Sprinterin vilkut

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Janne M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 01.04.2003 13:06
Paikkakunta: Tampere

Sprinterin vilkut

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Osaako kukaan kertoa, miksi (ainakin) edellisessä Sprinterissä oli kahdenlaisia sivuvilkkuja?
Toiset olivat oranssit W202 tyyppiset ja toiset aivan jälkiasennukselta näyttävät todella kookkaat "möykyt".
Kumpaakin on tullut uutena sekaisin suomeen ja mallikaan (Onko pitkä, korkea, umpi, alusta, moottori...) ei näyttäisi vaikuttavan siihen minkälaiset vilkut autossa on.
Uusimmassa tuollaista vilkku sekamelskaa ei kaiketi ole, koska sivuvilkut ovat nykyisin kirkkaat...
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Jotakin vastausta....

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Tämä on puhdas arvaus :

Kaikissa maissa nuo sivuvilkut eivät ole olleet pakollisia.
Oletan siksi, että vanhemmissa yksilöissä on suomessa asennetut ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Ainakin

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Tuo meidän talossa oleva on pienilla sivuvilkuilla, mutta on ollut saksassa rekistöritynä henkilöautoksi (kolmen hengen, ihan norm. kaappimalli). En tiedä onko sillä merkitystä onko pakuksi vai kuorma-autoksi katsastettu suomessa ja näin tilattu vehon toimesta erilaisella painolla. Esim 300- sarja paku alle 3500 kg / k-a yli 3500 kg.

Ihan hatusta vedetty, ei faktan hajuakaan...
Avatar
Janne M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 01.04.2003 13:06
Paikkakunta: Tampere

Ka

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Ikä ei tuntuisi vaikuttavan...
Mutta tuo kuorma-auto vs. pakettiauto taitaa selittää asian...
Ilmeisesti saksassa ei (kevyt) kuorma-autoissa sivuvilkkuja tarvita, mutta pakettiautoissa (henkilöauto saksassa?) tarvitaan. Suomessa sivuvilkut pitää olla molemmissa...

Koska pakettiauto ja kuorma-autoversio eivät ole samanlaisia, vaan ka:ssa on ainakin vahvemmat takajouset ja roiskeläpät, eivät mallit ole samanlaisia tehtaalta tullessaan... (toinen vilkuilla toinen ei)

Eli voi olla valitettava tilanne vieläkin, että Suomeen tulevat ka Sprintterit toimitetaan suomessa asennettavilla "implantti" vilkuilla.
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

takajouset

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Veikkaisinpa että esim 316 rekisteröidään se sitten kuorma tai pakettiautoksi suomessa ei ole mitään oleellista eroa, koska kokonaispainon ero on n 100 kg luokkaa.
Avatar
Janne M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 01.04.2003 13:06
Paikkakunta: Tampere

eroa?

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Kyllä siinä kaiketi on... Tiedän tapauksen jossa Suomeen tuotiin 313CDI Saksasta, joka täällä haluttiin rekisteröidä kuorma-autoksi. Rekisteröinnin edellytyksenä, jotta tuo kokonaispainopykälä täyttyisi oli takajousien vaihto jäykempiin...

En sitten kyllä tiedä, että oliko kyseessä jonkinlainen yksittäistapaus???
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Lisää aiheesta...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

Olen samaa mieltä Jone M;n kanssa :

Esim. 312 on sama auto pakuna/ kuorma-autona.

Kun pakettiauton akselipainot lasketaan yhteen, niin siitä tulee 3520 kg
Eli pakettiauto on "tehty " pyöristämällä alaspäin, että AB-kortti riittäisi.

Teknisesti autot on samoja, mutta k-a eroaa katsastusvaatimuksiltaan,
mm. takaläpät, väliseinä, kuormasidonta pisteet...

Osien vaihto "kikkailut" painojen muuttamiseksi ei ole nykyään
mahdollisia. Tarvitaan todistus Mersulta.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Janne M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 01.04.2003 13:06
Paikkakunta: Tampere

njaa

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Niin en sitten tiedä mikä mahtaa olla homman nimi sen mainitsemani 313:n kohdalla... Koska siinä tosiaan jouset vaihdettiin (tai niin omistaja ainakin kertoi) ja tapauksesta on aikaa hieman vajaa vuosi...
Avatar
Henry V.
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 1643
Liittynyt: To 13.03.2003 14:57
Paikkakunta: Espoo

Hmm...

Viesti Kirjoittaja Henry V. »

mielenkiintoista . . .

Samoihin aikoihin oli tämäkin tapaus ; todistus oli hankittava.

Olisiko tässä paikkakuntakohtaisia eroja ? :wink:
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Avatar
Janne M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Ti 01.04.2003 13:06
Paikkakunta: Tampere

jaa-a

Viesti Kirjoittaja Janne M »

Tuskimpa paikkakunnalla mitään eroa on, mutta ei sekään tietysti mahdotonta ole... Esimerkkeinä mm. suksiboxi&ruumisautot yms.
(Ja tuntuu että eri paikkakuntien paloviranomaisilla on täysin erilaiset näkemykset rakennus asioissa...)

Voisikohan olla niin, että tuossa autossa ei sitten saksassa olisi ollut Suomen luokitustodistuksen mukaisia jousia (vaan esim. löysemmät=pienellä kuormalla mukavammat??) ja tämä olisi näinollen vain yksittäistapaus??

Tiiähäntä täytyypä kysäistä kaverilta tarkemmin jos joskus törmäillään..
Vastaa Viestiin