saa selville helpoiten siten että riisuu matot ja kojelaudan alapahvit irti, vääntäytyy parhaansa mukaan lattialle vahtaamaan ja käskee kaverin suihkuttaa letkulla vettä pitkin autoa. jostakin päin se tippa sitten ilmestyy matkallaan kohti takajalkatilaa. ja nimenomaan tippa, sillä mitään vesivanoja tai kuohuvia koskia tuskin sisään tulee (auto täyttyisi parissa päivässä ikkunoita myöten). tipan jälki on pellillä lähes mahdoton havaita. jos haluaa leikkiä salapoliisia niin voi toki kokeilla vaikka kaakaojauheen pölyttelemistä pitkin peltejä -- tällöin tipan vana taatusti näkyy :)

luulisi että kattoluukun vuoto ilmenisi sillä että tipat tulevat suoraan katosta -- tuskin se tippa jaksaa pellissä kiinni pysyä B-pilarin juureen asti.

tokihan se vesi voi takaakin tulla, mutta farkun ollessa kyseessä en usko että vedet tällöin valuvat takajalkatilaan.

mulla syypääksi paljastui tuulilasin tiivisteen vänkärin puolen alakulma, nimenomaan kumin ja lasin välistä. kuivasin pumpulipuikoilla ja ruikkasin sinne jotain tiivistemassaa niin vuoto loppui siihen.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA, W220 S500
Jaguar XJ X308, R1100RT, Hyundai Ioniq hybrid
Ari V.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 347
Liittynyt: Pe 19.03.2004 13:02
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ari V. »

Jep , minullakin lainehti aina sateella, jos ei huolehtinut saranoiden vieressä olivien vedenpostoaukkojen puhtaudesta, jostakin kohtaa rintapellistä se sitten lirisi sisään. Vedenpoistoaukot kun säännöllisesti piti auki(menevät hyvin helposti tukkoon lehdistä ym.), niin vesi pysyi siellä missä pitikin eli ulkona.
Raaka Arska
S320L-96, herkutteluun
W124 E220 -94, työjuhta
Ex. W123 230E -83, menetetty helmi
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1779
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

onkohan w123:n kattoluukussa ns tyhjennysletkut, samanlaiset kuin w124:ssa? näillähän on taipumus ajan myötä tukkeutua ja aiheuttaa kaikenlaisia kivoja ylläreitä.......

Jälkiviisaana, ostaisin mieluummin auton ilman kattoluukkua......

(Joskus on viisaat laittaneet finlandia luukkuja kun se on niin cool juttu)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

joop79 kirjoitti:Jälkiviisaana, ostaisin mieluummin auton ilman kattoluukkua......

(Joskus on viisaat laittaneet finlandia luukkuja kun se on niin cool juttu)
Totta turiset!
Kattoluukku kuuluu vanhassa autossa sarjaan "turha lisävaruste", josta ei ajan mittaan ole muuta tiedossa kuin harmia.

Tässä farmarissani se on ollut uudesta saakka (korinvaihto).

Täytyy kuitenkin kerätä nämä vihjeet ja alkaa viikonloppuna käymään niitä läpi. :roll:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Timo999 kirjoitti:
joop79 kirjoitti:Jälkiviisaana, ostaisin mieluummin auton ilman kattoluukkua......

(Joskus on viisaat laittaneet finlandia luukkuja kun se on niin cool juttu)
Totta turiset!
Kattoluukku kuuluu vanhassa autossa sarjaan "turha lisävaruste", josta ei ajan mittaan ole muuta tiedossa kuin harmia.

Tässä farmarissani se on ollut uudesta saakka (korinvaihto).

Täytyy kuitenkin kerätä nämä vihjeet ja alkaa viikonloppuna käymään niitä läpi. :roll:
Mutta on se niin mukava näillä helteillä,kun ei ole sitä
ilmastointia vakiona.
Tuuli suhisee korvissa....viuuuh
Itsellä siis se toimii alkuperäisenä,(knock,knock puuta)

Tosin jos olisin ostanut itse tuon auton uutena,olisin
ostanut ilmastoinnin ennenkuin kattoluukun.
Jos autossa on ilmastointi,ei silloin tarvita kattoluukkua!
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1779
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja joop79 »

katoppa keke sieki ne poistoputket auki sieltä luukun nurkista, on kivat kun pakkasella halkeavat sinne jääneen veden takia. keväällä saattaa suhista muukin kuin tuuli kun vettä tirskuttaa sisälle 8)
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

joop79 kirjoitti:katoppa keke sieki ne poistoputket auki sieltä luukun nurkista, on kivat kun pakkasella halkeavat sinne jääneen veden takia. keväällä saattaa suhista muukin kuin tuuli kun vettä tirskuttaa sisälle 8)
Tarkastettu on!!
Ja buunattu...ja vaijerit rasvattu yms....
en ole ihan eilisen teeren poika....
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
j.s.lehti.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 915
Liittynyt: Su 28.08.2005 22:03
Paikkakunta: salo

Vesivuoto

Viesti Kirjoittaja j.s.lehti. »

Oletko katsonut menevätkö nämä kattoluukun poistoputket varmasti ulos.Ettei ole niinkuin Volvossa että menee helmakoteloon senverran viälä
tästä letkulla vettä auton päälle ruiskuttaminen on useimmiten turhaa
Koska vesijohtovesi ei välttämättä meneekkään sisälle Mutta sadevesi menee
Siinä on paljon pienempi pintajännitys Jase kyllä mene pienimmästäkin
reijästä Mutta on siinä joskus hakemista että syyn löytää j.s.lehti
Avatar
^Club
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 289
Liittynyt: To 20.01.2005 22:46
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja ^Club »

Täällä lainehtii kanssa kummankin puolen lattiat. Viimekesänä ei tuota ilmiötä ollut, mutta tänä kesänä alkoivat lattiat olemaan täynnä vettä. Itselläni vuotaa omasta mielestä sarankotelon luona olevasta saumasta, saumassa oleva massa on tieten kovettunut ja ratkennut jolloinka päästää veden läpi.
Kesäauto: Mercedes Benz w123 300DA -77
Ikuisuus projekti: Mercedes Benz w123 200D -77
Talvipiiska: Mazda 323 -97

Ex: Mercedes Benz w201 2.5D -87
Ex: Mercedes Benz w123 240TD -79
Ex: Mercedes Benz w123 240D -84
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Sellaisella johdonvetovaijerilla on nekin kätevä aukaista.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

^Club kirjoitti:Täällä lainehtii kanssa kummankin puolen lattiat. Viimekesänä ei tuota ilmiötä ollut, mutta tänä kesänä alkoivat lattiat olemaan täynnä vettä. Itselläni vuotaa omasta mielestä sarankotelon luona olevasta saumasta, saumassa oleva massa on tieten kovettunut ja ratkennut jolloinka päästää veden läpi.
Joo tutkailin tänään niitä saranan alusia ja oikealla puolella oli kotelon pohjamassat aika kuivaa koppuraa... sitä sai vetää sieltä nauhana pois...

Veden poisto aukot oli oikealla puolella auki, mutta vasemmalta puolelta löytyi hyvin maatunutta lehti/neulas massaa.

Huomasin muuten, että vaijerin kuori on oikein näppärä työkalu ko. kanavien puhdistamiseen. Uskaltaiskohan samalla värkillä aukoa niitä kattoluukun poistoputkia :roll:

Asiasta toiseen... onhan se kattoluukku näillä helteillä ihan mukava "lelu"!
Koko viikko tullut ajeltua katto auki (no AC).
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
kekes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 414
Liittynyt: Ti 20.09.2005 22:37
Paikkakunta: Tampere nääs

Viesti Kirjoittaja kekes »

Joo ainut epämukava siinä on,kaikki roskat tulee sisään.
-Keke-
*****************
ex W140 SEL 300 -92
ex- W124 260E -86
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Doniin!
Projekti on jatkunut; eilen otin akkutelineen irti ja...
maali näytti hieman hilseilevän. Sitä kun aloin rapsuttamaan, niin siitähän pamahti ruuvari läpi pelleistä.
Jotenkin en viitsinyt alkaa hitsailla peltiä ko. pehmeään paikkaan (saumaan) vaan tyyydyin rapsimaan irtoruosteet pois ja fosforihapolla käsittelin reunat. Varsinaisen paikan tein bitumi "kitillä".

Molempien puolien saranakoteloista rapsin irtoruosteest pois, samoin poistin koppuraiset massat. Metallipinnat sitten hapotin.
Lopulta maalasin kaikki paikat kehittämälläni "maalilla" (= bitumikittiä + alustamassaa, suhteessa 2:1) Mömmön lämmitin kuumapuhaltimella juoksevaksi ja sillä penslasin koteloiden pohjat ja muutkin epäilyttävät paikat.

Mielenkiinnolla odottelen seuraavia sateita. :wink:
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Avatar
kuitsi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1358
Liittynyt: Ke 09.02.2005 16:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja kuitsi »

Laitas se ilmaläppä vai mikä se nyt viralliselta nimeltää olikaan kiinni eli puhaltimen kytkin nollaan jolloin menee se "läppä" kiinni. eli 123ssahan puhaltimen kytkimessä nolla asento oli muistaakseni ainakin puoli kierrosta ykkösestä.

Itsellä oli kanssa samaa ongelmaa ja tein jalkatiloihin kunnon vedenpoistoreiät niihin pohjan kumitulppiin ja rupesin pitämään läppää kiinni. Joko läppä auttoi tai sitten vedet rupesivat valumaan heti ulos enkä enää huomannut veden sisääntuloa.
pstot
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 27
Liittynyt: Ma 09.04.2007 16:06

Viesti Kirjoittaja pstot »

Kannattaa katsoa oikean etupyörän muovisen sisälokarin alta tilanne miltä näyttää kynnyskotelon etupää. Voipi hyvin olla se kiinnitysreiän ympäristö täysin hapero ja sisälokarin välistä valuu vesi kynnyskoteloon ja sieltä kautta helpoiten löytää sisään oikean puolen etupenkin oikeanpuolimmaisen lattiakiinnikkeen (takimmainen) välistä ja valuu sinne oikeaan takajalkatilaan. Toinen vaihtoehto sen oikealla takana apurungon "kiinnitys/tukipellin" kohdalla takakulmassa ruuvin ympäriltä ruostuu helposti se kulma auki ja vesi valuu takajalkatilaan. Kummasti olen kuullut että aina olisi melkein vain oikealla puolella näitä ongelmia.
Avatar
Timo999
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1039
Liittynyt: Pe 29.08.2003 15:01
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Timo999 »

Ihme on tapahtunut!

Tämänpäiväisen rankkasateen jäljiltä oli lattiat edelleen kuivat :D !

Eli toimenpiteitä oli:
-Saranakoteloiden puhdistus ja pohjien massaus
- Akkutelineen alla olevan ruostereiän paikkaus
- sisälokareita ei tuossa korinvaihdossa ole! Lokarin sisältä löytyi aivan konehuoneen poistoputken vierestä ruostereikä (ilmeisesti pääsyy) jonka paikkasin ja massasin
Timo P
Hyvinkää
211/ 220CDI (-05)
ex. 210/ 200CDI (-02)
ex. 123/ 240D (-83)
ex. 123/ 240TD (-78/-84)
ex. 123/ 200B (-80) (Made in South Africa)
ex. 116/ 280S (-75)
ex. 115/ 220D (-71)
Land Rover Series III 109" (-77)
ex. Land Rover Series III 88" (-76)
Ural M63 "Suomi-pyörä" (-72)
Vastaa Viestiin