722.4 Autom. kadotti vaihteet lennosta?
722.4 Autom. kadotti vaihteet lennosta?
Auto on '84 190 2.0D ja ilmeisesti tuo 722.4 loota.
Teki pirulainen tänään tekovi..t kesken ajon.
Ajelin tasakaasulla n.80km/h D:llä, niin yhtäkkiä kadotti vaihteen, ts. hyppäs vapaalle. Ja nyt ei ole enää ku 1:nen ja pakki tallella... Paikallaan kun laittaa P -> D, 3, 2, tai R, tai N -> D, 3, 2, tai R, niin nytkähtää, eli 1 vaihde ja pakki ainakin kytkeytyy päälle ja niillä pystyy myös etenemään. D:llä ja 3:llakin pääsee liikkeelle, mutta hetken matkaa kuljettua hyppää taas "vapaalle". Öljyä on riittävästi, se on oikean väristä, eikä haise palaneelta. Laatikko ei myöskään ole oirinut tätä ennen yhtään. Mersun laatikkoon sen kummemmin perehtymättä, arvelin että olisiko kd:n vaijeri irti tai poikki...vastusta ei ainakaan vaijerissa tuntunut, kun kaasuvivun päästä sitä vetelin.
Tietääkö kukaan mistä moinen "äkki kuolema" voi johtua...
Tällänen aina nostattaa verenpainetta, kun käyttö peli tekee tenän...
Teki pirulainen tänään tekovi..t kesken ajon.
Ajelin tasakaasulla n.80km/h D:llä, niin yhtäkkiä kadotti vaihteen, ts. hyppäs vapaalle. Ja nyt ei ole enää ku 1:nen ja pakki tallella... Paikallaan kun laittaa P -> D, 3, 2, tai R, tai N -> D, 3, 2, tai R, niin nytkähtää, eli 1 vaihde ja pakki ainakin kytkeytyy päälle ja niillä pystyy myös etenemään. D:llä ja 3:llakin pääsee liikkeelle, mutta hetken matkaa kuljettua hyppää taas "vapaalle". Öljyä on riittävästi, se on oikean väristä, eikä haise palaneelta. Laatikko ei myöskään ole oirinut tätä ennen yhtään. Mersun laatikkoon sen kummemmin perehtymättä, arvelin että olisiko kd:n vaijeri irti tai poikki...vastusta ei ainakaan vaijerissa tuntunut, kun kaasuvivun päästä sitä vetelin.
Tietääkö kukaan mistä moinen "äkki kuolema" voi johtua...
Tällänen aina nostattaa verenpainetta, kun käyttö peli tekee tenän...
[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
Kuulostaapas lohduttavalta...
Outo tilanne kyllä, kun tuo aski on pelannut tähän päivään asti kuin enkeli ja nyt ilman mitään rytinää, kolinaa tai pauketta loppuu meno niinku kanan lento...
Mutta tätä ette usko! Otin tuos päivällä, laatikon hajottua, oman harraste Opelin ajoon...nii katos pirua, päätti sitte pudottaa yhen pytyn pois toiminnasta äsken...ja taas kesken ajon, ilman varotusta ja syytä ei yhtäkkiä silmämääräsesti löytyny... Nyt otan täälä olutta, katson, että mulla on muutamakin hyvä syy siihen...
Myyn saa...a kaikki romut pois ja ostan ykspyöräsen, siinä on ainaki minimaalinen määrä liikkuvia osia. Kai silläki oppii ajamaan, ku riittävän monta kertaa on otsa auki...


Outo tilanne kyllä, kun tuo aski on pelannut tähän päivään asti kuin enkeli ja nyt ilman mitään rytinää, kolinaa tai pauketta loppuu meno niinku kanan lento...
Mutta tätä ette usko! Otin tuos päivällä, laatikon hajottua, oman harraste Opelin ajoon...nii katos pirua, päätti sitte pudottaa yhen pytyn pois toiminnasta äsken...ja taas kesken ajon, ilman varotusta ja syytä ei yhtäkkiä silmämääräsesti löytyny... Nyt otan täälä olutta, katson, että mulla on muutamakin hyvä syy siihen...
Myyn saa...a kaikki romut pois ja ostan ykspyöräsen, siinä on ainaki minimaalinen määrä liikkuvia osia. Kai silläki oppii ajamaan, ku riittävän monta kertaa on otsa auki...


[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
Täällä on vähän samanlaista oiretta, ei kyllä heittele kokonaan vapaalle, vaan luistaa. Pakki pitää ja nelonen, vauhtiin saa hivutettua, mutta risteyksin ei tee mieli hiljennellä. Ei haise palaneelle, on tehnyt samaa aikaisemminkin muttei näin pahana, ja eka kerralla tuli ihan yllätyksenä, illalla toimi ja aamulla enää ei.
Kukaan ei osaa edes arvata vikaa, joten kunhan illat pimenee ja motivaatio vielä hiukan kasvaa, pistän paskan levälleen ja katson mikä siellä riivaa. Mitäänhän tässä ei menetä vaikka sitten kippaa osat romulavalle, jos on liian kallis korjattavaksi.
Kukaan ei osaa edes arvata vikaa, joten kunhan illat pimenee ja motivaatio vielä hiukan kasvaa, pistän paskan levälleen ja katson mikä siellä riivaa. Mitäänhän tässä ei menetä vaikka sitten kippaa osat romulavalle, jos on liian kallis korjattavaksi.
Noniin, tänään tuli otettua öljyt mäkeen ja ö-pohja irti askista.
Öljy oli hieman tumman oloista ja siinä oli seassa hyvinhyvin pientä metalli hilettä, mutta ei mitään isompaa rojua... Muuten kaikki näytti, mitä nyt näki, ihan ookoolta. Suodatin oli aika pa...inen myös, tulipa vaan mieleen, että jos suodatin on hieman tukkeessa, niin voisko oire johtua siitä?
Ed. omistaja sanoi vaihtaneensa öljyt juuri, ennenkuin ostin auton pois. Sen jälkeen olen ajanut n.20000km, liekö pappa hoksannu päästää turbiinia tyhjäksi ja onko edes vaihtanu suodatinta...voisi selittää jotain...?
Tohtiikohan muuten sen venttiilikoneiston ruuvata irti, vai pimpahtaako sieltä jotain fieterietä silmille ja lattiakaivoon...kauhiasti tekis mieli kokeilla, ku on ne pultit niin hyvin siinä tyrkyllä...
En tiedä, pitääkö vaan koittaa kepillä jäätä ja ostaa uus suodatin ja öljyt, ja kattoa rupiaako pelaamaan...
Mitä kansa on mieltä?
Öljy oli hieman tumman oloista ja siinä oli seassa hyvinhyvin pientä metalli hilettä, mutta ei mitään isompaa rojua... Muuten kaikki näytti, mitä nyt näki, ihan ookoolta. Suodatin oli aika pa...inen myös, tulipa vaan mieleen, että jos suodatin on hieman tukkeessa, niin voisko oire johtua siitä?
Ed. omistaja sanoi vaihtaneensa öljyt juuri, ennenkuin ostin auton pois. Sen jälkeen olen ajanut n.20000km, liekö pappa hoksannu päästää turbiinia tyhjäksi ja onko edes vaihtanu suodatinta...voisi selittää jotain...?
Tohtiikohan muuten sen venttiilikoneiston ruuvata irti, vai pimpahtaako sieltä jotain fieterietä silmille ja lattiakaivoon...kauhiasti tekis mieli kokeilla, ku on ne pultit niin hyvin siinä tyrkyllä...

En tiedä, pitääkö vaan koittaa kepillä jäätä ja ostaa uus suodatin ja öljyt, ja kattoa rupiaako pelaamaan...
Mitä kansa on mieltä?
[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
Minä putsasin venttiilikoneiston, kun ekan kerran vehje teki lakon. Silloin ei tykännyt vaihtaa kolmosta isommalle ja aina kun hiljensi esim risteyksiin, niin vaihtoi ykköselle, ihan kuin kickdown olisi jysähtänyt päälle. Ykkönen alkoi luistaa täyskaasulähdöissä.
Purin kolo kerrallaan rojut ulos, reilusti puhdasta liuotinta ja takaisin paikoilleen uudella viltterillä ja öljyillä. Metallia oli sielläkin ja suodattimessa repeytymä. Toimi mukavasti muutaman kuukauden, paitsi että ykkösen luisto jäi, kunnes nyt sitten veto katosi suurimmalta osin...
Eli uskaltaa sen venttiilikoneiston purkaa.
Purin kolo kerrallaan rojut ulos, reilusti puhdasta liuotinta ja takaisin paikoilleen uudella viltterillä ja öljyillä. Metallia oli sielläkin ja suodattimessa repeytymä. Toimi mukavasti muutaman kuukauden, paitsi että ykkösen luisto jäi, kunnes nyt sitten veto katosi suurimmalta osin...
Eli uskaltaa sen venttiilikoneiston purkaa.
Pitääkö siinä noudattaa jotain erityistä varovaisuutta, kun sen koneiston pudottaa alas? Tarkoitan lähinnä että tuleeko se yhtenä "kasettina", vai onko odotettavissa jotain irrallisia kuulia, jousia, sunmuita venttiilejä jo laatikonlohkon ja koneiston välistä?Paja kirjoitti:Eli uskaltaa sen venttiilikoneiston purkaa.
Entäs pultit? Kaikki auki vaan, vai riittääkö että ottaa vain jotkut tietyt? Näytti olevan 3 keltapassivoitua 10mm pultinkantaa ja useampia mustia 10mm kantoja venttiilikoneistossa näkyvillä...
Juttelimpa tuossa yhden mersu-gurun kanssa ja meinas, että olis korkannu koneiston ja lohkon välinen tiiviste...tiedä sitte, mutta ajattelin tarkistaa...

[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
Joo, no pitää koittaa pikkasen löysätä ensi niitä kolmea ja kattoa rupeeko heilumaan. Piru ku olis joku valmiiksi tosi rikkinäinen "harjotus vastustaja", millä koittaa ensi pöydällä. No, huomenillalla ollaan taas vähä viisaampia, ku kerkiää oikeen kunnolla syventymään tuohon. Ihmetellään täälä sitte taas lisää...
[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
Nyt on venttiilikoneisto irrotettu, avattu, puhdistettu ja kasattu...
Nyt vaan joka jumalan ruumiinosa ristiin ja toivotaan että pelaa, kun huomenna laitan koneiston takasin paikalleen, sekä uuden suodattimen ja öljyt.
Mitään selvää näkyvää vikaa ei tuolta kyllä vastaan tullut...kaikki männät, jouset ja kuulat oli ihan ok näkösiä, ei kuluma jälkiä ei mitään. Ainoastaan tummaa, öljyistä kuonaa oli ohuelti siellä täällä...
Kertoilen huomenna tuliko kuntoon...
Nyt vaan joka jumalan ruumiinosa ristiin ja toivotaan että pelaa, kun huomenna laitan koneiston takasin paikalleen, sekä uuden suodattimen ja öljyt.
Mitään selvää näkyvää vikaa ei tuolta kyllä vastaan tullut...kaikki männät, jouset ja kuulat oli ihan ok näkösiä, ei kuluma jälkiä ei mitään. Ainoastaan tummaa, öljyistä kuonaa oli ohuelti siellä täällä...
Kertoilen huomenna tuliko kuntoon...
[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
Kuulostaa pahalle..
Tutkihan tilannetta vähän tarkemmin.
Kuvauksesi mukaan öljy yli tummaa. Haiskahtiko se myös väkevälle kahville ? Jos näin niin silloin loota on luistanut. Se on pidemmänpäälle lootalle hengenvaarallista.
Toinen pelottava seikka on metallimuju pohjalla sekä repeytynyt suodatin. Kunnossa olevassa lootassa ei pitäisi olla kuin ihan vähän metallihilettä pohjalla ja mikä pahinta nyt se muju on imetty lootan sisuskaluihin ja turbiinin sisään laakereita kuluttamaan.
Vaihteiden katoaminen voi jopa erittäin todennäköisesti johtua juuri suotimen tukkeutumisesta ja paineiden laskusta tai venttiilikoneiston sekoamisesta.
Vaikka saisitkin lootan nyt pelaamaan, joudut silti elämään jatkuvassa pelossa milloin loota korahtaa viimeisen kerran. Mekaaninen vamma ei poistu vaikka kuinka rapsutat venttiilejä ja luet loitsuja tallissa.
Suosittelen täyttä remonttia heti, sillä tässä vaiheessa selviät ehkä laakereilla tai esim yhdellä aksellilla täystuhon sijaan.
Muista huuhdella öljynlauduttaja myös erittäin huolellisesti ennen korjatun laatikon käyttönottoa !
Jos saat lootan vielä toimimaan niin ota tangolevy mukaan ja valmiiksi kappale "tuhon tietä kuljen" Ihmettelen jos vielä tuosta selviät pelkällä venttiilikoneiston purkamisella.
nm. kokemusta on.
Kuvauksesi mukaan öljy yli tummaa. Haiskahtiko se myös väkevälle kahville ? Jos näin niin silloin loota on luistanut. Se on pidemmänpäälle lootalle hengenvaarallista.
Toinen pelottava seikka on metallimuju pohjalla sekä repeytynyt suodatin. Kunnossa olevassa lootassa ei pitäisi olla kuin ihan vähän metallihilettä pohjalla ja mikä pahinta nyt se muju on imetty lootan sisuskaluihin ja turbiinin sisään laakereita kuluttamaan.
Vaihteiden katoaminen voi jopa erittäin todennäköisesti johtua juuri suotimen tukkeutumisesta ja paineiden laskusta tai venttiilikoneiston sekoamisesta.
Vaikka saisitkin lootan nyt pelaamaan, joudut silti elämään jatkuvassa pelossa milloin loota korahtaa viimeisen kerran. Mekaaninen vamma ei poistu vaikka kuinka rapsutat venttiilejä ja luet loitsuja tallissa.
Suosittelen täyttä remonttia heti, sillä tässä vaiheessa selviät ehkä laakereilla tai esim yhdellä aksellilla täystuhon sijaan.
Muista huuhdella öljynlauduttaja myös erittäin huolellisesti ennen korjatun laatikon käyttönottoa !
Jos saat lootan vielä toimimaan niin ota tangolevy mukaan ja valmiiksi kappale "tuhon tietä kuljen" Ihmettelen jos vielä tuosta selviät pelkällä venttiilikoneiston purkamisella.
nm. kokemusta on.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Re: Kuulostaa pahalle..
Kuten ensimmäisessä postauksessa totesin, öljy ei haissut palaneelta, eikä laatikko ole myöskään luistanut. Ja se metalli hile, mitä mukana oli, oli todella hienojakoista, eikä sitä ollut niin paljon, että se olisi "metallihohtoa" öljystä tehnyt, siis ihan normaalia, kuten eräs jenkki-automaatti experttikin totesi. Suodatin oli musta kuin murjaani, mutta muuten ehjä, ei siis repeytynyt. Tätä kyseistä mekaanista vikaa lähdin venttiilikoneistosta etsimäänkin, toivoen että vika olisi löytynyt sieltä. Oireethan nimenomaan viittasivat paine/paineen siirto ongelmaan. Kun silmin nähtävää mekaanista vikaa ei löytynyt, toivo siirtyi pelkkään likaisuuteen/tukkeutuneeseen suodattimeen...joka tosin ei ollut syy sekään... Tänään nimittäin löin lootan taas nippuun ja sama ongelma jatkuu, paitsi että nyt vaihtaa jo 2:lle... Vaihteisto 2, minä 0.Noname kirjoitti:Tutkihan tilannetta vähän tarkemmin ... nm. kokemusta on.
Lootan remontointi on aika turhaa tuon hintaluokan autoon, ellei joku tee sitä 200€:lla...
No mutta ongelmaan tuli jo ratkaisukin tänään, ostin nimittäin tekniikaltaan ehjän, mutta koriltaan ihan lopun, manuaalivaihteisen 190:n elinten luovuttajaksi. Nyt siis tapahtuu manualisointi...joo onhan siinä vähän hommaa, mutta osathan on kaikki pulteilla kiinni.

[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
OK. Eipä tuolle paljon muuta voi itse tehdä kun vaihtaa öljyt ja pientä huoltoa. Ehkä sieltä on sitten jokin servon o-rengas sanonut työsuhteen irti tai jokin muu tiiviste pettänyt.
Ainahan noissa vähän metallia on pohjalla. Joku osaava laittaa siitä vielä helposti toimivan lootan. Luulisin että ei sen korjaaminenkaan olisi kallista ollut.
Ainahan noissa vähän metallia on pohjalla. Joku osaava laittaa siitä vielä helposti toimivan lootan. Luulisin että ei sen korjaaminenkaan olisi kallista ollut.
Maailmassa on kahdenlaisia autoja. On uusia Mersuja ja käytettyjä Mersuja. =D
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
ex. MB W211 E270 cdi Elegance `04
ex. MB W202 C280 Ésprit ´95 Imperial Red.
Juu, ei ainakaan tuon enempää uskalla tuonne autoon päin purkaa. Jotain tuollasta O-rengas/tiiviste ongelmaa mäki veikkaan. No mut eipä hirveen kallis tuo kokeilu ollu, vähä reilu 50€, eikä se ainakaa lisää hajonnu... Se vaan kun on tuo luonto sellanen, että ei anna periksi ennenku itte koittaa, mut nyt ei jaksa enää, eikä kiinnosta.Noname kirjoitti:OK. Eipä tuolle paljon muuta voi itse tehdä kun vaihtaa öljyt ja pientä huoltoa. Ehkä sieltä on sitten jokin servon o-rengas sanonut työsuhteen irti tai jokin muu tiiviste pettänyt.
Ainahan noissa vähän metallia on pohjalla. Joku osaava laittaa siitä vielä helposti toimivan lootan. Luulisin että ei sen korjaaminenkaan olisi kallista ollut.
Sain tuon elinten luovuttajan sen verran edukkaasti, etten usko että kukaan olis tota lodjua sillä hinnalla ehjänny...ja omille ropaamisillehan ei kukaan laske hintaa...
Pian tulee sitte myyntiin korjauskelponen? 722.4-aski, äänetön automaatin perä, kartaani + muut kilkkeet ja ne mitä tosta luovuttajasta ny sitte on vielä käyttökelposta.
[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
Mulla teki saman laatikko 300CE:ssä aikanaan. Tosin kyseessä tietysti 722.3.
Vika tuolloin oli; pakin panta poikki (katoaa kaikki vaihteet) ja öljypumppu leikannut kiinni.
Ei oireillut kans millään tavalla, laakista katos vedot.
Vika tuolloin oli; pakin panta poikki (katoaa kaikki vaihteet) ja öljypumppu leikannut kiinni.
Ei oireillut kans millään tavalla, laakista katos vedot.

MB EQC 400 4matic Edition AMG
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989
MB 320 CE Sportline (C124)
MB Vito 111cdi (W447)
Ducati Diavel Dark
ex: S205 C63 AMG 2016, W176 A180 cdi AMG Styling 2013, C238 E220d Business AMG 2018, SL500 1994, E63 AMG 2011, E350cdi 2010, E300TDT 1998, 190E 2.3-16 1985, E300TDT 1997, 300CE 1988, 190E 2.5-16 1989