Kohtasin "maanantai-Väyrysen"

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Kohtasin "maanantai-Väyrysen"

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

ja sen finaalissa olevan omistajan. Tänään käväisin nimittäin paikallisessa MB-myymiö/merkkikorjaamossa. Pihalla seisoi pelti pystyssä tutun taksiautoilijatuttavani muutaman vuoden ikäinen Väyrynen (200CDI) ja autoilija itse ropaili pellin alla. Törkkäsin ilmeisen herkkään paikkaan, kun kyselin, että onko väykky pipi? Vastaus: "täys p...ka koko auto!" :shock:

Olihan kilometrejäkin kertynyt jo 377 tkm. Suuri määrä vikoja oli alkanut kuitenkin vähän 200tkm:n tuolla puolen. Manuaaliaski oli ollut väykystä jo pariin otteeseen remontissa, ABS oli kyssähtänyt kerran (maksoi kuulemma n. 1600 euroa) ja lukuisa joukko eriasteisia (lähinnä sähkö)vikoja. Nyt oli meneillään rutiinihomma: akun päivitys uuteen. Ongelma oli vain se, että akun vaihto aiheutti sekin joukon sähköongelmia. :?

Tämä tuttavani on pitkän linjan mersuilija. Itse asiassa en muista hänellä ammattikäytössä muun merkkisiä palvelijoita olleenkaan. Nyt tallissa kuitenkin kuulemma odottaa uusi pirssi - Volvo-merkkinen. Kaksi aikaisempaa Väyrystä olivat kuulemma pelanneet kovassa ammattikäytössä ihan hyvin.

Miten on, pitääkö paikkansa, että isot ongelmat tämän mallin kanssa ovat enemmän sääntö kuin poikkeus? Olen lähiaikoina vain havainnut, että pari muutakin pitkän linjan MB-ammattiautoilijaa on vaihtanut merkkiä - ja mihinkäs muuhun kuin Volvoon. Sääli, jos Mersu on alkanut valmistaa autojaan enimmäkseen maanantaisin. :oops:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

Jaa-a. Vai on omistaja kypsynyt. Jos se merkkiä vaihtamalla helpottuu, ni hyvä niin. Kuinkahan monta tarinaa olen kuullut, kun volvo on hajonnut ja on sähkövikoja ja se automaatti poksahti ja se ja se. Luulis vaan, että jos tällä kaverilla on ollut aina mersu ja tämä yksi on vaan renannut, että olis vaihtanut vaan uuteen. Jos kaverilla on ollut jo pari hyvin pelaavaa väykkyä, ni miten nyt tämä yksi koko merkin pilasi. Kun nyt ei se volvo vaan sattusi olemaan maanatai malleja. Menee taas merkin vaihtoon.

Sitä minä kovasti ihmettelen, oli se merkki nyt mikä hyvänsä, että jos yksi auto kiukkuilee, ni miksi pitää manata koko merkki suohon. Jos niitä olisi ollut useampia romuja peräkkäin, ni sitte sen ymmärtää. Tietysti ottaahan se päähän jos auto ei pelaa ja vielä jos se on työkalu.

Noi akun vaihto jutut on kyllä täyttä paskaa, että jotain sekoaa. Samoja lakeja ne uusien autojen sähkötkin noudattaa.

Uusissa autoissa on niin pirusti sähköhärveleitä, että todennäköisyys, että jotain hajoaa on paljon suurempi, kuin ennen. Jos sähköosat tehtäisiin laadukkaiksi, nousisi autojen hinnat ihan hirveiksi. Nyt jos ajattelee vaikka tätä omaa 200D:tä. Siitä voi heittää vaikka akun huitsun kuuseen, ni vielä se käydä röhnöttää. Se vaan on, kun kukaan ei halua enää ostaa uutta tällaista laiskaa ja varustelematonta autoa, mikä maksoi uutena jotain 250t markaa. Pitää olla niitä turvatyynyjä, sähköruiskuja, ABS, yms. yms.

Yksi asia tietysti on se, että ennen ei autoilla ajettu näin paljoa. Moni auto oli jo paalattu, kun mittarissa häämötti 200tkm. Nyt saatetaan pirssillä hujauttaa vuodessa tuon verran.

Ei se mersu tee sen enempää niitä maanantai autoja kuin muutkaan. Laatu toki on kovassa kilpailussa päässyt luisumaan alaspäin. Mersun pitäisi vaan tehdä autoja samoilla periaatteilla, kun millä se on maineensa hankkinut ja jättää kaiken maailman A:t, Viano Vaneon yms. lelut muille. (Älkää omistajat hermostuko)

Ukon väykyssä ei ole ollut muuta kuin nuo ovien ruosteet. Muuten on pelittänyt hyvin. Kohta 250tkm.

No johan tässä nyt on taas joristu :oops:
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

Pepekyy kirjoitti:Noi akun vaihto jutut on kyllä täyttä paskaa, että jotain sekoaa. Samoja lakeja ne uusien autojen sähkötkin noudattaa.
Tuossa kun selailin Moottori-lehden nro:a 11/03, törmäsin koko sivun tarinaan aiheesta "Akun irroitus sekoittaa auton aivot".
Tuskin noi ihan tuulesta temmattuja juttuja on?

Eli kaikki ruiskutuksen,abs:n,luistoneston ja radion asetukset,huoltotiedot, yms. saattaa hävitä :!:
Täytynee pysyä vain näissä vanhoissa ajopeleissä, jotka voi itse korjata ja joissa ei ole montaa tietokonetta sekoilemassa :shock:

Ihmettelen minäkin jos joku vaihtaa yhden "maanantaikappaleen" takia merkkiä.
Ei se paljon apinakiikusta parane.
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Joo, kyllä se akun irrotus/tyhjeneminen voi vaikuttaa jopa nykyaikaisen dieselin sielunelämään. Kaveri antoi toissatalvena CDI-Sprinteriin apusähköä kaapeleilla ja teki kaiken ihan oikein. Noin periaateessa. Yhtä kaikki, autosta kössähti joku h***tin sähköboksi, joka maksoi Veholla kotimaisia mansikoita. Päälle tuli neuvot, että "tätä ei olis saanutkaan kaapeleilla käynnistää..."

Tiedä sitten. :roll:
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
Juha K.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 320
Liittynyt: La 22.03.2003 11:09
Paikkakunta: Hämeenlinna

Tarkennusta

Viesti Kirjoittaja Juha K. »

Niin, täytyy vain selvennyksen vuoksi todeta, että itselläni ei ole Väyrysistä muuta kokemusta, kuin koeajojen suomat. Enkä itse ole suoralta kädeltä mallia tuomitsemassa huonolaatuiseksi. Kuuntelin vain eilen pirssiautoilijan vuodatusta - yritin jopa vedota niihin aiemmin omistettuihin väykkyihin (jotka olivat kelvollisesti pelanneet). Ja yritin varovasti raottaa myös nyky-Volvojen arkitodellisuutta ja juoruta korviini kantautuneista "jällivaaranrautojen" kypsähtämisistä. Tosin vikavapaata autoa ei ole tehtykään. :?

Kyllä noita maanantaikappaleita sattuu kaikille autonvalmistajille. Itsekin pyöritin aikoinaan pirssiä ja kokemus yhdestä 700-sarjan Volvosta oli jokseenkin karmaiseva. Täysin normaalissa arkikäytössä auto repeili tuon tuostakin. :( Samaan aikaan muutama muu samanlaisen auton ammattikäyttäjä ihmetteli, kun oma oli toiminut kuin unelma (tai sitten ne eivät merkkiuskollisuudessaan tohtineet kertoa todellisuutta).

Ymmärrän myös tunteellisen purkauksen ja kyrpimisen tässäkin asiassa. Jos työkalu on koko ajan pajalla ja laskut sen kun kasvavat, niin kyllä se syö miestä ja laittaa kovahermoisemmankin mersuilijan kokeilemaan jotain muuta merkkiä. Vaika aika moni on sitten sen kokemuksen viisastuttamana myös palannut takaisin tähtimerkkiin. :roll:
Exät: 220b -64 (W111); 230B -69 (W114); 200B Aut. -83 (W123); 190E 2.0 -89 (W201); E300 Turbodiesel -97 (S210); E 200D -94 (W124); 300SEA -89 (W126) ja Vespa SS 180cc -67 sekä nykyiset: 250 S -66 (W108); 300 TDT -92 (S124) ja C 220 CDI T Avantgarde -08 (S204).
Johto(tähti)ajatus: "Sydämellä on syynsä, joita järki ei tunne" (Blaise Pascal)
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 932
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

No tiiä sitte. Olen ottanut väyrysestä akun irti joitain kertoja, eikä mitään ole tapahtunut. Jos jotain nollaantuu ei sen pitäisi maailmaa kaataa. Radioon naputtelee uudet kanavat ja menoksi.

Apukäynnistykseen löytyy ainakin väykyn huoltokirjasta OHJEET, miten se tehdään. Ja uskoisin, että nuo ohjeet löytyy myös sprintteristä.
Kalusto:
Mersu(ja)

*
Avatar
enska
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 1978
Liittynyt: Ti 17.06.2003 23:21
Paikkakunta: stadi ja sisäkehä

Viesti Kirjoittaja enska »

Tuttu verhoilija haukkui väykyn ihan pystyyn, laatikko temppuili, sähkö laitteissa runsaasti vikoja, ABS muutaman kerran pimeenä.

Eilen käytiin kaverin kanssa kattomassa yhtä -96 290 turbo diisseliä ja todellakin ihmetytti tuo ruosteen määrä. Etu oven alareunat kukki molemmilta puolilta, Takaluukun ympärillä kuppaa enemmän kuin laki sallii ja helmatkin kukki kuin keväinen keto :P .No olihan auto nähnyt tietä jo +300tkm ja moni muun merkkinen kosla on tässä vaiheessa myynnissä kilohintaan :shock:
Käytössä: W204 220CDI ja satunnainen pösö...
Avatar
Boss
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1491
Liittynyt: Pe 04.04.2003 11:06

Viesti Kirjoittaja Boss »

Itse taasen kävin katsomassa mahdollista vaihtokohdetta -96 väyrystä, enkä siitä ainakaan löytänyt ruostetta mistään, johtuneeko siitä että auto on saksantuonti, ja olihan senkin mittariin +300tkm kelattu mutta pintapuolisesti auto ainakin oli kuin uusi.
Taitaa jäädä kuitenkin hankkimatta tällä erää,varsinkin kun kuuntelee noita kauhujuttuja lucaksen pumpuista.
Mutta muutaman taximiehen juttuja kuunnelleena voin todeta että volvoissahan noita maanantaimalleja vasta onkin.
Viimeksi kun tilasin taksin ravintolareissua silmälläpitäen, kuului pirssin saapuminen jo 2km:n päästä ja vollehan sieltä saapui jarrut kahnaten.
Eikä ollut kuulemma ensimmäinen kerta kun samanmerkkinen työväline oli leviämässä käsiin kesken illan...
Kuski kirosi volvot alimpaan h*****'ttiin ja totesi että hajoaisi nyt jo p**'ka että pääsisi kotiin :lol:
Mersua taasen en ole kuullut kenenkään vossikkakuskin vielä kironneen, tai no yhdessä mesessä paukkui kyllä etuiskari ikävästi ja kysyessäni kolinan syytä totesi omistaja sen tulevan iskarista, autolla kun on ajettu nyt 2,3miljoonaa kilometriä ja iskareitten vaihtoaikaa ei edes muistanut...muuta kuin että vuosia sitten, niin ei tuokaan nyt niin ihmeellinen vika ole :lol: Harvemmin on istuttu volvotaxin kyydissä jolla olisi mittariin kelattu paria milliä?
Olihan tuohonkin kone vaihdettu jo reilun 2miljoonan jälkeen.
JuhaK
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 498
Liittynyt: Su 29.06.2003 22:28
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Mutta älkää unahtako faktaa, että sillä yhellä volvolla on mailman eniten ajetun auton titteli :) Tais olla p1800:nen,

Yks tuttu taksari ainaki moistiskeli noita mersujen hintoja, ei kuulema oikeen kulje laatu ja hinta samaa rataa. Tämäki kyseinen heppu on vaihtanu työkalunsa merkin BMW:hen ja on ollu oikeen tyytyväinen.
samip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Ma 29.09.2003 15:43

Viesti Kirjoittaja samip »

Boss kirjoitti: Taitaa jäädä kuitenkin hankkimatta tällä erää,varsinkin kun kuuntelee noita kauhujuttuja lucaksen pumpuista.
Älä nyt sen Lucaksen pumpun vuoksi sitä jätä ostamatta, jos niin huono tuuri sattuu että se alkaa vuotamaan niin laitat sen kuntoon ja sen jälkeen ajelet vuosia. Jos pelkällä tiivistesarjan vaihdolla selviää niin kustannuskaan ei päätä huimaa... n.5-600€. Tosin jos sisuskaluja joutuu uusimaan niin voipi palaa 2000€ mut sit pitää jo olla huonoa tuuria. Isällä oli aikoinaan 600tkm ajettu -96 Väyrynen eikä pumpussa ollut mitään vikaa, joten ei ne aivan joka yksilöstä säry.
Nykyinen Auto: C180 -99

Ex Mersut: (ne jotka muistan)
Vito 108D
200D -95
190D -89
200D -92
250D -92
Vito 108Cdi
C200D -94 Elegance
200D -93
C200 Cdi -99
A170 Cdi -99
C200D -93
300D -87
190D -91
Vastaa Viestiin