Savuutusongelma, APUA !

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jhi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 20.08.2007 18:56
Paikkakunta: Ylämylly

Savuutusongelma, APUA !

Viesti Kirjoittaja jhi »

Hei tietäjät.

Case menee näin.

Auto MB C 220D -94

Autossa alussa oli lämmityslaiteongelma, puhalsi vain kuumaa ilmaa. Aukaisin närhen munat, ja panin kiinni. Sitten purin koetaulusta piirikortin irti, ja nyt olen ajellut ilman korttia pari päivää.

Kotiin tullessani huomasin autoni savuuttavan pirkeleesti. Illan mittaan savuutus vain on koventunut, ja nyt on koko tie harmaana, kun kaasua poljen.

Olen melko varma, että savuutus tulee jäähdytinnesteestä johtuen. Kysymys kuuluukin, voiko neste päästä muuten pakoputkeen, kuin kannen tiivisteen välistä ?


Olen koettanut katsoa öljyjä, mutta en ole nähnyt niissä vettä, tai öljytason nousemista.

Kiitos, onpa outo vika! Tällaisiako nämä saksalaiset ovat :D

Jan-Erik
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

Tuntuu kyllä vähän oudolle, että olisi nestehöyryt kyseessä, jos mitään muita oireita ei ole. Käykö kone muuten tasaisesti? Itselläni samanlainen mersu sai savutuskohtauksen viimeksi kun vaihdoin öljyjä. Yht'äkkiä, kun käytin konetta tyhjäkäynnillä, että putsari täyttyy, alkoi kone ravistaa ja valkeaa savua tuli putken täydeltä. Annoin koneelle hiukan kierroksia, mutta ei auttanut. sitten sammutin moottorin ja ihmettelin hetken, että mikähän sille nyt. Uudestaan käymään ja kaikki taas normaalisti. Pähkäilin, että olisiko venttiilin nostaja juminut tms, ettei siksi käynyt yhdellä pytyllä kunnolla. Toinen vaihtoehto tietysti on suihkun jumiminen, mutta siitä lähtee yleensä kova kalina.

No kuitenkin veikkaan valkean savun aiheuttajaksi jostain syystä huonosti palavaa polttoainetta.
jhi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 20.08.2007 18:56
Paikkakunta: Ylämylly

Viesti Kirjoittaja jhi »

Käynnistättäessä kone vähän ravistelee, mutta kun vähän antaa kiekkoja, niin asettuu. En ymmärrä mitenkä polttoneste tänään ei palaisi kunnolla, koska eilen se toimi hyvin.

Kun avaan paisuntasäiliön korkin pienenkin ajon jälkeen, tuntuu, kuin jäähdytysnestettä menisi jonnekkin putkeen, sellainen lorina kuin kusella olisi. Liekköhän nesteet ihan oikeassa paikassa ?.... Kone ei ole kyllä keittänyt, voisiko ylipaine itsessään hajottaa kannentiivisteen, vai vaaditaanko siihen lähemmäs 100 asteen lämpöjä ?
jhi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 20.08.2007 18:56
Paikkakunta: Ylämylly

Viesti Kirjoittaja jhi »

Ainiin, ja alhaisen jäähdytysnesteen valo syttyi tossa pari päivää sitten. Aukaisin kylläkin närhen munat, niin jouduin lisäämään silloin nestettä, mutta silti. Voisin veikata, että jotenkin toi savuutus liittyy jäähdytysnesteeseen. Tulee sitä kyllä niin reippaasti, eikä se haise pahalle.
Motu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ke 07.07.2004 21:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Motu »

Miltä savu haisee.öljyltä vai jäähdyrysnesteeltä.
Avatar
kualeppi2
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ke 25.10.2006 12:33
Paikkakunta: Kuopio

savutus

Viesti Kirjoittaja kualeppi2 »

eihän vain joku suuttimista "kusis" tai tiputtais? eikös se aiheuta vähän samanmoisia oireita?
:roll:
Meleko varmasti ehkä kyllä... Tahi sitte ee...
jhi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 26
Liittynyt: Ma 20.08.2007 18:56
Paikkakunta: Ylämylly

Viesti Kirjoittaja jhi »

haisee jäähdytysnesteelle. Vien tänään pajaan auton, katsotaan mikä sitä vaivaa, kerron sitten täällä.
Motu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 67
Liittynyt: Ke 07.07.2004 21:36
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Motu »

kansipahvi menny tai kansi halki.
Avatar
Dieselmies
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: La 07.08.2004 19:38

Viesti Kirjoittaja Dieselmies »

luulisin että kansi on halki, itsellä 300 d -90 samanlaisia oireita vuosi aikaa syksyllä, kylmänä kone ravisteli vähän niinkuin jokin hehkutulppa olis palanu ja lykkäsi silloin tällöin putkesta nestehöyryjä, nestettä kului noin 1-2 dl per viikko.
Kansi oli halki ykköspytystä imuventtiilin kohdalta, hitsattiin ja koneistettiin, aikaa remontista on nyt 10 kk ja hyvin on toiminut.
W 124 300 D -90
W 212 350 CDI -09
Vastaa Viestiin