W124 Mittaritaulun valaistus ledeillä
ledit ja piirilevyt
joo kyllä kiinnostaa nuo piirilevyt vieläkö niitä olis kaupan
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kysymys "sähkömiehille": Tarkoituksena olis laittaa w123 mittarivaloiksi 4kpl kirkkaita valkoisia ledejä joiden arvo 3,5V 30mA ja siis 2kpl/puoli.Pitääkö noihin laittaa jonkinlainen vastus vai meneekö suoraan? Aion tinata niihin alkuperäisiin mittaripolttimokantoihin. 

vw golf variant -97,vw vento -96.
Nostetaanpa tämä aihe taas esilleJani kirjoitti:On hiottu ja muotoiltu kyllä.mjo33400 kirjoitti:Jani kirjoitti:
Nuo valmiit pikku ledilamput ei oikein toimi säätimissä ja niiden taustoissa kunnolla, liian pistemäinen valo.
Hio ne ledit 600:lla vesihiomapaperilla mataksi niin johan häviää pistemäisyys valosta.
Nuo pikkuledit on sellaisia tasapäisiä, ja tehty pehmeästä muovista.
Loppuu muovi, ennenkuin saa sopivan.
Ledit kun ei anna sivulle valoa, mitä osa noista katkaisijoista ja taustavaloista vaatii.
Jos tuollaisen laittaa esim. puhallus-suunnan taustavalon tilalle jää lämmönsäätörulla pimeäksi, vaikka kuinka hioisi
Jos joku noilla saa hyvän, niin kuvia ja ohjeita, kiitos.

Onko kukaan keksiny ratkaisua tuohon ongelmaan


MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Pitää käyttää 5mm:lin kirkaslediä 60 asteen kulmalla ja 20mA:rin ohjauvirralla. Katso sellainen ledi missä on mahdollisimman suuri kandelamäärä.Mika.S kirjoitti:Nostetaanpa tämä aihe taas esilleJani kirjoitti:On hiottu ja muotoiltu kyllä.mjo33400 kirjoitti:Jani kirjoitti:
Nuo valmiit pikku ledilamput ei oikein toimi säätimissä ja niiden taustoissa kunnolla, liian pistemäinen valo.
Hio ne ledit 600:lla vesihiomapaperilla mataksi niin johan häviää pistemäisyys valosta.
Nuo pikkuledit on sellaisia tasapäisiä, ja tehty pehmeästä muovista.
Loppuu muovi, ennenkuin saa sopivan.
Ledit kun ei anna sivulle valoa, mitä osa noista katkaisijoista ja taustavaloista vaatii.
Jos tuollaisen laittaa esim. puhallus-suunnan taustavalon tilalle jää lämmönsäätörulla pimeäksi, vaikka kuinka hioisi
Jos joku noilla saa hyvän, niin kuvia ja ohjeita, kiitos.![]()
Onko kukaan keksiny ratkaisua tuohon ongelmaan![]()
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
Mistä noita ledejä voi kysellämjo33400 kirjoitti:Pitää käyttää 5mm:lin kirkaslediä 60 asteen kulmalla ja 20mA:rin ohjauvirralla. Katso sellainen ledi missä on mahdollisimman suuri kandelamäärä.Mika.S kirjoitti:Nostetaanpa tämä aihe taas esilleJani kirjoitti:On hiottu ja muotoiltu kyllä.mjo33400 kirjoitti:Jani kirjoitti:
Nuo valmiit pikku ledilamput ei oikein toimi säätimissä ja niiden taustoissa kunnolla, liian pistemäinen valo.
Hio ne ledit 600:lla vesihiomapaperilla mataksi niin johan häviää pistemäisyys valosta.
Nuo pikkuledit on sellaisia tasapäisiä, ja tehty pehmeästä muovista.
Loppuu muovi, ennenkuin saa sopivan.
Ledit kun ei anna sivulle valoa, mitä osa noista katkaisijoista ja taustavaloista vaatii.
Jos tuollaisen laittaa esim. puhallus-suunnan taustavalon tilalle jää lämmönsäätörulla pimeäksi, vaikka kuinka hioisi
Jos joku noilla saa hyvän, niin kuvia ja ohjeita, kiitos.![]()
Onko kukaan keksiny ratkaisua tuohon ongelmaan![]()

MB w124 300DTurbo -91
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Ex. MB w124 250D -86 (vanha 200D Taxi) Powered by PP Diesel
http://s105.photobucket.com/albums/m238/MikaS_03/
Kävin vähän läpi tota ledivalikoimaa, mutta tavallisia ledejä ei näytä olevan kovin ´kirkkaita.
Toi lämppärin paneelihan on rakennettu siten, että lamppu on sen pleksin sisällä joka sen valon levittää, jos lampun asennuskannan ottaa pois niin ledin saa alenmaksi ja silloin käy esim. superkirkas ledi jonka säde on toi 16 astettä ja silloin ei ehkä edes tarvitse hioa lediä ollenkaan. Toi kannattaa kokeilla ennenkuin tekee lopullisen kytkennän.
Se muovirinkula joka johtaa sitä valoa sekä säätörullalle, että puhaltimen suuntauskytkimelle tarvitsee vain kirkasta valoa ja kun ledi asennetaan selvästi alemmaksi kuin lamppu niin valon säde kohdistuu paremmin tähän pleksikehikkoon, mutta toi vaatii hieman kokeilua ja viritystä. Kokeilu on kuitenkin aina mielenkiintoista ja loppujen lopuksi halpaa kun noi ledit ei aivan mahdottomia maksa.
Tässä pari linkkiä:
http://www.spelektroniikka.fi/
http://www.partco.fi/
Toi lämppärin paneelihan on rakennettu siten, että lamppu on sen pleksin sisällä joka sen valon levittää, jos lampun asennuskannan ottaa pois niin ledin saa alenmaksi ja silloin käy esim. superkirkas ledi jonka säde on toi 16 astettä ja silloin ei ehkä edes tarvitse hioa lediä ollenkaan. Toi kannattaa kokeilla ennenkuin tekee lopullisen kytkennän.
Se muovirinkula joka johtaa sitä valoa sekä säätörullalle, että puhaltimen suuntauskytkimelle tarvitsee vain kirkasta valoa ja kun ledi asennetaan selvästi alemmaksi kuin lamppu niin valon säde kohdistuu paremmin tähän pleksikehikkoon, mutta toi vaatii hieman kokeilua ja viritystä. Kokeilu on kuitenkin aina mielenkiintoista ja loppujen lopuksi halpaa kun noi ledit ei aivan mahdottomia maksa.
Tässä pari linkkiä:
http://www.spelektroniikka.fi/
http://www.partco.fi/
Ei ole riemulla rajaa, kun mersulla ajaa.
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
MB 260 E -89 Aut.
MB 250-123-80, Manuaali. toinen
MB 240 D -81 Aut. Ensimäinen
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moi!
Tilasin pienen määrän mittaritaulu piirilevyjä, jos joku haluaa sellaisen rakentaa niin kortteja voi kysellä YV:llä. Piirilevyt on 1,5euroa kpl.
Tilasin juuri Saksasta ledejä 15 000mcd, niistä tulee aika hyvät taustavalot nuppeihin ja lämppärin taustavaloihin. Toisaalta sieltä löytyy myös 1W ledejä jos haluaa tehdä vaikka jalkatilojen valaistuksen

Tilasin pienen määrän mittaritaulu piirilevyjä, jos joku haluaa sellaisen rakentaa niin kortteja voi kysellä YV:llä. Piirilevyt on 1,5euroa kpl.
Tilasin juuri Saksasta ledejä 15 000mcd, niistä tulee aika hyvät taustavalot nuppeihin ja lämppärin taustavaloihin. Toisaalta sieltä löytyy myös 1W ledejä jos haluaa tehdä vaikka jalkatilojen valaistuksen

- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kahteen mittariin vielä löytyisi levyt+osat.
Täältä ohjeet
Täältä ohjeet
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Moi!
Mittarivalokittejä ei näillä näkymin saada kasaan, kun piirilevyjä toimittava
yritys ei halua tehdä pieniä eriä ko. kortteja.
Mittaritaulu lähtee irti siten että takaa kannattaa irrottaa nopeusmittarin vaijeri, sen jälkeen mittaritaulun yläkulmissa olevat kiinnite klipsit tulee vapauttaa joko mersun omalla työkalulla tai sitten sopivalla talttameisselillä.
Koukuilla vedetään mittaristo ulos, tsekkaa tuolta sivuiltani sieltä löytyy kuvia mittaristosta, mittariston yläosassa on ko.klipsit(ne on mustat läpyskät ylä kulmissa).
Mittarivalokittejä ei näillä näkymin saada kasaan, kun piirilevyjä toimittava
yritys ei halua tehdä pieniä eriä ko. kortteja.



Mittaritaulu lähtee irti siten että takaa kannattaa irrottaa nopeusmittarin vaijeri, sen jälkeen mittaritaulun yläkulmissa olevat kiinnite klipsit tulee vapauttaa joko mersun omalla työkalulla tai sitten sopivalla talttameisselillä.
Koukuilla vedetään mittaristo ulos, tsekkaa tuolta sivuiltani sieltä löytyy kuvia mittaristosta, mittariston yläosassa on ko.klipsit(ne on mustat läpyskät ylä kulmissa).
- capriceman
- Asiantuntija
- Viestit: 440
- Liittynyt: To 10.07.2003 23:38
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kiitoksia ohjeista. Mistä takaa saan irrotettua sen nopeusmittarin vaijerin, kun kojelauta on muuten vielä kasassa...? Tarviiko tuo kojelauta irrottaa ensiksi, vai saako mittariston pelkälleen irti?capriceman kirjoitti:
Mittaritaulu lähtee irti siten että takaa kannattaa irrottaa nopeusmittarin vaijeri, sen jälkeen mittaritaulun yläkulmissa olevat kiinnite klipsit tulee vapauttaa joko mersun omalla työkalulla tai sitten sopivalla talttameisselillä.
Koukuilla vedetään mittaristo ulos, tsekkaa tuolta sivuiltani sieltä löytyy kuvia mittaristosta, mittariston yläosassa on ko.klipsit(ne on mustat läpyskät ylä kulmissa).
C124 300ce 24v sportline -91
W202 C280 -94
R170 SLK 230 -03
W202 C280 -94
R170 SLK 230 -03
Omassa tulee ainakin tuo nopeusmittarin vaijeri sen verta ulos että kun mittariston saa vedettyä irti( paitsi piuhat) niin mahtuu käsi mittariston taaksi (mittariston aukosta) irroittamaan nopeusmittarin vaijeria. Pitää vaan irroittaa vaijerin kiinnike kuskin jalkatilan klipsistä ja hieman auttaa kädellä vaijeria mittaristolle päin...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla