190D Autom. -> manuaaliksi.

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
WEE201
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: La 28.01.2006 02:33
Paikkakunta: SJK

190D Autom. -> manuaaliksi.

Viesti Kirjoittaja WEE201 »

Tos kun toi Mesen liukulaatikko nyt hajos (tossa aiheesta enemmän...), niin tuli sellanen ajatus, että josko tulis edullisemmaksi manualisoida toi vehje...?

Vaihtoon menis ainaki:
-vauhtipyörä
-kartaani?
-pääsylinteri?
-keskikonsoli
-polkimet
-ja ite laatikko tietysti...

Meneeköhän muuta vaihtoon?
Olisiko ehkä viisaampaa ostaa kokonainen auto elintenluovuttajaksi?

Jos joku on tälläsen swapin joskus tehny, niin olisin kiitollinen jos viitsii jakaa kokemuksia aiheesta.
Viimeksi muokannut WEE201, Ma 15.10.2007 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
Paja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 92
Liittynyt: To 30.12.2004 23:12

Viesti Kirjoittaja Paja »

Käsittääkseni perävälityksetkin on huomattavasti erilaiset manuaalin ja automaatin välillä. Aika paljon menee osaa vaihtoon, ja kun tuuri on päällä, niin sopuhintaan osia ei löydy mistään. Eikös ne manuaalilaatikotkin ole aika huonoja kestämään? Puhumattakaan peristä mitkä klappaa ja ujeltaa hyvin monessa yksilössä. Huonompi homma.

Toisaalta jos auton haluaa saada pois käsistä, olisi pakko jotain tehdä. Käytetyllä automaatilla voi yrittää, jos sen verran toimintaa olisi että johonkin häkkiliikkeeseen saisi ajettua. Tuo manualisointi on kyllä hitonmoinen homma tämän hintaisiin vehkeisiin. Tappiota tulee, kysymys onkin siitä että paljonko....
Avatar
WEE201
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: La 28.01.2006 02:33
Paikkakunta: SJK

Viesti Kirjoittaja WEE201 »

Homma suoritettu.

Rahaa kului kaikkineen n.250€ (sis. mm. "elinten luovuttajan") ja aikaa n. 12h.

Kyllä tuo mielestäni oli ihan kannattava suoritus ja nimenomaan tämän hintaluokan autoon, vrt. autom. korjaus (500+€) tai vaihtolaatikko (400-900€), joka voi porsia yhtälailla milloin vain.
Ja, kun sattui vielä säkä, kun ei ostanut ensimmäistä vastaan tullutta raatoa, että sai 5v manuaalin, niskatuellisen takapenkin, etu kyynärnojan, vetokoukun + muuta kaikkea pientä nippeliä, sekä vielä osia myytäväksikin asti tuosta raadosta.
Onneksi tuo Mersu on siitä kiitollinen aihio tuohon hommaan, että kaikki tarvittavat reiät ja läpiviennit on valmiina myös automaatin korissa.

Tässä siis kattava vaihdettavien osien lista:

-Itse laatikko
-Vauhtipyörä ja kytkin
-Silmä laakeri (lisättävä)
-Kardaanin etuosa (tai koko tuubi, oman maun mukaan)
-Poljin paketti
-Kytkinsylinterien välinen putki (lisättävä)
-Vaihdekeppi mysteeri
-Vaihdekepinympärysviiluvaneerinpala :lol:
-Kojetaulun alamuovi kuljettajan puolelle (mikäli on oikean värinen, muutoin leikattava aukko kytkinpolkimelle)

Osat menee heittelemällä paikoilleen ja vain muutaman asia on manuaalissa erilailla, tässä vähän ranskalaisia viivoja aiheesta:

-Kytkinpääsylinterin letkulle on valmiina reikä tulipellissä, kumi tulppa vaan pois reiästä.
-Jarrunestesäiliö on sama, kytkinpääsylinterille lähtevä letkulähtö vain pitää avata.
-Kytkinsylinterien välinen putki menee samasta reiästä, kuin automaatin sähköjohdot (johdot nypätään hytin puolelle ja putki tilalle).
-Poljinpaketti on täysin pulttaakiinni-homma.
-Nop.mittarin vaijeri käy suoraan.
-Laatikon häntä tulee edemmäs, sillekin on valmiit reiät, vastamutterit puuttuu, mutta nekin saa tehtyä lattaraudasta kätevästi.
-Automaatin P- ja N-kytkimen johdot pitää liittää yhteen, sekä pakkivalokatkaisimen piuhat yhdistää.
-KD:n katkaisimen voi poistaa. Johdot poikki vaan ja toiseen teippi päähän, toinen johto meneekin laatikolle ja sen voi vetää pois johtosarjasta.
-KD:n vivustot voi poistaa, jos tahtoo.
-Perävälitys on ainakin noissa 2.0D:ssä kaikissa sama. Kannattaa kuitenkin tarkistaa jos luovuttaja on eri koneella, kuin potilas.
-Vieläköhän jotain jäi...?

Järkevin tyyli tähän hommaan on tosiaan tuo "elintenluovuttajan" hommaaminen, siitä saa kätevästi kaiken tarpeellisen ja ehkä enemmänkin...
Onhan tuossa oma hommansa, mutta pulteilla nuo kaikki osat kiinni on ja omille töillehän ei lasketa hintaa luonnollisestikkaan...

Että näin... Toivottavasti tästä on edes jollekin iloa ja apua, mikäli joku painii saman ongelman kanssa. Täältä tähän.
[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
juhaoh
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1817
Liittynyt: Su 23.05.2004 17:34

Viesti Kirjoittaja juhaoh »

WEE201 kirjoitti:Homma suoritettu.
-Perävälitys on ainakin noissa 2.0D:ssä kaikissa sama. .
5-vaihteisessa on tiheämpi perä. Autom. ja 4v. 3,23 ja 5v 3.91.
Avatar
WEE201
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: La 28.01.2006 02:33
Paikkakunta: SJK

Viesti Kirjoittaja WEE201 »

juhaoh kirjoitti:5-vaihteisessa on tiheämpi perä. Autom. ja 4v. 3,23 ja 5v 3.91.
Näinhän se näkyy joissain tapauksissa olevan. Tuli vähän turhaa yleistettyä, olis pitäny muistaa vielä tarkistaa asia ennen kuin tänne kirjottelee... :roll:

Ainakin noissa minun vehkeissä on sama välitys.
Rungonnumerolla 201 122 on 10/'85 asti sama välitys ja 11/'85 eteenpäin on sitten 5v:ssa tuo tiuhempi.
Oma auto on '84 ja osaluovuttaja alkuvuodesta '85 rekisteröity ja molemmat tuolla rungonnumerolla...

Eli korjausta sen verran, että kannattaa tarkistaa tuo välitys asia tuolta taulukosta. Jos on eri niin sitten myös perä ja ehkä myös mittaristo vaihtoon.

Kiitos ja anteeksi.
[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
MikaH
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 330
Liittynyt: Pe 13.06.2003 23:33

Viesti Kirjoittaja MikaH »

WEE201 kirjoitti: -Laatikon häntä tulee edemmäs, sillekin on valmiit reiät, vastamutterit puuttuu, mutta nekin saa tehtyä lattaraudasta kätevästi.
Tai sitten vaan siirtää ne alkuperäiset mutterit oikeiden reikien kohdalle :wink: ..
Ne on ihan irtonaiset, vaikka näyttävät hitsatuilta.
Avatar
WEE201
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 35
Liittynyt: La 28.01.2006 02:33
Paikkakunta: SJK

Viesti Kirjoittaja WEE201 »

MikaH kirjoitti:Tai sitten vaan siirtää ne alkuperäiset mutterit oikeiden reikien kohdalle.
Ongelma on vaan se, että tomaatin häntä on vain kahdella kiinni ja manuaalin neljällä pultilla...ja tuo irtonaisuus tuli huomattua vasta kun otin automaatin irti ja varaosa-autokin oli jo takaisin pyörillään. Katsoin sitten helppoimmaksi tehdä 6mm latasta 25x110 palat ja niihin parit M10 kierteet 80mm reikävälillä ja wot ku tuli hyvä, eikä ole pelkoa mutterin pyörähtämisestä... :wink: Mutta siis tosiaan kun tuon tietää, niin kyllä ne varmaan kannattaa kaivaa sieltä "luovuttajasta".
[img]http://www.kolumbus.fi/cee-man/Mersulogo.gif[/img] [b]*Kaikkea sitä näkee, kun nuorena pysyy*[/b]
Vastaa Viestiin