Sprinterin vilkut
Sprinterin vilkut
Osaako kukaan kertoa, miksi (ainakin) edellisessä Sprinterissä oli kahdenlaisia sivuvilkkuja?
Toiset olivat oranssit W202 tyyppiset ja toiset aivan jälkiasennukselta näyttävät todella kookkaat "möykyt".
Kumpaakin on tullut uutena sekaisin suomeen ja mallikaan (Onko pitkä, korkea, umpi, alusta, moottori...) ei näyttäisi vaikuttavan siihen minkälaiset vilkut autossa on.
Uusimmassa tuollaista vilkku sekamelskaa ei kaiketi ole, koska sivuvilkut ovat nykyisin kirkkaat...
Toiset olivat oranssit W202 tyyppiset ja toiset aivan jälkiasennukselta näyttävät todella kookkaat "möykyt".
Kumpaakin on tullut uutena sekaisin suomeen ja mallikaan (Onko pitkä, korkea, umpi, alusta, moottori...) ei näyttäisi vaikuttavan siihen minkälaiset vilkut autossa on.
Uusimmassa tuollaista vilkku sekamelskaa ei kaiketi ole, koska sivuvilkut ovat nykyisin kirkkaat...
Jotakin vastausta....
Tämä on puhdas arvaus :
Kaikissa maissa nuo sivuvilkut eivät ole olleet pakollisia.
Oletan siksi, että vanhemmissa yksilöissä on suomessa asennetut ?
Kaikissa maissa nuo sivuvilkut eivät ole olleet pakollisia.
Oletan siksi, että vanhemmissa yksilöissä on suomessa asennetut ?
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
Ainakin
Tuo meidän talossa oleva on pienilla sivuvilkuilla, mutta on ollut saksassa rekistöritynä henkilöautoksi (kolmen hengen, ihan norm. kaappimalli). En tiedä onko sillä merkitystä onko pakuksi vai kuorma-autoksi katsastettu suomessa ja näin tilattu vehon toimesta erilaisella painolla. Esim 300- sarja paku alle 3500 kg / k-a yli 3500 kg.
Ihan hatusta vedetty, ei faktan hajuakaan...
Ihan hatusta vedetty, ei faktan hajuakaan...
Ka
Ikä ei tuntuisi vaikuttavan...
Mutta tuo kuorma-auto vs. pakettiauto taitaa selittää asian...
Ilmeisesti saksassa ei (kevyt) kuorma-autoissa sivuvilkkuja tarvita, mutta pakettiautoissa (henkilöauto saksassa?) tarvitaan. Suomessa sivuvilkut pitää olla molemmissa...
Koska pakettiauto ja kuorma-autoversio eivät ole samanlaisia, vaan ka:ssa on ainakin vahvemmat takajouset ja roiskeläpät, eivät mallit ole samanlaisia tehtaalta tullessaan... (toinen vilkuilla toinen ei)
Eli voi olla valitettava tilanne vieläkin, että Suomeen tulevat ka Sprintterit toimitetaan suomessa asennettavilla "implantti" vilkuilla.
Mutta tuo kuorma-auto vs. pakettiauto taitaa selittää asian...
Ilmeisesti saksassa ei (kevyt) kuorma-autoissa sivuvilkkuja tarvita, mutta pakettiautoissa (henkilöauto saksassa?) tarvitaan. Suomessa sivuvilkut pitää olla molemmissa...
Koska pakettiauto ja kuorma-autoversio eivät ole samanlaisia, vaan ka:ssa on ainakin vahvemmat takajouset ja roiskeläpät, eivät mallit ole samanlaisia tehtaalta tullessaan... (toinen vilkuilla toinen ei)
Eli voi olla valitettava tilanne vieläkin, että Suomeen tulevat ka Sprintterit toimitetaan suomessa asennettavilla "implantti" vilkuilla.
takajouset
Veikkaisinpa että esim 316 rekisteröidään se sitten kuorma tai pakettiautoksi suomessa ei ole mitään oleellista eroa, koska kokonaispainon ero on n 100 kg luokkaa.
eroa?
Kyllä siinä kaiketi on... Tiedän tapauksen jossa Suomeen tuotiin 313CDI Saksasta, joka täällä haluttiin rekisteröidä kuorma-autoksi. Rekisteröinnin edellytyksenä, jotta tuo kokonaispainopykälä täyttyisi oli takajousien vaihto jäykempiin...
En sitten kyllä tiedä, että oliko kyseessä jonkinlainen yksittäistapaus???
En sitten kyllä tiedä, että oliko kyseessä jonkinlainen yksittäistapaus???
Lisää aiheesta...
Olen samaa mieltä Jone M;n kanssa :
Esim. 312 on sama auto pakuna/ kuorma-autona.
Kun pakettiauton akselipainot lasketaan yhteen, niin siitä tulee 3520 kg
Eli pakettiauto on "tehty " pyöristämällä alaspäin, että AB-kortti riittäisi.
Teknisesti autot on samoja, mutta k-a eroaa katsastusvaatimuksiltaan,
mm. takaläpät, väliseinä, kuormasidonta pisteet...
Osien vaihto "kikkailut" painojen muuttamiseksi ei ole nykyään
mahdollisia. Tarvitaan todistus Mersulta.
Esim. 312 on sama auto pakuna/ kuorma-autona.
Kun pakettiauton akselipainot lasketaan yhteen, niin siitä tulee 3520 kg
Eli pakettiauto on "tehty " pyöristämällä alaspäin, että AB-kortti riittäisi.
Teknisesti autot on samoja, mutta k-a eroaa katsastusvaatimuksiltaan,
mm. takaläpät, väliseinä, kuormasidonta pisteet...
Osien vaihto "kikkailut" painojen muuttamiseksi ei ole nykyään
mahdollisia. Tarvitaan todistus Mersulta.
1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
njaa
Niin en sitten tiedä mikä mahtaa olla homman nimi sen mainitsemani 313:n kohdalla... Koska siinä tosiaan jouset vaihdettiin (tai niin omistaja ainakin kertoi) ja tapauksesta on aikaa hieman vajaa vuosi...
Hmm...
mielenkiintoista . . .
Samoihin aikoihin oli tämäkin tapaus ; todistus oli hankittava.
Olisiko tässä paikkakuntakohtaisia eroja ?
Samoihin aikoihin oli tämäkin tapaus ; todistus oli hankittava.
Olisiko tässä paikkakuntakohtaisia eroja ?

1973 450 SL, 1980 200, 1993 E 300D-24, 1994 C 180, 1997 C 230 T, 2003 E 240 T, 2010 C 200 T
jaa-a
Tuskimpa paikkakunnalla mitään eroa on, mutta ei sekään tietysti mahdotonta ole... Esimerkkeinä mm. suksiboxi&ruumisautot yms.
(Ja tuntuu että eri paikkakuntien paloviranomaisilla on täysin erilaiset näkemykset rakennus asioissa...)
Voisikohan olla niin, että tuossa autossa ei sitten saksassa olisi ollut Suomen luokitustodistuksen mukaisia jousia (vaan esim. löysemmät=pienellä kuormalla mukavammat??) ja tämä olisi näinollen vain yksittäistapaus??
Tiiähäntä täytyypä kysäistä kaverilta tarkemmin jos joskus törmäillään..
(Ja tuntuu että eri paikkakuntien paloviranomaisilla on täysin erilaiset näkemykset rakennus asioissa...)
Voisikohan olla niin, että tuossa autossa ei sitten saksassa olisi ollut Suomen luokitustodistuksen mukaisia jousia (vaan esim. löysemmät=pienellä kuormalla mukavammat??) ja tämä olisi näinollen vain yksittäistapaus??
Tiiähäntä täytyypä kysäistä kaverilta tarkemmin jos joskus törmäillään..