Oliks järkee vai ei (SL > SLK) ?

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Oliks järkee vai ei (SL > SLK) ?

Viesti Kirjoittaja SL500A »

Tervehdys arvon mersumiehille pitkästä aikaa! Vaihdoin SL 500 -98-natsihetekkani pienempään ja uudempaan, vm. -01 SLK 320 A:han. Tärkeimpinä syinä vaihtoon olivat R170:n yhdysrakenteinen kova katto ja alhaisemmat käyttökustannukset ja vakuutukset.

Uusi menopelini on todellinen helmi - niin uudenveroinen ulkoa ja sisältä kuin käytetty voi olla, ajettu 61 th (täysi huoltohistoria) ja eikä millään ahdetulla nelosella vaan aidolla vapaasti hönkivällä 3,2-litran V6:lla! Väriyhdistelmä on upea: metallihopea väri ja puna-musta verhoilu on todella seksikäs! Auto on Saksan tuonti ja olen kolmas omistaja (auto on ollut Suomessa jo n. 3 vuotta ja pelkästään kesäkäytössä). :D

Mutta oliko vaihdossa järkee vai ei? SL:ssä menetin laivamaisen vakaat ajo-ominaisuudet ja runsaan varustelun, SLK on aika askeettinen roadster manuaali-ilmastointeineen ja lihasvoimapenkkeineen. Lisäksi se on jopa huvittavan lyhyt, mutta kauneus on katsojan silmissä. Minusta auto on pirun nätti!

Mitä käytännön etuja tuosta 3,2-litraisesta V6:sta on verrattuna 2,3-litran kompuraan? Teho/vääntöeroa ei juurikaan ole, mutta toisaalta ainakin V6:n soundit ovat upeat, lähes yhtä herkulliset kuin 5-l V8:ssa. En ole ajanut kuin tällä omalla SLK:llani, joten vertailupohjaa ei ole. Teinkö järkevän valinnan? :?

Mitä mieltä arvon mersumiehet ovat yleisesti ottaen (facelift) SLK 320 A:sta? Onko hyvä auto ja hintansa väärti (34 th egeä)? :?:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Matti R
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja Matti R »

Mikäs siinä jos itseä miellyttää. Itsellehän ne autot ostetaan.
Minä taas en ole SLK:ta edes vaihtoehtona ajatellut koska haluan takapenkit lapsille ja kasikoneen pellin alle.
Matti
MB SLK 230K -98, MB 350 SL-74 mr, MB 560 SL -86, MB 350 SL-72 mr
Cadillac Sedan DeVille -64 mr, Cadillac Coupe DeVille -65, Cadillac Deville -67 convertible
Ford Customline -53 convertible
Corvette -95, Corvette -63 convertible
Tesla MYLR -24
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Eniten kaipaisin mielipiteitä tuosta V6-koneesta SLK:ssa. Onko täällä ukkoja jotka ovat ajaneet molemmilla, R170 230K:lla ja 320:lla? Onko tämä 160 kW vapaastihengittävä kaksoissytytteinen moottori miten paljon parempi verrattuna 4-mukiseen 142 kW 230 kompuraan? Äänet ovat varmastikin hienommat, samoin moottoritilan ulkonäkö ja kynnyslistojen V6-tekstit, mutta toisaalta menovettä tuo mylly imee enemmän. :?

Onko muuten totta että SLK 320:t on valmistettu Etelä-Afrikassa? Wikipediassa oli tuollainen tieto. Vaikuttaako se mitenkään auton laatuun?

Entä onko uusi SLK (2004-) miten paljon parempi esim. ajo-ominaisuuksiltaan kuin tämä "vanha malli"? Kokoeroa ei taida paljoa olla. :?:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Matti R kirjoitti:Mikäs siinä jos itseä miellyttää. Itsellehän ne autot ostetaan.
Minä taas en ole SLK:ta edes vaihtoehtona ajatellut koska haluan takapenkit lapsille ja kasikoneen pellin alle.
Mites olisi uusi SLK 55 AMG? Ja vaikka SLK:ssa ei ole takapenkkiä, niin onhan siinä kuitenkin seisomapaikat etuistuimien takana. Tosin silloin penkkejä pitää vetää aika eteen. :lol:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
jva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jva »

Mulla on ollut itelläni SLK230K, joten siitä on kokemuksia ja jonkinverran on kertynyt koeajokokemusta myös tuosta 320 V6-koneesta..ei tosin SLK:hon istutettuna, joten jonkinmoista vertailua voinen tehdä?!

SLK:n (ajo)ominaisuuksista sen verran että mielestäni olet aika oikeilla jäljillä siinä miten arvioit SLK:ta tuossa aiemmin. SLK ON todella herkkä auto alustaltaan kaikille mahdollisille muutoksille niin alustassa,renkaissa ym ym kuin myös tienpinnan muodoille ym..eli kun alla tapahtuu jotain, sen kyllä SLK:n kuski huomaa!

Mitä sitten tulee 230K:hon moottorina niin minusta se on yksi parhaista Mersun pienemmistä moottoreista. Ominaisuudet ovat täysin vertailukelpoisia 6-koneisiin ja esim 240 V6 on selkeästi "huonompi" moottori kuin 230K ja itse asettaisin 230K:n ja 320V6:sen aikalailla samalle viivalle. 230K:n etuna lienee tässä kohtaa hankinnan edullisuus verrattuna 320:iin sekä myöskin pienempi bensankulutus..jos se nyt tässä kohtaa mikään vertailukriteeri edes on?!
Kenties SLK:n kohdalla 230K:n eduksi voisi laskea myös sen että jos moottoriin haluaa lisää potkua niin ahdettujen moottorien tapaan 230K:sta irtoaa mukavasti lisäpotkua ihan kohtuuhintaan, kun taas vaparin virittäminen on lompakolle ankarampaa puuhaa..varsinkin jos vaikutusta haluaa havaita muuallakin kuin lompakossa..

Siinä lyhyesti SLK R170:stä..lisää löytyy juttua jos jonkinmoista haku-toiminnolla.

SLK R171:stä sen verran että kun se tuli aikanaan markkinoille niin suht innostuneena kävin sitä koeajamassa,toivoen että ne tietyt SLK R170:lle tyypilliset piirteet olisi saatu korjattua..petyin kuitenkin tässä kohtaa jonkin verran ja ainakin minä pidän SLK-malleja(170 ja 171) loppujenlopuksi yllättävän/liiankin paljon samankaltaisina ajaa.
Uudet moottorit sen sijaan istuvat mielestäni SLK:hon entisiä paremmin..200K on suunnilleen entisensä, mutta 280V6 on jo maukas ja 350V6 istuu SLK:hon kuin nenä päähän.

Ja eihän sille mitään voi että kun kerran on SLK:n makuun päässyt niin jonkinmoinen riippuvuus siihen syntyy ja pakko se on tässä tunnustaa minunkin että jollain lailla jossain takaraivossa kolkuttelee koko ajan SLK350V6 tai miksei 280V6:kin ja toki mieluiten 55AMG..
En tiedä..puutteistaan huolimatta SLK:ssa on paljon "sitä jotain"..sekä R170:ssä että R171:ssä.. ja enpä pitäisi ihmeenä jos BMW:n seuraaja kaikista muista autohaaveista huolimatta olisi jokin yläpään SLK-malli?!
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

SL500A kirjoitti:Eniten kaipaisin mielipiteitä tuosta V6-koneesta SLK:ssa. Onko täällä ukkoja jotka ovat ajaneet molemmilla, R170 230K:lla ja 320:lla?...
Olen kommentoinut tänne ajatuksiani SLK320:sta. Oma prosessini meni SLK-harkinnan kanssa SLK32 AMG:sta, SLK320:n kautta SLK230K:iin.

Minun mielestäni molemmat koneet - 320 ja 230K - ovat hienoja. Minulla on ollut kaksi 320-koneista C-Mersua, eli pidän tuosta moottorista kyllä. Mutta SLK:n kohdalla kävi (itse itseäni lainaten) niin, että ahtamaton 320 oli R170-korissa hienoinen pettymys verrattuna 230 Kompressor -koneeseen. Olisin odottanut "kokonaisen" moottorin antavan hinnalle ja suuremmalle polttoaineenkulutukselle merkittävästi enemmän vastinetta, mutta näin ei valitettavasti ollut.

Täällä totesin tasapainoilleeni pari kertaa 230K:n ja 320:n välillä. Tuon kirjoittamisen jälkeen olen tasapainoillut vielä yhden kerran lisää. Samalla lopputuloksella: Päätynyt 230K:iin.

Syynä ratkaisuuni on joka kerran ollut se, että "moottorien antama käytännön suorituskyky ja voimantunne ovat alle 120 km/h:n nopeuksissa aikalailla samoissa. Sen jälkeen painettaessa kaasu pohjaan 320 lähtee hiukan liukkaammin, mutta käytännössä ero on hyvin minimaalinen.

Mielestäni 230K:n vääntö tuntuu ahtimella tehdyn hienon käyrän ansiosta jopa paremmalta kuin 320:n. Vanhaa diesel-miestä miellyttää kun vääntö alkaa jo alhaalta. Toinen asia ovat ne ihmiset jotka ajavat autojaan koko ajan kierrostenrajoittimella...

Avoimesti sanottuna: Ainoa asia joka mielestäni puhuu 320:n puolesta on se että siinä on 6 sylinteriä. Tunnustan, että on kiva tietää konehuoneen puolella olevan enemmän sylintereitä kuin vähemmän. Mutta kun vaa'an vastapuolella on aidosti pienempi polttoaineenkulutus ja hiukan edullisemmat vakuutusmaksut lompakkoni on äänestänyt joka kerralla ahtimen puolesta.""
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

SL500A kirjoitti:...Onko muuten totta että SLK 320:t on valmistettu Etelä-Afrikassa? Wikipediassa oli tuollainen tieto...
Mersu on kautta aikojen valmistanut autoja Etelä-Afrikassa, mutta ymmärtääkseni ne ovat menneet pääasiassa Afrikan markkinoille. Ymmärtääkseni Eurooppaan ja USA:an myydyt R170-korin SLK:t on tehty Bremenissä. ...mutta tuohan on melko helposti tarkistettu: Laita SLK320:si runkonumero venäläisen VIN-dekooderiin täällä, niin samalla saamme selville, miltä tehtaalta tarkkaanottaen se on rullannut ulos.

Katsoin tuossa muutaman SLK:n runkonumeron. Ne olivat kaikki - riippumatta olivatko ne 230K-koneella vai 320-koneella - samaa muotoa kuin perheemme taannoisessa SLK:ssa, eli WDBxxxxxxxFxxxxxx. Tuo F tarkoittaa Bremenin tehdasta.
-T

SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Juu, kiitoksia tiedoista / kokemuksista! Kyllä mulle 26-vuotiaana sopii mielestäni paljon paremmin tuo pikkunätti SLK, kuin R129 SL "Gammelherrenwagen". Tuo 3,2-litran V6 olkoon siinä pienenä luxuksena ja muistona SL-ajasta, vaikka 2 pyttyä puuttuukin. :wink:

Onko tuo SLK muuten ylipäätään miten kestävä auto? Entä minkä takia tuossa koneessa on kaksoissytytys, eikös Mersu ole siitä uusimmissa moottoreissaan luopunut? Mikä villitys se oikein oli? :?:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Mihin päin muuten SL 500 meni?

Itsekin olen pohtinut tuota kolmiventtiilisyyden ja tuplasytytystulppien järkevyyttä. No, saahan sillä ainakin myytyä tuplamäärän tulppia...
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
2000 E 430 T 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

SL500A kirjoitti:...Onko tuo SLK muuten ylipäätään miten kestävä auto?...
R170 perustuu hyvin koeteltuihin komponentteihin. Tämän näkee kun lähtee varaosaostoksille. Käyttöosien koodit tuppaavat järjestäen alkamaan "A202..." tai "A210...", ja minulle tämä tarkoittaa luotettavuutta. Loppu on käyttäjästä kiinni. Eli jos autoa ei pidä hyvänä, ei mikään auto ole kestävä. Mutta jos sitä hoitaa, säätelee ja huoltaa hieman ennakoiden, SLK on ainakin minun kokemukseni mukaan ihan varsin kestävä auto.
SL500A kirjoitti:...Entä minkä takia tuossa koneessa on kaksoissytytys, eikös Mersu ole siitä uusimmissa moottoreissaan luopunut? Mikä villitys se oikein oli?
Miksi siitä on luovuttu, en osaa sanoa. Mutta ymmärtääkseni kaksoissytytyksen tavoitteena oli mahdollistaa laihempi seos ja myöhäisempi sytytys. Tämä nosti pakokaasujen lämpötilaa ja lämmitti katalysaattorin nopeammin. Eli päästöjen vähentäminen oli kaksoissytytyksen idea.
-T

SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Timo L. kirjoitti:Mihin päin muuten SL 500 meni?
Vaihdossa Kuopion Autotalo Hartikaiseen, joka möi sen heti eteenpäin. Hyvitys oli kyllä aika heikko, alle 30 tonnia mutta toisaalta moni autoliike ei huoli edes vm. -98 SL:ää vaihdossa ollenkaan.
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
jva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jva »

SL500A kirjoitti:Onko tuo SLK muuten ylipäätään miten kestävä auto? Entä minkä takia tuossa koneessa on kaksoissytytys, eikös Mersu ole siitä uusimmissa moottoreissaan luopunut? Mikä villitys se oikein oli? :?:
Esim Saksalaisissa vikatilastoissa molemmat SLK-sukupolvet ovat kärkipäätä..eli siis vähiten vikoja omaavia autoja. SLK R170 oli sitä vuosikausia ja on edelleenkin ikäryhmässään ehdotonta kärkeä käytännössä viattomana autona. SLK R171 vaikuttaa jatkavan samalla linjalla.
Eli teknisen luotettavuuden kannalta SLK:t tuntuvat olevan mitä mainioin valinta.
("exiä" SLK230K,CLK W209 Avantgarde, BMW335i coupe,Porsche 911 Carrera coupe, Porsche Boxster 987)
- Porsche Cayman S-
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

jva kirjoitti:Eli teknisen luotettavuuden kannalta SLK:t tuntuvat olevan mitä mainioin valinta.
Kiva kuulla ja samalla pääsi eroon siitä SL:n vihonviimeisestä pärekatosta. :wink: SLK:n katto tuntuu olevan SL:n rätti- tai kovakattoon verrattuna vieläpä paljon tiiviimpi. Kun SL:n katoista alkoi kuulua häiritsevää suhinaa jo 80 km/h nopeudessa, niin SLK on lähes äänetön kattosuhinoiden osalta jopa 160 km/h vauhdissa! :D

Eilen kävin teetättämässä autoon ison huollon, jossa tehtiin seuraavat toimenpiteet:

- Moottoriöljyt (Castrol SLX LongTec 0W30).
- Jäähdytysnesteet.
- Sytytystulpat (12 kpl).
- Moottorin ilmansuodattimet.
- Polttoainesuodatin.
- Automaattivaihteiston öljyt.
- Peräöljy.
- Jarrunesteet.
- Ilmastointilaitteen huolto ja täyttö.
- Raitisilmasuodatin.
- Normaali Vehon B-huolto.

Lisäksi asennutin autoon letkulämmittimen sisätilapistokkeen kera talvikäyttöä varten. Autolla on siis tarkoitus ajaa ympäri vuoden. Toiset vanteet ja Nokian Hakkapeliitta 5-nastat on myös tilattu.

Huolto / lämmittimen asennus kesti n. 7 tuntia ja laskua koko revohkasta tuli 1600 euroa. Mersun alkuperäisvanteet lisäksi 850 euroa. Talvirenkaat sisältyivät onneksi auton kauppahintaan. Nyt auton pohja pitäisi vielä massata suolanpaskaa vastaan ja laitattaa pintaan kunnon kestovaha. No, elämä on... :P

Huollossa selvisi että kaikenkaikkiaan auto on KUIN UUSI ja ainut vika mikä löytyi on yksi pallonivel, joka pitäisi vaihtaa uuteen ennen katsastusta. Huollon miehet kehuivat kilpaa miten hieno auto on!! :D

Niin onko alustan massaus tosiaan paras vaihtoehto talviajoa ajatellen? :?:
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
jva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jva »

Talviautona SLK on täysin vertailukelpoinen mihin tahansa muuhun autoon..ja oikeastaan esim lämmityslaitteen osalta jopa parempi kuin moni muu "tavallinen" auto. Ainakin mun SLK:ssa lämmintä ilmaa sai lämppäristä tuupattua sisätiloihin niin hyvin ettei kovimmillakaan pakkasilla tarvinnut säätimiä kaakkoon kääntää vaan lämpöä riitti vähemmälläkin.

Alustan massauksesta/ruostesuojauksesta en oikein tiedä..se on minusta kuitenkin ja kaikesta huolimatta vähän makuasia kannattaako sitä tehdä vaiko ei.
Aika paljon riippuu siitä miten on mahdollista pestä autoa talvisaikaan. Jos pystyy säännöllisesti auton pesemään ja pitämään alustan puhtaana suolamoskasta niin enpä edelleenkään ole niin vakuuttunut siitä onko suojaus niin välttämätön kuin esim niitä tekevät firmat mieluusti väittävät?!
No, asiaa voi tietysti lähestyä myös sitä kautta että eipä siitä suojauksesta haittaakaan ole, joten jos se ei lompakkoon isoa lovea tee niin mikä ettei..mutta en minä sitä siltikään osaa välttämättömänä asiana pitää, varsinkaan JOS on mahdollista pestä autoa säännöllisesti myös alustan osalta.
- Porsche Cayman S-
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Onnittelut uuden auton johdosta :!:

Itsekkin kyllä ottaisin mielummin tuon V6:n. Äänet ja pienikulutuksinen varma moottori.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

A k i kirjoitti:Onnittelut uuden auton johdosta :!:

Itsekkin kyllä ottaisin mielummin tuon V6:n. Äänet ja pienikulutuksinen varma moottori.
Kiitos! Olen äärimmäisen tyytyväinen tuohon uuteen kärriini ja V6:n ominaisuudet moottorina ovat todella upeat! Suorituskykyä on ainakin mulle ihan riittämiin ja kiihdytysäänet hivelevät munanpohjia! :wink:

Ainut mitä jäin kaipaamaan SL:stä on vähän paremmat tavaratilat ("takapenkki" ja takakontti, joka vetää samanverran tavaraa oli katto sitten ylhäällä tahi ei). SLK ei ole katto alhaalla todellakaan mikään rahtiauto. Myös automaatti-ilmastointi olisi ihan kiva, mutta kyllähän tuolla manuaalisellakin pärjää.

Mutta toisaalta R129:n rättikatto ja etenkin sen muoviset taka"lasit" on aivan hanurista. 90-luvun miljonäärien leikkikalu, sanon ma. Varaosien hinnat aivan järjettömät.

Niin, tee-se-itse mersumiehille jotka varmaan kauhistelevat tuota Vehon huollon hintaa todettakoon, että hintaan sisältyi myös takatuulisuojaverkko ja sen asennus paikalleen! Minä en ole kiinnostunut juuri turssaamaan itse auton kanssa ja mielellään delegoin työt asiantunteville (Vehon valtuuttamille) huoltomiehille! Mutta tämä on toki vain minun mielipide asiasta. :lol:

Mutta: Auto on HIENO !!
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
jva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jva »

SL500A kirjoitti:Niin, tee-se-itse mersumiehille jotka varmaan kauhistelevat tuota Vehon huollon hintaa todettakoon, että hintaan sisältyi myös takatuulisuojaverkko ja sen asennus paikalleen! Minä en ole kiinnostunut juuri turssaamaan itse auton kanssa ja mielellään delegoin työt asiantunteville (Vehon valtuuttamille) huoltomiehille! Mutta tämä on toki vain minun mielipide asiasta. :lol:
Ajattelen hyvin pitkälti samoin niin auton huollon/remonti kuin monen muunkin asian kanssa.. Ne tehkööt jotka osaavat, koska itse tupeltamalla ei kuitenkaan synny priimaa asiassa jota ei osaa..

Mutta se pitää kyllä sanoa että siinä mielessä olet tehnyt asiasta jo taidetta jos SLK:n tuulisuojan asennuksen jätät huoltomiehille.. :) nimittäin ainakaan mun SLK:ssa se tuulisuojan asennus ei ollut muuta kuin verkon pujottaminen yläosastaan turvakaariin ja parin pienen klipsun kiinnittäminen ohjaamon takaosaan..kesti yhteensä ehkä 30sek kun sen laittoi paikoilleen/otti pois.
Muutenkin käytin tuulisuojaa vain katto alhaalla eli otin sen käytännössä aina pois kun katto meni päälle, koska se musta verkko ei oikein edistänyt näkyvyyttä taaksepäin katto alhaalla.

No,ehkä tuossa on joku väärinkäsitys tai en ainakaan tarkoittanut millään muotoa viisastella tai muutakaan..tuli vain mieleen tuosta tuulisuojasta puhuttaessa. Oli muuten ainakin silloin vuosia sitten melkoisen suolaisen hintainen pahainen verkkokankaan kappale ostaa..mutta pakollinen hankinta jos katto alhaalla halusi ajella muutenkin kuin kaupunkinopeuksilla :)
- Porsche Cayman S-
SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

jva kirjoitti:Mutta se pitää kyllä sanoa että siinä mielessä olet tehnyt asiasta jo taidetta jos SLK:n tuulisuojan asennuksen jätät huoltomiehille.. :)
8)

Itse asiassa sain tuulisuojan jo aikaisemmin ja laitoin sen ITSE siihen kiinni. Mutta laitoin tuulisuojan VÄÄRINPÄIN kaariin kiinni, jolloin se ei istunut kunnolla paikalleen.. hyvä ettei koko verkko lentänyt taivaan tuuliin. :wink:

Huollossakin pähkäilivät verkon kanssa eivätkä saaneet asiaan muuten selkoa kuin soittamalla Veholle. No nyt verkko on oikeinpäin kiinni ja istuu hyvin. :D
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Tällä kohdalla minun kuuluu aina suositella pleksilasista windblockeria, jollainen minulla oli. Sen voi pitää paikallaan kesät-talvet eikä se estä näkyvyyttä. Lisäksi se toimii huomattavasti kangassuojaa paremmin.
-T

jva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jva »

SL500A kirjoitti:Huollossakin pähkäilivät verkon kanssa eivätkä saaneet asiaan muuten selkoa kuin soittamalla Veholle. No nyt verkko on oikeinpäin kiinni ja istuu hyvin. :D
Mielenkiintoista..ilmeisesti verkko on erilainen kuin se mikä mulla SLK:ssa oli, koska sen kanssa ei edes minunlaisellani "tekniikan ihmeellä" ollut vaikeuksia huomata mitenpäin ja miten se kiinnitetään.. :)

Kuten Eerola mainitsi..pleksi-tuulisuojalla on puolensa, mutta toisaalta ainakin minä pidin verkkoa parempana, koska se oli helppo irrottaa ja kiinnittää aina tarpeen mukaan. Asia kun on kuitenkin niin että oli se tuulisuoja sitten verkko tai pleksi niin ei se hyvältä näytä ja siksi oli hyvä että se oli nopea kiinnittää ja irroittaa.
- Porsche Cayman S-
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

jva kirjoitti:...oli se tuulisuoja sitten verkko tai pleksi niin ei se hyvältä näytä ja siksi oli hyvä että se oli nopea kiinnittää ja irroittaa.
Makuasioita: Tässä ja tossa.
-T

SL500A
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

eerola kirjoitti: Makuasioita: Tässä ja tossa.
Minusta aika ruma tuo muovinen tuulisuoja... kangastuulisuoja on paljon seksikkäämpi! 8)
MB R170 SLK 320 A -01
ex. MB R129 SL 500 A
jva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jva »

eerola kirjoitti:
jva kirjoitti:...oli se tuulisuoja sitten verkko tai pleksi niin ei se hyvältä näytä ja siksi oli hyvä että se oli nopea kiinnittää ja irroittaa.
Makuasioita: Tässä ja tossa.
Ei auta..rumia molemmat..sekä kangas että pleksi.. :)

Mutta kromikaaret on komiat..paljon paremmannäköiset kuin alkuperäiset mustat.
- Porsche Cayman S-
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

jva kirjoitti:Ei auta..rumia molemmat..sekä kangas että pleksi...
Kuva

Rakentavaa mielipidepalautetta jäsen jva:lle kuvamuodossa välitti,
-T

eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viesti:

Täällä WSA:n windblockerista vielä lisää: Click.
-T

Praktikant
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Praktikant »

Onnittelut uudesta autosta!
SL500A kirjoitti: Ainut mitä jäin kaipaamaan SL:stä on vähän paremmat tavaratilat ("takapenkki" ja takakontti, joka vetää samanverran tavaraa oli katto sitten ylhäällä tahi ei). SLK ei ole katto alhaalla todellakaan mikään rahtiauto. Myös automaatti-ilmastointi olisi ihan kiva, mutta kyllähän tuolla manuaalisellakin pärjää.
Ei rahtiauto, mutta suunnittelulla ja "oikean" kokoisilla laukuilla onnistuu pidemmänkin reissun tekeminen R170 korisarjan autolla katto alhaalla. Ja ainakin meillä lyhyemmillä ihmisillä käytettävissä hätätilanteessa penkkien taakse jäävä tila :lol:

Viime kesänä 2 hengen 3 viikon reissu Euroopassa - katto alhaalla tietty 8) Toki piti pari kertaa pestä pyykkiä reissulla :lol: :lol:
SL500A kirjoitti:Itse asiassa sain tuulisuojan jo aikaisemmin ja laitoin sen ITSE siihen kiinni. Mutta laitoin tuulisuojan VÄÄRINPÄIN kaariin kiinni, jolloin se ei istunut kunnolla paikalleen.. hyvä ettei koko verkko lentänyt taivaan tuuliin.
Suosittelen lämpimästi "investointia" käyttöohjekirjaan tai siihen perehtymistä - saat enemmän irti autostasi :wink:

Vielä on kesää jäljellä :lol: :lol:

T. Praktikant
Ihn zu fahren, könnte Ihr Herz belasten - Ihn nie zu fahren, könnte es brechen.

//// AMG Owners Club Finland
Praktikant
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Praktikant »

jva kirjoitti: Mutta kromikaaret on komiat..paljon paremmannäköiset kuin alkuperäiset mustat.
Keskusteluun lisämaustetta kun makuja on monia - "parhaimman" näköiset ovat alkuperäiset Designo nahkaverhoillut. Toki riippuen värisävyn valitsijan mausta :lol: :lol:

t. Praktikant
Ihn zu fahren, könnte Ihr Herz belasten - Ihn nie zu fahren, könnte es brechen.

//// AMG Owners Club Finland
jva
Mersumies
Mersumies

Viesti Kirjoittaja jva »

Designo on sinänsä hieno juttu..mutta jostain kumman syystä melkein aina kun olen nähnyt Designo-verhoillun Mersun niin värivalinnat ovat olleet lähes kammottavia :shock: :shock: :shock: Ja jos värit sinänsä ovat olleet hyviä niin sitten ne ainakin on onnistuttu valitsemaan jokseenkin väärin suhteutettuna auton ulkoväriin jne jne.
Muutaman kerran on tullut mieleen että on siinä mahtanut olla hauskaa niin verhoilijalla kuin tilauksen vastaanottaneella myyjälläkin kun noita kammotus-Designoja on tehty/tilailtu..no..asiakas on aina oikeassa.. :) :)

Eipä siinä..toki on niin että hienoimmat näkemäni Mersut ovat olleet "Designoja"..mutta niin ovat myös mauttomimmat/karseimmat.
- Porsche Cayman S-
Juza
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa

Viesti Kirjoittaja Juza »

SL500A kirjoitti:
eerola kirjoitti: Makuasioita: Tässä ja tossa.
Minusta aika ruma tuo muovinen tuulisuoja... kangastuulisuoja on paljon seksikkäämpi! 8)
Käytännössä kuitenkin pleksi ainakin toimii hyvin, perheessä on -03 Boxster johon laitettiin melkein uutena tuo pleksi. Todella miellyttävä ajella myös katto alhaalla. Kankaisesta ei ole kokemuksia.
GLS 580
Janivaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa

Viesti Kirjoittaja Janivaa »

Onnea vaan hyvästä valinnasta!
Allekirjoitan noi sun "tuuletukset" =)
Hankin itselleni alkukesästä -00 vuotisen 320 SLK'n, 6-vaihteisella manuaalilla.
Sekin on saksantuonti, moitteettomalla merkkihuoltokirjalla. Ajettu 62tk ja vain kesäisin. Auto on kuin uusi! Sitä ei voi käsittää, miten esim. konehuone näyttää, ihan kuin uudelta. Mikään alumiiniosa ei ole hapettunut ja muutenkin kaikki rakoset ovat puhtaat.
Sisustassakaan ei näy minkäänlaisia käytön jälkiä. Tästä tietenkin kuuluu Monicalle kiitos sinne Muncheniin. Hyvin on rouva autoaan pitännyt. Kukaan kavereistani ei voinut uskoa, että kyseessä on todellakin kohta 8 vuotta vanha kulkine.
Eli kyllä sieltä niitä helmiä löytyy..

Pari sanaa ajettavuudesta.
Puheet siitä että 170 SLK on tarkka kaikenlaisille alusta muutoksille, pitänee valitettavasti paikkansa! Kerkesin ajamaan vajaa paritonnii, kunnes ruuvasin H&R'n alustasarjan ja tietenkin matalimmilla säätökumeilla. Tietenkin meno muuttui paljon jämäkämmäksi ja omaan makuun paremmaksi, mutta mutta.. Kyllä se nyt paremmin ne urat löytää ja tuntuu välillä että autoa olis ohjattava kaikenaikaa.
Tämä tietenkin vain niillä tieosuuksilla joilla uria on silmin huomattavissa. Muutaman kerran olen päässyt ajamaan pitempään juuri vedettyä pintaa, niin voi sitä ajonautintoa.
Käytin auton nelipyörä suuntauksessa, mutta ei sillä tietenkään olut mitään ajoon parantavaa merkitystä. Tai ainakaan en huomannut.
Lisäksi nyt alla pyörii täysin vakiot 16" alumiinivanteet, mutta uudet 19" ovat jo matkalla kotia kohti. Ajettavuus 8.5+9.5 tuumasilla tuskin siitä liioin paranee. Tämän kaiken olin jo lukenut tältä ja amerikan foorumeilta, mutta ulkonäöstä on vain "kärsittävä". Pääasissa ajelen vain lyhyitä siirtymisiä kahviloitten välillä, joten mua en ota niistä sen suurempaa ressiä. Kaiken voi sitten palauttaa entiselleen, jos auton uusi omistaja joskus niin tahtoo.

Äänet tuossa V6 koneessa ovat aika mahtavat. Ovat kyllä melkosen herrasmiesmaiset, eli ääntä tulee vasta sillon kun kiekkaviisari ohittaa +3000 rajan. Ehkä omaan makuuni liiankin vaisut alakierroksilla. Tulevaisuudessa saattaakin taaimmainen vaimennin vaihtua, johonkin avarampaan (äänekkäämpään) malliin.

Vaihteisto on äärimmäisen tarkka, sanoisko mersumainen? Eli aluksi oli opettelemista sovittaa liikennevaloista lähdöt jouhevasti. Mutta nytten se jo sujuu ihan mallikkaasti. Muuten vaihteet suorastaan putoilevat paikalleen, vaikkakin ykkösen ja kakkosen vaihto on se hankalin. Johtunee varmaankin hitaista rattaitten pyörimisistä??? (öö..veikkaus)
Vaihdekepin välit ovat sopivan lyhyet ja muutenkin siitä ei moitittavaa. Aluksi vaan huomas ajavansa vaan 5-vaihteella,
mut nopeasti siihenkin tottui.

Ajoasennon saa muokattua ihan mukavaksi, vaikkakin penkeissä toivoisi olevan enempi sivuttaistukea. Ainakin tällänen riuku ei oikein tahdo istua siinä kovin tukevasti. Isoin miinus on ehdottomasti, ratin korkeuden säätö! Miten ei sitä ole voinut siihen laittaa? Itse ainakin tykkään istua hieman alempana, jolloin keulaa on sitten vaikea hahmottaa missä se jo on.. Onhan siinä penkissä se korkeudensäätö mahdollisuus, Mutta tuntuu että se nostaa vaan takakulmaa, jolloin tulee sellanen tunne että istuis alamäkeen. Ehkä talven aikana tutustun paremmin tuohon. Jos vaikka laittas korokepalat etukiinnikkeiden alle. Kovin pitkälle kuskille sitä ei varmaankaan ole suunniteltu, koska 176cm. tuntuu juuri passelilta ja penkki jo ihan takana. Tämä tietysti riippuu paljolti siitä millaseen keno-asentoon on tottunut.

Tavaratilahan noissa on melko pieni, mutta kyllä sinne varakalsarit ja Visa aina mahtuu.
Ehkä jättäsin kuitenkin Euroopan kiertueen väliin, tai sitten on lähdettävä yksin. =)

Seuraavat tuuninki muutokset ajattelin toteuttaa lähiaikoina:

-Vanteet, jotka jo tulossa. Aika näyttää pidänkö, vai tuleeko tilalle 18" kiekot.
-Kromikaaret (turva)
-Windbolkkeri, se WSA 2000 tai sitten se pleksinen, johon saa raapustettua vaikka mitä. Ebayn kautta löytyy kyllä.
-Räyhäkkäämpi takavaimennin

Koneeseen ei valitettavasti lisä jerkkua ole tiedossa, koska Kleeman kustantaa sen 10000€ = ei mitään järkeä. Ja kyllä tuollakin pääsee..

Tässä pitkähkö sepostus omasta rehellisestä näkökulmasta ko. kulkineesta. Voin suositella kyllä muillekin, jotka haluaa kesäksi avoroadsterin. Kattoalhaalla se vasta pääsee oikeuksiinsa.
Päivitän sitten sitä mukaa, kun aihetta on.

-J-

Kuva
SLK 320 -Ilmasto lämpenee, minä ostin avoauton.-
Vastaa Viestiin