Kardaanin värinänvaimentimien painot (W123/W124)KUVA!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Kardaanin värinänvaimentimien painot (W123/W124)KUVA!

Viesti Kirjoittaja kardaani »

NImi velvoittaa!
JOskus foorumilla on kyselty värinänvaimentimien painoja. Punnitsin viikonloppuna W123:sen ja W124:sen(W202) värinänvaimentimet.
W123:sen limppu on reilun sentin suurempi (154mm vs. 141)halkaisijaltaan ja metallikehä on W124:sessa 9mm ja W123:sessa noin 1,5 senttiä. Paksuusero on 2mm W123:sen hyväksi (32mm/30mm)
Kokoero on maltillinen, mutta painoero on 96%:a. W123 limppu painaa 1545g kun W124/202 vastaava painaa 790g:aa.
W123:seen ei ole oikeasti saatavissa aitoa limppua kuin yhdessä kardaanin etupätkän kanssa (n. 500 euroa), mutta tuo W124:sessakin oleva (W202) limppu toimii ja saattaa olla pitkäikäisempi johtuen ulkokehän kevyemmästä massasta/voimasta repiä vulkanointia irti.
Näistä värinänvaimenninjutuista ei oikeastaan muiden tarvitse suuremmin välittää kuin W123 300D/W124 250 D omistajat. Automaattivaihteistojen omistajat voivat olla noiden moottoreiden yhteydessä myös rauhassa. Umpilisäke se ei kuitenkaan manuaaleissa ole.
KUVA:
Kuva
Viimeksi muokannut kardaani, Ke 12.09.2007 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ville Hakala
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: Ke 05.09.2007 13:51
Paikkakunta: vaasa

Viesti Kirjoittaja Ville Hakala »

Mersun G-Maasturissa on tuo samainen "klöntti" kardaanissa ja olenkin pohtinut mitä tapahtuu jo sen jättää pois. Alkaako koko maasturi täristä entistä enemmän vai meneekö loota hajalle? Mun tarvis saada konetta siirrettyä taaksepäin just tuon mötikän verran eli se olis helppo "uhrata"
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kardaanin värinänvaimentimien painot (W123/W124) ym.

Viesti Kirjoittaja paloviita »

kardaani kirjoitti:Näistä värinänvaimenninjutuista ei oikeastaan muiden tarvitse suuremmin välittää kuin W123 300D/W124 250 D omistajat.
Mitä tapahtuu, jos ei välitä? Tuleeko värinöitä jollain tietyllä kierrosluvulla?
Jos on moottorin sylinterimäärästä kiinni, värinä lakkaa rullattaessa vaihde vapaalla?
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Haisuli
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1308
Liittynyt: To 18.11.2004 19:48
Paikkakunta: Hesa

Viesti Kirjoittaja Haisuli »

Jurnuttaa tietyillä rundeilla melkoisesti kun ei oo tuota värinänvaimenninta.
Kardaanikin saattaa pitää ääntä vaikka vain rullaisi vapaalla.
Pitää tohon omaan vaihtaa etummainen kumilaippa ja kattoa tuota värinänvaimennintakin. Ehjät käytetytkin kelpaa, saa tarjota.
Masta 6_2_6
Väliaikainen mese tuolla: http://mesefi.forumup.com/
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Re: Kardaanin värinänvaimentimien painot (W123/W124) ym.

Viesti Kirjoittaja kardaani »

paloviita kirjoitti:
kardaani kirjoitti:Näistä värinänvaimenninjutuista ei oikeastaan muiden tarvitse suuremmin välittää kuin W123 300D/W124 250 D omistajat.
Mitä tapahtuu, jos ei välitä? Tuleeko värinöitä jollain tietyllä kierrosluvulla?
Jos on moottorin sylinterimäärästä kiinni, värinä lakkaa rullattaessa vaihde vapaalla?
Veto päällä tulee jyrinää. Ja tulee tietyillä kierroksilla. Itselläni W123:sen tapauksessa värinät tulee "välikierroksilla" eli ei ihan matalilla jyrise eikä korkeillakaan. Esim: 3:sella väli 50-60km/h. Värisee ykköstä lukuunottamalla kaikilla vaihteilla. "resonointiaalloista" voisi puhua. Kun kardaani kunnossa niin meno on hiljaista ja värinätöntä koko kierrosalueella.
Värinä lakkaa kytkinpoljinta painettaessa. Kardaanissahan on muitakin vikapaikkoja kuin värinänvaimennin-mutta etenkin (rikkinäinen)värinänvaimennin on vetopäällä tulevan värinän lähde. Kun vaimentimen rautakehä on paikoin irti vulkanoinnista niin siitähän tulee kardaanin pyöriessä myös epätasapainoa ja tärinää koko autoonkin, mutta tällöin värinänvaimennin on sellaisessa kunnossa, että sen näkee jo auton alta irroittamatta sitä. Lievemmät vauriot on vaikeampi nähdä-pitää oikein vääntää kädessä ja tutkia kumissa olevia murtumia/halkeamia.
Jyriseekö sinun 250 D turbo manuaali?
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kardaanin värinänvaimentimien painot (W123/W124) ym.

Viesti Kirjoittaja paloviita »

kardaani kirjoitti:Jyriseekö sinun 250 D turbo manuaali?
Jyrinä on ehkä turhan voimakkaasti sanottu, kun vaimo ei sitä edes erota. Noin 2900 kierroksen kohdalla tulee kuitenkin jokin resonanssiääni vaimeasti läpi. Moottorin kumityynyt olen vaihtanut. Samoin välijäähdyttimen letkut pehmeämpiin. Pakoputki ei ota koriin kiinni (paitsi kumirenksujen välityksellä).

Värinä tulee aina samoilla moottorin kierroksilla, vaihteesta riippumatta. Eli kardaanin kierrosluku ei ole määräävä. Värinä ei tule läpi, jos polkee vapaalla. Pitää olla hieman vetoa päällä.

Muilla kierrosluvuilla menee kuin sukkasillaan.
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
kardaani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: To 15.07.2004 12:35

Viesti Kirjoittaja kardaani »

Lisäilin kuvan ekaan viestiin. W202(W124) limppu vs. W123 limppu.
Avatar
tgts
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 189
Liittynyt: To 25.11.2004 22:37
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja tgts »

Eräs mahdollinen jyrinän syy voi olla myös se, että vaihteiston laippa (siis se johon kardaanin etupää tulee kiinni) on booreissaan löysällä. Löysyyttä ei oikein pääse kokeilemaan jos ei irrota kardaania ensin vaihteistosta. Laipan keskellä on mutteri, johon pääsee käsiksi kun kardaani on irti.

Oma W123 300D jurisi ja resonoi sekä 3- että 4-vaihteella juuri noilla "keskikierroksilla". Ääni oli todella ilkeä, ja sen kyllä matkustajatkin huomasivat. Kun lähdin asiaa tutkailemaan, kävi ilmi että tuo laippa oli löysällä, vaihteiston pääakselissa oli pari milliä päittäisvälystä (voi olla ettei ole ongelma?) ja että kardaanin pätkät olivat toisiinsa nähden väärässä asennossa, eli kohdistusmerkit jotain 90 astetta erossa toisistaan. Kardaani jyristi myös sellaista kumeaa jyrinää moottoritienopeuksissa, vaikka kannatinlaakeri ja sen kumi olivat uudet. Kyllästyttyäni mokomaan kaikki ongelmat korjaantuivat vaihtamalla kone, laatikko (automaatti manuaalin tilalle) ja koko kardaani. Jäi siis epäselväksi mistä jurina lopulta johtui. Värinänvaimennin oli 300D:n alkuperäinen. Nyt auto on täysin jyrinätön ja värinätön kaikissa nopeuksissa.
W123 240D -84 // S124 300TDT -92 // W126 280SE -85
Vastaa Viestiin